Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav plåtmonster » 2012-12-09 15:34:32

DN: Chefer ofta fulla på julfesten

Tycker detta illustrerar en av baksidorna med "afterwork". Du förväntas implicit vara där (antar jag) dit folk beter sig som svin men du skall ändå upprätthålla en professionell arbetsrelation. Får väl tipsa om välkokade vinflaskor som luktar alkohol men knappast innehåller någon ;)

Att mixa nöje och jobb är inget bra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav Nao » 2012-12-15 10:32:39

Ja AW kan vara lite problematiskt. Det blir liksom en gråzon där det civila livet och arbetet krockar och en del kan inte hantera det utan super sig fulla och blir i bästa fall bara pinsamma och i värsta fall oförskämda. Jag hade ett jobb där AW i princip var obligatoriskt förut och jag kan säga att vissa av de gångerna skämdes jag rejält för mina arbetskamrater och chefer.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-15 11:04:13

Min man går aldrig på AW. Han får alltid höra att han måste ställa upp o.s.v. Så han har följt med enstaka gånger för att de ska vara tysta.

Jag tror att denna typ av AW är en strategi för att föra över folks lojalitet och liv till arbetet, så att de glömmer familjen. Kanske de inte ens vet det, de chefer som anordnar, men det finns säkert forskning som visar detta.

Förr var det ett fåtal firmafester per år, då RESPEKTIVE fick följa med. Jag var med mitt ex på ett antal firmafester, t.o.m. på ett stort dyrt hotell på Avenyn. Det är ok när de gör så.

Men det som är nu, oftare och man utesluter familjemedlemmar, känns som de har som ytterligare syfte att föra över mer och mer av personens liv till arbetet.

Sedan finns det ju den typ av AW som min bror går på, och som liknar det aspergergänget har gått på. Alltså utan krav från chefer, där arbetskamraterna själva går ut. Det brukar inte vara tvång eller tjat heller tydligen, utan de som trivs går ut och äter och tar en öl om de känner för det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav Sammelsurium » 2012-12-15 12:37:40

Bror Duktig skrev:Sedan finns det ju den typ av AW som min bror går på, och som liknar det aspergergänget har gått på. Alltså utan krav från chefer, där arbetskamraterna själva går ut. Det brukar inte vara tvång eller tjat heller tydligen, utan de som trivs går ut och äter och tar en öl om de känner för det.


Den här typen av after work är den enda typen jag stött på.

Där jag jobbar finns det vare sig formella eller informella krav att närvara. Det är inte ovanligt att de som har familj/barn inte hänger på.

Jag har inte varit med på en after work de senaste två åren och har inte upplevt några negativa reaktioner.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-19 15:20:04

Tycker snarare att det blir besvärligt om det inte vankas alkohol. Då är det bara jobbigt med allt pladder och stämningen blir formell, stel och det blir bara vanligt vardagsprat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav Red and green » 2012-12-19 22:32:45

Jag är inte intresserad att umgås med kollegor utanför jobbet. Tycker jag umgås med dem tillräckligt inom arbetstiden, det räcker.

Jag har också fått massa skit att jag inte hänger med med det ger jag blanka fan i. Gör precis som jag själv vill. Like it or leave it :mrgreen:
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav treeman » 2012-12-19 22:39:52

Beforework i städskrubben tycker jag är värre än "Afterwork". Min högst personliga åsikt och hatmail undanbedes! Tack.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav plåtmonster » 2012-12-20 0:03:41

@Red and green, Vad slags skit är det de försöker med ..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav slackern » 2012-12-20 0:13:38

treeman skrev:Beforework i städskrubben tycker jag är värre än "Afterwork". Min högst personliga åsikt och hatmail undanbedes! Tack.

Bild


Det måste gå undan som fan så att inte chefen kommer på en. ;)

slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav treeman » 2012-12-20 0:16:09

slackern skrev:Det måste gå undan som fan så att inte chefen kommer på en. ;)



Tja om snubben inte själv deltar är det bäst så.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Afterwork detsamma som dricktvång för en del

Inläggav slackern » 2012-12-20 0:33:21

treeman skrev:
slackern skrev:Det måste gå undan som fan så att inte chefen kommer på en. ;)



Tja om snubben inte själv deltar är det bäst så.


Säkert bättre att dricka vodkan än rengöringsmedlet. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in