Hur hittar man likasinnade människor?:(

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-06 17:30:37

Jag känner mig ensam… Visst har jag mina intressen som sällskap, men jag saknar någon som tänker liknande.

När andra pratar med varandra så behöver inte det som sägs förklarars, eftersom de andra med en gång förstår vad de menar. Jag måste däremot stå och förklara det jag vill säga i detalj för att andra skall förstå. När de väl förstår anses det jag har sagt udda, konstigt eller nördigt.

Någon här inne som vet var man kan hittar djupa och konstnärliga personer? Alltså personer som man kan prata om djupare saker med, samtidigt som de har barnasinnet kvar och samtidigt som de tycker att det är okej att man vill vara för sig själv ibland…
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav Parvlon » 2012-12-06 17:41:56

Konstnärer finns ju överallt men de sätter nog sällan upp plakat där de finns eftersom de som du uppskattar frihet. Christiania har jag hört en del gott om men är ju ett konstigt språk många har där och är väl en del problem med missbruk. Ett bättre tips är att höra dig för bland de du känner bäst. Angående dina kompisar så är det inte ovanligt att man är på olika våglängder om man tänkt lite längre än vad de gjort på saken. Sen betyder ju inte det att man vet bättre men 90% av social skitsnack är nog bara skit ändå. En del tycker det är bättre att skit luktar gott.
Senast redigerad av Parvlon 2012-12-06 17:49:03, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav Charlie72 » 2012-12-06 17:47:49

Har letat hela livet utan att hitta dom, dom finns nog inte :-|
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav Parvlon » 2012-12-06 17:50:56

Jag tycker att de ploppar upp som svampar i skogen vart jag än befinner mig. Tyvärr är jag inte så konstnärlig av mig.

Kan få för mig saker men det blir sällan gjort. Odla mossa på stenar t.ex.

att-odla-mossa-i-chockerande-syfte-t20133.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav Charlie72 » 2012-12-06 17:58:00

Jag menade inte bara konstnärliga, utan hur just jag vill ha dom
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-06 18:57:26

Autismsmurfen skrev:Jag känner mig ensam… Visst har jag mina intressen som sällskap, men jag saknar någon som tänker liknande.

När andra pratar med varandra så behöver inte det som sägs förklarars, eftersom de andra med en gång förstår vad de menar. Jag måste däremot stå och förklara det jag vill säga i detalj för att andra skall förstå. När de väl förstår anses det jag har sagt udda, konstigt eller nördigt.

Någon här inne som vet var man kan hittar djupa och konstnärliga personer? Alltså personer som man kan prata om djupare saker med, samtidigt som de har barnasinnet kvar och samtidigt som de tycker att det är okej att man vill vara för sig själv ibland…

Låter som Kahlo här på forumet. Mycket konstnärlig och djup.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav kullan » 2012-12-06 19:01:00

När jag mot förmodan lyckas hitta en person som har samma intressen som jag så bor vederbörande i fel landsände så man kommer aldrig kunna träffas irl. Det verkar vara mitt öde tyvärr.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav Kostymhippie » 2012-12-07 9:24:52

Smurfen, ett sätt kan vara att engagera dej i föreningar eller klubbar som pysslar med det du är intresserad av.
Då behövs det kanske inte samma förklaringar som till folk generellt, och eftersom man delar ett grundläggande intresse är det lättare att kommunicera.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-07 9:50:38

Kostymhippie skrev:Smurfen, ett sätt kan vara att engagera dej i föreningar eller klubbar som pysslar med det du är intresserad av.
Då behövs det kanske inte samma förklaringar som till folk generellt, och eftersom man delar ett grundläggande intresse är det lättare att kommunicera.


Jo, det är nog det bästa egentligen...
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav geocache » 2012-12-07 10:27:55

Autismsmurfen; Charlie72: här finns i alla fall en sådan människa :wink:
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav Krake » 2012-12-07 11:42:01

Kostymhippie skrev:Smurfen, ett sätt kan vara att engagera dej i föreningar eller klubbar som pysslar med det du är intresserad av.
Då behövs det kanske inte samma förklaringar som till folk generellt, och eftersom man delar ett grundläggande intresse är det lättare att kommunicera.


Det fungerar knappast. I hela mitt liv har jag träffat en människa som jag kan kommunicera med ordentligt (dvs där allt stämmer; humor och förståelse av underbetydelser och diverse udda infallsvinklar) men han är har inte riktigt samma intressen som jag har. Jag är filosofisk och sysslar med matte medan han sysslar med datorer och inte är speciellt filosofisk. Jag tror det är lätt att tro att det räcker att hitta någon med samma intressen men det är inte alls det det handlar om egentligen.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav geocache » 2012-12-07 12:31:10

Krake; precis, jag håller med dig helt. Även om man delar någons intresse(n) så är det ju ändå inte alls självklart att "personkemin" stämmer.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur hittar man likasinnade människor?:(

Inläggav ThatGuy » 2012-12-07 14:40:17

Det är ju välldigt svårt att hitta, det är ju ungefär som att leta efter sig själv ute i världen :) svårt när alla är unika.

Jag har alltid förklarat extremt detaljrikt, nu förtiden behöver jag inte..
Ett bra sätt att träna på det är att prata/umgås med någon som inte kan svenska och välldigt lite engelska, svårare är det att hitta dom i svergie.
Jag hänge lite med en rysk snubbe utomlands, han kunde typ 10 ord på engelska och det tog typ 10 min att förklara att han varit på stranden t.ex. Men vi trivdes ändå :)
ThatGuy
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-10-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in