Logiskt tänkande

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Logiskt tänkande

Inläggav Charlie72 » 2012-11-25 23:34:45

Är det perceptuell organisation?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Logiskt tänkande

Inläggav Gafsan » 2012-11-25 23:36:02

nallen skrev:
barracuber skrev:Att exempelvis kvinnor skulle vara fyllda av känslor och därmed oförmögna till rationellt tänkande.

Det förefaller, i det allmänna fallet, sant.


Jepp, och inte är det bättre ställt med männen :)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Logiskt tänkande

Inläggav trettontecken » 2012-11-25 23:37:21

Abskissa skrev:?


Han menar att han tycker att kvinnor inte kan tänka ordentligt, på grund av att de har för mycket känslor. En ganska konservativ och diskriminerande syn på kvinnor, m.a.o.
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

Logiskt tänkande

Inläggav lillmupp » 2012-11-26 0:11:31

Pieohpah skrev:Otrygghet och sårbarhet och orolighet känner jag igen mig i. Men jag har självförtroende. Logiskt tänkande kan vara så mycket, men som aspie är det nogrannhet, uthållighet och mönsterseende mycket mer än matematik som är logiskt tänkande. Abstrakt mönsterassociation kan vara genialt.

Jag är programmerare sedan mycket länge och det är bra träning för logiskt tänkande.


Matematiken, speciellt logiken, är språk för att beskriva just det du nämner :D
Programmeringsspråk är konkretiseringar av matematik som beskriver logiksystem, för att möjliggöra formuleringar som sedan kan översättas till det processorer mumsar på.
T.ex. är första ordningens logik grund för språk som Pascal, C, Fortran osv och andra ordningens logik är grund för objektorienterade språk som Simula, C++, Scheme, Ruby, Java osv.
Vad en dator kan och inte kan göra beskrivs med matematiken i Turings Maskin som ligger till grund för von Neumanns arkitektur (von Neumann var matematiker :D) som i sin tur ligger till grund för de flesta processorer vi har.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Logiskt tänkande

Inläggav lillmupp » 2012-11-26 0:14:13

Charlie72 skrev:Är det perceptuell organisation?


?

Tips: Citera någon del av inlägget som ligger till grund för det du skriver. :)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Logiskt tänkande

Inläggav lillmupp » 2012-11-26 0:16:09

trettontecken skrev:
Abskissa skrev:?


Han menar att han tycker att kvinnor inte kan tänka ordentligt, på grund av att de har för mycket känslor. En ganska konservativ och diskriminerande syn på kvinnor, m.a.o.


Trist attityd men det är inget att hetsa upp sig över, Nallen är bara sådan. Hans förlust. Men det finns ingen logik i just det uttalandet, bara hans känsla :D
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Logiskt tänkande

Inläggav nallen » 2012-11-27 22:14:00

Gafsan skrev:Jepp, och inte är det bättre ställt med männen

Nja, de/vi är generellt sett något bättre, men det är obetydligt.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Logiskt tänkande

Inläggav nallen » 2012-11-27 22:17:46

trettontecken skrev:En ganska konservativ och diskriminerande syn på kvinnor [...]

Det vore förvånande om det inte vore konservativt, men det är ingalunda reserverat för kvinnor. Och hur det kan vara diskriminerande att konstatera att folk i allmänhet och kvinnor i synnerhet tycks vara oerhört känslostyrda, är för mig en gåta. Fast, jag antar att eventuella förklaringar är baserade på tyckande, så det är nog ingen idé att försöka förklara heller.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Logiskt tänkande

Inläggav Colours » 2012-11-28 0:59:03

Och man bestämmer vad "man" tycker o tänker? :shock:
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Logiskt tänkande

Inläggav Charlie72 » 2012-11-28 1:06:01

lillmupp skrev:
Charlie72 skrev:Är det perceptuell organisation?


?

Tips: Citera någon del av inlägget som ligger till grund för det du skriver. :)


Tråden
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Logiskt tänkande

Inläggav MolkomAnnor » 2012-11-28 15:48:36

Colours skrev:Och man bestämmer vad "man" tycker o tänker? :shock:


?
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Logiskt tänkande

Inläggav Miche » 2012-11-28 17:03:48

Ursäkta att jag svarar ett gammalt inlägg, jag hinner (och orkar) inte läsa lika mycket på forumet längre.
lillmupp skrev:Jag råkar vara dataingenjör och kan säga att det finns en hel del rigida personer även inom det området, hur konstigt det än kan tyckas låta.

Jo, visst är det fascinerande att se hur många utbildade inom databranschen har ett väldigt strikt tänkande och glömmer att tänka Outside the Box, vilket gör att många lösningar blir komplicerade helt i onödan i alla led (dvs både i underhåll och användarmässigt).

Jag anser nog att det är få Enter som klarar av att tänka logiskt, de blandar in känslor i det som är uppenbart logiska diskussioner, att beskylla en Aspie för att inte tänka logiskt är lika intelligent som att skjuta sig själv i foten (tycker jag).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Logiskt tänkande

Inläggav barracuber » 2012-11-28 18:27:42

Miche skrev:Jag anser nog att det är få Enter som klarar av att tänka logiskt, de blandar in känslor i det som är uppenbart logiska diskussioner, att beskylla en Aspie för att inte tänka logiskt är lika intelligent som att skjuta sig själv i foten (tycker jag).

Ingen - eller ytterst få - menar jag, varken Enter eller Aspie, klarar av att INTE blanda in känslorna. Faktum är att känslorna är det som vi har MINST möjlighet att påverka, medan vad gäller tankarna har vi en något högre, men ändå väldigt liten, möjlighet, eftersom våra tankar är ganska vanemässigt inrutade. Framförallt om vi tar de på alltför stort allvar och tror förm mycket på dem, istället för att inse att de är just bara tankar, dvs våran TOLKNING av verkligheten (matchat emot våra erfarenheter och minnen), inte verkligheten själv.

