Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav DrPepper » 2012-12-08 14:08:03

Jag undrar om Högfungerande autism (HFA) är samma sak som Aspergers syndrom eller är det så att det är två olika diagnoser f.n. i Sverige? Alltså kan man få diagnosen "Högfungerande autism"? Finns det en sådan diagnos eller är det helt enkelt samma sak som Aspergers Syndrom?

Om man söker på Wikipedia på "Högfungerande autism" så länkas man direkt till Aspergers syndrom. Jag har tittat i DSM-IV och ICD-10 och ser ingen diagnos med namnet "Högfungerande autism".

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig att förstå hur det ligger till!
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav kvasten » 2012-12-08 14:24:06

Får man diagnosen autistiskt syndrom (autism) specificeras inte om man är låg-eller högfungerande. Högfungerande autism är alltså inte en riktig diagnos utan mer en folkmunsvariant. (Om den inte används inom ICD?)

Aspergers syndrom och (högfungerande) autism är idag två olika diagnoser med överlappande kriterier. Det som skiljer dem åt är att symptomen ska ha uppträtt före tre års ålder och att man ska ha varit sen i språkutvecklingen för att få diagnos autism. I teorin. I praktiken blandas diagnoserna lite hipp som happ av utredare.

Det finns inte generella olikheter mellan diagnoserna egentligen utan bara individuell variation (vilket även finns inom samma diagnos) . Det är ett av skälen till att man nu ska slopa Aspergers och autism som diagnosnamnoch kalla alltihop för autismspektrumtillstånd istället.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-08 14:26:35

Enligt Autismforum är grundkriterierna för autism:

1. Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt – Vi kallar det fortsättningsvis för Begränsad förmåga till socialt samspel.
2. Kvalitativt nedsatt förmåga att kommunicera – Vi kallar det för Avvikande kommunikation.
3. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter – Vi kallar det för Begränsade beteende och intressen.

...och Asperger:

1. Allvarlig begränsning i förmågan till ömsesidigt socialt samspel.
2. Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter.

Så man kan nog säga att Asperger är mindre allvarligt än Högfungerande Autism. Till exempel skall man inte ha haft försenad talförmåga för att kunna bli diagnoserad med Aspergers Syndrom. De sociala svårigheterna behöver inte heller bero på dålig förmåga, utan kan i vissa fall handla om ointresse.

Jag tror dock att Autismliknande Tillstånd (som jag har) och Asperger är i princip samma sak.

Men jag är ingen expert på detta, så det finns säkert någon som kan detta bättre än jag.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav kvasten » 2012-12-08 14:26:56

Ska också lägga till att det finns olika cut off-gränser för atypisk autism/asperger och för autism när man gör ADOS. För att ses som indikation på autism måste man ha högre poäng än för asperger.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Alien » 2012-12-08 17:30:59

Som tidigare nämnts finns ingen formell diagnos "högfungerande autism" utan diagnosen är "autistiskt syndrom". Men om man inte är förståndshandikappad så är man en högfungerande autist. Det brukas sägas att det inte är diagnosen som är högfungerande utan personen.

Som vuxen hfa behöver det inte vara någon märkbar skillnad gentemot en aspergare.

Tror mig ha läst någon gång att aspergaren vill ha socialt umgänge men har svårigheter, medan autisten inte ens bryr sig om socialt umgänge.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav DrPepper » 2012-12-08 19:39:36

Tack alla för era svar. Skall jag av detta förstå att man kan erhålla diagnosen "Högfungerande autism" istället för "Aspergers syndrom"? Dvs. ställs bägge diagnoserna [idag]? Min psykiatriker har sagt till mig att "det är i stort sett klart att du har Asperger, men du måste göra IQ-test (WAIS) för att utesluta att du inte har en IQ under det normala, vilket jag finner föga troligt". Han sa samma sak till min mamma under anhörigintervjun. Saken är att han på ett intyg till Försäkringskassan skrivit "...huvudmisstanke högfungerande autism". Tror ni att han skrev så för att han fundera på att ställa den diagnosen istället för Asperger eller tror ni att han bara ser det som samma sak?

