Förmåner när man har AS-diagnos?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förmåner när man har AS-diagnos?

Inläggav S_KLASS » 2012-12-08 0:34:16

Hej.

Fick mitt besked idag att jag lider av Aspergers syndrom, det kom lite av en chock. Hade problem som yngre, men det har nästan avtagit helt nu på sista tiden. Men vipps så kom en utredningstid i postlådan efter cirka ett års frånvaro från Barn- och ungdomspsykiatrin, (BUP). De babblade på, hur jag kan få extrahjälp i skolan och hur jag kan utnyttja olika bidrag. Jag kan till exempel kräva att skolan ska ta hänsyn till mitt "funktionshinder" och lägga upp så det inte blir för mycket. Att jag kan utnyttja olika sorters bidrag. Satt som ett frågetecken under hela konversationen.

För att kanske nämna är jag femton år gammal. Har toppbetyg i skolan och lider inte av mina sociala problem, har lärt mig att hantera dem på sista tiden. Jag tar inga mediciner, kommer troligtvis inte besöka psykiatrin på ett tag. Behöver det inte, enligt mig själv.

Men något som fastnade i mitt huvud nu när jag har fått "stämpeln" som en Asperger, vad har jag egentligen för förmåner bara för att någon kan intyga att jag har det? Kan jag kräva ut extra bidrag som en femtonårig med knappt några synbara problem. Vi hade kontakt med skolan, min mentor hade inte ens kunnat tro det om mig. Så på vilken nivå kan jag egentligen kräva ut bidrag? Eller andra förmåner i skolan? Inte för skolbiten är nödvändig, men ändå.

Hoppas jag fick med det mesta. Berätta om era erfarenheter inom bidrag och andra förmåner som Aspergare har i samhället.

Tack för mig!

MVH
S_KLASS
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-12-08

Förmåner

Inläggav biologic » 2012-12-08 2:39:57

Om du inte behöver det så är det ingen som kräver att du skall be om hjälp. För egen del önskar jag dock att jag fått diagnosen när jag gick i gymnasiet, då jag har extrem "provångest" och inte klarade av miljön i skolan (människor, ljud och ljus). Fick trots det toppbetyg då jag hade lätt för mig rent generellt, men har än idag inget slutbetyg då jag hoppade av skolan p.g.a. mina problem med miljön.

Men, till frågan! Du kan få en hel del olika hjälp i skolan, det här är lite av vad jag läst om; bl.a. längre tid på dig att göra prov, slippa grupparbeten, arbeta enskilt och avskilt om det är stökig miljö o.s.v.
I övrigt har du rätt till LSS-stöd (lagen om stöd och service för funktionshindrade), vilket innebär att du t.ex. kan ansöka om boendestöd, s.k. "tandvårdskort" m.m. när du blir äldre och flyttar hemifrån. Diagnosen kan även vara bra som ett "skyddsnät" om du en dag brakar ihop och måste bli sjukskriven, även om du idag är välfungerande.

Det finns mycket som jag inte har tagit upp här, men det jag har nämnt är ett axplock som kanske kan vara relevant för tillfället.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Förmåner

Inläggav rapchic » 2012-12-08 8:30:34

Jag fungerade också bra i högstadiet (skolmässigt iallafall, höga betyg utan att plugga, aldrig skolk, liten sjukfrånvaro) sen på gymnasiet så började jag bli sjuk då jag skulle till skolan vilket resulterade i mer än 70% sjukfrånvaro och jag kunde inte avsluta gymnasiet. Jag blev sjuk av det sociala i skolan, illamående ev kräkningar innan skoldagar + spänningshuvudvärk varje dag, ½ år efter jag slutat skolan fick jag diagnos.

om jag hade haft diagnos då så skulle jag kanske hittat sätt att avsluta gymansiet iallafall. så jag tycker det är bra att du har ett "skyddsnät" ifall du får liknande som jag fick. För hade jag haft diagnos skulle jag ju kunnat få hjälp att klara det (och veta varför jag mådde dåligt jag hade ingen aning då).

nu säger jag inte att det kommer bli så för dig (jag hoppas att det inte blir det) men om det blir så så kommer du nog kunna få hjälp tack vare diagnosen istället för att det ska bli som för jag.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Förmåner

Inläggav S_KLASS » 2012-12-08 10:22:13

Hmm, okej.

Kan man kanske få lite rakare svar, min kusin lider också av Asperger syndrom och hon sa att hon får extra studiebidrag och kan ansöka om pengar till en bil? :shock: :shock:
S_KLASS
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-12-08

Förmåner

Inläggav biologic » 2012-12-08 22:52:38

S_KLASS skrev:Hmm, okej.

Kan man kanske få lite rakare svar, min kusin lider också av Asperger syndrom och hon sa att hon får extra studiebidrag och kan ansöka om pengar till en bil? :shock: :shock:


Du kan ansöka om extra studiebidrag, ja. Ev. förlängt studiebidrag om det tar längre tid för dig att slutföra studierna.

Bilbidrag kan du bara få om din Asperger hindrar dig från att åka kollektivt, t.ex. att du får panikångest på bussar. Det är egentligen till för de som har fysiska funktionshinder, men man kan även få det vid psykiska. Min kompis är bipolär, och hon fick bidrag till en ny bil eftersom hon inte klarar att åka buss.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Förmåner

Inläggav Blashyrkh » 2012-12-09 2:34:19

"lider av"? Det är ingen sjukdom..

Du har gratis tandvård resten av livet, det är ju helt okej med tanke på vad det kostar.
Sen tycker jag att du ska skälla på din utredare om den inte har meddelat dig dina rättigheter och förmåner, det är deras jobb och detta skall göras i slutet av utredningen eller alternativt i början av LSS.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Förmåner

Inläggav Zima33 » 2012-12-09 20:09:47

Blashyrkh skrev:
Du har gratis tandvård resten av livet,

Nej det har man inte, men om man får ett tandvårdsstödskort betalar man ca 200 per besök + får stämpla i högkostnadskortet för sjukvård. När man kommit upp till frikort har man fri tandvård resten av 12-månadersperioden.

:-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Förmåner

Inläggav Blashyrkh » 2012-12-09 21:53:39

Hmm.. det stämmer inte för mig. Gratis är väl att ta i men mitt kort gör att det bara kostar som ett vanligt läkarbesök typ 100:-
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Förmåner

Inläggav Zima33 » 2012-12-10 0:59:37

Blashyrkh skrev:Hmm.. det stämmer inte för mig. Gratis är väl att ta i men mitt kort gör att det bara kostar som ett vanligt läkarbesök typ 100:-

Är nog olika beroende på i vilket landsting man bor.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in