Å andra sidan har alla människor teoretiskt sett potentialen att kunna förändra sina tankar (ffa) och beteenden och sätt att relatera till vad som händer både med tankarna och känslorna. Men det kräver mycket arbete, en öppenhet inför möjligheten, en medvetenhet och ambition att vilja utvecklas och må bättre genom att stanna upp, lyssna in sig själv, vad tänker jag nu, vad känner jag nu och vad detta beror på, vad kommer det ifrån. Det innebär ibland att gå tillbaka i livet och fundera över om saker och ting alltid var som man kommer ihåg dem eller om det kan ligga mer bakom.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Logiskt tänkande

Inläggav ingeborgsjon » 2012-12-09 13:47:30

barracuber skrev:
Miche skrev:Jag anser nog att det är få Enter som klarar av att tänka logiskt, de blandar in känslor i det som är uppenbart logiska diskussioner, att beskylla en Aspie för att inte tänka logiskt är lika intelligent som att skjuta sig själv i foten (tycker jag).

Ingen - eller ytterst få - menar jag, varken Enter eller Aspie, klarar av att INTE blanda in känslorna. Faktum är att känslorna är det som vi har MINST möjlighet att påverka, medan vad gäller tankarna har vi en något högre, men ändå väldigt liten, möjlighet, eftersom våra tankar är ganska vanemässigt inrutade. Framförallt om vi tar de på alltför stort allvar och tror förm mycket på dem, istället för att inse att de är just bara tankar, dvs våran TOLKNING av verkligheten (matchat emot våra erfarenheter och minnen), inte verkligheten själv.

Å andra sidan har alla människor teoretiskt sett potentialen att kunna förändra sina tankar (ffa) och beteenden och sätt att relatera till vad som händer både med tankarna och känslorna. Men det kräver mycket arbete, en öppenhet inför möjligheten, en medvetenhet och ambition att vilja utvecklas och må bättre genom att stanna upp, lyssna in sig själv, vad tänker jag nu, vad känner jag nu och vad detta beror på, vad kommer det ifrån. Det innebär ibland att gå tillbaka i livet och fundera över om saker och ting alltid var som man kommer ihåg dem eller om det kan ligga mer bakom.


Varför skulle man inte kunna tänka utan att blanda in känslor? Jag gör det hela tiden. Kan du ge ett konkret exempel på hur du resonerar?
ingeborgsjon
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-12-09

Logiskt tänkande

Inläggav MolkomAnnor » 2012-12-09 18:25:24

barracuber skrev:
Miche skrev:Jag anser nog att det är få Enter som klarar av att tänka logiskt, de blandar in känslor i det som är uppenbart logiska diskussioner, att beskylla en Aspie för att inte tänka logiskt är lika intelligent som att skjuta sig själv i foten (tycker jag).

Ingen - eller ytterst få - menar jag, varken Enter eller Aspie, klarar av att INTE blanda in känslorna. Faktum är att känslorna är det som vi har MINST möjlighet att påverka, medan vad gäller tankarna har vi en något högre, men ändå väldigt liten, möjlighet, eftersom våra tankar är ganska vanemässigt inrutade. Framförallt om vi tar de på alltför stort allvar och tror förm mycket på dem, istället för att inse att de är just bara tankar, dvs våran TOLKNING av verkligheten (matchat emot våra erfarenheter och minnen), inte verkligheten själv.

Å andra sidan har alla människor teoretiskt sett potentialen att kunna förändra sina tankar (ffa) och beteenden och sätt att relatera till vad som händer både med tankarna och känslorna. Men det kräver mycket arbete, en öppenhet inför möjligheten, en medvetenhet och ambition att vilja utvecklas och må bättre genom att stanna upp, lyssna in sig själv, vad tänker jag nu, vad känner jag nu och vad detta beror på, vad kommer det ifrån. Det innebär ibland att gå tillbaka i livet och fundera över om saker och ting alltid var som man kommer ihåg dem eller om det kan ligga mer bakom.


Efter att ha läst på lite tänker jag nog ändå att vissa människor kan ha mer distans till sina känslor, och kan vara mer objektiva i sina bedömningar. Jag tänker på neuropsykologin och det limbiska systemet som processar känslor, då framförallt inom amygdalaområdet.

Ett konkret exempel är ju personer som lider av psykopati och därav känner ringa eller ingen empati. Man har kunnat mätt att dessa individer inte har någon aktivitet i amygdalan i situationer där vanliga människor hade reagerat med hög aktivitet. Min teori är då att dessa människor t.ex. lättare kan lära sig att se objektivt på andras beteenden och bli skickliga på att dupera eller manipulera, utan att dra in känslor!

Ytterligare så reagerar de inte på ansiktsuttryck hos andra människor vid interaktion, alltså glada, neutrala eller rädda ansikten aktiverar inte känslor för dem!

Källa: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=11294
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Logiskt tänkande

Inläggav Abskissa » 2012-12-16 14:07:06

:-)049 Mkt intressanta inlägg, barracuber och MolkomAnnor. Tack för det!
Abskissa
 
Inlägg: 226
Anslöt: 2012-11-12
Ort: Södern

Logiskt tänkande

Inläggav Nessie » 2012-12-23 20:25:47

Logiskt tänkande så som jag ser det är hur pass man kan avgöra realismen i situationer men även att kunna se skillnad på rätt och fel. Även om jag kan "skena iväg", vilket kan hända, så betyder det inte att inte ser skillnad på det eller det andra. Det kan vara hypotetiskt. Men sedan behöver ju inte det mest logiska för mig vara det rätta. :?
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in