Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav rapchic » 2012-11-27 21:52:06

Uandora skrev:
rapchic skrev:
Uandora skrev:Ingen annan än jag som no pooar? :)

jag gjorde det men jag gjorde nått fel tror jag för trots mer än 6 månader utan schampo så var håret fortfarande fett.

däremot tvättar jag max 2 gånger/vecka med schampo för nått mer har jag märkt behövs inte och jag vill inte öka på schamponeringen bara för att heller.

Körde du balsammetoden då? Finns ju andra sätt också, om man gillar konceptet :)

jo men jag orkade inte läsa på så jättemkt (antagligen därför jag fick fett hår) och eftersom jag inte orkar läsa på så blir det nån gång i framtiden jag återupptar det. mitt hår mår ändå jättebra och växer ca 2 cm/mån (har till rumpan ungefär)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-27 23:48:22

Svarta: Jag tvättade håret lite hur som helst på den bilden med hunden. Men nu använder jag Neccin dubbelverkande SLS-fritt mjällschampo. Mycket milt och bra. Min man testade nu och var helt överväldigad över hur bra det är.

Jag tvättar två gånger i veckan. Kan tvätta 1 gång eller varannan vecka eftersom jag har torrt hår, men får håravfall och klåda av det.

Har balsamtvättat, men tål inte att gnida in konserveringsmedel så. Har även testat mycket örter, tills jag fick överkänslighetsreaktioner. Örter/växtgrejer är ju inte dåligt allergena.

Efter schampot tar jag ett billigt balsam, av samma typ som de som balsamtvättar, blandar i lite hårkur från XL (köpt hos frissan) och gör något slags inpackning. När jag handdukstorkat, tar jag två msk av det billiga balsamet i håret och låter torka (ej hårbotten då). Då blir det hur lättkammat och glansigt som helst.

Jag undviker stormarknadsgrejer, i alla fall så länge de envisas med natriumbensoat som konservering i stället för parabener, och fruktparfymer. Får klåda som fan av det där. De gamla hederliga salongsparfymerna tål jag utan vidare, liksom parabener.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Svarta » 2012-11-28 9:26:56

Bror Duktig skrev:Svarta: Jag tvättade håret lite hur som helst på den bilden med hunden. Men nu använder jag Neccin dubbelverkande SLS-fritt mjällschampo. Mycket milt och bra. Min man testade nu och var helt överväldigad över hur bra det är.

Jag tvättar två gånger i veckan. Kan tvätta 1 gång eller varannan vecka eftersom jag har torrt hår, men får håravfall och klåda av det.

Har balsamtvättat, men tål inte att gnida in konserveringsmedel så. Har även testat mycket örter, tills jag fick överkänslighetsreaktioner. Örter/växtgrejer är ju inte dåligt allergena.

Efter schampot tar jag ett billigt balsam, av samma typ som de som balsamtvättar, blandar i lite hårkur från XL (köpt hos frissan) och gör något slags inpackning. När jag handdukstorkat, tar jag två msk av det billiga balsamet i håret och låter torka (ej hårbotten då). Då blir det hur lättkammat och glansigt som helst.

Jag undviker stormarknadsgrejer, i alla fall så länge de envisas med natriumbensoat som konservering i stället för parabener, och fruktparfymer. Får klåda som fan av det där. De gamla hederliga salongsparfymerna tål jag utan vidare, liksom parabener.



OK! Jag tvättar också mitt hår två gånger i veckan, jag vill verkligen inte slita på det. Har hår ned till rumpan och är mycket stolt över dess längd...

Så tricket är alltså att köra inpackningar (vilket jag redan gör) och sedan låta lite balsam sitta kvar i håret. Skall helt klart testa det, jag återkommer med resultatet. :D
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Svarta » 2012-12-05 14:55:48

Då har jag provat denna ifrån Yves Rocher:

Bild

Pastell crèmeögonskugga
Pärlemoskimrande färgslöja som håller i 8 timmar. Med extrakt från sojafrö som framhäver färgerna.
Ljuva, skimrande pastelltoner med fräsch och mjuk crèmekonsistens.


