Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav slackern » 2012-12-19 12:03:39

Lindansare skrev:
kattkvinna skrev:ag fick göra fler tester som visade på dålig uppmärksamhet, bla QB- test. Det var svårt för min uttråkade hjärna att komma igång igen när den "släckt ner"och missade mycket av det som blippade på skärmen. Min psykolog på Hab satte också likhetstecken mellan lågt arbetsminne och uppmärksamhetsproblematik.


Är QB det där med ettor och tvåor? Jag tror att jag hade katastrofalt låga resultat på det. Annars så tror jag att jag ligger rätt högt på många förmågor. Psykologen sade att de förmågor jag hade sämst på var kring 110, men att det var att betrakta som en nedsättning eftersom glappet mot andra förmågor var stort. Med tanke på uppmärksamhetsstörningen så är nog min räddning att jag ligger rätt högt - det är nog det som gör att jag ändå kan arbeta med mer komplexa arbetsuppgifter.


QB har inget med IK-test att göra. Räknas inte in i WAIS utan är ett ADHD test för att mäta uppmärksamheten på. Så det räknas inte in i helskale IK utan är ett fristående test.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-19 13:49:03

slackern skrev:QB har inget med IK-test att göra. Räknas inte in i WAIS utan är ett ADHD test för att mäta uppmärksamheten på. Så det räknas inte in i helskale IK utan är ett fristående test.


Jag var nog lite otydlig i det jag skrev ser jag - svarade på många frågor i en mening. Jag vet att den ligger utanför och de poängen räknas på att sätt. Det jag skrev om vart jag ligger syftade på WAIS. Sedan kan ju resultatet på QB gör att man inte utnyttjar den kapacitet man har på andra områden...
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav slackern » 2012-12-19 13:57:55

Lindansare skrev:
slackern skrev:QB har inget med IK-test att göra. Räknas inte in i WAIS utan är ett ADHD test för att mäta uppmärksamheten på. Så det räknas inte in i helskale IK utan är ett fristående test.


Jag var nog lite otydlig i det jag skrev ser jag - svarade på många frågor i en mening. Jag vet att den ligger utanför och de poängen räknas på att sätt. Det jag skrev om vart jag ligger syftade på WAIS. Sedan kan ju resultatet på QB gör att man inte utnyttjar den kapacitet man har på andra områden...


Sant fast uppmärksamhet testas i WAIS fast inte via QB. Fråga mej inte hur dom gör för det har jag inte den blekaste om. :)
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-12-19 15:02:56

slackern skrev:QB har inget med IK-test att göra

Det stämmer. QB är uppmärksamhets och uthållighetstest. En skittråkig, enkel uppgift och trycka på en knapp när samma fyrkant eller cirkel i samma färg dyker upp. När testet blippar olika figurer blir hjärnan uttråkad och har svårt att vara på hugget när man skulle ha tryckt på knappen igen. Så var det för mig. Om man är impulsiv trycker man på knappen när man inte ska.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-19 20:02:39

slackern skrev:Sant fast uppmärksamhet testas i WAIS fast inte via QB. Fråga mej inte hur dom gör för det har jag inte den blekaste om.


Nu tänker jag vad pysklogen sade om det... hmm... Det hon iallafall sade var att man kunde se att min uppmärksamhet förmodligen bidrog till att jag lyckades sämre vid lättare test än vid mer komplexa som jag upplevde som mer intressanta. Samt att jag i arbetsminnestesterna blev uttråkad och inte orkade lyssna när hon rabblade siffror.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-20 14:09:04

Anna med fyra skrev:Jag märker definitivt av mitt låga arbetsminne, jag har svårt att få fram idéer, återberätta något eller komma på något att säga, allt som oftast är det helt tomt i huvudet.


Behöver detta ha med arbetsminnet att göra? Mitt dåliga arbetsminne beror delvis på att jag har alldeles för mycket tankar och idéer i huvudet.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Anna med fyra » 2012-12-20 17:14:29

Autismsmurfen skrev:
Anna med fyra skrev:Jag märker definitivt av mitt låga arbetsminne, jag har svårt att få fram idéer, återberätta något eller komma på något att säga, allt som oftast är det helt tomt i huvudet.


Behöver detta ha med arbetsminnet att göra? Mitt dåliga arbetsminne beror delvis på att jag har alldeles för mycket tankar och idéer i huvudet.


