Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Chaos » 2012-12-03 2:05:58

kattkvinna skrev:Jag känner själv tydligt av glappet på 40 IQ mellan arbetsminnet och min övriga intelligens. ... Är ni fler med AS som har sänkt arbetsminne?


Jag har ännu ingen koll på vad som är AS och vad som inte är AS, det är just därför jag är här på forumet, men jag går genom en lång lång rad utredningar just nu, och pga det vet jag nu att mitt arbetsminne och min övriga intelligens ligger på ungefär samma nivå. Det finns ingen anledning att tro det finns någon problematisk skillnad. Kanske jag är något undantag? Ingen aning.
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav earlydayminer » 2012-12-03 2:10:55

Tror det är indexpoäng kattkvinna menar, btw. 40 indexpoäng.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-13 10:44:40

Jag var innan utredning övertygad om att jag hade stora problem med arbetsminnet, men visade sig ha bättre arbetsminne än normalspannet. Jag visade mig istället ha en grov nedsättning i uppmärksamhet och fick även diagnosen uppmärksamhetstörning. (En vanlig del av ADHD, men utan hyperaktiviteten).

Det ställer till det rejält t ex i studier eller vid tråkiga moment. Jag kan inte hålla kvar uppmärksamheten när jag inte tycker att det är roligt. Det gör mig ibland mkt frustrerad eftersom det verkligen utgör ett hinder för mig att utnyttja min kapacitet fullt ut. Under utredningen visade det sig t ex att jag gör lägre resultat på enklare testdelar ( tex kodning) för att jag blir uttråkad och tappar uppmärksamhet, medan jag gör goda resultat på svårare deltest.

Jag har löst det i mitt yrkesliv så att jag ägnar mig mest åt komplexa arbetsuppgifter. :-)
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Wine » 2012-12-13 12:07:51

Det verkar inte vara speciellt ovanligt att få lägre testresultat på arbetsminne och snabbhet i förhållande till de andra deltesterna vid WAIS-III testning även om man inte har någon NPF-diagnos/problematik:

PsykologTIDNINGEN nr 2/2010 - Allvarliga brister i WAIS-IIIs tillförlitlighet

Testprofiler med lägre resultat på arbetsminne och snabbhet i WAIS-III bör tolkas med stor
försiktighet, då detta får konsekvenser i såväl klinisk praktik som forskningssammanhang. Det skriver psykolog och universitetslektor Gunnel Ingesson, ansvarig för detta moment på psykologprogrammet i Lund.


Låga resultat på arbetsminne

Den första terminen som jag var ansvarig för WAIS-undervisningen noterade jag att det var många välbegåvade tp som fick ett osedvanligt lågt resultat på arbetsminnes- och snabbhetsindex. Studenterna och jag spekulerade i vad det kunde tänkas bero på, men kunde i många fall inte se någon rimlig och logisk förklaring. Tp hade oftast varit koncentrerade och fokuserade och hade jobbat snabbt på övriga tidsbegränsade test. Det var mycket få, om ens någon, av tp som hade verkat omotiverade. Den enda förklaring som verkade rimlig var att arbetsminnes- och snabbhetstesten är av en så enkel och mekanisk karaktär att välbegåvade individer inte lägger ner så mycket engagemang vid genomförandet. Några tp skulle också kunna vara mera noggranna än snabba och därför få ett lägre resultat på Symboler-Kodning och Symbolletning. Detta fenomen har emellertid upprepats varje termin därefter och det har fått mig att fundera på om det är ett systematiskt fel i normeringen, åtminstone inom gruppen normalbegåvade och över.


Felaktig normering

Vad denna diskrepans mellan övriga index och snabbhets- och arbetsminneindexen beror på är svårt att säga. Den mest uppenbara förklaringen är att WAIS-III är felnormerat. Emellertid, som alla vet, är WAIS-III inte normerat på en svensk population.


En av hypoteserna som tas upp i artikeln är att vissa begåvade personer blir mindre motiverade att prestera sitt bästa på enkla mekaniska deltest som Symboler-Kodning, Symbolletning och Sifferrepetition.

