Vilka är vi här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilka är vi här?

Inläggav Jonasn » 2012-11-28 3:05:03

Hej,
Jag heter Jonas, är 24, fick nyligen aspergerdiagnos och har i stort sett varit arbetslös sen gymnasiet, bara korta perioder av att börja och sluta på lite olika utbildningar/jobb/praktikplatser osv.

Jag promenerar, läser, skriver, följer diverse serier, spelar en del spel, spelar volleyboll, ser ohyggligt med sport, spelar gitarr och piano, men väldigt sällan känner jag någon större glädje i det jag gör. Alla aktiviteter är snarare någon form av försök till distraktion eller flykt från mitt mentala grundtillstånd, som är, och har varit under en lång tid, väldigt uppgivet.

Har även diabetes, klent skägg, och en vag önskan om att någon gång i livet äga en katt. Bor dock fortfarande hemma med en allergisk fader så det lär dröja ett tag.

Hur som helst. Hej!
Jonasn
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-11-01

Vilka är vi här?

Inläggav Pikachu » 2012-11-29 18:38:43

Jonasn skrev:Hej,
Jag heter Jonas, är 24, fick nyligen aspergerdiagnos och har i stort sett varit arbetslös sen gymnasiet, bara korta perioder av att börja och sluta på lite olika utbildningar/jobb/praktikplatser osv.

Jag promenerar, läser, skriver, följer diverse serier, spelar en del spel, spelar volleyboll, ser ohyggligt med sport, spelar gitarr och piano, men väldigt sällan känner jag någon större glädje i det jag gör. Alla aktiviteter är snarare någon form av försök till distraktion eller flykt från mitt mentala grundtillstånd, som är, och har varit under en lång tid, väldigt uppgivet.

Har även diabetes, klent skägg, och en vag önskan om att någon gång i livet äga en katt. Bor dock fortfarande hemma med en allergisk fader så det lär dröja ett tag.

Hur som helst. Hej!


Välkommen :-)Hug
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Vilka är vi här?

Inläggav Chaos » 2012-12-01 20:42:21

Man, 32år. Bor i Stockholm.

Jag var 28år gammal år 2009 då min hustru dog i cancer och sedan så hamnade jag på sjukhus dagen efter... konstig nog helt stum. Något tydligen gick rejält fel i huvudet. Nu efter 3½ år utan att ha lyckats samla ihop något fungerande liv alls har man äntligen fått en massa detaljerade och riktiga utredningar på gång. Verkar som jag snart kommer att få för diagnoser AS/HFA, OCD, troligen ADD (fast jag håller inte riktigt med den), till och med ett par till kanske. Vi får väl se. :lol:

Jag är väldigt inåtvänd, i princip lever jag ibland i nästan total isolering. Jag är rätt dålig med nya folk, och kanske behöver läsa i flera timmar här först innan jag skriver något mer. Jag försöker så gott jag kan i alla fall.

— Om någon undrar... Ja, jag pratar igen, fast inte så ofta som andra. :-)Happy
Svenska är dock ett främmande språk för mig, ni får ursäkta mig då jag säkert gör fel ibland. 8)
Chaos
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-01
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Angerboda » 2012-12-01 20:51:51

Chaos skrev:Man, 32år. Bor i Stockholm.

Jag var 28år gammal år 2009 då min hustru dog i cancer och sedan så hamnade jag på sjukhus dagen efter... konstig nog helt stum. Något tydligen gick rejält fel i huvudet. Nu efter 3½ år utan att ha lyckats alls samla ihop något fungerande liv har man äntligen fått en massa detaljerade och riktiga utredningar på gång. Verkar som jag snart kommer att få för diagnoser AS/HFA, OCD, troligen ADD (fast jag håller inte riktigt med den), till och med ett par till kanske. Vi får väl se. :lol:

Jag är väldigt inåtvänd, i princip lever jag ibland i nästan total isolering. Jag är rätt dålig med nya folk, och kanske behöver läsa i flera timmar här först innan jag skriver något mer. Jag försöker så gott jag kan i alla fall.

— Om någon undrar... Ja, jag pratar igen, fast inte så ofta som andra. :-)Happy
Svenska är dock ett främmande språk för mig, ni får ursäkta mig då jag säkert gör fel ibland. 8)


Välkommen Chaos! :-)
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Vilka är vi här?

Inläggav Asperger387 » 2012-12-01 23:31:09

Man 37 år, asperger utredning blev klar 2007, bor i egen bostadsrätt i stockholm, arbetar 50% på statligt företag, har en permanent 50% förtidspension hos Försäkringskassan.

