Jobba på Samhall? Era erfarenheter?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jobba på Samhall?

Inläggav KalleKus » 2012-10-09 10:18:40

kullan skrev:
Kattpappa skrev:Enligt min arbetsförmedling är väntetiden för ett jobb på Samhall flera år, ev. kortare vikariat inom städ kunde hon ordna.


Ett jobb inom Samhall är inget att sträva efter. Jag har varit anställd inom det och har jag aldrig mått dåligt förr så mådde jag uselt. Det var ett sabla kaos hela tiden och det fanns inget spår av någon arbetsro öht. Dålig arbetsledning som hade dålig koll på det mesta. Jag flydde i panik därifrån kan jag säga.

Kan inte säga att jag direkt mådde dåligt av att vara där. Förutom när en totalbombad kärring med grav ADHD (och troligtvis psykopat också) hittade på rena lögner om mig! (Hade långt gångna ....planer då kan jag säga.)
Men håller med om att det inte var någon arbetro och att arbetsledningen var usel minst sagt...

Vart flydde du då?
Du måste ju ha haft något annat att leva av?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2012-10-09 10:22:58

KalleKus skrev:Vart flydde du då?
Du måste ju ha haft något annat att leva av?


Jag fick en lönebidragsanställning i en hemslöjdsbutik på orten. Den anställningen tog slut 2009 pga ekonomi. Lönebidraget täckte inte omkostnaderna som jag innebar.Då hade jag varit där 4,5 år.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav KalleKus » 2012-10-09 10:26:24

kullan skrev:
KalleKus skrev:Vart flydde du då?
Du måste ju ha haft något annat att leva av?


Jag fick en lönebidragsanställning i en hemslöjdsbutik på orten. Den anställningen tog slut 2009 pga ekonomi. Lönebidraget täckte inte omkostnaderna som jag innebar.Då hade jag varit där 4,5 år.

Ja det blir ju så...
Vad lever du av nu då?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2012-10-09 10:27:58

KalleKus skrev:Ja det blir ju så...
Vad lever du av nu då?


Sjukersättning och bostadstillägg.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav Tiblan » 2012-10-10 6:45:14

Apophis skrev:
Alien skrev:
Apophis skrev: Du får inte vika en tum eller visa någon form av svaghet. Så jag stod på mig, förklarade exakt varför jag inte ens ville gå på ett studiebesök där. Bland annat för att jag känner att jag inte skulle klara av att umgås med den sortens människor som huvudsakligen arbetar där. Och börjar du där är det i stort sett kört att få jobb på den fria arbetsmarknaden.


Nu tycker jag du är fördomsfull, du vet inte vilka människor som jobbar där, så hur vet du att du inte klarar av att jobba med dem? Dessutom behöver du inte "umgås" med dem.

Det viktiga är inte att få säga vad man vill, utan att få som man vill. Alltså ju mer omedgörlig du verkar, desto mindre chans att få pröva på ett normalt jobb på den "fria arbetsmarknaden". Verkar man totalt rigid och samarbetsovillig, passar man ingenstans.

Så låtsas också förklara att du t ex inte klarar av stressiga men monotona arbetsuppgifter, däremot mer kvalificerade uppgifter men i din egen takt. Ev kan du också trycka på att du inte vill ha något fikaumgänge och socialt prat, så att du passar bättre på ett mer AS-anpassat jobb som Left is right.



Jag vet inte hur dina kontakter med AF och andra myndigheter har sett ut, men dem jag har träffat har krävt att man varit bestämd.
Under en lång tid så vågade jag inte säga nej, utan gjorde som jag blev tillsagd.
Detta ledde till att jag var på många praktikplatser där jag inte trivdes och hamnade så djupt i en depression att jag försökte ta livet av mig.
Min attityd gentemot måndighetspersoner har jag alltså för att skydda mig från fler självmordsförsök. Bemöts jag bra och får en handläggare som lyssnar på mig, så kommer jag självklart vara trevlig tillbaka.
Och mina åsikter om Samhall är inte så mycket fördomar i mina ögon, jag har hört många historier från personer som varit där. Både när det gäller arbetsuppgifter och vilka människor som jobbar där.
Vissa personer har blivit mobbade, andra säger att dem får jobba i exakt samma takt, och i vissa fall även i en högre takt, som i ett "vanligt" arbete. Jag ber om ursäkt för om det lät fel. Jag har ingenting emot utvecklingsstörda, men jag skulle inte klara av att jobba med dem, eller att utföra dem monotona arbetsuppgifter man huvudsakligen får jobba med på Samhall.

