Sänkt IQ

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sänkt IQ

Inläggav Tikki » 2012-12-30 17:42:09

Var tveksam till att skriva detta inlägget eftersom det dels kan tas som skryt men känner också att jag outar mig mycket.
Eftersom intresset för era tankar kring detta är en större drivkraft så blir det ett inlägg.
Jag är 47 år och har gjort tre IQ-test inom psyk.
När jag var 20 år fick jag 141.
35 år 130.
45 år 116.
Detta oroar mig.
:-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Sänkt IQ

Inläggav Nao » 2012-12-30 18:23:53

Frågan är ju egentligen om testen är jämförbara. Om de är konstruerade på olika sätt med olika typer av frågor/uppgifter är det inte säkert att de mäter exakt samma saker. Jag ska snart göra om ett psykologtest som jag gjort tidigare och då uppstår egentligen samma fråga för mig om jag skulle få ett annorlunda resultat. Jag ska passa på att fråga psykologen då hur det kan komma sig i så fall.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Sänkt IQ

Inläggav dasunbedingte » 2012-12-30 18:58:12

Exempelvis långvarig, svår depression kan ge sämre resultat på begåvningstest.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1572949
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Sänkt IQ

Inläggav suuuunnaaa » 2013-01-10 20:04:52

Jag gjorde nåt IQ test på nätet och fick väldigt låg vilket är jättekonstigt för de flesta säger att jag är smart och jag vet att jag är bra på att komma på ideer om hur man kan hjälpa folk på olika sätt. Däremot är inte matte min starka sida.
suuuunnaaa
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2013-01-09
Ort: Kallhäll

Sänkt IQ

Inläggav Gafsan » 2013-01-11 1:47:34

suuuunnaaa skrev:Jag gjorde nåt IQ test på nätet och fick väldigt låg vilket är jättekonstigt för de flesta säger att jag är smart och jag vet att jag är bra på att komma på ideer om hur man kan hjälpa folk på olika sätt. Däremot är inte matte min starka sida.


Det finns många IQ-test på nätet och inte alla är helt tillförlitliga. Ta resultatet med en nypa salt. Ett "riktigt" IQ-test innehåller en massa olika delmoment och om man bara testar vissa av sina förmågor (som i nät-testen) så kan resultatet bli helt felvisande.

Som aspie har man ofta en mycket ojämn intelligens och både man själv och omgivningen har en tendens att tro att ens bästa förmågor är representativa för ens generella begåvning vilket tyvärr sällan är fallet. Det är oerhört viktigt att man är medveten om att även om man är oerhört begåvad i vissa avseenden så kan man ha en genomsnittlig eller till och med låg begåvning på andra områden.

Själv har jag t.ex. en total intelligenskvot straxt under mensa-nivå (enligt det IQ-test som gjordes under AS-utredningen). Men samtidigt har jag ett visuospatialt arbetsminne i snitt med en 84-årings... inte så bra alltså. Så man kan vara rejält ojämn.

Sen är det bra att hålla i minnet att folk man känner ofta är lite snälla. Man är sällan lika snäll, smart och snygg som de säger ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Sänkt IQ

Inläggav earlydayminer » 2013-01-11 1:53:19

Finns otroligt mycket som berör det kognitiva och påverkar vid begåvningstest. Testa göra ett när du är nyvaken, inte ätit på 24 timmar, varit vaken i 36 timmar osv. Sömnproblem, matproblem, generell trötthet och andra relativt vardagliga bekymmer för en del ställer till det. Det är egentligen ingenting att må dåligt över, men hjärnan blir också tröttare efter ett tag i livet. Det är fullkomligt naturligt, men försök att inte må dåligt för att resultaten sviktar. Det kan bero på väldigt mycket. Lägg lite vikt vid det.

Hur mår du? Känner du dig ok?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Sänkt IQ

Inläggav Gafsan » 2013-01-11 1:58:12

Är det inte så att det finns olika varianter av WAIS-III också och att den som brukar användas vid t.ex. AS-utredningar som regel ger ett högre resultat än den "vanliga"? Det kan ju isf också förklara skillnaderna.

EDIT: Jo, jag googlade detta och det var som jag hade för mig. WAIS-III NI heter det testet som används vid npf-utredningar och som alltså lär ge högre resultat (även för NT).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in