Handikapp - specialbegåvning?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav Trollmor » 2012-11-14 3:52:41

Jag har funderat över om priset för en specialbegåvning kan vara att bli handikappad, eller kanske bättre uttryckt att "handikapp" och "specialbegåvning" ligger väldigt nära varandra?

Exempel: En skådis som får oss att gråta, skratta, bli varma inombords, osv, kan göra detta endast om hän är väldigt känslig själv. Men den som är väldigt känslig, kan också bli väldigt illagjord av livet.

Kanske den här tanken inte är ny för er, bara för mig.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav higgspartikel » 2012-11-14 8:22:46

Det underlättar kanske till viss del i den kreativa processen också, som icke-neurotypisk har man ett annat perspektiv och andra erfarenheter i bagaget.

Tror mig minnas att ämnet tangerades i SR P1's Filosofiska rummet (20120909 En sund själ i en sund samhällskropp). Länk: http://sverigesradio.se/sida/poddradio.aspx?programid=2332&pid=793
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav Gafsan » 2012-11-14 12:52:40

När det gäller autismspektrumproblematik så är det ju mycket vanligare hos personer med utvecklingsstörning än hos normalbegåvade. Så ifråga om funktionshinder inom autismspektrum verkar det snarare vara så att funktionshindret är förknippat med allmänt lägre begåvning än att man skulle ha någon form av "extra" begåvning iom funktionshindret.

Trollmor skrev:Exempel: En skådis som får oss att gråta, skratta, bli varma inombords, osv, kan göra detta endast om hän är väldigt känslig själv. Men den som är väldigt känslig, kan också bli väldigt illagjord av livet.


Eller så kan skådisen vara psykopat, d.v.s. totalt oförmögen till medkänsla med andra - en person som är expert på att fejka känslor och manipulera andra, utan att någonsin bli berörd själv. Eller så kan han/hon helt enkelt vara en känslomässigt "normal" person som övat sig på att bli duktig på att spela olika roller (förmodligen den vanligaste förklaringen, tror jag).

Tanken med "kompenserande" begåvningar för olika handikapp är vacker men felaktig. Jag är själv funktionshindrad och har arbetat en del med människor med olika funktionshinder och tyvärr verkar det som att man väldigt sällan får några kompenserande talanger på köpet för att man har ett funktionshinder. Den trista sanningen är att den som är begåvad på ett område har bättre odds för att vara begåvad även på andra områden.

Jag blir ärligt talat rätt irriterad på människor som pratar om hur "fantastiska" och "begåvade" vi människor med asperger är. Ja visst, och alla vet ju att mörkhyade människor är duktiga på att dansa (de har ju rytmen i blodet!), och att alla bögar har oklanderlig känsla för heminredning.... Sorry, men verkligheten funkar inte på det viset. Det här är fördomar - visserligen positiva fördomar men ändå fördomar.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav barracuber » 2012-11-14 13:15:44

Gafsan skrev:Tanken med "kompenserande" begåvningar för olika handikapp är vacker men felaktig. Jag är själv funktionshindrad och har arbetat en del med människor med olika funktionshinder och tyvärr verkar det som att man väldigt sällan får några kompenserande talanger på köpet för att man har ett funktionshinder.

Men det är väl välkänt att frånvaro av ett sinne får andra sinnen att utvecklas starkare, kanske kompensatoriskt, kanske rent överlevnadsmässigt. Exv en blind person utvecklar starkare lukt, känsel, hörsel mm. OK detta är de grundläggande sinnena. Det blir svårare att urskilja när man kommer till mer "finmaskiga" förmågor.
Gafsan skrev:Den trista sanningen är att den som är begåvad på ett område har bättre odds för att vara begåvad även på andra områden.

Frågan är om det handlar om "talang" eller "motivation". Jag tror ju det senare. Därför tjänar alla att jobba på sin motivation utifrån vad de har här och nu.
Gafsan skrev:Jag blir ärligt talat rätt irriterad på människor som pratar om hur "fantastiska" och "begåvade" vi människor med asperger är. Ja visst, och alla vet ju att mörkhyade människor är duktiga på att dansa (de har ju rytmen i blodet!), och att alla bögar har oklanderlig känsla för heminredning.... Sorry, men verkligheten funkar inte på det viset. Det här är fördomar - visserligen positiva fördomar men ändå fördomar.

