Hur hantera relationer?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-11-30 9:39:32

Hej! Jag mår skit med jämna mellanrum. Beror ofta på stress och krav utifrån (och från mig själv). Jag pluggar på universitet och måste hantera sociala situationer flera gånger i veckan. Känns som att jag måste spela teater när jag träffar folk(som inte är min man, min familj eller mina allra närmaste vänner) Min man säger att jag bara pratar om mig själv och mina behov och känslor. Han säger att han behöver mer uppmärksamhet och frågor om hur han mår och hur han har haft det. Jag fick nyligen min as diagnos och har inte fått bearbeta det med någon professionell. Har tusen frågor. Har förstått att jag kan uppfattas som egoistisk vilket jag inte är, tycker jag. Jag bryr mig väldigt mycket om min man och min familj. Jag tror att jag kan vara dålig på att växla perspektiv och att jag har mycket "tvång" och rutiner som är väldigt viktiga för att jag ska fungera och då kanske det är så att mina behov går först för mig. Känner någon igen sig? Hur kan man jobba på att bli en bättre partner? Hur ska jag bemöta min man så han känner sig uppmärksammad?
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Hur hantera relationer?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 10:49:32

Kanske kan du visa omtanke med beröring osv.. eller annat som fungerar för dig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur hantera relationer?

Inläggav Angerboda » 2012-11-30 10:51:58

Angående det som kan uppfattas som egocentriskt.
Jag bläddrade lite i en bok som heter något i stil med ADHD/ADD som vuxen så lyfter du fram dina styrkor. Där står om att man kan träna upp sin förmåga och lova sig själv att ge partnern fem minuter och då verkligen lyssna. Låter säkert lite flummigt detta men att verkligen lyssna aktivt i fem minuter och sedan sammanfatta det han sagt ja typ ge respons så att han märker det.
Jag försöker med detta och så länge han inte talar om dagens träningspass klarar jag av det. ;-)


Jag förstår rätt bra hur du har det. Är inte diagnostiserad men ska utredas. Jag går på universitet har karl och barn. Jag är nu närmast mentalt utmattad..... Men va fan jag skriver jag nästan en gång per mening!! :-O

Har du någon samtalskontakt, går du till en psykolog? Självklart har du tusen frågor och självklart har du mycket med dig själv nu. Kanske vore parterapi något för er?
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-11-30 11:48:19

Tack för era svar! Känns så skönt att ha hittat hit. Känns som att vi pratar samma språk. Jag väntar på tid till psykolog men allt tar sådan jäkla tid. Fick först diagnosen borderline(fast jag trodde att jag hade as) de tyckte att mina symtom stämde in på as men ett telefonsamtal med min pappa gjorde att de uteslöt as. Nu har jag dock träffat en läkare (som skulle utreda om jag var bipolär också) men han kom fram till att jag har as.

Att ge min partner fullt fokus fem min varje dag var ett bra tips. Angående beröring så kan jag det ibland. Om jag är på dåligt humör/orolig/stressad så är det svårt.
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-11-30 11:50:57

Ja parterapi skulle vara bra tror jag. Hoppas jag får komma till psykolog snart.
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Hur hantera relationer?

Inläggav Angerboda » 2012-11-30 12:06:13

Skolan är väldigt påfrestande. Nu har jag tur som har grupparbeten med ett riktigt bra gäng som jag är öppen med om hur jag är. Dom tycker om mig ändå. Men det är mycket med skolan som är jobbigt. Vid lunch så blir det människomyller och sitter vi många och pratar så blir jag fruktansvärt rastlös och disträ. Alla pratar så mycket.

En intressant iakttagelse jag har gjort är om det här osynliga sociala klistret som finns. När jag gick i högstadiet led jag varje sekund. Först höll jag på att implodera av tristess och rastlöshet på lektionerna. Sedan en rök och ännu senare det värsta. Rasterna!

Nu tänker jag åter på detta hur man hör ihop, att man förväntas gå ihop med vissa på rasterna och att alla verkar förstå det automatiskt utom jag. Tror mig ha knäckt koden nu och eftersom jag är så mycket tryggare i mig själv nu och har bra folk omkring mig så får jag inte så mycket ångest men jag blir så utmattad.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Hur hantera relationer?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 12:15:12

@Angerboda, Vad är det för ämne sociologi-nationalekonomi-läkare-ingenjör? det påverkar vilken typ av folk som dras dit har jag märkt. Samt vilken nivå är det grund-gymnasie-högskola-doktor?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur hantera relationer?

