Raggningstekniker AS - NT

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2008-05-02 13:15:58

Alien kl. 02:28
Visst fattar du mig rätt. Och det övriga med - som jag brukar tycka! :wink:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tvilling99 » 2008-05-02 13:25:03

Jag tror inte att en datingsajt för aspergare skulle fungera särskilt bra för de flesta vågar inte ta några initiativ.
Jag är med på aspergerkontakt och har där skrivit till många tjejer men få skriver tillbaka och man ser att många är inne sällan på sina sidor och det beror nog på att det inte händer så mycket där.
Jag har frågat en del av de jag skrivit till där om de skriver till någon annan men de flesta har svarat att de har bara någon enstaka de skriver till.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Pemer » 2008-05-02 14:03:00

Det kanske är än mer utmärkande för de allra mest blyga och försiktiga aspergarna - av båda kön - att kanske i och för sig råka hitta en kontaktsajt som aspergerkontakt eller klubbfh och lägga upp en profil, men sedan knappt komma ihåg att komma dit och se att man händelsevis har fått meddelanden. Och att vara för blyg för att knappt klara att svara om man blir kontaktad.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Nilale » 2008-05-02 14:22:02

tvilling99 skrev:Jag tror inte att en datingsajt för aspergare skulle fungera särskilt bra för de flesta vågar inte ta några initiativ.


Det stämmer säkret bra på många, men långt ifrån alla. Är jag intresserad av en person så händer det ofta att jag mycket sakligt framför detta. Inte direkt romantiskt kanske, men ändå, haha
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav tvilling99 » 2008-05-02 15:35:19

Då är du ovanlig,Nilale!Jag har varit med på aspergerkontakt i nästan 1½ år och hittils har ingen tjej skrivit till mig där.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav tvilling99 » 2008-05-02 15:38:06

Får man fråga var i blekinge du bor?
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Nilale » 2008-05-02 15:42:12

Klart du får fråga, men du får inget svar :P Nä, men lite försöker jag hålla på mitt privatliv i alla fall :) Sorry.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Alien » 2008-05-02 17:21:07

KrigarSjäl skrev:Nej. Det är kvasivetenskapliga mallar gjorda för att få folk att bli pröjsande medlemmar. De tror att de gjort sig lite mer seriösa än andra datingsiter för att de hyrt in ngn "psykolog" eller terapeut.
Det är självklart rena tramset, personkemi är nämligen inte någon exakt vetenskap.


Poängen var att man skulle gå utöver "personkemi" grundat på ytlig attraktion.
Vi människor tror ofta att det är instinkten och attraktionen som hjälper oss att träffa rätt. Men riktigt så enkelt är det inte alltid. Att du verkligen ska fastna för en annan människa beror på en kombination av hur ni är som personer, era vanor och intressen.


Alltså om man antingen upptäckt att de som man attraherades av pga utseendet inte var rätt för en i längden. Eller att man själv kom till korta i såna sammanhang där det yttre betyder allt.

Vad är förresten "personkemi"? Min tolkning är att det är attraktion + fördomar. Sånt som får en chef att föredra de som liknar chefen.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Micke » 2008-05-02 18:48:28

Nilale skrev:Klart du får fråga, men du får inget svar :P Nä, men lite försöker jag hålla på mitt privatliv i alla fall :) Sorry.

Jag försöker också vara lite anonym annars kanske jag skulle bli lite mer hämmad och därmed mindre öppenhjärtig här på forumet. (det jag skrev tidigare i denna tråden är väl ett bra exempel på något som skulle kännas allt för utlämnande om jag inte var anonym.)
Har bara skrivit i min pres att jag är från södra Sverige, men jag är liksom du från Blekinge så mycket kan jag väl säga. Kul med fler härifrån. :)
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Alien » 2008-05-02 19:50:00

tvilling99 skrev:Jag tror inte att en datingsajt för aspergare skulle fungera särskilt bra för de flesta vågar inte ta några initiativ.
Jag är med på aspergerkontakt och har där skrivit till många tjejer men få skriver tillbaka och man ser att många är inne sällan på sina sidor och det beror nog på att det inte händer så mycket där.
Jag har frågat en del av de jag skrivit till där om de skriver till någon annan men de flesta har svarat att de har bara någon enstaka de skriver till.