Jag vet inte varför jag oroar mig så över det här men jag kan inte sluta oroa mig. Det har jag i och för sig inte kunnat sen utredningen börjat. Nu är den dock äntligen efter 6 månader klar så jag väntar på att bli kallad till ett sista möte för utlåtandet.
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-12-08 20:25:58

Jag fick diagnosen autistiskt syndrom så jag har egentligen samma diagnos som min lillebror med skillnaden att han dessutom har ett begåvningshandikapp. Jag minns inte exakt varför jag fick autistiskt syndrom istället för Aspergers Syndrom eller snanare jag fattade aldrig riktig hur han menade.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-08 20:26:52

Autismsmurfen skrev:Jag tror dock att Autismliknande Tillstånd (som jag har) och Asperger är i princip samma sak.

Du tror fel.

Autismsmurfen skrev:De sociala svårigheterna [vid Aspergers syndrom] behöver inte heller bero på dålig förmåga, utan kan i vissa fall handla om ointresse.

Fel igen. Kolla diagnoskriterierna, det handlar om oförmåga/bristande förmåga. Handlar det bara om ointresse sätt ingen AS-diagnos.

Alien skrev:Tror mig ha läst någon gång att aspergaren vill ha socialt umgänge men har svårigheter, medan autisten inte ens bryr sig om socialt umgänge.

Det har du säkert läst, för det är en väldigt spridd myt att autister generellt sett skulle vara ointresserad av socialt umgänge. Sanningen är den att ungefär en tredjedel av dem som har diagnos autistiskt syndrom är så kallade "passiva", det vill säga de söker inte själva aktivt kontakt med andra. Två tredjedelar är "aktiva", det vill säga de söker kontakt men inte på ett adekvat sätt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav kvasten » 2012-12-08 21:01:43

Du kan få diagnosen autistiskt syndrom istället för Asperger men jag tror inte att du ska fästa så stor vikt vid vad han skrev. Begreppen används i stort sett som synonymer i dagligt tal men åtskiljs formellt i diagnoskatalogen. Det spelar ingen roll vilken av diagnoserna du får egentligen. Hjälpen du har rätt till är densamma och det du läser om Asperger stämmer även in på autistiskt syndrom.
kvasten
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-04-02
Ort: Stockholm

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav DrPepper » 2012-12-09 3:23:17

kvasten skrev:Du kan få diagnosen autistiskt syndrom istället för Asperger men jag tror inte att du ska fästa så stor vikt vid vad han skrev. Begreppen används i stort sett som synonymer i dagligt tal men åtskiljs formellt i diagnoskatalogen. Det spelar ingen roll vilken av diagnoserna du får egentligen. Hjälpen du har rätt till är densamma och det du läser om Asperger stämmer även in på autistiskt syndrom.


Tack för ditt förtydligande. Det verkar sannerligen finnas en flora av diagnoser för NPF... Verkar vara som ett lotteri exakt vilken diagnos man får; helt avgörande av vilken psykiatriker man råkar ha fått och dennes personliga ståndpunkt kring diagnoskriterier.
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-09 9:08:30

Schmetterling skrev:
Autismsmurfen skrev:Jag tror dock att Autismliknande Tillstånd (som jag har) och Asperger är i princip samma sak.

Du tror fel.

Autismsmurfen skrev:De sociala svårigheterna [vid Aspergers syndrom] behöver inte heller bero på dålig förmåga, utan kan i vissa fall handla om ointresse.

Fel igen. Kolla diagnoskriterierna, det handlar om oförmåga/bristande förmåga. Handlar det bara om ointresse sätt ingen AS-diagnos.


