Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav treeman » 2012-12-19 15:56:56

Pesonligen så kan jag gilla en person även om den har andra åsikter än mig. Åsikterna är ju inte personen.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Andreasol » 2012-12-19 16:12:11

ja det är en stor fråga, har man inte en väldigt ödmjuk hålning och förståelse till sin egen natur så är det svårt att tycka om andra.
Att tala om andra är också ett fel perspektiv för du är i andra och det är i möten med andra du ser och lär känna dig själv.
Skriver detta utefrån min egen uppfatning och var och en har sin egen eller ingen alls.
Tycker du om vanilj glass och trffar någon som också gör det så kan ni dela detta och ha en bra stund med både skratt och uppskatning och gilla den andra då, detta är kanske ett isigt exempel.Själv gillar jag människor som är lite galna och haar en dos själv ironi, som fattar att inget är som det borde och att världen är full av kulturer och arter som har ett helt annat synsätt än din matte lärare har till exempel :D :D
Andreasol
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-12-19
Ort: Lunsbrunn

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Exploitbat » 2012-12-19 22:17:51

ThatGuy skrev:Vad jag har att säga kommer nog inte ge dig någon glädje.

För att försöka göra min förklaring lite simplare så säger jag så här:
Föreställ dig att vi möts ute i naturen och jag är jätte hungrig, jag försöker fånga dig men misslyckas.
Varje dag fortsätter jag möta dig och jag är lika hungrig varje gång, efter att ha studerat hur reagerar och agerar så kommer jag på ett sätt att fånga dig.

Vaf är det som händer med mig? Blir jag mer intelligent eller mindre intelliget av att försöka fånga dig?

Så nu kan vi väl konstatera att jag blir mer intelligent och ju mer intelligent jag blir, desto mer börjar jag ifrågasätta olika saker jag gör och varför.
Så jakt > ökad intelligens > ifrågasätter jakten

Vad jag försöker säga är att du hade aldrig varit så pass intelligent du är idag om dina förfödrasföfädrar etc inte hade ätit kött..

Jag är inte vegitarian eller vegan, hade gärna varit det om det vore lättare och billigare, tyvärr är det ju tvärtom så som det ser ut idag :/.

Vad jag kan tipsa om är att flytta till något land där dom flesta är vegitarianer, typ Indien.




Försöker du likna dåtidens jakt som resulterade i vår utveckling till dagens masslakt där en jävla massa kött slängs bort för att utbudet är större än efterfrågan, förpackningarna innehåller mer mat än man hinner äta upp och mycket mat kastas bort för att folk inte längre kan avgöra om maten blivit dålig eller inte utan förlitar sig helt på datummärkningen?

Hur mycket näring innehåller egentligen kött idag? Djuren föds upp med mottot "Kvantitet före kvalitet". Det viktiga är hur stora djuren kan bli på så kort tid som möjligt, inte hur mycket näring de innehåller.

Du skrev att själva jakten är det som gjort oss intelligentare, inte köttet i sig.
Kommer utvecklingen stanna upp ifall människan slutar äta kött helt?
Behöver vi utvecklas mer?
Är människor som växt upp med vegansk kost mindre intelligenta än människor som ätit kött sen de var små?


Edit:
Förstår inte alls er som menar att man ska se tillbaka i tiden för vad som var bra för oss då och har fört oss till var vi är idag. Att dra lärdom är en sak, men då är då och nu är nu. Vad vi behövde en gång i tiden kanske vi inte behöver längre.

Ifall det skulle visa sig att anledningen till varför vi utvecklats så som vi gjort inte alls var att vi började äta kött från andra djur utan att det var för att vi åt varandra, ska alla människor plötsligt bli kannibaler för att... "behålla arvet", haha?
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Micke » 2012-12-20 23:20:59

Kimmelie skrev:Min erfarenhet är att en fördömande attityd brukar gå hand i hand med att man pressar sig till en livsstil som man egentligen inte mår bra av... Om du verkligen mådde bra av att vara vegan skulle du ha fullt upp med att leva, och inte behöva bry dig om vad andra äter.

