Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-11-27 11:21:12

Arbetsminne är porten in i hjärnan. Med en trång port går det långsammare att plugga, läsförståelse och skrivande påverkas trots att språkförståelse och logisk förmåga är goda. Jag känner själv tydligt av glappet på 40 IQ mellan arbetsminnet och min övriga intelligens.
Nyligen har jag läst att arbetsminne har en hög korrelation till läsförståelse och komplexa resonemang, och den generella intelligensen (Weiten, 2010, Psychology, Themes and variations). (Man ska komma ihåg att boken är skriven av och för människor utan NPF som har en jämnare begåvningsprofil).

Arbetsminne är ett fascinerande ämne. Det var en aha-upplevelse att läsa om vilken betydelse det har för vårt vardagsliv (exekutiva funktioner) och för att kunna använda sin intelligens på ett effektivt sätt. Därinne i frontalloberna sitter den centrala exekutiven och dirigerar. Den hjälper oss att skifta fokus, simultanförmåga, flexibilitet och koncentration, och samordna mellan alla olika delar i arbetsminnet, ja allt det där som går så trögt för mig. Det är också lättare att lösa problem och arbeta med mycket information om arbetsminnet kan bolla med många saker samtidigt (Weiten, 2010).

Min psykolog på hab och jag hade ett intressant samtal om det här jag just nu skrivit. Hon sammanfattade allt med att arbetsminnet är porten in i hjärnan. En trång port gör allting mer tungjobbat.

Är ni fler med AS som har sänkt arbetsminne?

Vad får det för följder för er?
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Flawed » 2012-11-27 11:45:43

En följd är att jag inte orkar läsa sådana här diagram:
Bild
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav rapchic » 2012-11-27 11:49:39

jag hade arbetsminne under det normala men allt annat över det normala på IQ testet och det är jobbigt då jag också märkt att vissa saker går dåligt inte för att jag inte förstår talet tex utan pga mitt arbetsminne
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav barracuber » 2012-11-27 12:23:30

På utredningen fick jag ett IQ på drygt 115 och ett normalt arbetsminne. Med tillägget att det är skillnad på en kontrollerad testsituation och verkliga livet.

jag vet om själv att jag har exekutiva problem vilket också utredarna såg. I de enkla uppgifterna hade jag inga som helst problem. Att jag i kravpresterande situationer i takt med att komplexiteten i uppgiften växer blir allt mer omständig och ologisk, jag stannar inte upp, jag rör till det, pga stress fattar förhastade beslut, kommer mer och mer i tidsnöd, blir mer och mer inbunden , panikslagen och handlingsförlamad för att slutligen misslyckas med uppgiften. Känner igen det från flera gånger under arbetslivet. Det var därför som min it-karriär kvaddade.

Är inte så insatt i arbetsminne men kan tänka mig att det jag skrev delvis hänger ihop med det..

Finns det några andra bra böcker där man kan läsa om arbetsminne?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Charlie72 » 2012-11-27 12:37:21

Är det arbetsminnet som gör att jag hade svårt att ta in ointressanta saker i skolan och i dagsläget svårt att läsa längre stycken och komma ihåg vad som stog på föregående sida när jag läser en bok eller vad som stog tidigare i en text, jag kan komma ihåg alla möjligen saker men tyvärr oftast inte det jag vill komma ihåg?
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-27 12:38:56

Är det kodning som testar arbetsminne?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-11-27 14:33:27

barracuber skrev:Finns det några andra bra böcker där man kan läsa om arbetsminne?

Kommer inte på några bra böcker alls på svenska i ämnet förutom kurslitteraturen en svensk bok: Groome, Kognitiv psykologi - Processer och störningar. Där finns ett kapitel om arbetsminne, några andra om uppmärksamhet och om exekutiva funktioner. Ganska torr text.