Som jag förstått det så är det arbetsminnet som plockar fram inf ur långtidsminnet och har man då ett sämre arbetsminne så kan du ju tänka dig själv...Så ja, det borde vara arbetsminnet som orsakar dessa problem. Sen är det möjligt att det är i kombination med något annat också, allt är ju inte svart eller vitt. Jag tror nämligen att jag även vuxit upp med en språkstörning, en av mina döttrar har nämligen AS/ADHD/pragmatisk språkstörning (den språkstörningen är ju väldigt vanlig hos personer med AS) och hon har liknande svårigheter som jag hade i den åldern med talet.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Juddy » 2012-12-20 17:56:46

En neuropsykiatrisk utredning ska inte automatisk riktas in på AS utan vara mer förutsättningslöst. Provet med fyrkanter och cirklar ingick som en del i att utesluta ADHD (antar jag). JAg hade ett asdåligt resultat, både starka fördröjningar och för tidiga trckningar.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Flawed » 2012-12-20 17:57:48

Jag tror att ni har rört ihop det här ganska ordentligt nu.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Anna med fyra » 2012-12-20 19:53:26

Hittade detta om arbetsminnet:


"Några exempel på vad arbetsminnet används till

Komma ihåg vad man läst i böcker och i tidningar
Komma ihåg saker i vardagssituationer, t ex var man lagt plånboken, nycklar, mobil
Upprätthålla koncentrationen vid uthållighetskrävande uppgifter, t ex bilkörning
Komma ihåg vad som sagts, t ex instruktioner eller i ett samtal
Planering och organisationsförmåga, allt från att laga mat till att studera"

8)
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-12-21 9:51:35

Anna med fyra skrev:Som jag förstått det så är det arbetsminnet som plockar fram inf ur långtidsminnet och har man då ett sämre arbetsminne så kan du ju tänka dig själv...


Långtidsminnet hämtar upp lagrade minnen ur långtidsminnet genom ledtrådar och associationer. Arbetsminnet kommer först in när man ska skriva ner det där du hämtat upp från långtidsminnet eller säga det du tänkt säga. Du kan ju ha strålande långtidsminne, men arbetsminnet kan krångla till det med att få fram det.

Anna med fyra skrev:"Några exempel på vad arbetsminnet används till

Komma ihåg vad man läst i böcker och i tidningar
Komma ihåg saker i vardagssituationer, t ex var man lagt plånboken, nycklar, mobil
Upprätthålla koncentrationen vid uthållighetskrävande uppgifter, t ex bilkörning
Komma ihåg vad som sagts, t ex instruktioner eller i ett samtal
Planering och organisationsförmåga, allt från att laga mat till att studera"

8)

Ja, precis! De fyra sista är väldigt bra exempel. Den första med har mycket med långtidsminne att göra också. Minnas vad man har läst lång tid efteråt förutsatt att det bearbetats och gått in.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-12-31 10:53:43

Ett litet förtydligande bara:
lågt arbetsminne är ingen indikation på AS! Inte heller någon följd av AS.

Det verkar vara vanligt att den ojämna begåvningsprofilen har en dipp just vid arbetsminnet. Det är förstås individuellt hur man är ojämn och finns säkert en stor mångfald och variation på det också.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Mortalis » 2012-12-31 11:53:34

Arbetsminnet var min stora dipp i testresultaten när jag utreddes.

Jag tror att arbetsminnet kan bli utbränt ifall man har svårt att automatisera tråkiga eller godtyckliga aktivitetsmoment.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Sv: Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intellig

Inläggav blodigfisk » 2013-01-27 12:26:55

Jag har dåligt arbetsminne. detta har fått stora följder inom både skola och arbete. Jag har inte kunnat hålla ett jobb speciellt länge och skolan har jag aldrig haft bra betyg i. tvärtom. Även fast jag pluggar osv så lyckas jag inte uppnå mer än G gränsen.
blodigfisk
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-20
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Chaos » 2013-02-11 17:32:17

Jag har starkt arbetsminne och fick bättre resultat än NT-folk på QB test, två gånger, och det spelar ingen roll, vi tror jag har ADHD. :-)063
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2013-02-11 20:12:09

Chaos skrev:Jag har starkt arbetsminne och fick bättre resultat än NT-folk på QB test, två gånger, och det spelar ingen roll, vi tror jag har ADHD. :-)063


Det antar jag är fullt möjligt. Jag tror att diagnoserna är lite mer komplexa än att bara en pusselbit skall stämma. Jag har inte ADHD, men dock delar av det dvs uppmärksamhetsstörning och mitt arbetsminne är över genomsnittet. Förmodligen ännu högre men jag blev så uttråkad av testerna att jag tappade fokus efter ett tag.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav slackern » 2013-02-11 20:26:58

Lindansare skrev:
Chaos skrev:Jag har starkt arbetsminne och fick bättre resultat än NT-folk på QB test, två gånger, och det spelar ingen roll, vi tror jag har ADHD. :-)063


Det antar jag är fullt möjligt. Jag tror att diagnoserna är lite mer komplexa än att bara en pusselbit skall stämma. Jag har inte ADHD, men dock delar av det dvs uppmärksamhetsstörning och mitt arbetsminne är över genomsnittet. Förmodligen ännu högre men jag blev så uttråkad av testerna att jag tappade fokus efter ett tag.