Mina tankar gick också åt det hållet. Inte säker på att det måste vara så dock.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Colours » 2012-12-20 23:26:56

Jag mediterar regelbundet och har funderat på om det har med den att göra hur saker ibland går åt skogen. Men igen och igen märker man hur det är det sociala spelet som gör saker skitdåliga. Det är sällan själva intresset utan omständigheterna! (så spela poker! :D)
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav ThatGuy » 2012-12-21 21:18:04

Exploitbat skrev:Försöker du likna dåtidens jakt som resulterade i vår utveckling till dagens masslakt där en jävla massa kött slängs bort för att utbudet är större än efterfrågan, förpackningarna innehåller mer mat än man hinner äta upp och mycket mat kastas bort för att folk inte längre kan avgöra om maten blivit dålig eller inte utan förlitar sig helt på datummärkningen?


Jag håller med dig att det är idiotiskt, men folk måste vilja ändra sig.. Det är som att försöka säga åt ett barn när den gör som den vill men det är fel, barnet kommer bara tänka på hur dum och idiotisk man själv är och inte på vad man säger.

Exploitbat skrev:Hur mycket näring innehåller egentligen kött idag? Djuren föds upp med mottot "Kvantitet före kvalitet". Det viktiga är hur stora djuren kan bli på så kort tid som möjligt, inte hur mycket näring de innehåller.


Vi kan ju vända på det och ställa frågan "Hur många olika kemikalier har silats genom min fina morot?".
Finns ju mass producering av grönsaker som inte heller innehåller någon näring, sen kommer någon och säger åt folk att kött är dåligt för en, så dom går och handlar en tomat som inte ger något alls. Vad ska vi göra åt det tycker du?

Exploitbat skrev:Du skrev att själva jakten är det som gjort oss intelligentare, inte köttet i sig.
Kommer utvecklingen stanna upp ifall människan slutar äta kött helt?
Behöver vi utvecklas mer?
Är människor som växt upp med vegansk kost mindre intelligenta än människor som ätit kött sen de var små?


Jag höll på att skriva något till det här, men det skulle ta alldeles för lång tid.. så jag svarar lite snabbt bara.

1. Det skulle jag vilja kunna svara på, men jag kan inte, vet du?
2. Vi behöver komma ikapp vår utveckling först, viss utveckling är ju bra för oss men inte all.
3. Genetisk utveckling tar ju några hundra år, "kanske" 10 generationer.
Om du kan omformulera din fråga till "Är människor-vars-släkt-både-från-moderns-och-faderns-sida-sedan-10-generationer-tillbakas barn mindre intelligenta än andra människor?" Så hade jag svarat; jag vet inte.

Du skrev att själva jakten är det som gjort oss intelligentare, inte köttet i sig.

...........
ThatGuy
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-10-12

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Parvlon » 2012-12-21 21:22:11

ThatGuy skrev:Finns ju mass producering av grönsaker som inte heller inehåller någon näring,
Exempel, tack.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav ThatGuy » 2012-12-21 21:27:57

treeman skrev:Pesonligen så kan jag gilla en person även om den har andra åsikter än mig. Åsikterna är ju inte personen.


Alla har vi åsikter, vissa visar den mer och andra mindre, vissa lever för den, andra visar den aldrig.

Du kan ju sätta dig ner med din bästa vän i hela världen och ändå hitta en åsikt om något som ni inte är överens om, trixet är ju att inte låta åsikten styra ens känslor.
En Nazist är ju ett bra exempel på någon vars åsikt har tagit över.
ThatGuy
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-10-12

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav ThatGuy » 2012-12-21 21:29:49

Parvlon skrev:
ThatGuy skrev:Finns ju mass producering av grönsaker som inte heller inehåller någon näring,
Exempel, tack.


Vad ska jag ge exempel på?
Gå ner till ICA och handla grönsaker från Holland/Spanien.
ThatGuy
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-10-12

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Parvlon » 2012-12-21 22:18:16

Ska jag passa på att köpa nån särskild apparat eller hade du tänkt att jag ska stämma av det förväntade tomma näringsvärdet med tungan?

Sen om kemikalier i föda, animalier kontra grönt, så fick ja lära mig i 4:an eller något att miljögifterna ansamlas och man utsätts för tiofaldiga ökningar för varje steg längre upp i näringskedjan man tar sin måltid. Det är lustigt att folk gärna glömmer av sånt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Gafsan » 2012-12-21 22:29:51

Parvlon skrev:Sen om kemikalier i föda, animalier kontra grönt, så fick ja lära mig i 4:an eller något att miljögifterna ansamlas och man utsätts för tiofaldiga ökningar för varje steg längre upp i näringskedjan man tar sin måltid. Det är lustigt att folk gärna glömmer av sånt.