Helt rätt, det är fördomar - generaliseringar byggda på olika former av okunskap. Att just vi med asperger skulle vara så "fantastiska" och "begåvade" (och jag har varit där själv) ser jag närmast som en romantisk skenbild. Allting bottnar till slut i individerna. Det kanske är så att dagens värld är alltför individualiserad för sitt eget bästa. Förr var det lättare att urskilja tydliga grupper: svarta mot vita, indianer mot vita, gula mot vita, friska mot sjuka, kyrkan mot övriga, kungen mot folket,..

Idag är det tyvärr mer och mer "every man to himself". Kanske därför vi ser folkrörelser, facket, partier, mm försvagas. Kanske även därför som vi ser sådana problem i att organisera oss aspergare med eviga interna strider och undergrupperingar - vi kanske är fångar i den större vilsenheten.

Det är ingen bra utveckling för någon. Framförallt inte för svaga, som är än mer beroende av andras engagemang, ork och förmåga.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav Gafsan » 2012-11-14 18:51:30

barracuber skrev:Exv en blind person utvecklar starkare lukt, känsel, hörsel mm.


Jag har arbetat en del med synskadade och de har INTE starkare luktsinne, känsel, hörsel etc. Däremot är de (naturligtvis) mera uppmärksamma på intryck från de sinnena. Men det är ju inte en fråga om begåvning.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav radix » 2012-11-14 20:58:47

Gafsan skrev:Jag blir ärligt talat rätt irriterad på människor som pratar om hur "fantastiska" och "begåvade" vi människor med asperger är. Ja visst, och alla vet ju att mörkhyade människor är duktiga på att dansa (de har ju rytmen i blodet!), och att alla bögar har oklanderlig känsla för heminredning.... Sorry, men verkligheten funkar inte på det viset. Det här är fördomar - visserligen positiva fördomar men ändå fördomar.


..Du skulle se min syrra spela trummor, hon är utvecklingsstörd men är grym på dem.. enligt ditt resonemang så borde hon vara lika bra på.. stand up comedy och aktiehandel?
Fördomar går i alla möjliga riktningar.. svarta har fördomar om svarta, kineser om koreaner..
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav radix » 2012-11-14 21:24:47

Personligen har jag fördomar mot alla som inte är jag.. :-)063
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav lillmupp » 2012-11-14 21:47:03

Gafsan skrev:
barracuber skrev:Exv en blind person utvecklar starkare lukt, känsel, hörsel mm.


Jag har arbetat en del med synskadade och de har INTE starkare luktsinne, känsel, hörsel etc. Däremot är de (naturligtvis) mera uppmärksamma på intryck från de sinnena. Men det är ju inte en fråga om begåvning.


Kan detta vara en fråga om tolkning? Det vill säga, blinda kan ses som mer uppmärksamma men att det kan vara så att de faktiskt har en bättre förmåga.

Det finns viss neuroligisk forskning som indkierar att personer som fötts blinda inte bara använder den viuellt cortex till annat utan att de även har skarpare hörlsel och att detta kan detekteras genom aktivitet i visuellt cortex vid stimulans med ljud.
Detta begränsas dock just till personer som är födda blinda och därmed redan från födsel fått en, till detta, anpassad utveckling av hjärnan.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav Gafsan » 2012-11-14 21:59:23

radix skrev:..Du skulle se min syrra spela trummor, hon är utvecklingsstörd men är grym på dem.. enligt ditt resonemang så borde hon vara lika bra på.. stand up comedy och aktiehandel?
Fördomar går i alla möjliga riktningar.. svarta har fördomar om svarta, kineser om koreaner..


Jag säger inte att det inte finns funktionshindrade människor som är begåvade på något område. Jag säger bara att sannolikheten för att en funktionshindrad person är begåvad på ett område (vilket som helst) är lika liten eller mindre än sannolikheten för att en icke-funktionshindrad person har samma begåvning.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav lillmupp » 2012-11-14 22:02:27

Kan fundera att bilden av "begåvning som kompensation för ett handikapp" kan bero på att den som är drabbad av en funktionshinder ägnar den energi denne har på något denne klarar. Med lite träning kan en bli bättre än de flesta på i princip vad som helst.
Hur bra en blir, på någon slags absolut skala, beror förstås på vilka förutsättningar en har fått.

På det sättet kan jag hålla med Gafsan att det handlar mer om variation bland individer än om en generell kompensation.

Just vi Aspies har ofta specialintressen. Om en med detta som grund och därtill kan hålla fokus på ett eller par områden så är det troligt att en blir otroligt duktig på detta. Dock då på bekostnad av mycket annat som kanske egentligen är mer intressant för en bra livskvalitet.