Konsekvenserna av resultatet

Konsekvensen av dessa resultat är att man bör tolka prestationen på de deltest som mäter arbetsminne och snabbhet med stor försiktighet, åtminstone om testpersonen i övrigt har genomsnittliga eller övergenomsnittliga resultat på WAIS-III. I kliniska sammanhang är det
inte ovanligt att man fäster särskild vikt vid testresultat på arbetsminne, i synnerhet vid frågeställningar som ADHD och dyslexi. Det är väl känt att individer med dessa funktions-nedsättningar brukar ha svårigheter när det gäller just arbetsminne (Rapport, Alderson,
Kofler, Sarver, Bolden & Sims, 2008; Snowling, 2009).

I dyslexisammanhang har Kaufmann (1994) till och med myntat begreppet SCAD-profil som ett observandum för dyslexi, vilket innebär en ”dipp” i de fyra deltesten i WISC III: Symbolletning, Kodning, Aritmetik och Sifferrepetition. Tre av dessa deltest i WAISIII ligger alltså osedvanligt lågt i en grupp som är normal- och överbegåvade enligt ovanstående resultat. I grupperna individer med ADHD och dyslexi återfinns personer på alla begåvningsnivåer. Det innebär att man bör vara varsam med att dra slutsatser som grundar sig på profiler med ett relativt sett lägre resultat inom arbetsminne- och snabbhetsindex. I forskningssammanhang är det inte ovanligt att arbetsminne mäts just med deltesten i WAIS-III, vilket innebär att resultaten i dessa fall kan vara otillförlitliga.


Själv hade jag sämst resultat just på deltesten Symboler-Kodning, Symbolletning och Sifferrepetition.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Juddy » 2012-12-13 13:17:28

Jag har fördröjt arbetsminne vilket man konstaterade vid utredningen, innan dess hade jag haft egna förklaringar till varför jag verkade behöva mer tid för att tänka efter. Dess främsta effekt visar sig när jag ska formulera argument. Jag måste tänka efter ordentligt. Jag är inte den, och det kunde vara negativt när jag studerade och förväntades formulera en mer eller mindre omgående (muntlig) analys. Många tog det som att jag var introvert och behövde tänka för att sedan lämna en genomtänkt analys/svar på frågan. Det var tydligt också när jag jobbade. Några arbetskamrater pratade utan att tänka och fick sedan revidera sina åsikter/synpunkter. Det behöver jag mycket sällan göra. Jag lärde mig till slut att säga att jag hör vad du frågar efter men jag måste faktiskt tänka först.

Men jag kan inte säga att det fördröjda arbetsminnet har påverkat min allmänna funktionsnivå.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-12-13 13:41:16

Lindansare skrev:Jag var innan utredning övertygad om att jag hade stora problem med arbetsminnet, men visade sig ha bättre arbetsminne än normalspannet. Jag visade mig istället ha en grov nedsättning i uppmärksamhet och fick även diagnosen uppmärksamhetstörning.

Intressant att du har högt arbetsminne och trots det problem med uppmärksamheten. Fast du kanske å andra sidan ligger skyhögt, ja ännu högre på andra deltester. Så även om det är högt i förhållande till genomsnittet kanske det ändå är lågt i förhållande till din övriga profil.

Mina utredare verkade tycka att mitt låga arbetsminne hörde ihop med min bristande uppmärksamhet. Jag fick göra fler tester som visade på dålig uppmärksamhet, bla QB- test. Det var svårt för min uttråkade hjärna att komma igång igen när den "släckt ner"och missade mycket av det som blippade på skärmen. Min psykolog på Hab satte också likhetstecken mellan lågt arbetsminne och uppmärksamhetsproblematik.


Wine, intressanta texter om låga resultat på kodning och arbetsminne. Ja, det kan nog aldrig poängteras nog hur försiktig man ska vara med tolkningar av tester. Intressant att personer utan NPF också kan få sånt resultat.

Wine skrev:Några tp skulle också kunna vara mera noggranna än snabba och därför få ett lägre resultat på Symboler-Kodning och Symbolletning.
För mig var det så, mer noggrann än snabb och slarvig. På arbetsminnestesterna ansträngde jag mig som mest och därför tror jag det låga resultatet var rätt i mitt fall när jag gjort mitt yttersta.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-12-13 13:50:13

Juddy skrev:Dess främsta effekt visar sig när jag ska formulera argument. Jag måste tänka efter ordentligt. Jag är inte den, och det kunde vara negativt när jag studerade och förväntades formulera en mer eller mindre omgående (muntlig) analys.