Min diagnos fick jag för att min läkare ansåg att jag inte uppfyller många men inte alla kriterier för att få diagnosen Aspergers Syndrom, så i vissa fall är de väldigt lika varandra. Kan du utveckla "du tror fel"?

Jag har frågat en del som jobbar med psykologi, och de har sagt att de sociala svårigheterna ibland kan bero på ointresse och att de skrivna kriterierna inte alltid stämmer. Jag ursäktar om de har fel.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-09 10:15:09

Autismsmurfen skrev:
Schmetterling skrev:
Autismsmurfen skrev:Jag tror dock att Autismliknande Tillstånd (som jag har) och Asperger är i princip samma sak.

Du tror fel.

Autismsmurfen skrev:De sociala svårigheterna [vid Aspergers syndrom] behöver inte heller bero på dålig förmåga, utan kan i vissa fall handla om ointresse.

Fel igen. Kolla diagnoskriterierna, det handlar om oförmåga/bristande förmåga. Handlar det bara om ointresse sätt ingen AS-diagnos.


Min diagnos fick jag för att min läkare ansåg att jag inte uppfyller många men inte alla kriterier för att få diagnosen Aspergers Syndrom, så i vissa fall är de väldigt lika varandra. Kan du utveckla "du tror fel"?

Jag har frågat en del som jobbar med psykologi, och de har sagt att de sociala svårigheterna ibland kan bero på ointresse och att de skrivna kriterierna inte alltid stämmer. Jag ursäktar om de har fel.


Ja, alltså, jag tror dig om du säger att du fått diagnosen för att du nästan har Asperger men inte riktigt. Men det gäller dig. Det är inte något generellt.

Det finns folk som arbetar inom psykologi som säger allt möjligt dumt och fördomsfullt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-09 10:16:01

"...min läkare ansåg att jag uppfyller många men inte alla kriterier..." menade jag, naturligtvis...-.-
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-09 10:18:41

Autismsmurfen skrev:"...min läkare ansåg att jag uppfyller många men inte alla kriterier..." menade jag, naturligtvis...-.-

Det framgick. :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-09 10:21:23

Schmetterling skrev:Ja, alltså, jag tror dig om du säger att du fått diagnosen för att du nästan har Asperger men inte riktigt. Men det gäller dig. Det är inte något generellt.


Sant. Jag uttrycker mig och tänker lite konstigt idag, känner jag. :oops: Skulle nog ha skrivit att de i vissa fall kan vara nästan samma sak...
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-09 10:50:18

Autismsmurfen skrev:
Schmetterling skrev:Ja, alltså, jag tror dig om du säger att du fått diagnosen för att du nästan har Asperger men inte riktigt. Men det gäller dig. Det är inte något generellt.


Sant. Jag uttrycker mig och tänker lite konstigt idag, känner jag. :oops: Skulle nog ha skrivit att de i vissa fall kan vara nästan samma sak...

Hehe, händer mig jämt. :oops: 8)
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Sheyen » 2012-12-09 11:28:45

Autismsmurfen skrev:Jag tror dock att Autismliknande Tillstånd (som jag har) och Asperger är i princip samma sak.

"Autismliknande tillstånd" är den diagnos man får om man uppfyller några kriterier, men inte alla.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-09 11:54:53

Sheyen skrev:
Autismsmurfen skrev:Jag tror dock att Autismliknande Tillstånd (som jag har) och Asperger är i princip samma sak.

"Autismliknande tillstånd" är den diagnos man får om man uppfyller några kriterier, men inte alla.

Diagnosen man får är väl Genomgripande störning i utvecklingen UNS enligt DSM-IV och Atypisk autism enligt enligt ICD-10? Autismliknande tillstånd verkar inte vara en egen diagnos.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav slackern » 2012-12-09 13:00:35

Schmetterling skrev:
Sheyen skrev:
Autismsmurfen skrev:Jag tror dock att Autismliknande Tillstånd (som jag har) och Asperger är i princip samma sak.