Är man en sann miljökämpe så kan man ju se det som sitt livskall att samla på sig så mycket miljögifter som man bara kan innan man dör? (förutsatt att krematorierna har möjlighet att hantera gifterna ifråga förstås).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav lillmupp » 2012-12-21 22:35:57

Gafsan skrev:Är man en sann miljökämpe så kan man ju se det som sitt livskall att samla på sig så mycket miljögifter som man bara kan innan man dör? (förutsatt att krematorierna har möjlighet att hantera gifterna ifråga förstås).
:lol:
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Parvlon » 2012-12-21 22:37:24

Gafsan skrev:
Parvlon skrev:Sen om kemikalier i föda, animalier kontra grönt, så fick ja lära mig i 4:an eller något att miljögifterna ansamlas och man utsätts för tiofaldiga ökningar för varje steg längre upp i näringskedjan man tar sin måltid. Det är lustigt att folk gärna glömmer av sånt.


Är man en sann miljökämpe så kan man ju se det som sitt livskall att samla på sig så mycket miljögifter som man bara kan innan man dör? (förutsatt att krematorierna har möjlighet att hantera gifterna ifråga förstås).
Det låter som en lösning. Känn dig nominerad till nobelpriset fast jag kommer inte börja käka kött för det. :P
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav lillmupp » 2012-12-21 22:48:09

0010100 skrev:Om du vill exkludera animalier ur din kost så rekommenderar jag att du läser lite om människans metabolism, anabolism och katabolism. Att du mår bättre med ovegansk kost är förmodligen för att du inte vet hur man äter vegansk mat. <Lång undervisande text klippt>


Du förefaller påläst och det hedrar dig.
Men det är magstarkt av dig, att påstå att jag inte vet hur jag ska tillaga vegansk kost. Det är dessutom fel. Jag har levt en längre tid (månader) på vegansk kost, tillsammans med andra som har stor kunskap, och därur kan jag dra en korrekt observation, om min kropp, att jag mår bättre av ett visst inslag av animalier.

Men tillbaka till det du upplever problematiskt. Du har en viss syn på dem som inte delar din.. fascination? för vegansk kost och din avsky för allt animaliskt i kosten.
Detta är din syn på andra människor. Om du inte kan respektera att andra människor gör andra val än du så kommer du att stå tämligen ensam.
Du kan välja hur du betraktar andra och ditt val avgör hur ditt sociala nät ser ut och hur bra du mår av det.

Jag tänker att, om du verkligen vill missionera om vegansk kost så ska du umgås just med icke-veganer och hela tiden, på ett mjukt och vänligt sätt, exponera dem för din matlagning.
Genom att visa på att det är gott (för det kan det ju verkligen vara) så bryter du fördomar och barriärer.

Om du istället skäller och bannar samt föraktar, kommer du endast att alienera dig från dem du egentligen vill påverka. De kommer inte att lyssna på rabiata haranger utan enbart anse sina fördomar om veganer bli besannade.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Colours » 2012-12-23 4:01:02

Böner och frukter förefaller rätt saftigt medvetna för min del.
Men om ni inte ätit vegkost sedan unga år, tror jag man faller tillbaka i köttätande igen!
Jag äter det som serveras.
Om jag kan ändra på det så gör jag så!
Allt ej skadande är väl främjande..!
:wink:
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav yakamoko » 2012-12-29 19:13:15

Jag känner tyvärr igen mig i det du skriver.. Jag är inte vegan själv men har ett annat enligt andra "annorlunda" sätt att äta på. När folk frågar varför så tänker jag som du. Det är ju snarare de som ska förklara varför de väljer att äta så tokigt som de gör? Jag försöker att tänka att de inte vet bättre, haha. Att de kanske inte har samma kunskaper som jag helt enkelt. Och att de snart kommer att lära sig via sina vanliga källor att det är "mitt" sätt som är det rätta, moahaha.