Det känner jag väl igen! Att det tar så längre tid att formulera och hantera informationen och innan det är klart är det nästan omöjligt att säga något. Jag skulle aldrig kunna delta i rappa debatter. Tar det lång tid för dig att läsa texter? För mig är det så. Det går in så lite information åt gången och då tar det längre tid, hoppa tillbaka, vända sidan och läsa om hur meningen började...
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav slackern » 2012-12-13 13:59:30

Wine skrev:Själv hade jag sämst resultat just på deltesten Symboler-Kodning, Symbolletning och Sifferrepetition.


Samma här blev katastrof resultat på dom förutom det sista. Typ utvecklingsstörd på dom delmomenten. Men inte så konstigt det är dom områden jag verkligen har problem med i livet. Men inte så konstigt med tanke på dom diagnoserna jag har.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-13 15:19:03

kattkvinna skrev:Intressant att du har högt arbetsminne och trots det problem med uppmärksamheten. Fast du kanske å andra sidan ligger skyhögt, ja ännu högre på andra deltester. Så även om det är högt i förhållande till genomsnittet kanske det ändå är lågt i förhållande till din övriga profil.

Mina utredare verkade tycka att mitt låga arbetsminne hörde ihop med min bristande uppmärksamhet. Jag fick göra fler tester som visade på dålig uppmärksamhet, bla QB- test. Det var svårt för min uttråkade hjärna att komma igång igen när den "släckt ner"och missade mycket av det som blippade på skärmen. Min psykolog på Hab satte också likhetstecken mellan lågt arbetsminne och uppmärksamhetsproblematik.


Ja - jag hade samma föreställning om kopplingen mellan arbetsminne och uppmärksamhet. Men jag tror att förklaringen kan vara spannet mellan mina förmågor. Av testen i WAIS låg mitt sämsta deltest strax över 100 i IQ och mina bästa kring 130. I relation till det så var resultaten på mitt uppmärksamhetstest anmärkningsvärda. Jag vet inte vad poängen stod för men normalpoängen var 100 och jag hade 30. Det var att betrakta som en grov nedsättning.

Jag tänker mig att spannet mellan 130 på många delar och en grov nedsättning i uppmärksamhet i sig är ett problem. Det förklarar ju varför jag ständigt upplever att jag underpresterar i livet. Att jag inte utnyttjar den kapacitet jag har. Vilket är ytterst frustrerande.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Juddy » 2012-12-13 23:24:35

kattkvinna skrev:
Juddy skrev:Dess främsta effekt visar sig när jag ska formulera argument. Jag måste tänka efter ordentligt. Jag är inte den, och det kunde vara negativt när jag studerade och förväntades formulera en mer eller mindre omgående (muntlig) analys.


Det känner jag väl igen! Att det tar så längre tid att formulera och hantera informationen och innan det är klart är det nästan omöjligt att säga något. Jag skulle aldrig kunna delta i rappa debatter. Tar det lång tid för dig att läsa texter? För mig är det så. Det går in så lite information åt gången och då tar det längre tid, hoppa tillbaka, vända sidan och läsa om hur meningen började...


Jag kan behöva gå tillbaka och läsa men det är för att jag läser på olika nivåer. Jag tenderar att se detaljer först och helhet sen. Mest märks det när jag, t ex, tittar på film. Jag måste se den två gånger för att få grepp om den. Jag är däremot väldigt bra på att suga åt mig information och minnas den. Det tar bara längre tid. I ett av testen i utredningen var att man skulle återge en figur. Först direkt efter att man hade ritat den efter en förlaga. Jag mindes ingenting. Sedan föregick annat i kanske en halvtimme, då kunde jag rita den sånär helt felfritt.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-12-15 19:54:09

Juddy skrev:I ett av testen i utredningen var att man skulle återge en figur. Först direkt efter att man hade ritat den efter en förlaga. Jag mindes ingenting. Sedan föregick annat i kanske en halvtimme, då kunde jag rita den sånär helt felfritt.

Samma här! Och sedan kom jag ihåg den helt felfritt veckan efter (kunde inte låta bli att demonstrera det för utredningspsykologen, nördigt nog).
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-15 20:08:20

Mitt arbetsminne ligger på den nedre delen av genomsnittet, medan till exempel logik ligger långt över. Detta leder till att jag kan lösa komplexa matematiska problem, samtidigt som jag har jättesvårt får plus, minus, gånger och dylikt.