Jag anser att denna är ett bra alternativ till min gamla cremeögonskugga ifrån Clinique som just tog slut. Den sitter bra och är jättefin ihop med någon mörkare nyans. Det finns flera färger, och den kladdar inte.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav weasley » 2012-12-05 20:15:09

Bra shampoo utan massa dynga i: http://www.etsy.com/listing/66383648/sh ... vender-and
Ovanstående har även bra tvålar, lena och mjuka för känsligt skinn!


Torrschampoo för den som inte vill blöta håret i onödan: http://www.etsy.com/listing/105246160/1 ... lwood-oats


Olika sorters tvålar, både med och utan essentiella oljor minus all smörja de har i dagens duschkrämer: http://www.etsy.com/shop/happygoatsoap

Och så spar man på vatten. Det mesta som finns i schampoon och andra duschprodukter är vatten. Orka släpa på sånt liksom. Man får inhandla ett par tre tvålar och/eller schampoon för att frakten ska gå på ett ut. Förvara grejerna du inte använder i en väl försluten burk i kylskåpet så är det inga problem.

Vad gäller mascaror så använder jag Kanebo 38 grader. Finns inget som slår den!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Svarta » 2012-12-05 20:34:57

weasley skrev:Bra shampoo utan massa dynga i: http://www.etsy.com/listing/66383648/sh ... vender-and
Ovanstående har även bra tvålar, lena och mjuka för känsligt skinn!


Torrschampoo för den som inte vill blöta håret i onödan: http://www.etsy.com/listing/105246160/1 ... lwood-oats


Olika sorters tvålar, både med och utan essentiella oljor minus all smörja de har i dagens duschkrämer: http://www.etsy.com/shop/happygoatsoap

Och så spar man på vatten. Det mesta som finns i schampoon och andra duschprodukter är vatten. Orka släpa på sånt liksom. Man får inhandla ett par tre tvålar och/eller schampoon för att frakten ska gå på ett ut. Förvara grejerna du inte använder i en väl försluten burk i kylskåpet så är det inga problem.

Vad gäller mascaror så använder jag Kanebo 38 grader. Finns inget som slår den!



Hur bra löddrar "schampotvålen"? Den verkar lite bökig att använda om man har långt hår, eller har jag fel där?
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav weasley » 2012-12-05 21:18:50

Svarta skrev:Hur bra löddrar "schampotvålen"? Den verkar lite bökig att använda om man har långt hår, eller har jag fel där?

Den löddrar alldeles utmärkt och ja, du har fel. Den är precis lika enkel att använda som vanligt schampoo. Skär en bit av tvålen, förvara den stora biten i kylskåp som jag skrev, och använd den andra som en tvål fast för håret. Först löddrar man upp en bit och sen tvålar man in håret, medan man håller schampoobiten i handen, tills det känns lagom.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav kapuni » 2012-12-06 0:28:18

Jag kör med naturlig hudvård och smink. Sedan jag började tvätta ansiktet med honung och använder egengjord hudkräm slutade jag att få finnar.

För håret använder jag Eliah Sahils schampo som innehåller endast naturliga ingredienser. Det är ett pulverschampo, som man blöter upp med lite vatten och gnor in i håret och sköljer, sedan upprepa en gång till om man vill. Första omgången rengör och andra gången vårdar. En fördel med pulverschampo är att det inte behövs konserveringsmedel i det.

Smink använder jag från Lily Lolo. http://www.lilylolo.co.uk/
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Alien » 2012-12-06 4:41:20

elle skrev:
earlydayminer skrev:Någon som har förslag på på företag som har dokumenterats av oberoende källor att de inte testar sina produkter på djur? Inte av djurrättsaktivister heller. Det ska vara neutrala källor.

kanske det här :
http://www.forskautandjurforsok.se/djur ... estats.php


Intressant. Men den enda jag sett är The Body Shops, som ju har egna affärer.