Ja, det blir förstås ett problem. Handlingshämmade aspergare som bara väntar på att nån annan tar första steget. Och som inte ens vågar svara när nån väl tar första steget. Jag tror att om det funnits när jag var ung, så skulle jag aldrig vågat ta initiativet men kanske skulle jag vågat skriva svar.

Är Aspergerkontakt en datingsajt el bara en community för aspergare? En del kanske bara vill läsa och skriva där rent allmänt men inte ha nån kontakt från person till person.

Kanske en större community, typ för hela Norden? Få se, hur många aspergare finns det i Sverige? 3 promille av 9 miljoner, det blir väl 27.000, om jag räknat rätt. Fast alla aspergare är väl inte intresserade av kontakt med andra aspergare.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-02 19:51:51

Aspergerkontakt är en mindre community som jag har uppfattat det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Kvasir » 2008-05-02 20:00:59

Så finns den gamla frågan om det i allmänhet är lämpligt för aspergare att ha en aspergerpartner? Det kanske egentligen inte är någon bra idé med en sådan kontaktsajt redan av det skälet? Om inte sajten av någon anledning skulle locka en massa NT som vill ha en aspergerpartner.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Alien » 2008-05-02 20:25:08

Kvasir skrev:Så finns den gamla frågan om det i allmänhet är lämpligt för aspergare att ha en aspergerpartner? Det kanske egentligen inte är någon bra idé med en sådan kontaktsajt redan av det skälet? Om inte sajten av någon anledning skulle locka en massa NT som vill ha en aspergerpartner.


Andra aspergare är kanske bra att träna på! :twisted:
Låter cyniskt men dels kan man träffa andra aspergare som vänner, dels som partner och kanske på så sätt få större självförtroende. Om problemet bl a är att man isolerar sig pga dålig självkänsla, tidigare dåliga erfarenheter, oförmåga att "spela spelet" etc.

Finns säkert många aspergare med NT-partner. Men för den som är så aspig att den inte klarar av NT? Det är bättre med en partner som man iaf förstår än ingen alls.

Är det nån nackdel med att två aspergare får ihop det?
Möjligen kan man tänka sig att aspergare inte är så flexibla och inte kan anpassa sig till varandras vanor. Men det finns ju de som lever som särbo.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-05-02 20:25:27

betr. Kvasir ovan
Har den frågan avhandlats någonstans? (tråd här, om inte annat??)

(Vem skulle stå ut med mig eller jag kunna känna mig tillåten att vara den jag är med, om inte en annan aspergare? Ett självuppoffrande helgon? Tänk om jag av ett par stycken andra skäl inte vill ha något sådant? osv.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-05-02 20:31:38

Vi har väl diskuterat frågan lite i alla fall i någon annan tråd.

Jag diskuterade det helt kort med min LSS-psykolog en gång. Hon konstaterade av alla närmare 50 aspergare hon hade träffat så trodde hon inte att någon hade en aspergerpartner, men däremot var det många som hade en NT-partner. Det var förstås bara ett empiriskt konstaterande och hon ville naturligtvis inte ha någon direkt åsikt i frågan, men hon menade att om två aspergare får ihop det så är det nog bra om man inte har samma problem utan kan komplettera varandra, så den ena är bra på det den andra är dålig på.

Men sedan kan man ju förstås konstatera att två aspergare som är dåliga på samma saker är väl kanske inte sämre än en ensamstående aspergare med samma svagheter.

Nu är det väl rimligen en massa andra saker som väger tyngre vid val av partner än om vederbörande är AS eller NT, men frågan är om det är bra eller dåligt att aktivt leta efter just en AS-partner? En NT med vissa AS-drag kanske är det optimala?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-05-02 20:50:22

Kvasir skrev:Jag diskuterade det helt kort med min LSS-psykolog en gång. Hon konstaterade av alla närmare 50 aspergare hon hade träffat så trodde hon inte att någon hade en aspergerpartner, men däremot var det många som hade en NT-partner.


Vilket som sagt förmodligen säger mer om hennes bristande iaktagningsförmåga än något annat :wink:

Kvasir skrev:Det var förstås bara ett empiriskt konstaterande och hon ville naturligtvis inte ha någon direkt åsikt i frågan, men hon menade att om två aspergare får ihop det så är det nog bra om man inte har samma problem utan kan komplettera varandra, så den ena är bra på det den andra är dålig på.


