Behöver lite hjälp här! (Angående diagnoser)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver lite hjälp här! (Angående diagnoser)

Inläggav drakcir » 2012-12-26 20:17:15

Hej på er allesammans, skall formulera mig så kort som möjligt.

Det hela handlar om diagnoser,personlighetsstörningar,symptom av olika sorter, jag började för ett bra tag sedan intressera mig för olika sorters diagnoser, då en person sagt till mig (du har säkert aspergers) när jag fick höra detta var jag inte det minsta insatt och fick gå hem och börja läsa, vanligtvis tror jag detta är ett misstag från en okunnig person inom ämnet att uttrycka sig(att är du tyst har du aspergers.)

Idag vet jag inte exakt hur mycket jag läst om olika symptom, just nu känns allt som ett virvarr.

För att förtydliga mig handlar det hela om att många olika symptom, känns ungefär snarlik den andra, jag mådde dåligt under en period och trodde skarpt under en lång tid att jag hade aspergers som sedan blev ett annat symptom och sedan ett annat.

Asperger problem i det sociala samspelet
Schizoid personlighets störning, tycker inte om människor kort sammanfattat
Add koncentrations svårigheter, dagdrömmare, mycket tankar
Social fobi rädsla för social kontakt, e.x rodnad och liknande, kort sammanfattat

Men sedan av en ren slump av att nu suttit här så länge och läst och läst, jag är nästan utbildad psykolog nu kan vi säga ;) (skämt o sido)

så hitta jag inlägg om introverta människor enligt information på nätet motsvarar ca 1/3 introverta medans 2/3 extroverta.

nu kanske inte mitt inlägg här förklarar så jätte bra vad jag är ute efter, men att flera olika symptom liknar varandra, t.ex som jag då fick höra (du har säkert aspergers) medans jag nu kan läsa att det finns introverta personer som föedrar tystnad utan ha behöva en en diagnos för detta.

dock menar inte jag att aspergers står för tystnad, men många hade nog dragit den slutsatsen, då många övriga diagnoser är okända/personlighetsstörningar
nu har jag skrivit av mig lite, och har någon frågor till detta komplicerade inlägg så är det bara trevligt.


Admin: förtydligade rubriken
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

Behöver lite hjälp här!

Inläggav Exploitbat » 2012-12-26 21:15:54

drakcir skrev:Asperger problem i det sociala samspelet
Schizoid personlighets störning, tycker inte om människor kort sammanfattat
Add koncentrations svårigheter, dagdrömmare, mycket tankar
Social fobi rädsla för social kontakt, e.x rodnad och liknande, kort sammanfattat



Jag har fått diagnoserna social fobi och asperger, och jag ser mig själv som introvert.
Men introvert kan man ju vara även om man inte har de problem du beskrev ovan. Sen kanske det är så att då man har problem och svårigheter av den här sorten så grubblar man mycket, lär känna sig själv väldigt bra, osv - vilket då leder till att man blir introvert.

Liksom: vad är medfött och vad är något man utvecklar genom hela livet?

Olika diagnoser går in i varandra, men samma beteenden kan finnas i mindre eller större mängd även hos NT-folk.
Det jag menar är: du kanske är introvert, men det behöver inte betyda att de problem du har beror på att du är just introvert. Det var det jag tolkade att du ville få sagt med ditt inlägg, men jag kanske har fel?
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Behöver lite hjälp här!

Inläggav Exploitbat » 2012-12-26 21:23:38

Vet inte om du gjort testet på den här siten http://www.personalitypage.com/html/indicate.html, men jag tänker att det kanske vore något för dig. Jag vet dock inte hur mycket vikt man kan lägga på det som står där och så, men kan vara underhållande att läsa om i alla fall.

Här är info om hur det är uppbyggt: http://www.personalitypage.com/html/info.html
Du navigerar på siten genom ikonerna högst upp på sidan.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Behöver lite hjälp här!

Inläggav drakcir » 2012-12-26 22:20:11

Jo jag förstår vad du menar och det var väl i stort sett svaret jag sökte som du skrev, menade du att en med asperger tänker mycket och lär känna sig själv eller en introvert person utan as ?

Det jag läst om introvert och extrovert personlighets typ är att man föds med det, dock är man lite av varje men i det stora hela lutar man åt ett håll, som t.ex extroverta anpassar sig inte i den grad en introvert gör, en introvert gillar tystnaden, men då samhället inte baseras på att vara tyst om jag får uttrycka mig så, så ställs det större krav på den introverte.
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

Behöver lite hjälp här!

Inläggav Exploitbat » 2012-12-26 23:35:01

drakcir skrev:Jo jag förstår vad du menar och det var väl i stort sett svaret jag sökte som du skrev, menade du att en med asperger tänker mycket och lär känna sig själv eller en introvert person utan as ?



Jag menar inte bara personer med AS. Jag menar vem som helst som har sociala och emotionella problem och grubblerier. Självklart finns det de som blir tvärtom: utåtagerande och tar en massa plats, men jag tror ändå att det finns ett samband.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Behöver lite hjälp här!

Inläggav Flia » 2013-01-25 23:53:59

Man kan vara extrovert och ha AS.
Dessutom kan man vara introvert i ett skede av livet, och extrovert i ett annat skede. En extrovert person blir introvert vid depression t.ex.

Att ha "problem med sociala kontakter" behöver inte betyda att man är osocial, utan att det uppstår problem på ett eller annat sätt.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in