ThatGuy skrev: Så när man jobbar 7-9 timmar om dagen, kanske har barn, ska hinna med allt hemma och sedan ska man också försöka stå och läsa världens minsta text på vad som är i maten man köper. Någon har ju inte tänkt igenom det, eller så har någon gjort det väldigt väl. :/


Jamen, det är väl bara att inte köpa mat som ligger i en förpackning med en innehållsförteckning med mer än en sak i listan? Grönsaker, frukt, kött, ägg, fisk, olja, smör, nötter, frön, vad mer behöver man för att laga mat?
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav lillmupp » 2012-12-29 23:10:04

yakamoko skrev:När folk frågar varför så tänker jag som du. Det är ju snarare de som ska förklara varför de väljer att äta så tokigt som de gör? Jag försöker att tänka att de inte vet bättre, haha. Att de kanske inte har samma kunskaper som jag helt enkelt. Och att de snart kommer att lära sig via sina vanliga källor att det är "mitt" sätt som är det rätta, moahaha.


Lite förundrad här.. varför ska en behöva förklara sina val inför andra? Det finns ju ingen anledning och ingen har ju egentligen rätt att ifrågasätta ens val.

Tyvärr är det så att många veganer blir utsatta för just att de förväntas förklara varför de är just veganer. Väldigt tramsigt.
En parallell är att den som inte dricker alkohol på en fest förväntas förklara sig. Helt idiotiskt!!

En gör som en känner är bra för en själv och hur en än gör så känner jag, att det ska andra inte ha synpunkter på.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav yakamoko » 2012-12-30 21:11:24

lillmupp skrev:
yakamoko skrev:När folk frågar varför så tänker jag som du. Det är ju snarare de som ska förklara varför de väljer att äta så tokigt som de gör? Jag försöker att tänka att de inte vet bättre, haha. Att de kanske inte har samma kunskaper som jag helt enkelt. Och att de snart kommer att lära sig via sina vanliga källor att det är "mitt" sätt som är det rätta, moahaha.


Lite förundrad här.. varför ska en behöva förklara sina val inför andra? Det finns ju ingen anledning och ingen har ju egentligen rätt att ifrågasätta ens val.

Tyvärr är det så att många veganer blir utsatta för just att de förväntas förklara varför de är just veganer. Väldigt tramsigt.
En parallell är att den som inte dricker alkohol på en fest förväntas förklara sig. Helt idiotiskt!!

En gör som en känner är bra för en själv och hur en än gör så känner jag, att det ska andra inte ha synpunkter på.



Jag håller med! Även till viss del vad gäller alkoholparallellen.
Jag känner att jag ofta blir ifrågasatt gällande mina kostval och jag brukar försöka tänka att folk ifrågasätter eftersom de inte förstår. Tyvärr orkar jag inte hålla på att förklara och prata om det varenda gång jag tackar nej till någonting då det är så självklart för mig vad jag mår bäst av.
Det borde ju inte vara så svårt att kunna äta offentligt. Man borde inte ifrågasätta hur andra äter. Alla borde ju få lov att äta så som de tycker att de mår bäst.
yakamoko
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2012-12-27

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav Watkins » 2012-12-31 15:10:12

Du har ju själv varit icke-vegan och hade säkert dina skäl till det. Kan du inte inse att andra kanske har samma skäl? Själv gjorde jag mitt absolut smartaste val när jag var köttätare och det smartaste jag gjort är att sluta äta kött. :-)Happy

Jag är också vegan, förresten.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Mitt intresse hindrar mig från att gilla andra.

Inläggav galenpanna » 2012-12-31 15:55:44

ThatGuy skrev:
Parvlon skrev:
ThatGuy skrev:Finns ju mass producering av grönsaker som inte heller inehåller någon näring,
Exempel, tack.


Vad ska jag ge exempel på?
Gå ner till ICA och handla grönsaker från Holland/Spanien.


Min läkare säger att man ska handla grönsaker och frukt så lång söderut som möjligt pga våra exploaterade jordar samt bristerna i jordarna som gör att vi inte får i oss genom maten det vi behöver, jag kontrade med giftbesprutning och transporter och han ryckte på axlarna och sa att det finns inga enkla svar utan man får väga mot varandra och ta egna beslut. Till saken hör att han är vegan och har åsikten att allt man stoppar i sig påverkar vår kropp. :-)Happy
galenpanna
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2012-11-20
Ort: mellan norr och söder

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in