Sen är Left Is Right uteslutet. Vad jag har förstått så anställer dem i stort sett bara personer med högskoleutbildning inom IT-sektorn och folk med andra åtråvärda utbildningar. Något jag inte har.


Left is Right kommer du enklast i kontakt med via din LSS-handläggare. Om du väljer det företaget bland alla dom som finns att välja på så är det deras sak att fixa ett jobb åt dig som du klarar av. Du blir inte anställd av dom men dom administrerar det hela. Kan börja som daglig verksamhet för att sedan övergå till riktig anställning.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Jobba på Samhall?

Inläggav Mooxz » 2012-12-31 19:16:28

Jag jobbar på Samhall i Sandviken. Har bra personalledare och arbetskamrater. När jag vaknar på morgonen vill jag verkligen gå till jobbet.
Mooxz
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-04-26

Jobba på Samhall?

Inläggav Flinta » 2012-12-31 19:19:11

Mooxz skrev:Jag jobbar på Samhall i Sandviken. Har bra personalledare och arbetskamrater. När jag vaknar på morgonen vill jag verkligen gå till jobbet.
Kul att höra! Vilka är dina arbetsuppfifter? Hur ser en arbetsdag ut? Berätta gärna, jag är nyfiken.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Jobba på Samhall?

Inläggav Mooxz » 2012-12-31 19:25:55

Flinta skrev:
Mooxz skrev:Jag jobbar på Samhall i Sandviken. Har bra personalledare och arbetskamrater. När jag vaknar på morgonen vill jag verkligen gå till jobbet.
Kul att höra! Vilka är dina arbetsuppfifter? Hur ser en arbetsdag ut? Berätta gärna, jag är nyfiken.

Framförallt Gräsklippnig, lövblåsning/krattning och snöskottning. Och lite skräpplockning, ogräsrensning och busk klippning.
En dag nu på vintern börjar med att vi åker och skottar snö på miljöstationer i småbyarna utanför stan, och är klar med det runt klockan 12. Sen har vi inte så mycket mer tyvärr, får hjälpa till att städa trappor ibland.
Men vår, sommar och höst har vi fullt upp hela dagar med gräs och löv.

Det är inga finjobb direkt, men bra arbetskamrater gör det hela bra och roligt :)
Mooxz
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-04-26

Jobba på Samhall?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-31 19:31:39

-Vad får ni för lön?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jobba på Samhall?

Inläggav Mooxz » 2012-12-31 19:36:00

Jag tjänar 103 kronor i timmen, ungefär 13200 i månaden. Sen får man mer när man har jobbat där längre samt gått fler kurser
Mooxz
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-04-26

Jobba på Samhall?

Inläggav Frimodig » 2012-12-31 19:42:13

Mooxz skrev:
Flinta skrev:
Mooxz skrev:Jag jobbar på Samhall i Sandviken. Har bra personalledare och arbetskamrater. När jag vaknar på morgonen vill jag verkligen gå till jobbet.
Kul att höra! Vilka är dina arbetsuppfifter? Hur ser en arbetsdag ut? Berätta gärna, jag är nyfiken.

Framförallt Gräsklippnig, lövblåsning/krattning och snöskottning. Och lite skräpplockning, ogräsrensning och busk klippning.
En dag nu på vintern börjar med att vi åker och skottar snö på miljöstationer i småbyarna utanför stan, och är klar med det runt klockan 12. Sen har vi inte så mycket mer tyvärr, får hjälpa till att städa trappor ibland.
Men vår, sommar och höst har vi fullt upp hela dagar med gräs och löv.

Det är inga finjobb direkt, men bra arbetskamrater gör det hela bra och roligt :)


Låter bra. Bekräftande och lärande, mkt bra.
Kolla om det finns några motsvarande kommunala jobb.

I grund och botten handlar det om hur mycket du anstränger dig. Om du vågar sticka ut och så.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Jobba på Samhall?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-31 20:07:28

Mooxz skrev:Jag tjänar 103 kronor i timmen, ungefär 13200 i månaden. Sen får man mer när man har jobbat där längre samt gått fler kurser

Får du ut 13200 eller är det före skatt?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jobba på Samhall?

Inläggav slackern » 2012-12-31 20:07:57

KrigarSjäl skrev:
Mooxz skrev:Jag tjänar 103 kronor i timmen, ungefär 13200 i månaden. Sen får man mer när man har jobbat där längre samt gått fler kurser

Får du ut 13200 eller är det före skatt?


Det där bör vara efter skatt. Om personen i fråga jobbar heltid.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jobba på Samhall?