Den här låter väl lockande:
Kiss My Face http://www.kissmyface.com
Hud-, hår- och kroppsvård, tandkräm, produkter för män, solskydd, barnserie, läpp-produkter och tonande ansiktskrämer.

Använder man deras produkter kan man tydligen kyssa utan risk för att sprida/dra i sig farliga kemikalier! :-)005

Det finns andra som säger sig vara ekologiska, t ex Estelle & Thild: http://www.estellethild.se/

Och här testar Hälsa ekologiska produkter: http://www.xn--hlsa-loa.se/Kategori/Ren-skonhet/Tester/

Själv brukar jag köpa vad som finns i närbutiken och det är begränsat (Nivea, L'Oreal, Ldb). Det är inte mycket plats för hudkrämer, däremot för schampon och duschkrämer av alla de färger och dofter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Alien » 2012-12-07 5:48:22

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-07 10:03:46

Hej! Jag vill tipsa om no poo, googla. De allra flesta skönhetsprodukter innehåller en massa onaturliga, konstiga och ibland giftiga ingredienser. No poo handlar om naturlig skönhetsvård. (på sidan finns även tips på godkända produkter som finns att köpa i butik/på nätet).

Jag använder mandelolja som ansiktstvätt, sminkborttagning och som mjukgörande för kroppen (ibland ansiktet om jag är torr). Ekologisk honung tvättar jag ansiktet med ibland. Om jag vill skrubba kroppen blandar jag ekologisk extra virgin oil och socker. Till duschkräm använder jag weledas produkter eller olivolja/rapsolja.

Det finns massor med andra oljor man kan använda, alla kanske inte passar alla hudtyper, man får prova sig fram.

Köper ett schampo och balsam på body shop som är fri från sulfater, mineralojor och silikoner. Rain forrest heter det.

Ricinolja kan funka på sköra ögonfransar, naglar och tunna ögonbryn. Vissa menar även att oljan får håret att växa snabbare.

Har nog fler tips som jag inte kommer på just nu, fråga om ni är intresserade!
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-07 10:12:25

Såg nu att det fanns fler no poo människor på tråden (läste inte igenom allt först :-) skulle kanske vara kul med en no poo tråd där vi kan tipsa varandra! Jag provar och ser om nån hakar på.
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav kapuni » 2012-12-07 18:27:44

Hatakallprat skrev:Köper ett schampo och balsam på body shop som är fri från sulfater, mineralojor och silikoner. Rain forrest heter det.

Det innehåller ämnen som propylenglykol och isopropylalkohol som framställs ur propangas i petroleumindustrin. Jag såg även att det innehåller diverse andra mindre bra ingredienser som PEG-olja.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-07 19:36:46

När jag har slut på schampo använder jag diskmedel.

Vad gäller deodorant är spraydeodorant med alkohol effektivast, typ AXE.
Inte klibbar det mot t-shirten heller.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav kapuni » 2012-12-07 19:43:24

KrigarSjäl skrev:När jag har slut på schampo använder jag diskmedel.

Om man skulle ha slut på även diskmedel kan man ta en näve björklöv i en flaska med vatten och skaka, vips har man ännu ett schampo. (Om det nu är vår eller sommar förstås)
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Parvlon » 2012-12-07 23:15:09

kapuni skrev:
KrigarSjäl skrev:När jag har slut på schampo använder jag diskmedel.

Om man skulle ha slut på även diskmedel kan man ta en näve björklöv i en flaska med vatten och skaka, vips har man ännu ett schampo. (Om det nu är vår eller sommar förstås)
Går väl att torka och spara löv men varför skulle man inte kunna använda vanligt tvål?

Jag har kört den metoden i ett halvår (se tidigare inlägg) och har inte sett eller hört några negativa effekter. Eldorados flytande f.t. Har iofs väldigt tjockt hår enligt b.la mina frisörskor men det ska väl knappast vara nån fördel i det här avseendet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav weasley » 2012-12-10 17:35:17

kapuni skrev:
Hatakallprat skrev:Köper ett schampo och balsam på body shop som är fri från sulfater, mineralojor och silikoner. Rain forrest heter det.