Uppmärksamhetsstörning är ju ADHD.



F90.0: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning
- F90.0A: DAMP
- F90.0B: ADHD
- F90.0C: ADD
- F90.0X: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning UNS
- F90.1: Hyperaktiv beteendestörning
- F90.8: Andra specificerade hyperaktivitetsstörningar
- F90.9: Hyperaktivitetsstörning, ospecificerad


http://www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... =KSH#focus
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2013-02-11 20:29:49

slackern skrev:Uppmärksamhetsstörning är ju ADHD.



F90.0: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning
- F90.0A: DAMP
- F90.0B: ADHD
- F90.0C: ADD
- F90.0X: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning UNS
- F90.1: Hyperaktiv beteendestörning
- F90.8: Andra specificerade hyperaktivitetsstörningar
- F90.9: Hyperaktivitetsstörning, ospecificerad



I min utredning står F90.9, men den benämns som uppmärksamhetsstörning. Vad jag förstår har jag ingen hyperaktivitet.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav slackern » 2013-02-11 20:31:54

Chaos skrev:Jag har starkt arbetsminne och fick bättre resultat än NT-folk på QB test, två gånger, och det spelar ingen roll, vi tror jag har ADHD. :-)063


QB har inget med IK-testet att göra. Utan är ett test för att se om du har problem med uppmärksamheten om du har en uppmärksmhetsstörning.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav slackern » 2013-02-11 20:33:02

Lindansare skrev:
slackern skrev:Uppmärksamhetsstörning är ju ADHD.



F90.0: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning
- F90.0A: DAMP
- F90.0B: ADHD
- F90.0C: ADD
- F90.0X: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning UNS
- F90.1: Hyperaktiv beteendestörning
- F90.8: Andra specificerade hyperaktivitetsstörningar
- F90.9: Hyperaktivitetsstörning, ospecificerad



I min utredning står F90.9, men den benämns som uppmärksamhetsstörning. Vad jag förstår har jag ingen hyperaktivitet.


Och det står även ospecificerad?

Men det går ju ändå under begreppet. Det är en undergrupp.

F90.0: Aktivitets- och uppmärksamhetsstörning
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Chaos » 2013-02-12 22:25:36

slackern skrev:Chaos skrev:
Jag har starkt arbetsminne och fick bättre resultat än NT-folk på QB test, två gånger, och det spelar ingen roll, vi tror jag har ADHD.


QB har inget med IK-testet att göra. Utan är ett test för att se om du har problem med uppmärksamheten om du har en uppmärksmhetsstörning.

förstår inte vad det har med IQ att göra. hur menar du nu?
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav slackern » 2013-02-12 22:38:44

Chaos skrev:
slackern skrev:Chaos skrev:
Jag har starkt arbetsminne och fick bättre resultat än NT-folk på QB test, två gånger, och det spelar ingen roll, vi tror jag har ADHD.


QB har inget med IK-testet att göra. Utan är ett test för att se om du har problem med uppmärksamheten om du har en uppmärksmhetsstörning.

förstår inte vad det har med IQ att göra. hur menar du nu?


Du hade skrivit arbetsminne och QB i samma mening. QB är inget man mäter arbetsminnet med i ett IK test. Utan det mäter man uppmärksamheten med alltså AD biten i ADHD.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Noelopan » 2013-02-12 22:46:41

Anna med fyra skrev:Hittade detta om arbetsminnet:


"Några exempel på vad arbetsminnet används till

Komma ihåg vad man läst i böcker och i tidningar
Komma ihåg saker i vardagssituationer, t ex var man lagt plånboken, nycklar, mobil
Upprätthålla koncentrationen vid uthållighetskrävande uppgifter, t ex bilkörning
Komma ihåg vad som sagts, t ex instruktioner eller i ett samtal
Planering och organisationsförmåga, allt från att laga mat till att studera"

8)


Ja, allt detta är helt hopplöst för mig. Trodde dock att detta var mer kopplat till ADD än Aspergers?
Noelopan
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2012-08-24

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Chaos » 2013-02-12 22:57:40

slackern skrev:Du hade skrivit arbetsminne och QB i samma mening. QB är inget man mäter arbetsminnet med i ett IK test. Utan det mäter man uppmärksamheten med alltså AD biten i ADHD.
Jag skrev på ett oklart sätt då. Jag menade att trots indikationer och egenskaper som ofta uteslutar ADHD, verkar det som jag kanske behåller min ADHD-diagnos ändå.
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in