Det gäller väl oavsett om de är AS eller NT? Fast det är nog bara vissa drag som bör vara komplementära, andra bör nog vara likartade för att det ska funka, typ intressen & värderingar.

Kvasir skrev:Nu är det väl rimligen en massa andra saker som väger tyngre vid val av partner än om vederbörande är AS eller NT, men frågan är om det är bra eller dåligt att aktivt leta efter just en AS-partner? En NT med vissa AS-drag kanske är det optimala?


Jag skulle kunna tänka mig att ADHD + AS kan gå ganska bra det med.

Dessutom talar länkningen av de olika dragen sitt tydliga språk. AS har haft det ihop med AS i mycket högre grad än förväntat annars skulle man inte se dessa starka kopplingar mellan kommunikations och sociala drag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-05-02 21:00:04

rdos skrev:
Kvasir skrev:Jag diskuterade det helt kort med min LSS-psykolog en gång. Hon konstaterade av alla närmare 50 aspergare hon hade träffat så trodde hon inte att någon hade en aspergerpartner, men däremot var det många som hade en NT-partner.


Vilket som sagt förmodligen säger mer om hennes bristande iaktagningsförmåga än något annat :wink:


Knappast, men däremot har hon kanske inte direkt fört någon statistik över saken, och alla aspergare hon träffat har kanske inte berättat om sin eventuella partner.


rdos skrev:
Kvasir skrev:Det var förstås bara ett empiriskt konstaterande och hon ville naturligtvis inte ha någon direkt åsikt i frågan, men hon menade att om två aspergare får ihop det så är det nog bra om man inte har samma problem utan kan komplettera varandra, så den ena är bra på det den andra är dålig på.


Det gäller väl oavsett om de är AS eller NT? Fast det är nog bara vissa drag som bör vara komplementära, andra bör nog vara likartade för att det ska funka, typ intressen & värderingar.


Självklart, men eftersom vi aspergare väldigt ofta är dåliga på vissa specifika saker som leder till problem i vardagen, t.ex. att man blir stressad av att betala räkningar eller har svårt att hålla reda på inbokade tider, så är det ju bra om man har en partner som inte är också är dålig på de sakerna. Det var givetvis sådana saker det gällde. Det var därför jag skrev problem, inte drag. Intressen och värderingar är en helt annan sak.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-05-02 21:13:04

Kvasir skrev:
rdos skrev:Vilket som sagt förmodligen säger mer om hennes bristande iaktagningsförmåga än något annat :wink:


Knappast, men däremot har hon kanske inte direkt fört någon statistik över saken, och alla aspergare hon träffat har kanske inte berättat om sin eventuella partner.


Jag tror iaf inte att en NT-psykolog har förmåga att bedöma de om partners det handlade om hade AS eller inte. Kan tänka mig att hon mestadels pratar om killar, och det är ju välkänt att det är färre tjejer som får diagnos + att AS hos tjejer inte liknar stereotypen av AS så mycket.

Kvasir skrev:Självklart, men eftersom vi aspergare väldigt ofta är dåliga på vissa specifika saker som leder till problem i vardagen, t.ex. att man blir stressad av att betala räkningar eller har svårt att hålla reda på inbokade tider, så är det ju bra om man har en partner som inte är också är dålig på de sakerna. Det var givetvis sådana saker det gällde. Det var därför jag skrev problem, inte drag. Intressen och värderingar är en helt annan sak.


Detta är ju inga typiska AS-drag utan är mer att betrakta som NPF-drag som oftare hör ihop med ADHD. Det är såklart en fördel om dessa problem inte finns hos båda parter. I mitt fall så har jag som sagt mera AS-drag men står för betalningen av räkningar medan frugan har mer av ADHD-drag och står för att hålla reda på tider. Där kompletterar vi varandra bra.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-05-02 21:23:27

rdos skrev:Jag tror iaf inte att en NT-psykolog har förmåga att bedöma de om partners det handlade om hade AS eller inte. Kan tänka mig att hon mestadels pratar om killar, och det är ju välkänt att det är färre tjejer som får diagnos + att AS hos tjejer inte liknar stereotypen av AS så mycket.