Inläggav Mooxz » 2012-12-31 20:15:04

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:
Mooxz skrev:Jag tjänar 103 kronor i timmen, ungefär 13200 i månaden. Sen får man mer när man har jobbat där längre samt gått fler kurser

Får du ut 13200 eller är det före skatt?


Det där bör vara efter skatt. Om personen i fråga jobbar heltid.


Det är efter skatt ja.
Mooxz
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-04-26

Jobba på Samhall?

Inläggav Huggorm » 2012-12-31 20:19:15

Mooxz skrev:Det är inga finjobb direkt, men bra arbetskamrater gör det hela bra och roligt :)
Du får ju vara ute i friska luften och jobba i alla fall, det är värt mycket det också :-)Happy
Huggorm
 
Inlägg: 22285
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Jobba på Samhall?

Inläggav Mooxz » 2012-12-31 20:26:46

Ja på så sätt är det perfekt! Efter det här kommer jag aldrig klara av att jobba inomhus :)
Mooxz
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-04-26

Jobba på Samhall?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-31 20:36:20

Mooxz skrev:Det är efter skatt ja.

Isf verkar det hyggligt bra. Och arbetsledarna är schyssta?
Arbetar utvecklingsstörda också där?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jobba på Samhall?

Inläggav Mooxz » 2012-12-31 20:44:54

KrigarSjäl skrev:
Mooxz skrev:Det är efter skatt ja.

Isf verkar det hyggligt bra. Och arbetsledarna är schyssta?
Arbetar utvecklingsstörda också där?

Arbetsledarna här i Sandviken är bra ja, men det varierar ju.
Det är ett par stycken med lättare utvecklingsstörningar, men dom är placerade i Gävle just nu.
Annars är det personer som har problem med ryggen och axlar och liknande, och autism och dyslexi. Och dom som har/har haft problem med droger och alkohol.
Mooxz
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-04-26

Jobba på Samhall?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-31 21:05:27

Ok, låter som att du haft turen att hamna på ett bra och fungerande ställe. Fast principiellt är jag helt emot att aspergare ska sättas i samma verksamheter som förståndshandikappade.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2012-12-31 21:09:57

KrigarSjäl skrev:Ok, låter som att du haft turen att hamna på ett bra och fungerande ställe. Fast principiellt är jag helt emot att aspergare ska sättas i samma verksamheter som förståndshandikappade.


Jag har jobbat med förståndshandikappade som kollegior och det funkade bra.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-31 21:14:09

-Jaha, och?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jobba på Samhall?

Inläggav kullan » 2012-12-31 21:15:29

KrigarSjäl skrev:-Jaha, och?


Nä jag menade bara att det behöver inte vara så farligt om man hamnar på samma ställe. Det går att blanda olika grupper.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Jobba på Samhall?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-31 21:34:42

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:-Jaha, och?


Nä jag menade bara att det behöver inte vara så farligt om man hamnar på samma ställe. Det går att blanda olika grupper.

Det kan fungera bra och det kan fungera dåligt. Det är inte det det gäller.

Det är principiellt fel att ha en samhällsstruktur som sorterar in oss bland och behandlar oss som förståndshandikappade när vi nu inte är det.
Det är bara slapphet, ointresse och felprioriteringar från kommunernas sida att det ser ut så, att vi sätts på den typen av verksamheter.
Dålig planering och gammalmodigt tänk.

Jag tycker inte vi aspergare ska finna oss i det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Jobba på Samhall?

Inläggav slackern » 2012-12-31 21:38:39

KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:-Jaha, och?


Nä jag menade bara att det behöver inte vara så farligt om man hamnar på samma ställe. Det går att blanda olika grupper.

Det kan fungera bra och det kan fungera dåligt. Det är inte det det gäller.

Det är principiellt fel att ha en samhällsstruktur som sorterar in oss bland och behandlar oss som förståndshandikappade nu när vi inte är det.
Det är bara slapphet, ointresse och felprioriteringar från kommunernas sida att det ser ut så, att vi sätts på den typen av verksamheter.
Dålig planering och gammalmodigt tänk.

Jag tycker inte vi aspergare ska finna oss i det.


Men du. Det är inte kommunens ansvar det där med Samhall. Det är ett statligt företag som har vinstkrav på sej och att hjälpa folk som har svårt att komma in på den ordinarie arbetsmarknaden.Så det har inget med kommunen att göra. Jag tor att du tänker att samhall är samma sak som daglig verksamhet vilket det inte är.
slackern
 
Inlägg: 43772
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in