Samtidigt kommer jag ihåg nästan allt jag hör och har lätt för att komma ihåg berättelser, så problemen i vardagen kan jag lätt fixa genom att ändra om saker jag måste komma ihåg till det som passar mig.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-16 0:35:18

Autismsmurfen skrev:Mitt arbetsminne ligger på den nedre delen av genomsnittet, medan till exempel logik ligger långt över. Detta leder till att jag kan lösa komplexa matematiska problem, samtidigt som jag har jättesvårt får plus, minus, gånger och dylikt.


Åh. Det glappet har jag mellan verbal och icke-verbal problemlösningsförmåga. Ytterst frustrerande att klara av mer komplexa saker men köra fast på löjligt simpla. :?
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Juddy » 2012-12-16 18:11:55

Det har förenklat saker, för egen del, att veta hur mitt minne fungerar. Då behöver jag inte bli frusterad över att det kan dröja, samtidigt som jag har en enorm förmåga att minnas saker. Det är bara den där fördröjningen som är en aning frustrerande. Går att leva med nu när jag vet att den finns där. Hade varit enklare om jag hade känt till den tidigare men ja. Om det fördröjda arbetsminnet är en del av det att jag senare har ett väldigt bra minne, då tror jag att det är värt det. Tror jag.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-16 22:26:46

Chaos skrev:Själv hade jag sämst resultat just på deltesten Symboler-Kodning, Symbolletning och Sifferrepetition.


Ja - jag hade också dåliga resultat på de enklar av kodning/symbolletning. Det kanske även skulle förklara varför jag var bättre på sifferrepetitionerna där jag skulle sätta dem i nummerordning, än dem då jag bara skulle repetera.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Anna med fyra » 2012-12-18 19:36:57

Jag har egentligen ett normalt arbetsminne, ligger på 99, men har en icke-verbal intelligens på 140, den verbala på ca 110. Jag märker definitivt av mitt låga arbetsminne, jag har svårt att få fram idéer, återberätta något eller komma på något att säga, allt som oftast är det helt tomt i huvudet. Detta har gjort att jag gått genom livet och trott att jag var dum, ointelligent. Min psykolog förstod inte hur jag överhuvudtaget kunde jobba med det jag gör.
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-18 20:25:53

Anna med fyra skrev:Detta har gjort att jag gått genom livet och trott att jag var dum, ointelligent. Min psykolog förstod inte hur jag överhuvudtaget kunde jobba med det jag gör.


Vad jobbar du med?

Tror du att du kan vara hjälpt av att få veta att det är arbetsminnet som ställer till det?

Jag ligger kring 130 på verbal förmåga, och trodde att mitt arbetsminne var dåligt. Jag har dock ett riktigt bra arbetsminne men har istället en grov nedsättning på uppmärksamhet som gör att jag tappar bort saker, glömmer saker, inte uppfattar saker, har svårt att se på film och hålla koll på den röda tråden. Jag tycker att jag redan nu, efter två veckor sedan diagnos, kan tänka hur jag skall kompensera för min uppmärksamhet och vilka strategier jag kan använda. Nu vet jag iallafall vad som ställer till det. (Ja - utöver AS då....) :-))
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Anna med fyra » 2012-12-18 20:56:32

Lindansare skrev:
Anna med fyra skrev:Detta har gjort att jag gått genom livet och trott att jag var dum, ointelligent. Min psykolog förstod inte hur jag överhuvudtaget kunde jobba med det jag gör.


Vad jobbar du med?

Tror du att du kan vara hjälpt av att få veta att det är arbetsminnet som ställer till det?


Jag är lärare.
Jovisst har det hjälpt att få reda på hur jag fungerar, varför jag fungerar (eller inte fungerar) som jag gör.
Jag fick på sätt och vis en nystart i livet tack vare diagnosen, den svarade på så många obesvarade frågor. Nu har jag accepterat mig själv och fått ett bättre självförtroende än tidigare. :P
Anna med fyra
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2010-01-20

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-18 22:31:37

Anna med fyra skrev:Jag är lärare.
Jovisst har det hjälpt att få reda på hur jag fungerar, varför jag fungerar (eller inte fungerar) som jag gör.
Jag fick på sätt och vis en nystart i livet tack vare diagnosen, den svarade på så många obesvarade frågor. Nu har jag accepterat mig själv och fått ett bättre självförtroende än tidigare.


