För mogen och fantasifull för att umgås med jämngamla

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

För mogen och fantasifull för att umgås med jämngamla

Inläggav Gafsan » 2012-11-22 1:13:30

Jag tror att det är ganska vanligt att man som aspie har en felaktig uppfattning om att man själv är mera mogen, intelligent och kreativ än man i själva verket är. I viss mån handlar det nog om att man har svårt att ta in andras perspektiv och därför uppfattar alla olikheter mellan sig själv och andra som tecken på andras bristande intelligens och mognad. Men i viss mån kan det även handla om signaler från omvärlden.

Själv har jag faktiskt aldrig som yngre uppfattat mig själv som mera mogen eller intelligent än andra (ärligt talat så tror jag att jag saknat den fantasi som krävs för att jämföra mig själv med andra på det viset) men det är däremot något som jag fått höra väldigt ofta av föräldrar och lärare. De har väldigt gärna velat förklara mina sociala tillkortakommanden med att "hon är ju så oerhört intelligent, de andra barnen förstår henne inte". Hade jag varit benägen att fundera kring såna här saker då så hade jag säkert trott på dem.

Jag har alltså inte funderat i termer av mognad förrän nu som vuxen och såhär i efterhand är det ju uppenbart att jag varit oerhört långt efter mina jämnåriga vad gäller mognad. Jag ligger fortfarande långt efter även nu, för övrigt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

För mogen och fantasifull för att umgås med jämngamla

Inläggav Zombie » 2012-11-22 1:20:27

Gafsan skrev:Jag tror att det är ganska vanligt att man som aspie har en felaktig uppfattning om att man själv är mera mogen, intelligent och kreativ än man i själva verket är. I viss mån handlar det nog om att man har svårt att ta in andras perspektiv och därför uppfattar alla olikheter mellan sig själv och andra som tecken på andras bristande intelligens och mognad. Men i viss mån kan det även handla om signaler från omvärlden.

Tror jag med.

Sedan, om nu ingen har skrivit det redan, kan vi väl ha ojämn begåvning på det här området likaväl som på andra. Vara långt efter på vissa sätt (t.ex. socialt och känslomässigt) och samtidigt långt före på andra (t.ex. logiskt och teoretiskt). Särskilt som yngre, föreställer jag mig.

Och tjall på den inre kommunikationen. Även för den "sensitiva sortens" aspie är det ju till exempel en sak att ta in saker, en annan att tolka det man tar in, en tredje att veta hur man kan nyttiggöra det man har tolkat och en fjärde att faktiskt kunna göra det.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

För mogen och fantasifull för att umgås med jämngamla

Inläggav Fortytwo » 2012-11-22 10:19:10

Plus ett på Gafsan och Zombie!
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in