Ljuger om diagnos på vuxenhab

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Tikki » 2012-11-29 22:18:25

Jag har ett litet problem.
Enligt psykiatrins utredning så har jag Atypisk autism.
Utredaren föreslog dock att han skulle skriva Aspergers i stället.
Han frågade om jag gick med på det, men då fick jag inte berätta det för någon inom vården.
Inte på vuxenhab, läkarna på psyk, diverse myndigheter osv.
Det skulle stanna mellan honom och mig.
Jag gick med på det för enligt honom skulle jag bara ha fördelar av det.

Men det känns konstigt att ljuga för vuxenhab om det.
Tycker ni jag ska berätta det för dem?
:-)154
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Parvlon » 2012-11-29 22:26:23

Frågade du vilka fördelar han syftade på?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Fortytwo » 2012-11-29 22:27:21

Har inget svar på din fråga, men kan man få mer hjälp om man har diagnosen asperger syndrom eller vilka fördelar var det han pratade om?
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Tikki » 2012-11-29 22:31:54

Att AS är mer känt och därmed skulle kontakter med myndigheter förenklas.
Han sa att man ofta får skriva intyg tydligare och mer "förklarande" vid atypisk.
Det skulle också va större chans att få sjukersättning.
:roll:
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Parvlon » 2012-11-29 22:37:51

Okay, jag kan inte ge dig något råd. Vill du bli sjukskriven fast du vet att du nog inte behöver så låter det som en bra idé att ljuga.

Det skulle även kunna vara så att han bluffar fast jag kan inte se nån särskild anldedning. Låter troligare att han är lat och vill bespara sig de extra papperen i framtiden.
Senast redigerad av Parvlon 2012-11-29 22:38:59, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Fortytwo » 2012-11-29 22:38:47

Säga vad man vill om att läkaren skrev en annan diagnos än den utredningen visade, men om du vill behålla de där fördelarna gör du nog bäst i att inte berätta, för säkerhets skull. Jag tror inte det har så stor betydelse för vuxenhab vilken av de två diagnoserna du har.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Zombie » 2012-11-29 22:40:07

Så som diagnoserna i praktiken hanteras är det bara en fråga om namn, vad jag kan förstå. Båda diagnoserna ger rätt till hjälp enligt LSS personkrets 1, själva diagnoserna är oklara, och diagnostikerna är ofta inte skickliga nog att läsa kriterierna ordentligt, så folk får dem i praktiken ändå hipp som happ. Att Aspergers syndrom är mer känt än atypisk autism torde också vara sant – även när det gäller myndigheter. Vilket kan tänkas spela viss roll i en tid då många myndigheter gör allt de kan – även saker de inte får – för att spara utgifter.

Men att tjänstemän har missförstått viktiga saker är ändå något man får räkna med, oavsett exakt diagnos. Det är alltså bra om man själv är både påläst och tränar upp sin smidighet så att man vid behov kan undervisa en tjänsteman utan att råka trampa hen på tårna. Eller tar någon med sig som kan det.

Sedan vet inte jag vad man kan råka ut för som bokstavligt lagd aspergare/typisk autist/atypisk autist om man ändå råkar försäga sig någon gång. Ifall man nu vet med sig att risken finns att man gör det. Det borde inte spela roll, mot bakgrund av ovanstående, men just med tanke på den utbredda okunnigheten kan det ju kanske göra det om man har otur.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Zombie » 2012-11-29 22:53:55

Man kan ju anmärka att aspergerdiagnosen ändå tycks vara på väg ut ur den informellt dominerande diagnoshandboken, till förmån för att kalla hela spektret "autism". Men det hindrar kanske inte att man till dess i många fall kan få en sak mindre att förklara om man säger "asperger".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Alien » 2012-11-30 0:43:22

Du har en diagnos inom autismspektrum, så jag tycker inte det är någon lögn. Skillnaden är i praktiken liten (om den ens finns mtp att diagnoskriterierna tolkas olika). Det viktiga är inte den exakta diagnosen utan den hjälp du kan få av vuxenhabiliteringen, läkarna, myndigheterna etc. Det är ju inte som att du får fel hjälp/medicin pga diagnosen, då vet ju själv vad du behöver hjälp med.

Som jag läser diagnoskriterierna tycker jag att jag också skulle kunna fått diagnosen atypisk autism. De kändes för stelbenta för att jag skulle passa in. Men stora problem har jag likafullt.

Det kan vara svårt för en superärlig aspie/autist, men jag tycker du bara komplicerar saker med en utläggning om att du "egentligen" har atypisk autism. För att inte tala om vad det skulle göra för utredarens rykte. Han skrev ju AS för att underlätta för dig. Och se det inte som att du ljuger utan att du talar om vad det står i dina papper. Den som ljugit är i så fall utredaren, men det är en vit lögn. Och som tidigare skrivits, snart kommer vi alla att kallas för autister.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Schmetterling » 2012-11-30 0:52:54

Du har fått diagnosen Asperger, alltså har du Asperger. Så skulle jag försöka se på saken.
Och som Alien med flera skriver, du har fått en diagnos inom autismspektrum och alla de diagnoserna inkluderar en i Personkrets 1 och berättigar till samma stöd enligt lag. Hab ska se vad för stöd som just du kan tänkas behöva, och där är vi individer och exakt diagnos mindre viktig.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-30 2:39:33

En diagnos, vilken det än blir ger ju inte hela bilden av vilka problem du har. Om din utredaren föreslog att man skulle skriva aspergers i stället för atypisk autism antar jag att du har svårigheter som ganska mycket liknar personer med aspergers och då kanske det inte spelar så stor roll vad diagnosen heter.

Så länge dina svårigheter är ungefär desamma så borde det inte spela någon roll för habiliteringen att det heter något annat, och då finns det heller ingen anledning att berätta det för dem.

Däremot är det tokigt att personer inom vården känner sig tvungna att mixtra med diagnosbeteckningar för att folk ska få den hjälp de behöver. Det skulle inte förvåna mig om att det där är vanligare än man tror.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Ljuger om diagnos på vuxenhab

Inläggav sugrövmanövern » 2012-11-30 2:49:33

Hmm, jag misstänker att det är något liknande fuffens med min Aspergerdiagnos.

För att de ville att jag skulle få LSS beviljat. Fast jag fick avslag ändå. Många år sedan detta dock, men jag uppfyller inte tillräckligt många kriterier för en egentlig Aspergerdiagnos. Har Aspergerdiagnos officiellt dock.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Återgå till Aspergare och vården



Logga in