Kul! Jag jobbar också inom skola och är lärare i grunden. Jag tror att det är ett yrke som passar min AS. Jag får göra listor, planera och strukturera och har nog lärt mig massor av mitt yrke, som gangar mig.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-18 22:34:53

kattkvinna skrev:ag fick göra fler tester som visade på dålig uppmärksamhet, bla QB- test. Det var svårt för min uttråkade hjärna att komma igång igen när den "släckt ner"och missade mycket av det som blippade på skärmen. Min psykolog på Hab satte också likhetstecken mellan lågt arbetsminne och uppmärksamhetsproblematik.


Är QB det där med ettor och tvåor? Jag tror att jag hade katastrofalt låga resultat på det. Annars så tror jag att jag ligger rätt högt på många förmågor. Psykologen sade att de förmågor jag hade sämst på var kring 110, men att det var att betrakta som en nedsättning eftersom glappet mot andra förmågor var stort. Med tanke på uppmärksamhetsstörningen så är nog min räddning att jag ligger rätt högt - det är nog det som gör att jag ändå kan arbeta med mer komplexa arbetsuppgifter.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Juddy » 2012-12-18 22:41:11

Jag kunde inte hålla ordning på blippandet av 1 och 0 och skiten höll på i tjugo (eller var det 30?) minuter.

Jag tycker att det är lite olyckligt när de uttalar sig i stil med att de är förvånade att man klarat sig i en utbildning och ett yrke. För egen del så gick jag en lång utbildning och trivdes med det och älskade senare mitt jobb. Mina svårigheter syntes då och då och det hade underlättat att veta lite tidigare. Nu brände jag istället ut mig så fullständigt att jag slutade arbeta och aldrig kom tillbaka. Jag har några andra sjukdomar utöver allt det här så ork har varit en uppenbar bristvara i flera år. Hade jag vetat om den uppenbara risken att bara bränna ut sig så hade jag levt lite annorlunda.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Lindansare » 2012-12-18 22:57:57

Juddy skrev:Hade jag vetat om den uppenbara risken att bara bränna ut sig så hade jag levt lite annorlunda.


Ja - lite så har jag också tänkt. Jag är rätt dålig på att avgöra själv hur mycket man bör jobba "normalt", hur trött jag är, om jag har lite ont eller mycket ont. Jag upplever alltid att jag saknar en referensram som uppenbarligen alla andra har. Jag har också tänkt att mitt intensiva sätt att arbeta och ta mig an saker ligger i min AS och att jag måste hitta bättre strategier för att hålla i längden.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Juddy » 2012-12-18 23:09:49

Jag var en rejäl bit över trettio när jag fick diagnosen. Jag har sett mig själv som udda hela mitt liv, har aldrig riktigt passat in. Diagnosen kom som en blixt från klar himmel, ändå har jag aldrig tvivlat en sekund på vad det är. Det var min psykiater som föreslog en neuropsykiatrisk utredning för då hade vi täckt in precis allt. Jag har bipolär sjukdom och vet man allt så är det enklare. Så blev det också. Min bipolära sjukdom kunde kontrolleras avsevärt mycket bättre när medicinsk behandling kombinerades med insatser från vuxenhabilitering.
Jag hade ett mycket bra liv men jag brände mitt ljus i båda ändarna. Jag vet inte vilken skillnad det hade gjort om jag hade vetat tidigare men jag brände verkligen ut mig något enormt. Jag har stora minnesluckor under den period där jag försökte komma någotsånär på fötter igen. Nu blir jag trött för ingenting och tillvaron kräver en helt annan planering. Jag är på inget sätt bitter, bara det att det hade varit liiite enklare att veta lite tidigare. Det var däremot, tror jag, bra att få diagnos först som vuxen. Jag begränsade inte mig själv. Jag trivdes men så en dag tog all ork bara slut.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Colours » 2012-12-19 3:47:08

För att utvecklas korrekt bör man åtminstonne få i sig rätt vitaminer, och järn så att kroppen kan utveckla alla hjärnans områden. (diverse skelletdelar, som har med nerver i ryggrad, osv, att göra...)
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Återgå till Aspergare och vården



Logga in