Aspergers syndrom eller tvångsmässig personlighetsstörning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergers syndrom eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-03 20:50:33

Jag har nyligen fått min asperger diagnos, fick först diagnosen borderline och så verkar det som att jag är lindrigt bipolär (typ 2) men inget som kräver behandling... Eftersom att det har varit så mycket fram och tillbaka inom psykiatrin blir jag lite osäker och jag vill känna mig helt säker på att jag verkligen har as, känner mig närmast besatt av att få reda på "sanningen".

Jag har läst om asperger och tvångsmässig personlighetsstörning på nätet och tycker att symtomen är väldigt lika...hur kan jag vara säker på att asperger är rätt?

Det enda jag minns från min barndom som kan tolkas som symtom på as är att jag hatade att bli kladdig och smutsig, dagis var oroliga och ringde och frågade mina föräldrar om de var stränga och noga med renlighet hemma eftersom att jag vägrade måla med fingrarna och röra tapetklister. Ville absolut inte doppa huvudet på simskola. Jag tyckte även att gräs var obehagligt och sticksigt/vasst under fötterna om jag var barfota. Jag var också väldigt rädd för nya situationer, bossig mot mina vänner (hade några få som jag tyckte om) jag tyckte mycket om att hänga med vuxna och lyssna på deras diskussioner. Jag var klumpig på idrotten, hatade idrott, stark ångest kring detta. Intresserad av olika språk.

Annars hade jag inga fler (vad jag vet) as symtom som liten.

Har ni några tankar kring detta? Kan det vara as med tanke på hur jag var som liten? Hur var ni?

När jag läser om asperger nu så känner jag igen mig väldigt mycket. Det var asperger jag trodde att jag hade när jag först bad om att bli utredd. Det känns skönt och befriande att äntligen ha fått diagnosen men har svårt att släppa att jag inte kan vara 100 procent säker. Läkarnas olika bedömningar bidrar väl också till denna osäkerhet.
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav Flinta » 2012-12-03 21:27:12

Om jag fattat det rätt kan man ha båda diagnoserna samtidigt, den ena utesluter inte den andra.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-03 21:56:35

@Flinta ja det kan man...men det är ju väldigt svårt att avgöra eftersom de är så lika tänker jag. Min läkare sa att personer med asperger som gör test för tvångsmässig personlighetsstörning ofta stämmer in på den diagnosen också. Jag vill mest bara kunna känna mig säker påsatt jag verkligen har as och inte nåt annat.

Du har inga åsikter om huruvida as passar in på mitt beteende som liten?
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-12-03 22:21:55

Tvångsmässig personlighetsstörning handlar väl i grunden om ett extremt kontrollbehov och perfektionism.

Nu spekulerar jag fritt, men ta exemplet med att göra listor och scheman, som ska vara vanligt vid båda tillstånden om jag fattat det rätt.

En skillnad mellan ett aspigt sätt och ett tvångsmässigt sätt kan då kanske vara följande:

- en aspergare gör listor för att skapa lugn, ordning, begriplighet och regelbundenhet i en värld och vardag som ofta kan kännas väldigt skrämmande, fragmentarisk och förvirrande.

- en tvångsmässig person gör listor för att kunna tillämpa minituös kontroll över vad som sker omkring personen i fråga.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-12-03 22:23:38

Så summan av det hela är väl att man får gräva lite på djupet vad gäller syftet med handlingen, snarare än att fokusera på handlingen i sig.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-03 22:35:01

svarabhaktivokal skrev:Tvångsmässig personlighetsstörning handlar väl i grunden om ett extremt kontrollbehov och perfektionism.

Nu spekulerar jag fritt, men ta exemplet med att göra listor och scheman, som ska vara vanligt vid båda tillstånden om jag fattat det rätt.

En skillnad mellan ett aspigt sätt och ett tvångsmässigt sätt kan då kanske vara följande:

- en aspergare gör listor för att skapa lugn, ordning, begriplighet och regelbundenhet i en värld och vardag som ofta kan kännas väldigt skrämmande, fragmentarisk och förvirrande.

- en tvångsmässig person gör listor för att kunna tillämpa minituös kontroll över vad som sker omkring personen i fråga.


Tack! Ditt svar hjälpte mig att känna mig ännu mer säker på asperger!
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav Flinta » 2012-12-04 18:37:41

Ngn som vet hur utredare skiljer mellan tvångsmässig personlighetsstörning och "vanlig OCD"?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-12-04 18:57:33

Flinta skrev:Ngn som vet hur utredare skiljer mellan tvångsmässig personlighetsstörning och "vanlig OCD"?


Har hört att handlingar vid OCD ska sakna praktiskt syfte och ofta upplevas som besvärande, medan handlingar vid t.p.störning ska ha praktiska syften och inte upplevas som direkt besvärande.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav Hatakallprat » 2012-12-04 19:54:46

svarabhaktivokal skrev:
Flinta skrev:Ngn som vet hur utredare skiljer mellan tvångsmässig personlighetsstörning och "vanlig OCD"?


Har hört att handlingar vid OCD ska sakna praktiskt syfte och ofta upplevas som besvärande, medan handlingar vid t.p.störning ska ha praktiska syften och inte upplevas som direkt besvärande.


En annan skillnad är också att ocd klassas som en psykisk störning och tvångsmässig personlighetsstörning är ju just en personlighetsstörning. Personer med ocd har således inte en "störd personlighet" och det ska vara "lättare" att bli frisk från ocd än att "bli av med sin personlighetsstörning" då denna sitter djupare än en psykisk störning.
Hatakallprat
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-11-29

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav Alien » 2012-12-04 23:18:52

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav Exploitbat » 2012-12-19 15:17:19

svarabhaktivokal skrev:Tvångsmässig personlighetsstörning handlar väl i grunden om ett extremt kontrollbehov och perfektionism.

Nu spekulerar jag fritt, men ta exemplet med att göra listor och scheman, som ska vara vanligt vid båda tillstånden om jag fattat det rätt.

En skillnad mellan ett aspigt sätt och ett tvångsmässigt sätt kan då kanske vara följande:

- en aspergare gör listor för att skapa lugn, ordning, begriplighet och regelbundenhet i en värld och vardag som ofta kan kännas väldigt skrämmande, fragmentarisk och förvirrande.

- en tvångsmässig person gör listor för att kunna tillämpa minituös kontroll över vad som sker omkring personen i fråga.



Fast känner inte tvångsmässiga personer just lugn, ordning, etc när de lyckas tillämpa kontrollen, precis som aspergare?
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Asperger eller tvångsmässig personlighetsstörning

Inläggav plåtmonster » 2012-12-19 18:31:32

Om det ger en överbelastning via sinnena att utsättas för kladd. Så uppstår problemet varje gång det blir kladd för att det ger överbelastning som tolkas som obehagligt. Medan vid obsessivt tillstånd så (antar jag) undviks kladd för att man bestämt sig för att undvika det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in