Har bostadsstöd, ledsagning och kontaktperson hos kommunala assistans enheten.
Asperger387
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2011-11-24
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Kevlarsoul » 2012-12-02 0:41:16

emmalind skrev:
Kevlarsoul skrev:Hej.
Blev medlem här för 6 år sen men glömde väl antagligen bort det så jag är ny men ändå inte.
Är 22 år gammal, fick diagnosen Asperger när jag var 15 år.
Är arbetslös och har varit det sen jag tog studenten för 2 år sen.
Älskar att sjunga och sjunger därför i en vuxenkör, folk (inte bara nära och kära) brukar säga att jag sjunger bra så jag får väl tro dem då men själv så tycker jag att jag är sådär.
Mitt stora intresse just nu är film, speciellt riktigt gamla filmer.

Är det nåt mer man bör säga.. Kanske räcker så..


Åh, så du gillar gamla filmer - kul! Har du några favoriter, eller favorit epoker/skådisar?

Själv gillar jag 30-tal till tidigt 70-tal (typ så), gillar noir deckarna med Bogart, det mesta Richard Burton, Tenneesse Williams filmatiseringar, 60-talets nya vågen filmer, method acting och mer samtida New Hollywood!

Är du ett Kent-fan?


Min favoritfilm är Gone with the wind (vägrar använda annat än originaltitlar), min favoritepok är nog stumfilmstiden (ca 1890 - ca 1927) men brukar väl säga att jag rent generellt föredrar 70-tal och bakåt. Mina favoritskådisar är Audrey Hepburn, Lillian Gish, Bette Davis och Humphrey Bogart.

Japp,, älskar Kent :)
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Vilka är vi här?

Inläggav Ketutar » 2012-12-03 13:42:46

Kort beskrivning...
Hatar att beskriva mig. :-D

Men - Jag är en kvinna med AS diagnos.
Jag är född -69 och bor i Södertälje med min man, som har diagnosen AS och ADHD, och vår hund. Vi har inga barn.
Jag är intresserad av konst och hantverk, att skriva och läsa... tycker om film, att promenera, att baka, mystiska och mytologiska saker, allt från parapsykologi och mysterier till sagor.
Jag är en hedning, och tror på gud, väsen och änglar.
Jag älskar kampsport och svärd och vapen och sådant, men har aldrig vågat träna. :-D
Jag är sjukpensionär pga kraftig social fobi och panikångest.
Ketutar
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-12-03
Ort: Södertälje

Vilka är vi här?

Inläggav Nattvarg » 2012-12-03 16:22:38

Tjej på 38 år
Bor i Eskilstuna och väntar på diagnos
Ensamstående med fyra barn på heltid
Intressen är lajv och rollspel. Hantverk, skriver och löser en del i perioder och i mån av tid.
Efter en kraftig familjekris är jag sjukskriven och väntar på praktik eller vad de nu kommer kalla det för.
Nattvarg
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-11-30

Vilka är vi här?

Inläggav Henric » 2012-12-04 8:18:27

man
49 är
gift, inga barn, en hund och dammtussar under sängen
konstnär, förtidspensionär
specialintressen: religion, (abrahamitiska) teologi, historia, filosofi, språk, konst, litteratur.
diagnoser: ADHD (2009) AS (2012)
bosatt i Södertälje, ursprungligen från Danmark.
jude (liberal men praktiserande)
Henric
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2012-12-03

Vilka är vi här?

Inläggav Ketutar » 2012-12-04 15:02:33

Nattvarg skrev:Intressen är lajv och rollspel. Hantverk, skriver och löser en del i perioder och i mån av tid.

Intressant :-)
Jag som älskar sagor och fantasy, läste Tolkien när jag var 10 och blev medievalist, har alltid velat "larpa" och vara med SCA, men - jag improviserar inte. Eller jag tror att jag inte kan. Kanske kan det också läras :-D
Ketutar
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-12-03
Ort: Södertälje

Vilka är vi här?

Inläggav finnfemfel » 2012-12-07 12:34:01

Man
50
AS diagnosen ställd för ca 2 år sedan.
Fru med ADHD. 2 buspojkar 12, 10 år bägge med ADHD och en med AS.
2 hundar ena ADHD (Vorsteh) andra pudelblandning med AS.
:-)Happy
finnfemfel
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-12-03

Vilka är vi här?

Inläggav fotogrrl69 » 2012-12-11 12:03:46

Kvinna - gift
43
precis fått diagnosen i okt 2012 huvud diagnosen AS samt ADHD som under dx
3 katterna (tröligvis de är AS och ADHD :P)
Min man nu går igenom ADHD utredning

Fotografi är huvud intress men mycket katterna, vampyr, true blood, big bang theory (älskar sheldon) och cartoons (500gb just nu har jag sämlat)
fotogrrl69
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-11-15
Ort: hovmantorp

Vilka är vi här?

