Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-12-11 12:13:41

Jag har jättesvårt att komma på bra ett bra ämnesnamn här så om någon kommer på något bättre är jag öppen för förslag.

I alla fall jag hade en diskussion med en kille på Twitter och han tyckte att jag uttryckte mig bra och hade även varit över till min blogg och tyckte att jag skriver riktigt bra.

Sen kommer frågan "Tycker du skriver bra är du säker på att du har rätt diagnos?" (Autismen) och det är jag ju, men hur svarar på något på ett tydligt sätt utan att vara otrevlig?

Min spontana reaktion är ja, duh, varför inte? Att man är Autistisk hindrar inte att man uttrycker sig väl i skrift?

Någon som har något kortfattat sätt att besvara sådana frågor som kan få personen att förstå utan att man behöver vara alltför långrandig.

Eller hur man kan sköta sånt på ett snyggt och smidigt sätt.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav Miche » 2012-12-11 12:38:46

Vad fan, autism har ingenting med uttrycksmöjligheter i skrift att göra, utan tolkning av andra människor, deras (och eget) kroppsspråk osv.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-12-11 12:53:22

VeganGeekGirl skrev:Sen kommer frågan "Tycker du skriver bra är du säker på att du har rätt diagnos?" (Autismen) och det är jag ju, men hur svarar på något på ett tydligt sätt utan att vara otrevlig?

Om man är otrevlig beror ju också på hur den andre personen tar emot ditt budskap/meddelande.

Det viktigaste är nog att du vet själv vad du tänker om saken.

Det kan finnas mycket okunskap om vad Autism är, det kan få folk att undra "nej du har inte Autism, du har Einstein syndromet". :-)018
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav Schmetterling » 2012-12-11 13:11:20

Miche skrev:Vad fan, autism har ingenting med uttrycksmöjligheter i skrift att göra, utan tolkning av andra människor, deras (och eget) kroppsspråk osv.

Och kommunikationsförmåga (vi pratar inte Asperger nu).

TS: Skriv något om att det finns många myter om autism och att killen gärna får lära sig mer om det. Alltså på ett vänligt sätt (hur man nu gör det) som bjuder in till att lära sig mer, inte som att skriva på näsan.
Se det som en chans att upplysa lite! Hade han aldrig gjort uttryck för sina fördomar utan bara hållit dem för sig själv hade han inte heller öppnat för att lära sig bättre. *försöker vara jättepositiv*
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav Schmetterling » 2012-12-11 13:20:07

Jag vet! Länka till http://carlysvoice.com/! Carly är helt klart autistisk, hon har så stora kommunikativa svårigheter att hon inte talar alls, men hon kan onekligen formulera sig i skrift.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-12-11 13:55:00

Schmetterling skrev:Jag vet! Länka till http://carlysvoice.com/! Carly är helt klart autistisk, hon har så stora kommunikativa svårigheter att hon inte talar alls, men hon kan onekligen formulera sig i skrift.


Tack! Jag tror inte han menade att vara otrevlig men är så skör just nu att det blir lätt att jag är snäsig på ett sätt som jag egentligen inte menar!
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav Hildurrr » 2012-12-11 18:16:53

Ja svårigheter med att kommunicera är ju inte ovanligt om man har autism. Troligen hade killen dålig koll, och det finns ju många myter om autism som folk tyvärr tror är sant. I ditt fall kan det vara bra att du helt enkelt förklarar att autism innebär t.ex. svårigheter att tolka ansiktsuttryck, kroppsspråk, tonläge men att förmåga att skriva inte har med autism att göra.
Hildurrr
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-06-02

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav Alien » 2012-12-11 19:00:40

Kanske trodde han att autism betyder begåvningshandikappad. Du får förklara att det gör det inte, även om de flesta med autistiskt syndrom är förståndshandikappade. Man kan ha hög intelligens och autistiskt syndrom också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav Schmetterling » 2012-12-11 19:30:46

Alien skrev:Kanske trodde han att autism betyder begåvningshandikappad. Du får förklara att det gör det inte, även om de flesta med autistiskt syndrom är förståndshandikappade. Man kan ha hög intelligens och autistiskt syndrom också.

Mm. Han vet nog inte mer än de flesta verkar göra. Att autism alltid innebär förståndshandikapp och gärna stumhet tycks vara den förhärskande "sanningen".
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-11 21:30:08

Det är bara att säga att asperger/HFA inte har en negativ inverkan på det skrivna språket.

Sen kan du alltid fråga varför han tror det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-12-11 22:08:03

Jag ska göra det nu, min första tanke varför skulle jag inte ha rätt diagnos? Sen kände jag att jag ville diskutera det lite först med andra eftersom jag är något instabil och behövde få lite vettiga argument.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav Schmetterling » 2012-12-11 22:15:54

Det var klokt tänkt, tycker jag. :-)Hug
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Är du säker på att du är Autistisk? PGA duktig på skriva etc

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-12-12 12:00:36

Jag frågade hur han tänkte och fick följande svar

"Jag tänkte att det kanske kunde ligga mer åt Aspergers eller nåt* eftersom du uppenvarligen är så intelligent"

*vad nåt i detta fall skulle innebära framgår inte

Han har nu fått en större förståelse för att man även som Autist kan ha hög intelligens och verkar intresserad av att lära sig mer.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in