"Autismliknande tillstånd" är den diagnos man får om man uppfyller några kriterier, men inte alla.

Diagnosen man får är väl Genomgripande störning i utvecklingen UNS enligt DSM-IV och Atypisk autism enligt enligt ICD-10? Autismliknande tillstånd verkar inte vara en egen diagnos.


Sheyen har helt rätt. Här har du dom olika diagnoserna med namn och nummer. Det sista diagnosen är samma sak som Autism liknande tillstånd som dom brukar skriva istället mindre stigmatiserande namn.

Och ICD-10 är det som används i Sverige i journalerna och i intyg. Inga andra namn eller koder. Förutom i psykolog utlåtanden kan DSM-4-TR användas.



- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad


http://www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... =KSH#focus
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-09 13:13:54

slackern skrev:
Schmetterling skrev:
Sheyen skrev:"Autismliknande tillstånd" är den diagnos man får om man uppfyller några kriterier, men inte alla.

Diagnosen man får är väl Genomgripande störning i utvecklingen UNS enligt DSM-IV och Atypisk autism enligt enligt ICD-10? Autismliknande tillstånd verkar inte vara en egen diagnos.


Sheyen har helt rätt. Här har du dom olika diagnoserna med namn och nummer. Det sista diagnosen är samma sak som Autism liknande tillstånd som dom brukar skriva istället mindre stigmatiserande namn.

Och ICD-10 är det som används i Sverige i journalerna och i intyg. Inga andra namn eller koder. Förutom i psykolog utlåtanden kan DSM-4-TR användas.



- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad


http://www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... =KSH#focus

Hur menar du att Sheyen har rätt? Autismliknande tillstånd finns ju inte som diagnos i listan.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Sheyen » 2012-12-09 13:22:31

Schmetterling skrev:Hur menar du att Sheyen har rätt?

Det skrev han ju.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-09 13:43:44

Sheyen skrev:
Schmetterling skrev:Hur menar du att Sheyen har rätt?

Det skrev han ju.

Jo, men jag köper inte den förklaringen. Han får allt komma med en bättre förklaring på hur du har helt rätt (jag kan gå med på att du har typ rätt, precis som jag hade typ rätt), men helt rätt? Knappast, det är ju per definition felaktigt att säga att man kan få diagnosen Autismliknande tillstånd när det inte finns som diagnos.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Sheyen » 2012-12-09 13:47:38

Schmetterling skrev:
Sheyen skrev:
Schmetterling skrev:Hur menar du att Sheyen har rätt?

Det skrev han ju.

Jo, men jag köper inte den förklaringen. Han får allt komma med en bättre förklaring på hur du har helt rätt (jag kan gå med på att du har typ rätt, precis som jag hade typ rätt), men helt rätt? Knappast, det är ju per definition felaktigt att säga att man kan få diagnosen Autismliknande tillstånd när det inte finns som diagnos.

Den ingår ju i "- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad". Den är ospecificerad, men man kan ju förklara det hela lite mer specifikt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Högfungerande autism = Aspergers syndrom?

Inläggav Angerboda » 2012-12-09 14:50:31

" Det finns inga övertygande argument eller forskningsresultat som ger stöd för att högfungerande autism och Aspergers syndrom skulle vara två separata störningar. Som kliniker anser jag att akademiker inte bör försöka tvinga fram en skillnad mellan dessa två diagnoser när beteendeprofilen och behandlingen är den samma"
Tony Attwood. Den kompletta guiden till Aspergers syndrom. S 52.

Läste nu detta och mindes att jag just sett denna tråd i listan. Vidare skriver han om att det i vissa länder kan vara så att ett barn bara får tillgång till det stöd/vård/bidrag hen behöver med en autismdiagnos och därför ställer vissa kliniker hellre diagnosen autism eller HS framför Asperger.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Återgå till Aspergare och vården



Logga in