Inläggav Angerboda » 2012-11-30 12:16:58

plåtmonster skrev:@Angerboda, Vad är det för ämne sociologi-nationalekonomi-läkare-ingenjör? det påverkar vilken typ av folk som dras dit har jag märkt. Samt vilken nivå är det grund-gymnasie-högskola-doktor?


Omvårdnad psykisk ohälsa. Väldigt trevligt och förstående folk. Grundläggande behörighet, första terminen. Universitet.
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-11-30 12:18:20

Jag känner igen mig i vissa saker du skriver om. Jag skulle vilja vara helt öppen med alla men är tycker det är svårt. Jag tycker också att det är jobbigt när det är rörigt och mycket folk. Jag kan inte höra vad folk säger, måste anstränga mig jättemycket. Hör bara massa mummel och annat ljud. Samma på fest och liknande. Ibland slutar jag anstränga mig och sitter istället i min egen värld eller så blir jag stressad av att jag inte hänger med.

Hur hanterar du föräldrarollen? Jag är rädd för att det kommer bli väldigt jobbigt med mina rutiner som kommer störas, sömnbrist, barnskrik osv... Jag är också rädd att jag ska "förstöra" mitt barn på nåt sätt.. Att jag inte kan ge hen det hen behöver. Är gravid i v 24.

Känner du att du klarar av att vara förälder på ett bra sätt? Vad är jobbigt och vad känns bra?
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Hur hantera relationer?

Inläggav slackern » 2012-11-30 12:19:20

Angerboda skrev:
plåtmonster skrev:@Angerboda, Vad är det för ämne sociologi-nationalekonomi-läkare-ingenjör? det påverkar vilken typ av folk som dras dit har jag märkt. Samt vilken nivå är det grund-gymnasie-högskola-doktor?


Omvårdnad psykisk ohälsa. Väldigt trevligt och förstående folk. Grundläggande behörighet, första terminen. Universitet.


Är det psykiatri SSK du ska bli?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur hantera relationer?

Inläggav Angerboda » 2012-11-30 12:38:55

Hatakallprat skrev:Jag känner igen mig i vissa saker du skriver om. Jag skulle vilja vara helt öppen med alla men är tycker det är svårt. Jag tycker också att det är jobbigt när det är rörigt och mycket folk. Jag kan inte höra vad folk säger, måste anstränga mig jättemycket. Hör bara massa mummel och annat ljud. Samma på fest och liknande. Ibland slutar jag anstränga mig och sitter istället i min egen värld eller så blir jag stressad av att jag inte hänger med.

Hur hanterar du föräldrarollen? Jag är rädd för att det kommer bli väldigt jobbigt med mina rutiner som kommer störas, sömnbrist, barnskrik osv... Jag är också rädd att jag ska "förstöra" mitt barn på nåt sätt.. Att jag inte kan ge hen det hen behöver. Är gravid i v 24.

Känner du att du klarar av att vara förälder på ett bra sätt? Vad är jobbigt och vad känns bra?


Grattis till graviditeten! :-)
Grunden i ett bra föräldraskap enligt mig förutom det absolut mest självklara kärleken, är att ha ett reflektivt förhållningssätt till den egna föräldrarollen. Vara medveten om sina brister och arbeta med dom. Men även sina bra kvaliteter. Att vara förälder är det jag är bäst på. Kanske inte säger så mycket men jag älskar att vara förälder inget har fått mig att växa som människa och gör mig lyckligare än mina barn. Önskar dock att jag kunde vara heltidsförälder dvs vara hemma på heltid. Det jobbigaste är att allt annat alla måsten tar så mycket energi.

Jag älskar spädbarnstiden. Nu hade vi tur som slapp kolik men spädbarn är så enkla och lätta att förstå. Många säger det motsatta men fram med ett bröst, en flaska byta blöja eller bara lyfta upp och prata med dem räcker oftast för att hålla dem nöjda.

Alla bra föräldrar är nog oroliga för att göra fel och förstöra sina barn och det är sunda tankar enligt mig. Vad gör andra som är fel och vad gör andra som är bra. Uteslut det dåliga och ta till det bra samt finn egna bra saker. :-)

Det jobbigaste för mig har varit nu. Jag har två småbarn och de har samtidigt nu varit väldigt kompetenta klåfingriga hyperaktiva små monster. På gott och ont de är min motor och det är tur för jag har inte mycket motor själv. Jobbigt är deras skrik speciellt i tvåårsåldern. Hatar mig själv när jag efter att ha resonerat med dem bett dem att sluta själv skriker tillbaka. Skriken är nog det jobbigaste.