Men jag kan nu inte låta bli att beröra Kim Peek (förebild till filmkaraktären "Rain Man"), en savant som har ett enastående minne och en anmärkningsvärd förmåga att länka ihop referenser till faktafragment (inte att förväxla med association) men med en starkt begränsad förmåga till analys. Han har diagnostiserats som autist. Speciellt med honom är att han har inte två hjärnhalvor men hans hjärna är t.o.m. något större än vanligt.
Har naturen kompenserat honom med en begåvning? Tveksamt. Men hans förmåga skulle jag gärna ha om jag slapp förlora en massa andra.

Till sist reser jag frågan: När en säger "begåvning", vad menar en egentligen då?
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav Trollmor » 2012-11-15 2:45:51

Gafsan skrev:... tyvärr verkar det som att man väldigt sällan får några kompenserande talanger på köpet för att man har ett funktionshinder.
Jag menade mera tvärtom: om man är mycket begåvad på något område, så kanske man tvingas acceptera en rejäl akilleshäl som en följd av det.

Men jag borde ha skrivit "kan ligga väldigt nära varandra"

Jag vet att detta är asperger forum, men jag tänkte denna gång på olika typer av begåvningar respektive handikapp/problem.

Om någon är t ex blind, så blir det "plats över" i hjärnan, där andra sinnesintryck kan bearbetas. Jag hörde om en forskningsrapport som visar att det faktiskt fungerar så. Jag tror dom hade kollat med magnetkamera.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav lasseivägen » 2012-11-16 22:54:19

Gafsan skrev:Tanken med "kompenserande" begåvningar för olika handikapp är vacker men felaktig. Jag är själv funktionshindrad och har arbetat en del med människor med olika funktionshinder och tyvärr verkar det som att man väldigt sällan får några kompenserande talanger på köpet för att man har ett funktionshinder. Den trista sanningen är att den som är begåvad på ett område har bättre odds för att vara begåvad även på andra områden.

Jag blir ärligt talat rätt irriterad på människor som pratar om hur "fantastiska" och "begåvade" vi människor med asperger är. Ja visst, och alla vet ju att mörkhyade människor är duktiga på att dansa (de har ju rytmen i blodet!), och att alla bögar har oklanderlig känsla för heminredning.... Sorry, men verkligheten funkar inte på det viset. Det här är fördomar - visserligen positiva fördomar men ändå fördomar.


Vet inte hur långt du kommit i dina insikter om dig själv.
Efter att hal levt i 65 år har jag insett en hel del om mina NPT "störningar". Jag har en ovanlig förmåga att ta in fakta, och att koppla olika fakta till varandra. Men på min arbetsplats var det inte av något värde, det viktiga var att vara bakvänd på det rätta sättet. Folk som inte kan förstå hur en savant tänker, kan inte heller förstå, att deras förvillade världsbild, inte går ihop rent logiskt.

Jag har själv erfarenhet från flera arbetsplatser. När man slutligen inser att många av de analyser man gjort, i motsättning till kollektivets, verkligen stämt. Då inser man att Jantelagen är den enda lag som gäller.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav lillmupp » 2012-11-17 15:29:11

lasseivägen skrev:Efter att hal levt i 65 år har jag insett en hel del om mina NPT "störningar". Jag har en ovanlig förmåga att ta in fakta, och att koppla olika fakta till varandra. Men på min arbetsplats var det inte av något värde, det viktiga var att vara bakvänd på det rätta sättet. Folk som inte kan förstå hur en savant tänker, kan inte heller förstå, att deras förvillade världsbild, inte går ihop rent logiskt.

Jag har själv erfarenhet från flera arbetsplatser. När man slutligen inser att många av de analyser man gjort, i motsättning till kollektivets, verkligen stämt. Då inser man att Jantelagen är den enda lag som gäller.


Stark igenkännandekänsla i det jag strukit under i citatet.
Jag har hamnat mer rätt i mitt yrkesval och arbetsplatser men fortfarande haft en hel del frustrerande erfarenheter, där jag inte lyckas föra fram mina fynd på ett sätt som tas emot konstruktivt.

Kan uppleva att denna egenskap har den dubbla eggen att jag kan prestera väldigt nya tankar, vilka har uppskattats, samtidigt som jag hamnar utanför en gemenskap.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-17 18:21:23

Kanske är en del av problemet att man försöker ge ideérna till arbetsplatsen? kanske det är mer effektivt att driva verksamhet vid sidan av?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav weasley » 2012-11-20 12:28:12

lillmupp skrev:Kan detta vara en fråga om tolkning? Det vill säga, blinda kan ses som mer uppmärksamma men att det kan vara så att de faktiskt har en bättre förmåga.

