Hur hantera relationer?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur hantera relationer?

Inläggav Hatakallprat » 2012-11-30 9:39:32

Hej! Jag mår skit med jämna mellanrum. Beror ofta på stress och krav utifrån (och från mig själv). Jag pluggar på universitet och måste hantera sociala situationer flera gånger i veckan. Känns som att jag måste spela teater när jag träffar folk(som inte är min man, min familj eller mina allra närmaste vänner) Min man säger att jag bara pratar om mig själv och mina behov och känslor. Han säger att han behöver mer uppmärksamhet och frågor om hur han mår och hur han har haft det. Jag fick nyligen min as diagnos och har inte fått bearbeta det med någon professionell. Har tusen frågor. Har förstått att jag kan uppfattas som egoistisk vilket jag inte är, tycker jag. Jag bryr mig väldigt mycket om min man och min familj. Jag tror att jag kan vara dålig på att växla perspektiv och att jag har mycket "tvång" och rutiner som är väldigt viktiga för att jag ska fungera och då kanske det är så att mina behov går först för mig. Känner någon igen sig? Hur kan man jobba på att bli en bättre partner? Hur ska jag bemöta min man så han känner sig uppmärksammad?
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Hur hantera relationer?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 10:49:32

Kanske kan du visa omtanke med beröring osv.. eller annat som fungerar för dig?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur hantera relationer?

Inläggav Angerboda » 2012-11-30 10:51:58

Angående det som kan uppfattas som egocentriskt.
Jag bläddrade lite i en bok som heter något i stil med ADHD/ADD som vuxen så lyfter du fram dina styrkor. Där står om att man kan träna upp sin förmåga och lova sig själv att ge partnern fem minuter och då verkligen lyssna. Låter säkert lite flummigt detta men att verkligen lyssna aktivt i fem minuter och sedan sammanfatta det han sagt ja typ ge respons så att han märker det.