Charlie72 skrev:Är det arbetsminnet som gör att jag hade svårt att ta in ointressanta saker i skolan och i dagsläget svårt att läsa längre stycken och komma ihåg vad som stog på föregående sida när jag läser en bok eller vad som stog tidigare i en text,


Ja, det låter typiskt relaterat till arbetsminne. Jag känner igen det där med att vända blad och inte komma ihåg vad som stod eller att läsa eller skriva en mening utan att komma ihåg vad det stod i början av den. Det är också vanligt att glömma saker hos andra, glömma att få med sig allt i väskan. Eller glömmer bort vad man pratade om eller höll på med när någon avbröt.

KrigarSjäl skrev:Är det kodning som testar arbetsminne?

Nej inte vad jag har läst om eller känner till. Det testet nämndes inte i böckerna. Från min utredning vet jag att psykologen sa förklarade det som ett test som mäter "hur snabbt man antecknar". Det mäter också hur huvud och motorik samarbetar. Det var också det test som mäter hur snabb processor man har. Inlärning mätte det också. Inlärningsdelen gick strålande, men snabbheten var det sämre ställt med.

På utredningen mäts både del del av arbetsminnet(rabbla siffror) som är auditiv och ett annat deltest som är visuellt och psykologen pekar snabbt på klossar med siffror.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Gryningsflickan » 2012-11-27 15:18:32

Utifrån vad mina utredningsresultat visade har jag markant sämre arbetsminne jämfört med min övriga intelligens. Om jag minns rätt låg jag intelligensmässigt strax över medelvärdet när man slog ihop hela testet, men ruskigt lågt på just arbetsminnet (tror det låg runt gränsen till utvecklingsstörning- strax under eller strax över).

Jag har dock lite svårt att ta till mig att det är så väldigt dåligt, mest för att jag var så ruskigt nervös under testerna och funderar på om det påverkade min prestation. Vad tror ni? Kan nervositeten ha försämrat mitt arbetsminne så mycket? Eller skulle de andra områdena testen omfattade också ha påverkats i lika hög grad i så fall?

Men hur funkar det här med skillnaden mellan arbetsminne och "annat minne"? Jag har svårt att förstå hur det hänger ihop. Hur kan jag vara så hopplös på att minnas en vägbeskrivning när jag utan att behöva anstränga mig speciellt mycket lärde mig 200 blommor på svenska och latin när jag pluggade botanik?

Några följder jag själv tror är kopplade till mitt kassa arbetsminne är:
- Att det är lönlöst att ge mig en vägbeskrivning om jag inte har möjlighet att skriva ner den.

- Att jag har svårt att hålla isär vem som är vem av de olika karaktärerna när jag läser böcker/ser på filmer.

- Att det inte alls är ovanligt att jag om jag börjar läsa en bok/se en film efter en stund tycker det känns bekant och kommer på att jag redan läst/sett den. (Fast jag kommer ändå inte ihåg hur det slutar)

- Jag har pinsamt dålig koll på "nyheter" och vad som händer i världen. Om jag tex ser på nyheterna måste jag verkligen fokusera för att ta in och sen minnas vad de sagt.

- Även om jag har relativt lätt för logiska ämnen och alltid haft matte som ett av mina starkaste ämnen i skolan är jättedålig på huvudräkning, jag kan inte hoppa över eller hålla flera steg i huvudet samtidigt.
Gryningsflickan
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-11-20
Ort: Uppsala

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav rapchic » 2012-11-27 17:06:45

Gryningsflickan skrev:---klipp---

- Även om jag har relativt lätt för logiska ämnen och alltid haft matte som ett av mina starkaste ämnen i skolan är jättedålig på huvudräkning, jag kan inte hoppa över eller hålla flera steg i huvudet samtidigt.

samma här inte för att jag inte kan det utan för att jag inte minns det, lite jobbigt att förklara för dom som inte har samma problem.

när jag är trött stressad blir det sämre, då kan jag inte hänga med då folk pratar för när dom avlutat en mening minns jag inte hur den börjat :oops:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-27 17:26:43