Det finns viss neuroligisk forskning som indkierar att personer som fötts blinda inte bara använder den viuellt cortex till annat utan att de även har skarpare hörlsel och att detta kan detekteras genom aktivitet i visuellt cortex vid stimulans med ljud.
Detta begränsas dock just till personer som är födda blinda och därmed redan från födsel fått en, till detta, anpassad utveckling av hjärnan.


Jag hörde en TED talk som handlade om att man har upptäckt att även personer som blivit blinda senare i livet kan låta de andra sinnena ta större plats i hjärnan - på bekostnad av den visuella delen som inte längre används. Så det kan mycket väl vara så att blinda faktiskt har bättre hörsel, smak/lukt etc än seende. Inte alla naturligtvis, men de som föddes blinda och vissa som blivit blinda i vuxen ålder.

Och det är bevisat på genetisk nivå att kreativitet och vissa psykiska sjukdomar hänger samman.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/psyki ... 732563.svd

http://fof.se/tidning/2011/9/psykosen-a ... reativitet

http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/n ... a-fomagan/

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/samm ... reativitet
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 12:49:13

När det går bra skördar samhället gärna frukterna. När det går dåligt "har man inte råd"..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-05 14:11:57

Till er som säger att det inte finns ett samband säger jag ett namn: Kim Peek.
Om inte han var specialbegåvad heter jag Kalle Anka.

Om inte Wittgenstein, Schopenhauer & Albert Einstein var aspergare heter jag också Kalle Anka.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-12-05 18:59:50

Det är inte konstigt om det oftast leder till problem, då specialbegåvning är något ovanligt som kan leda till att man inte passar in i samhället.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav pointblank » 2012-12-05 19:20:27

Jag tycker också det framgår ganska tydligt att det finns ett samband. Tyvärr är samhället(vården/psykiatrin/hab etc) förbannat dåliga på att ta tillvara dessa specialbegåvningar.

Hade jag haft ork att jobba på att förändra något så vore det just det. Tänk om de efter varje NPF-utredning hade tagit fram en plan för att hitta vägar för varje person att kunna använda sin begåvning på bästa möjliga sätt.

Förutom att det gynnat individen, hade det varit betydligt mer samhällsekonomiskt lönsamt än att låta all denna begåvning gå till spillo. Dumt nog blir jag så arg av att tänka på sådana saker att jag måste hålla mig ifrån det av ren självbevarelsedrift...
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav weasley » 2012-12-05 19:33:43

Ja, jag tror (kanske naivt?) att även de som fötts med en funktionsnedsättning som NPF tex faktiskt kan ha vissa styrkor som är "större" än hos icke-NPF. Men, naturligtvis på bekostnad av att vissa har svårt med motorik, ordningssinne, eller som i mitt fall stresstålighet.

Jag tror (även detta kanske naivt?) att många här på forumet har väldiga begåvningar som de antingen inte upptäckt än eller som de kanske förringar eftersom de övriga svårigheterna och bilden av Den Perfekta Människan någonstans hägrar i bakhuvudet.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav pointblank » 2012-12-05 19:53:35

Det tror jag också, weasley. Det är rätt sorgligt att det är så.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav Schmetterling » 2012-12-05 22:15:26

Gafsan skrev:Jag blir ärligt talat rätt irriterad på människor som pratar om hur "fantastiska" och "begåvade" vi människor med asperger är. Ja visst, och alla vet ju att mörkhyade människor är duktiga på att dansa (de har ju rytmen i blodet!), och att alla bögar har oklanderlig känsla för heminredning.... Sorry, men verkligheten funkar inte på det viset. Det här är fördomar - visserligen positiva fördomar men ändå fördomar.

wörd
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-05 23:38:11

Fast weasley:s observation innebär också att det finns en affärsmöjlighet för den eller de som inser den, vågar ta tag i den och har insikten hur det skall göras.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Handikapp - specialbegåvning?

Inläggav Trollmor » 2013-02-10 19:39:19

Affärsbegåvning behöver kanske inte hänga samman med andra slag av begåvningar. Jag tycker mig ha sett många fall där en uppfinner något, men en annan tillskansar sig inkomsterna av uppfinningen.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in