Högklackade skor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Högklackade skor

Inläggav kullan » 2012-11-29 22:30:27

Själv har jag fötter som inte klarar högklackade skor. Har aldrig kunnat gå i sådana. Hade stövlar med en liten klack i tonåren och jag snubblade bara i dom samt fick ont i fötterna. Så nu är det kängor eller gympadojor utan klack som gäller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-30 8:54:02

Fortytwo skrev:
Svarta skrev:
Someone skrev:Bättre att känna sig fin som man är och inte lida för andra?



Man lider definitivt inte för andras skull. Man klär sig för sitt eget välbefinnande, och det gör alla människor (utom extremfallen som inte har storlekar att välja på). I alla fall om man har någorlunda självkänsla, för då upplever man inte att man "klär sig för andra", varför skulle man?!

Visst kan man känna sig fin utan högklackat också, men jag anser ändå att man skall kunna få ha högklackat om det förhöjer ens upplevelse av tillvaron. Högklackat innebär inte automatiskt lidande.


Strikt taget är det klart man klär sig fint för andras skull. Ingen skulle ju klä upp sig om den befann sig ensam på en öde ö till exempel. Däremot ser jag inget dåligt i att klä upp sig för andras skull, så varför ska man ens behöva skriva att "neejdå, jag klär mig bara för min egen skull!" undrar jag? Det finns massor av annat man gör för andras skull också; försöker vara trevlig etc.



Där går våra åsikter isär. Jag spenderar t.ex. merparten av mina dagar ensam, men ibland klär jag upp mig och sminkar mig i alla fall. Varför? Jo; för att jag som är sjukskriven på heltid, tycker att det är skönt att känna mig attraktiv och känna att jag tar hand om mig själv och inte förfaller alldeles.

Angående att klä upp sig för andras skull eller inte, så får väl alla göra som de vill och anse precis vad de vill om det. Jag tycker dock att det är förmätet av Someone att diktera hur man skall klä sig och i alldeles för generella termer spekulera om anledningar till det.

OT
Angående att vara trevlig för andras skull så är det inte hela sanningen heller. Jag t.ex., är ofta trevlig emot andra för att undvika problem för mig själv, inte för att jag vill vara andra till lags. Jag tar på mig den sociala masken helt enkelt, och går sedan hem och vilar upp mig.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Högklackade skor

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-30 9:29:24

Högklackade skor är utan tvekan de skor jag är mest intresserad av (är helt ointresserad av andra kläder). De är vackra och bekväma, och skulle nog kunna vara trevliga att dansa i...:)

http://nelly.com/se/skor-kvinna/skor/fe ... igh-heels/ :-)154
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Högklackade skor

Inläggav Fortytwo » 2012-11-30 9:31:52

Svarta skrev:Där går våra åsikter isär. Jag spenderar t.ex. merparten av mina dagar ensam, men ibland klär jag upp mig och sminkar mig i alla fall. Varför? Jo; för att jag som är sjukskriven på heltid, tycker att det är skönt att känna mig attraktiv och känna att jag tar hand om mig själv och inte förfaller alldeles.


Ok. Tja, man fungerar olika. :-)Happy Jag kan bli rätt enkelspårig ibland. Det där med att aspergare ser världen i svart-vitt och/eller har svårt att förstå att andra fungerar annorlunda... :wink:
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Högklackade skor

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-30 9:35:50

Someone skrev:Bättre att känna sig fin som man är och inte lida för andra?



En sak jag undrar är om en individ som verkligen tycker om uppmärksamhet av andra skulle lida av att klä upp sig och känna sig fin.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Högklackade skor

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 13:54:52

Det är nog en fråga om prioriteringar. För en del är det viktigare att se fin ut än om det gör ont och man får blåskatarr med förkylning osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Högklackade skor

Inläggav Miche » 2012-11-30 14:08:14

Man kan klä sig snyggt utan sådana biverkningar, det är nog inte så värst ovanligt att tjejer tycker att högklackade skor är skönare att gå i än de utan klack.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Högklackade skor

Inläggav plåtmonster » 2012-11-30 14:54:06

Kan != gör ;)

Jag har stött på ett antal väldigt tunnt klädda tjejer som absolut inte frös trots kortkort kjol med strumbyxor sittandes utomhus i kall väderlek.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Högklackade skor

Inläggav Autismsmurfen » 2012-11-30 15:37:13

Miche skrev:Man kan klä sig snyggt utan sådana biverkningar, det är nog inte så värst ovanligt att tjejer tycker att högklackade skor är skönare att gå i än de utan klack.


Nej (...det är nog inte ovanligt...), det beror ju på vem man är. Klackade skor är oftast lite mer formade efter fötterna, och det gillar jag...:) Sedan kan det ofta vara så att det gör ont de första veckorna, men att man sedan vänjer sig.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Högklackade skor

Inläggav Pink78 » 2012-11-30 16:29:56

Jag gillar högklackat,det är snyggt. Men helt klart extremt obekvämt. Jag kan tycka det är värt det för att få vara lite extra fin ibland. Tyvär har jag väldigt små fötter så det är inte så lätt att hitta några.Har storlek 34 i vissa fall funkar en 35 a men de är oftast för stora. Tycker de kan tillverka mer skor för småväxta och även för kvinnor med större fötter.Fast oftast är det gympa skorna som glider på,men det är ju inte så fint till den" lilla svarta."
Pink78
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2011-10-25
Ort: Jämtland

Högklackade skor

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-11-30 16:48:36

Jag har aldrig högklackade skor dels tycker jag inte det är särskilt snyggt. Sen gör kombinationen dålig balans och klena vrister det direkt hälsovådligt för mig att försöka gå i sådana' skulle troligen framstå som påverkad av alkohol/droger och inte ett dyft elegant!
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-30 17:32:05

Autismsmurfen skrev:Högklackade skor är utan tvekan de skor jag är mest intresserad av (är helt ointresserad av andra kläder). De är vackra och bekväma, och skulle nog kunna vara trevliga att dansa i...:)

http://nelly.com/se/skor-kvinna/skor/fe ... igh-heels/ :-)154



Där hittade du en del guldkorn, Autismsmurfen! :-)154
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-30 17:32:54

Fortytwo skrev:
Svarta skrev:Där går våra åsikter isär. Jag spenderar t.ex. merparten av mina dagar ensam, men ibland klär jag upp mig och sminkar mig i alla fall. Varför? Jo; för att jag som är sjukskriven på heltid, tycker att det är skönt att känna mig attraktiv och känna att jag tar hand om mig själv och inte förfaller alldeles.


Ok. Tja, man fungerar olika. :-)Happy Jag kan bli rätt enkelspårig ibland. Det där med att aspergare ser världen i svart-vitt och/eller har svårt att förstå att andra fungerar annorlunda... :wink:




Jotack, samma här. Behöver ibland hjälp att titta ut ur min fyrkantiga låda. :-)Hug
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Återgå till Intressanta intressen



Logga in