Markant skillnad även för mig. Jag är en notorisk listskrivare. Har lättare att hålla reda på vad jag håller på med om jag diskuterar processen högt med mig själv, då mitt semantiska minne är bättre.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Zombie » 2012-11-27 17:29:15

Jag påstods inte ha sänkt arbetsminne efter test, men det har jag i hela mitt liv upplevt själv att jag har. Så något är det. Minns tyvärr inte exakta siffror eller om utredaren inte räknade av för min övriga "intelligens". Troligen inte det sista, men vete fåglarna om det räcker som förklaring.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Flawed » 2012-11-27 19:37:51

Arbetsminnet är ju alltid begränsat så är problemet främst att arbetsminnet är begränsat eller är det mer komplext än vad det verkar det här om någon förstår vad jag menar?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-11-28 9:23:42

Ja, arbetsminnet är begränsat hos människan i den mening att det bara kan lagra och bearbeta mellan 5-9 enheter under 10-20 sekunder. De som har det besvärligt med arbetsminne har ännu lägre kapacitet. För några år sedan såg jag ett program från Kunskapskanalen om hur schimpanser var överlägsna människor i arbetsminnet.

Ja, arbetsminnet är samtidigt mer komplext än det verkar. Enligt det jag läste i höstas är arbetsminnet så mycket mer än ett korttidsminne. Det är nära kopplat till exekutiva funktioner och flexibilitet. Det koordinerar och samordnar. Därför är det så sjukt jobbigt att hänga med och föra samtal om många är inblandade och samtidigt håla koll på sina egna tankar. Eller för att inte tala om att följa en vägbeskrivning muntligt och samtidigt ha koll på trafiken och kommunicera med den som ska hjälpa en att hitta! Uppmärksamhet och uppmärksamhetsproblematik är beroende av arbetsminne. Jag fick också diagnosen uppmärksamhetsstörning på grund av signifikant sänkt arbetsminne.

Arbetsminne är också porten in och ut till långtidsminnet. Man kan ha ett utmärkt långtidsminne, men fakta och andra minnen som hämtas därifrån måste hållas igång av arbetsminnet tills jag har skrivit klart den här meningen.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Flawed » 2012-11-28 10:45:47

Jag har enbart uppfattat att arbetsminnet är kapabelt till att lagra dessa 5-9 enheter.
Jag ror att det är lite fel att säga att det "gör" någonting annat.
Det är naturligtvis "kopplat" till allt möjligt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-28 11:41:42

kattkvinna skrev:Det är nära kopplat till exekutiva funktioner och flexibilitet. Det koordinerar och samordnar. Därför är det så sjukt jobbigt att hänga med och föra samtal om många är inblandade och samtidigt håla koll på sina egna tankar. Eller för att inte tala om att följa en vägbeskrivning muntligt och samtidigt ha koll på trafiken och kommunicera med den som ska hjälpa en att hitta! Uppmärksamhet och uppmärksamhetsproblematik är beroende av arbetsminne.

Jo, det där känns ju igen. Ändå visade mitt test att mitt arbetsminne var klart över genomsnittet. Men jag tänker att det kanske inte bara är kapaciteten i sig som är det viktiga, utan också vad det är man processar. Om man har väldigt svårt att sålla bland intryck och associationer och impulser så kanske det i praktiken blir som att ha ett väldigt svagt arbetsminne? Sådant som stresskänslighet kan nog också spela in, tänker jag. Mitt arbetsminne verkar lägga av under tidspress eller prestationsångest och i socialt knepiga situationer.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav kattkvinna » 2012-11-28 13:28:19

Flawed skrev:Jag ror att det är lite fel att säga att det "gör" någonting annat.
Det är naturligtvis "kopplat" till allt möjligt.


Jo, det kan vara mer riktigt och exakt uttryckt att det är kopplat till mycket än att det "utför" precis allt. Det verkar vara ofrånkomligt att det koordinerar och är en central arbetsledare.