Det innehåller ämnen som propylenglykol och isopropylalkohol som framställs ur propangas i petroleumindustrin. Jag såg även att det innehåller diverse andra mindre bra ingredienser som PEG-olja.

Body shop är jävligt mycket snack men väldigt lite hockey. De blandar friskt bland SLS, mineraloljor, parabener och olika silikoner. Dimethicone är en silikonolja. Det finns några andra, tips är att kolla om de slutar på -cone då vet man att det är en sorts silikonförening.

Body shop har dessutom aluminiumföreningar i alla sina antiperspiranter. Det de säljer saker på är att folk tror att Body Shop inte testar på djur. Det gör de inte. För de kemikalier de använder har redan testats på djur av andra tillverkare så Body Shop behöver inte göra det steget själva.

Kolla de länkar jag gav förut, om ni vill ha saker som är utan kemikalier och oftast gjorda av någon entusiast som gör tvålar och liknande mer som en biprodukt av det som redan produceras på gården de bor på. Där är risken för djurförsök väldigt liten eftersom man för det första använder oljor, mjölk och vanliga hederliga fetter och för det andra inte har de resurserna.

Men jag vill påpeka att bara för att det är naturligt behöver det inte vara riskfritt. Det finns många som är allergiska mot exvis de extremt naturliga ingredienserna äpplen, björkpollen eller nötter.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Sheyen » 2012-12-10 18:26:22

KrigarSjäl skrev:När jag har slut på schampo använder jag diskmedel.

Som en riktig jävla karl! 8) :lol:

"Kavla upp ärmarna, spotta i nävarna, in med en prilla snus och hugg ved!"
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Svarta » 2012-12-17 13:21:43

Nu har jag testat denna, en ögonpenna ifrån Yves Rocher:

Bild

Crèmeögonpenna
Djupt svart, intensiv färg
Svart crèmeögonpenna, intensiv och täckande med lugnande mandelolja från ekologiska odlingar

Kajalpennan innehåller 100 % naturliga ingredienser (mineraler). Dess mjuka konsistens ger ögats inre kontur en djupsvart, mycket tät färgnyans för en intensiv blick.
Kajalpennan innehåller en kombination av vaxer och vegetabiliska oljor som gör den mycket behaglig att använda: mandelolja från ekologiska odlingar, sesamolja från ekologiska odlingar, jojobaolja, karnaubavax och risvax.
Tips: Om du vill ha en mer beslöjad blick är det lika lätt att jämna ut färgen med borsten som med fingrarna.



Oftalmologiskt testad

+: Det originella och mycket praktiska formatet.

_________

Jag tyckte inte att den satt så bra, den blev kladdig. Jag skulle inte köpa den igen. :( Synd, för den verkade så smart och enkel att använda.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav treeman » 2012-12-19 16:13:11

Åh äntligen en tråd som JAG gillar.

Kajal är grymt underskattat alltså!


Idag ska jag vårda min kropp med 50 minuters styrketräning. Det är kroppsvård det.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Parvlon » 2012-12-19 19:18:24

Knappast. När du anstränger dina muskler så bryts de ner. Det är vid vila de byggs upp.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav Andreasol » 2012-12-19 19:46:22

bättre att inte annvända för mycket schampoo och tvål, men skrubb o bastu :-)Happy
Andreasol
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-12-19
Ort: Lunsbrunn

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav treeman » 2012-12-21 0:25:18

Parvlon skrev:Knappast. När du anstränger dina muskler så bryts de ner. Det är vid vila de byggs upp.


Helt korrekt.

OnT:
Bild

Fint med rött läppstift.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Den stora smink- och kroppsvårdstråden

Inläggav slackern » 2012-12-21 0:29:45

treeman skrev:
Parvlon skrev:Knappast. När du anstränger dina muskler så bryts de ner. Det är vid vila de byggs upp.


Helt korrekt.

Bild

Fint med rött läppstift.


Mycket fint. Undrar om han använder samma märke?

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in