Veckomatsedlar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-24 20:13:32

Här tänker jag lägga upp mina matplaneringar. Kommentera eller lägg upp egna!
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-24 20:20:26

Middagar Vecka 47

Måndag: Paella på rester av rökt kalkon

Tisdag: Spagetti Carbonara (Bacon, ost och ägg)

Onsdag: Potatis- och morotssoppa med miso. Rostat bröd

Torsdag: Grönsaksgryta på squash och paprika. Bovete

Fredag: Blomkålssoppa. (Använde hela ståndet). Varma mackor.

Lördag: Lammlägg med pressad potatis

Söndag: Linssoppa
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-24 20:28:08

Middagar vecka 48

Måndag: Köttfärsbiffar med potatis

Tisdag: Fisk och ris

Onsdag: Linsgryta

Torsdag: Bovetesallad

Fredag: Paj med squash och champinjoner

Lördag: Kikärtscouscous

Söndag: Bakad potatis. Någon form av kött?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Veckomatsedlar

Inläggav kullan » 2012-11-24 20:32:14

Bra ide detta. :D
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Veckomatsedlar

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-24 21:31:20

Har samma för jämnan:

Måndag:
Lunch: blodpannkaka och räksallad om hemma, avocadosallad och smörgåsar på squash i stället för bröd, samt två ägg om jag är på arbetskretsen
Middag: wokade grönsaker med viltfärs eller ibland kyckling (har övergått till vilt mer och mer)

Tisdag:
Lunch: samma som till arbetskretsen eftersom jag har DV på församlingshemmet och inte vill fika deras grejer.
Middag: Ångkokta grönsaker med makrill.

Onsdag:
Lunch: blodpannkaka med räksallad
Middag: Viltfärs i wokade grönsaker, eventuellt creme fraiche
om jag inte:
träffar mamma och äter lunchbuffé (vegetarisk eller thai oftast)

Torsdag: samma som tisdag

Fredag:
lunch: blodpannkaka om hemma, samma som tis/tors om ute
middag: viltfärs igen, wokade grönsaker, ibland tacotillbehör då familjen äter tacos. Jag skippar tacos.
eller om jag är på AW:
Lunch: groddar
Middag: buffé

Lördag:
Lunch: blodpannkaka och räksallad om jag inte gör något annat den dagen
Middag: wokade grönsaker med musslor eller bläckfisk

Söndag:
Lunch: Tja, samma jävla blodpannkaka med räksallad, eller det jag äter på tisdagarna
Middag: lever och svamp, wokade grönsaker

***

Ibland steker jag upp överblivna äggvitor och slänger i maten, och blir det något extra, så gör jag magersallader på groddar och inlagd gurka. Händer något annat, så kan det bli ändringar. Äter jag ute, så blir det mestadels buffé, och då äter jag mycket lätt dagen före, efter och inget mer än buffén den aktuella dagen.

Titt som tätt gör jag lasagne på "magiska nudlar" och utan kött till middag. Gör en "sås" utan tomat, på grönsaker och svamp. Sås av mixad ost, potatis och creme fraiche.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Veckomatsedlar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-25 4:52:32

Krigarns pasta.
Fussili fullkorn al dente blandad med en skivad chili, mycket salt och olivolja. Till det dricker man mjölk.

Råbiff. Alla vet väl hur en sådan skall göras.

Köttfärssås.
Krossade tomater, hela små tomater, lök, olivolja, chilifrukt, salt, peppar. Ingen jävla vitlök. Inte heller ska man blanda i vedervärdigheter som burkchampinjoner.

Kalamataoliver kan användas till allt men också ätas direkt ur burken med gaffel.

Torskfilé stekt i olivolja, salt, vitpeppar, stekta tomater bredvid. Också en höjdare.

Vad har vi mer? Vildchips. Torkat kött. Kronärtskocka.

Moules Mariniere. Utan vitlök, det ska jag prova snart.

Siciliana. Pizza med sardeller, ruccola (senapskål) eller spenatblad, oliver.
Också här skippar man vitlöken. Världens bästa pizza.


Bra frukost är fil, havre, knäckebröd, youghurt, äpplen. Och efteråt svart starkt kaffe. Vanligt enkelt kaffe och inget caffe latte-blask för uttråkade hemmafruar. Frukosten är ett mål som bör intas i ensamhet och tystnad.

Nåt av det får det bli under de närmsta dagarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Veckomatsedlar

Inläggav Gafsan » 2012-11-25 5:09:09

Inte nån matsedel (så organiserad är inte jag) men lite typisk mat som serveras hemma hos mig:

* Broccolisoppa (koka djupfryst broccoli i buljong tills den är lite lagom mjuk. Mixa. Smaksätt med salt, citron och creme fraiche eller grädde. Jättegott med smörgås till.