Tintomara Ariadne skrev:Mitt arbetsminne verkar lägga av under tidspress eller prestationsångest och i socialt knepiga situationer.


Det där känns igen!

Gryningsflickan skrev:Men hur funkar det här med skillnaden mellan arbetsminne och "annat minne"? Jag har svårt att förstå hur det hänger ihop. Hur kan jag vara så hopplös på att minnas en vägbeskrivning när jag utan att behöva anstränga mig speciellt mycket lärde mig 200 blommor på svenska och latin när jag pluggade botanik?


Blommorna fastnade i ditt fina långtidsminne. Har också svårt att minnas vägbeskrivningar eller andra muntliga instruktioner och flera steg i huvudet(enheter i arbetsminnet) samtidigt.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Zombie » 2012-11-29 0:24:26

Tintomara Ariadne skrev:
kattkvinna skrev:Det är nära kopplat till exekutiva funktioner och flexibilitet. Det koordinerar och samordnar. Därför är det så sjukt jobbigt att hänga med och föra samtal om många är inblandade och samtidigt håla koll på sina egna tankar. Eller för att inte tala om att följa en vägbeskrivning muntligt och samtidigt ha koll på trafiken och kommunicera med den som ska hjälpa en att hitta! Uppmärksamhet och uppmärksamhetsproblematik är beroende av arbetsminne.

Jo, det där känns ju igen. Ändå visade mitt test att mitt arbetsminne var klart över genomsnittet. Men jag tänker att det kanske inte bara är kapaciteten i sig som är det viktiga, utan också vad det är man processar. Om man har väldigt svårt att sålla bland intryck och associationer och impulser så kanske det i praktiken blir som att ha ett väldigt svagt arbetsminne? Sådant som stresskänslighet kan nog också spela in, tänker jag. Mitt arbetsminne verkar lägga av under tidspress eller prestationsångest och i socialt knepiga situationer.

Ja, herregud. Något åt det hållet hade väl jag skrivit om jag hade orkat utveckla ovan. Analogt med hur det kan vara på diverse andra områden...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Miche » 2012-11-29 1:11:02

Flawed skrev:Jag har enbart uppfattat att arbetsminnet är kapabelt till att lagra dessa 5-9 enheter.

Jag kan tänka mig att vår Aspighet (ex.vis detaljseende) gör att vi delar upp saker i fler enheter, sådant som de utan diagnos kanske klarar i en enda enhet, vilket gör arbetsminnet mycket mer begränsat.

Följaktligen, det som passar våra intressen och hjärnkapacitet går säkerligen bättre att slå ihop till enstaka enheter, det som inte passar blir uppdelat och i stort sett omöjligt att hantera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-29 1:26:43

Det låter rimligt!
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav arbogaerik » 2012-11-29 2:04:54

Tyvärr är det nog så för de av oss här på forumet som knaprar Bensopreparat, att
det ställer till problem med just arbetsminnet, det via det försämrade korttidsminne som blir drabbat.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Flawed » 2012-11-29 17:46:19

Jag skulle nog tro att arbetsminnets kapacitet påverkas av de npf relaterade biologiska avvikelser som aom finns i limbiska systemet och dylikt och inte att arbetsminnet påverkar hjärnan så att säga så att man får typ asperger.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav earlydayminer » 2012-11-29 19:27:46

I boken "Cognitive Neuroscience, The Biology of The Mind" finns ett intressant kapitel som kanske intresserar er som är intresserade. Kapitel 8, "Learning and Memory", som är en del av delen som handlar om kognitiva grundprocesser i hjärnan.

http://www.amazon.com/Cognitive-Neurosc ... f+the+Mind

Ganska komplext.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav Flawed » 2012-11-30 13:48:48

Finns det diagram med fyrkanter och pilar?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sänkt arbetsminne i förhållande till sin övriga intelligens

Inläggav earlydayminer » 2012-12-03 0:26:31

Det finns en rad olika typer av grafiska framställningar.

I övrigt mycket avancerad nivå.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in