Inläggav pippiburt » 2012-12-17 10:58:13

Man, nästan 40 år, gift, 3 barn.

November 2012 fick jag huvuddiagnosen Autismspektrumstörning och underdiagnosen ADHD.

Men mina största problem med att jag inte får något att funka normalt i min vardag berodde tydligen på en alldeles för hög intelligens. :shock:

Sitter vid datorn all ledig tid och skiter i alla måsten, åtaganden och krav som ställs på mig.
pippiburt
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-12-17

Vilka är vi här?

Inläggav Nessie » 2012-12-23 20:03:28

Snart 18 årig tjej. Diagnostiserad Aspergers (sedan ca två år tillbaka), ADD (sedan ca 4 år tillbaka) och social fobi(sedan ca 3 år tillbaka).
Intresserad utav historia och läser ganska mycket böcker i allmänhet.
Vardagen varierar inte mycket. Skolan, hemma, sova och så repeat.
Dåligt självförtroende, har inga vänner.
Älskar mina kaniner och gerbiler högt.
Träffar inte min pappa och inte heller mina syskon, hans barn och inte min mammas.
Jag är halvpersier ^.
Bisexuell, aldrig haft ett förhållande.
Stressad över hur kommande år ska fungera.

Tack och hej.
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Vilka är vi här?

Inläggav slackern » 2012-12-23 20:14:33

Nessie skrev:Snart 18 årig tjej. Diagnostiserad Aspergers (sedan ca två år tillbaka), ADD (sedan ca 4 år tillbaka) och social fobi(sedan ca 3 år tillbaka).
Intresserad utav historia och läser ganska mycket böcker i allmänhet.
Vardagen varierar inte mycket. Skolan, hemma, sova och så repeat.
Dåligt självförtroende, har inga vänner.
Älskar mina kaniner och gerbiler högt.
Träffar inte min pappa och inte heller mina syskon, hans barn och inte min mammas.
Jag är halvpersier ^.
Bisexuell, aldrig haft ett förhållande.
Stressad över hur kommande år ska fungera.

Tack och hej.


Hej och välkommen.

Får jag fråga vad en gerbiler är för något? Aldrig hört talas om det tidigare.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Nessie » 2012-12-23 20:19:39

slackern skrev:
Nessie skrev:Snart 18 årig tjej. Diagnostiserad Aspergers (sedan ca två år tillbaka), ADD (sedan ca 4 år tillbaka) och social fobi(sedan ca 3 år tillbaka).
Intresserad utav historia och läser ganska mycket böcker i allmänhet.
Vardagen varierar inte mycket. Skolan, hemma, sova och så repeat.
Dåligt självförtroende, har inga vänner.
Älskar mina kaniner och gerbiler högt.
Träffar inte min pappa och inte heller mina syskon, hans barn och inte min mammas.
Jag är halvpersier ^.
Bisexuell, aldrig haft ett förhållande.
Stressad över hur kommande år ska fungera.

Tack och hej.


Hej och välkommen.

Får jag fråga vad en gerbiler är för något? Aldrig hört talas om det tidigare.


Tack!
Geribler är ökenråttor. Mindre och med pälsbeklädd svans. Ser lite ut som möss men betydligt sötare än både möss och tamråttor enligt min mening. :)
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Vilka är vi här?

Inläggav slackern » 2012-12-23 20:33:48

Nessie skrev:Tack!
Geribler är ökenråttor. Mindre och med pälsbeklädd svans. Ser lite ut som möss men betydligt sötare än både möss och tamråttor enligt min mening. :)


Aha tack för ditt svar. Ökenråttor har jag hört talas om men aldrig det andra namnet. :)
Tur att du har kaniner och inte en katt som husdjur för dina ökenråttor. ;)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Nessie » 2012-12-23 20:36:15

slackern skrev:
Nessie skrev:Tack!
Geribler är ökenråttor. Mindre och med pälsbeklädd svans. Ser lite ut som möss men betydligt sötare än både möss och tamråttor enligt min mening. :)


Aha tack för ditt svar. Ökenråttor har jag hört talas om men aldrig det andra namnet. :)
Tur att du har kaniner och inte en katt som husdjur för dina ökenråttor. ;)


Tro mig, mina råttor har attityd. Står upp mot en stor människa så små som dom är, försöker putta en ur vägen när man sitter i soffan. En liten råtta, ja. Skulle ha varit värre för kaninerna, dom är så fega så. :-)018
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Vilka är vi här?

Inläggav treeman » 2012-12-23 21:28:58

Jag vet fortfarande inte vem jag är. Det lutar åt en Andreas allt mera. Ett tag var jag nästan "100" på att jag var en José Santa Maria, fast det det visade sig vara fel. Jag skulle gärna vilja beskriva mig själv här ju. Kan knappt vänta.

Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Vilka är vi här?

Inläggav AS messenger » 2012-12-24 0:21:23

treeman skrev:Jag vet fortfarande inte vem jag är. Det lutar åt en Andreas allt mera. Ett tag var jag nästan "100" på att jag var en José Santa Maria, fast det det visade sig vara fel. Jag skulle gärna vilja beskriva mig själv här ju. Kan knappt vänta.
Det låter intressant. Hur är det?
Kan du beskriva detta lite ytterligare?

***

Själv är jag aspergare, storstadsbo i yngre medelåldern - som nu gör ett nytt försök att kommunicera här efter att ha varit borta från skrivandet på Aspergerforum i ett halvår.
Svårt detta med hur man kan/bör presentera sig.
Jag är något osäker på vilket som passar/blir bäst.
Ett par rader här som en sorts inledning på tråden.
AS messenger
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-06-15

Vilka är vi här?

Inläggav Tubrik » 2012-12-25 0:47:50

Jag är en 29 årig grabb i Bollnäs.
Ska börjas utredas för AS i Januari efter 1 års väntetid.
Annars älskar ja djur, natur.
Krigshistoria, metal inom musiken!

Åker gjärna på festivaler för musikens skull!

mvh Tobbe
Tubrik
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-12-25
Ort: Bollnäs

Vilka är vi här?

Inläggav Draconian » 2012-12-25 7:03:01

Jag är 41 år och bor i Stockholm.
Asperger och ADD blev min personlighet berikad med för ca 2 månader sedan.
Har misstänkt AS, men ADD blev en överraskning.
Jobbar som ordningsvakt på krogen.
Har en fantastisk familj. Min dotter har AS och ADHD.

Kul att läsa om era tankar och funderingar kring livet...

Ha det bäst!
Draconian
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-05-07
Ort: Stockholm

Vilka är vi här?

Inläggav Exploitbat » 2012-12-26 6:49:22

Hej.

Är 22 år, bor ensam i en etta i Boden, Norrbotten. Har bott i Boden i hela mitt liv.
Har en mamma, tre syskon och har självmant valt att utesluta min pappa ur mitt liv.
Har diagnoserna asperger och social fobi. Självdiagnoserat OCD och BDD.

Har inget specialintresse - snarare tvärtom. Kan lite om väldigt mycket istället för mycket om få saker, vilket kan vara irriterande och tråkigt.
Det som ändå intresserar mig mer än andra saker är musik(lyssna, inte utöva), film och böcker, psykologi och sociologi(rätt allmänt hur människor och samhället fungerar), och även hälsa och kost(är inte hälsosam dock :P).
På fritiden sitter jag oftast vid datorn och gör lite vad som helst. I perioder blir det att jag spelar väldigt mycket World of Warcraft.
Gillar djur väldigt mycket också och har haft allt från hundar och katter till råttor och undulater under min uppväxt. Vill gärna ha en katt, men blivit allergisk mot päls.

Som person är jag väldigt lugn, tillbakadragen och tyst. Har väldigt svårt att öppna mig själv och lita på människor, men de jag litar på är jag väldigt och öppen och ärlig mot. Gillar att samtala även om jag då främst lyssnar hellre än pratar.

Ofullständiga gymnasiestudier. Har daglig verksamhet några timmar två-tre dagar i veckan.
Önskar att jag inte hade social fobi, att jag bodde någon annanstans, hade ett jobb, fler än en vän och kanske en pojkvän.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Vilka är vi här?

Inläggav Mareth » 2012-12-28 15:31:18

Hejsan.
Jag är en kvinna på 38 år. Bor på Gotland och jobbar så mycket jag kan.
Har sen 30 års ålder haft kontakt med psykvården då jag i den vevan började falla ihop. Jag orkade inte hålla ihop allt längre.
Inte förrens för några månader sen bestämdes det att en utredning skulle startas.
Jag har inte fått någon diagnos ännu men utredaren har sagt att det lutar mot ADHD och vid senaste träffen bad han mig läsa på om asperger. Det var så jag hittade bla detta forum och jag känner igen mig så väl med vad många av er har skrivit i olika poster.
Jag tycker mest om att stanna inne och läsa eller spela dataspel, tycker mycket om djur, har en katt :-)Happy .
Skulle så gärna hitta någon att dela mitt liv med men det har varit omöjlig för mig. Förstår mer och mer anledningarna till mitt utanförskap när jag läser på om hur mycket diagnoserna ADHD och asperger spelar in i mina val att leva mitt rastlösa, impulsiva, tillbakadragna, blyga, utåtriktiga, förvirrade liv.
Mareth
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-12-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in