* Klyftpotatis med köttfärsbiffar och en sås gjord på mosad avocado, creme fraiche, salt, citron och mycket vitlök. Fetaost och persilja är gott som krydda i biffarna.

* Fisksoppa/gryta med potatis och purjolök. Fräs löken i lite olja, häll på vatten och nån buljongtärning. Lägg i potatis och morot i små bitar. När de är färdigkokta, släng i någon god fisk i bitar. Koka i buljong, smaksätt med citron, salt, creme fraiche och vitlök. Skaldjur av något slag är också gott i.

* Blodpudding är aldrig fel. Billigt och järnrikt. Serveras med keso, vitkålssallad och lingonsylt och bacon om man vill göra barnen glada.

* Fiskburgare. Färdiga hamburgerbröd och torsk- eller laxburgare. Serveras med trevliga grönsaker.

* pasta med broccoli och ost- och skinksås är ju inte dumt. Gärna tagliatelle.

* Detta är sex middagar. Man kan vara ganska säker på att det har blivit rester av maten någon dag och därför räcker det så här :-) Har det inte blivit några rester så slänger man ihop en sallad med kikärtor, ost och oliver eller något annat trevligt som man hittar i kylen.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Veckomatsedlar

Inläggav Nefarious » 2012-11-25 5:45:31

Shit vilken bra tråd. Råbiff har jag alltid velat prova.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Veckomatsedlar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-25 5:53:17

Nefarious skrev:Shit vilken bra tråd. Råbiff har jag alltid velat prova.

Rekommenderas starkt!
Det viktigaste är att skaffa bra nötfärs, finns det en chark kan man be dem mala ner en bit högrev. Worcestershiresåsen, löken och persiljan är också viktiga.

Rätten ses sällan i restauranger så vill man ha råbiff får an göra det själv.
Men det är säkert annorlunda i Stan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Veckomatsedlar

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-25 9:44:24

Idag blir det lättare mat.

Frukost (avklarad):
Hemgjord kefir med hemgjord müsli på sötmandel och naturell cashew, cocosflarn, gojibär, bovete- och hirsflingor (lite). Frysta blåbär och havtornsbär och en msk grädde iblandat i går kväll i kefiren, och har syrats sig i kylen över natten.

Lunch:
Blodpannkaka med lätt räksallad till. Ingen avocado idag. Blodpannkakan innehåller äggvitor, blod och en msk bovetemjöl.

Middag:
Frästa grönsaker och svamp med 100 gram ungnötlever.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Veckomatsedlar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-25 10:05:02

Idag:

Frukost: en liter fil, två glas mjölk, en blodgrape.

Lunch: krabba, två glas mjölk, tomater.

Middag: mustig och kryddstark köttfärssås. Två glas mjölk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Veckomatsedlar

Inläggav Kanin » 2012-11-25 10:20:35

Matschema
06.00: 4 brödskivor (hembakat; hälften med ost, hälften med gurka)
11.30: Middag enligt veckomatsedel och efterrätt bestående av pannkaka med vaniljglass
15.00: 2 brödskivor med ost och ett äpple
17.45: 2 brödskivor med ägg (var tredje dag doppas brödskivorna i ägg och steks, annars kokas och skivas ägget) och en bit tomat
19.25: 2 brödskivor med gurka

Veckomatsedel (stående)
Måndag: Knaperstekt bacon och ris (parboiled), med gul lök, orange paprika, lite tomatpuré, vatten, röd curry, vitpeppar, persilja
Tisdag: Laxfilé (strimlad) och ris, med purjolök, ingefära, vitpeppar, soja (japansk), bladspenat, persilja, vatten
Onsdag: Falukorv (skivad) och fullkornris, med morot, orange paprika, röd lök, sambal oelek i riset
Torsdag: Köttfärs (blandfärs eller nötfärs) och ris, med purjolök, soja, svartpeppar, tomatpuré, vatten
Fredag: Kycklinginnerfilé (strimlad) och ris, med morot, orange paprika, röd lök, vitpeppar, kycklingbuljong, soja, sambal oelek, vatten
Lördag: Laxfilé och ris, med salt, vitpeppar, citron, dill på laxen och morot, purjolök, grönsaksbuljong i riset
Söndag: Falukorv (strimlad) och fullkornsris, med gul lök, svartpeppar, salt, tomatpuré, vatten (korv stroganoff)
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Veckomatsedlar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-25 10:25:17

Ser ut som en bra veckomeny, Kanin. Näringsrikt och riktiga råvaror.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Veckomatsedlar

Inläggav Fortytwo » 2012-11-25 10:42:50

Frukost: Två skivor surdegsbröd (köpt industribröd) med smörgåsmargarin och ost, en eller två muggar kaffe med mjölk och mediciner och kosttillskott (D-vitamin och omega 3)