I så fall handlar det ju om att partnerna hade AS utan att varken de eller någon annan visste om det. Så kan det väl vara i något enstaka fall säkert, men knappast i majoriteten av fallen.

Kvasir skrev:Detta är ju inga typiska AS-drag utan är mer att betrakta som NPF-drag som oftare hör ihop med ADHD. Det är såklart en fördel om dessa problem inte finns hos båda parter. I mitt fall så har jag som sagt mera AS-drag men står för betalningen av räkningar medan frugan har mer av ADHD-drag och står för att hålla reda på tider. Där kompletterar vi varandra bra.


Jag vet inte om det du säger är riktigt, men det spelar ju faktiskt ingen roll för det jag skrev. Dessutom var det ju bara två exempel jag drog till med just när jag skrev inlägget, så det går ju bra att byta ut mot exempel på problem som du anser typiska för AS, om det känns bättre.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-05-02 21:33:04

Kvasir skrev:Jag vet inte om det du säger är riktigt, men det spelar ju faktiskt ingen roll för det jag skrev. Dessutom var det ju bara två exempel jag drog till med just när jag skrev inlägget, så det går ju bra att byta ut mot exempel på problem som du anser typiska för AS, om det känns bättre.


Typiska AS-problem är koncentrerade till kommunikation & sociala relationer. Resten är i princip komorbiditeter som mer hör till NPF generellt än till AS. Att det är fördelaktigt att båda parter kommunicerar på ett sätt som gör att de kan förstå varandra borde ju vara en självklarhet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-05-02 21:56:14

rdos skrev:
Kvasir skrev:Jag vet inte om det du säger är riktigt, men det spelar ju faktiskt ingen roll för det jag skrev. Dessutom var det ju bara två exempel jag drog till med just när jag skrev inlägget, så det går ju bra att byta ut mot exempel på problem som du anser typiska för AS, om det känns bättre.


Typiska AS-problem är koncentrerade till kommunikation & sociala relationer. Resten är i princip komorbiditeter som mer hör till NPF generellt än till AS. Att det är fördelaktigt att båda parter kommunicerar på ett sätt som gör att de kan förstå varandra borde ju vara en självklarhet.


Och har du någon grund för det påståendet utöver aspie-quiz? Sistnämnda skiter jag och de flesta i och jag är tacksam om du slutar slösa vår tid med att påstå att saker och ting är fel enbart med aspie-quiz som grund.

Självklart är det en fördel om man kan kommunicera med varandra. Om du tolkade mig annorlunda så gör du dig bara dum. Sedan är det väl inte självklart att två aspergare nödvändigtvis kommunicerar bättre med varandra än vad var och en skulle göra med NT. Även om vi har problem med kommunikationen så är vi nog inte alltid helt kompatibla med varandra heller, som ofta visar sig här på forumet.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rdos » 2008-05-02 22:14:36

Kvasir, när jag fått Aspie-quiz publicerat så blir nästa mål att visa på hur fel du har kring kommunikation & kompabilitet :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 13:58:55, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Kvasir » 2008-05-02 22:19:48

Publicering är ett första steg, förutsatt det publiceras någonstans där man har kompetensen att bedöma såväl frågeurval som metodik. Och sedan är det i så fall fortfarande bara en studie.

Förresten, när jag tänker efter så har faktiskt psykologen flera gånger nämnt exempel på aspergare som har haft nytta av sin NT-partner för att tolka sociala situationer som de själva har missbedömt grovt, ofta till sin egen nackdel. Så det var nog faktiskt också en sådan sak hon innefattade i att komplettera varandra. Lever man ihop så lär man sig nog förstå varandra hyfsat med tiden ändå.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 13:58:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2008-05-02 22:58:28

rdos

Kan du vara snäll att sluta tjafsa om aspiequiz i andra sammanhang än som ett diagnosverktyg är du snäll?

Som diagnosverktyg verkar det vara ett intressant objekt, men dina väldigt långtgående slutsatser av de resultat man får är i bästa fall skrattretande.

Nä, nu ska jag inte hijacka tråden längre. Var vänliga fortsätt diskussionen!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:58:58, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in