Men jag är en bra mamma våra barn är planerade och efterlängtade de är väl lite av mitt aldrig sinande specialintresse. Både jag och mannen är lika mycket föräldrar och han är väldigt aktiv och social. Så han brukar ta med ungarna på sånna där sociala grejjer med vänner och barn och så får jag tid till att sitta för mig själv och pyssla med annat.

Prata mycket med din man om hur du känner, tankar på föräldraskap och senare uppfostran och egen tid. Kommunikation föräldrar emellan är väldigt viktig när man har små går inte att räkna med att den andre förstår allt som är självklart för en själv.

Blir det problem med sömnen så turas om att sova själv i ett eget rum under jobbiga perioder. Från början har bebisen om den ammas ett enormt behov av dig. Det är fantastiskt för du kan tillgodose det! :-D Men senare så alla lösningar som funkar för er är bra. Vi har i perioder sovit isär och turats om att sova med ena barnet då det påverkar min sömn dåligt att sova bredvid honom.

Men framför allt njut av bebisen medan hen är liten för de växer upp så fort. :-)
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-03 20:22:14

@angerboda Tack! Har idag varit hos BM och fått magen mätt och lyssnat på bebisens hjärtljud, allt ser bra ut:-)
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Hur hantera relationer?

Inläggav Angerboda » 2012-12-03 21:37:05

Hatakallprat skrev:@angerboda Tack! Har idag varit hos BM och fått magen mätt och lyssnat på bebisens hjärtljud, allt ser bra ut:-)


Magiskt! Minns det som otroligt surrealistiskt men fantastiskt att höra hjärtat och få bekräftat att den lille mår bra. Mår du bra övrigt fysiskt?
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-03 21:50:32

@angerboda

Ja det är häftigt! Men jag tycker ändå det häftigaste är när hen rör på sig! Kände första ordentliga rörelserna för ca två veckor sen och nu kommer de varje dag, jättemysigt:-)

Jag har inte spytt en enda gång så det är skönt! Har haft problem med huvudvärk, kramp, trötthet, nästäppa, näsblod....men det jobbiga är att gå upp i vikt och att kroppen förändras (f.d anorektiker).

Hur var det för dig??
Senast redigerad av Hatakallprat 2012-12-03 21:53:09, redigerad totalt 1 gång.
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-03 21:52:29

@angerboda förresten, har inte fattat om man måste citera/kopiera, känns som att det finns en del här som stör sig på om man skriver fel...
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Hur hantera relationer?

Inläggav lillmupp » 2012-12-03 22:18:12

Hatakallprat skrev:har inte fattat om man måste citera/kopiera, känns som att det finns en del här som stör sig på om man skriver fel...


Ibland är det bra att citera ett inlägg, eller en del av ett, för att ge lite fingervisning om vad du vill kommentera eller fylla på.

Om du trycker på [citera] upp till höger i ett visst kommer hela inlägget med.
Om du först markerar en del av texten i ett inlägg och sedan [citera]-knappen så kommer enbart det markerade med.
Du kan citera från fler än ett inlägg.
Det kan se litet rörigt ut i skrivrutan med många citat men leta efter \[/quote]\[quote]-par (utan \ för de skrev jag för att visa "koden") och lägg in radbrytningar så ser du bra. Skriv ditt eget utan för dessa par.

Och.. bry dig om att någon eventuellt stör sig. Du kommer snart in i "stilen" :D
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-03 22:38:18

lillmupp skrev:
Hatakallprat skrev:har inte fattat om man måste citera/kopiera, känns som att det finns en del här som stör sig på om man skriver fel...


Ibland är det bra att citera ett inlägg, eller en del av ett, för att ge lite fingervisning om vad du vill kommentera eller fylla på.

Om du trycker på [citera] upp till höger i ett visst kommer hela inlägget med.
Om du först markerar en del av texten i ett inlägg och sedan [citera]-knappen så kommer enbart det markerade med.
Du kan citera från fler än ett inlägg.
Det kan se litet rörigt ut i skrivrutan med många citat men leta efter \
\
-par (utan \ för de skrev jag för att visa "koden") och lägg in radbrytningar så ser du bra. Skriv ditt eget utan för dessa par.

Och.. bry dig om att någon eventuellt stör sig. Du kommer snart in i "stilen" :D


Tack! :D
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in