Förmiddag: En frukt

Lunch: Rester av gårdagens middag

Eftermiddag: Frukt/juice och en skiva bröd med smörgåsmargarin och skinka

Middag: Olika


En typisk veckas middagar

Måndag: Korv stroganoff med ris och riven morot

Tisdag: Laxgryta (lax, krossade tomater, lök och kryddor) med klyftpotatis och paprika

Onsdag: Spaghetti och köttfärssås med paprika och broccoli

Torsdag: Grekisk kyckling i ugn (kycklingfilé, matgrädde, fetaost, svarta oliver) med ris och riven morot

Fredag: Tortillas med tacokryddad köttfärs och tillbehör (grönsaker, tacosås, crème fraiche)

Lördag: Fiskgratäng (vit fisk, mjölk, ost, potatismos) och skivad tomat

Söndag: Pasta med tonfisk, oliver och pesto

Att skriva sådana här listor är väldigt tillfredsställande. :-)005
Senast redigerad av Fortytwo 2012-11-25 10:47:11, redigerad totalt 1 gång.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Veckomatsedlar

Inläggav kullan » 2012-11-25 10:45:02

Igår åt jag Spagetti med en sås på Bacon,lök, paprika och svamp samt Creme fraiche.

Idag blir det spagetti ( igen) med isterbandsås. Lök , Isterband, paprika och krossade tomater. Behös knappt några kryddor i den såsen. Isterbanden är smakgivaren istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-25 12:11:40

@Bror Duktig. Kan du inte variera blodpannkakan med blodpudding eller är det inte lika nyttigt tror du?

När jag planerar att jag ska göra paj så brukar det f.ö. inte bli "paj" för det är för jobbigt. I allmänhet brukar det bli pasta.... :wink:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Veckomatsedlar

Inläggav Fortytwo » 2012-11-25 12:14:07

Bjäbbmonstret skrev:@Bror Duktig. Kan du inte variera blodpannkakan med blodpudding eller är det inte lika nyttigt tror du?

När jag planerar att jag ska göra paj så brukar det f.ö. inte bli "paj" för det är för jobbigt. I allmänhet brukar det bli pasta.... :wink:

När jag planerar paj blir det hämtpizza eller sushi. 8)
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-25 12:16:45

Fortytwo skrev:
Bjäbbmonstret skrev:När jag planerar att jag ska göra paj så brukar det f.ö. inte bli "paj" för det är för jobbigt. I allmänhet brukar det bli pasta.... :wink:

När jag planerar paj blir det hämtpizza eller sushi. 8)


Man kan väl säga att det är planer som "pajar" ? ;-)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Veckomatsedlar

Inläggav kullan » 2012-11-25 12:21:09

Varför skrotar ni damer inte era pajplaner och skriver Hämtpizza eller pasta istället? :wink:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Veckomatsedlar

Inläggav kullan » 2012-11-25 12:26:36

Fast jag ska erkänna att när ska göra köttbullar blir det köttfärslimpa istället. Orkar inte trilla köttbullar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Veckomatsedlar

Inläggav Fortytwo » 2012-11-25 12:31:02

kullan skrev:Varför skrotar ni damer inte era pajplaner och skriver Hämtpizza eller pasta istället? :wink:

Jag skrev ingen paj i min planering. :wink: Jag brukar sällan planera det av ekonomiska skäl numera.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Veckomatsedlar

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-25 12:31:54

kullan skrev:Varför skrotar ni damer inte era pajplaner och skriver Hämtpizza eller pasta istället? :wink:


Det ska ju finnas "utrymme för improvisation".... :)
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Veckomatsedlar

Inläggav kullan » 2012-11-25 12:32:52

Bjäbbmonstret skrev:
kullan skrev:Varför skrotar ni damer inte era pajplaner och skriver Hämtpizza eller pasta istället? :wink:


Det ska ju finnas "utrymme för improvisation".... :)


Hehe det är ju sant. :)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Veckomatsedlar

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-25 12:45:40

Bjäbbmonstret skrev:@Bror Duktig. Kan du inte variera blodpannkakan med blodpudding eller är det inte lika nyttigt tror du?

Blodpudding innehåller betydligt mer kolhydrater, och oftast en massa sirap och socker i recepten.

Köpeblodpudding blir det inte tal om. Mycket järn, men grisblod... och den överdådiga mängden socker och mjöl som finns i detta är inte vad jag vill ha.

Blodpannkaka är den blodmat där man kan få allra minst kolhydrater och sött. Jag har en till en och en halv msk bovetemjöl per portion. Och inget socker. Men sonen tar lingonsylt på (ICA gott liv som innehåller minst socker).

Jag har testat att hitta på egen blodpudding, men inte fått fram något som blir riktigt gott. Behövs liksom mycket mjöl och när det är så tjockt och mastigt vill man även ha det sötare. Blodpannkaka blir alltid gott.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in