aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-21 10:32:26



Tackar!

Men jag kan dem i princip utantill... Ingen av de frågor jag ställt behandlas i detta dokument.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Kanin » 2012-11-21 10:39:14

Gersa skrev:Men jag kan dem i princip utantill... Ingen av de frågor jag ställt behandlas i detta dokument.

Vilka frågor är det specifikt som inte dokumentet tar upp?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-21 11:00:23

Apropå vägran att lämna ut material så borde det falla under JO eller liknande instans som då kan tvinga fram det hela.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-21 11:02:51

Kanin skrev:Vilka frågor är det specifikt som inte dokumentet tar upp?


Det är massor...
Men jag kan ta ett exempel.

Socialtjänsten är enligt SoL skyldiga att svara på frågor.
När jag ställer en fråga till Försörjningsstöd hänvisar de till LSS-gruppen. LSS-gruppen säger sig inte att något med ekonomiska frågor att göra och hänvisar tillbaka till Försörjningsstöd som i sin tur hänvisar till LSS-gruppen osv......

När jag då ställer frågan vem som är "Socialtjänsten" som ska svara på frågorna så hänvisar Försörjningsstöd till Förvaltningslagen och att den ger dem rätt att organisera sig som de anser bäst och därmed inte behöver ha någon "funktion" som svarar på några frågor....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Kanin » 2012-11-21 11:32:56

De har rätt i att kommunen kan fördela ansvaret för socialtjänsten som de själva vill - på olika nämnder eller t.om. en annan kommun. Därför avgörs vem som ska svara på frågan både av frågans innehåll och den lokala ansvarsfördelningen mellan och inom förvaltningar. Sen är det naturligtvis ett problem om ansvarsfördelningen är oklar, men det går knappast att helt undvika.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-21 11:51:03

Kanin skrev:De har rätt i att kommunen kan fördela ansvaret för socialtjänsten som de själva vill - på olika nämnder eller t.om. en annan kommun. Därför avgörs vem som ska svara på frågan både av frågans innehåll och den lokala ansvarsfördelningen mellan och inom förvaltningar. Sen är det naturligtvis ett problem om ansvarsfördelningen är oklar, men det går knappast att helt undvika.


Och så enkelt var SoL satt ur spel.... Varför då överhuvudtaget ha sk... när ingen bryr sig om vad som står i SoL???
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Kanin » 2012-11-21 11:55:37

Gersa skrev:
Kanin skrev:De har rätt i att kommunen kan fördela ansvaret för socialtjänsten som de själva vill - på olika nämnder eller t.om. en annan kommun. Därför avgörs vem som ska svara på frågan både av frågans innehåll och den lokala ansvarsfördelningen mellan och inom förvaltningar. Sen är det naturligtvis ett problem om ansvarsfördelningen är oklar, men det går knappast att helt undvika.

Och så enkelt var SoL satt ur spel.... Varför då överhuvudtaget ha sk... när ingen bryr sig om vad som står i SoL???

På vilket sätt innebär det att SoL är satt ur spel?
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Abbreviation » 2012-11-21 12:08:57

Gersa: Offentliga beslut kan du ta del av genom att vända dig till en av de beslutande politikerna i socialnämnden. Du kan även framföra dina klagomål till dessa. Men försök vara lite trevlig för dessa politiker blir nedringda och attackerade och anklagade så gott som dagligen.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-21 12:09:10

plåtmonster skrev:Apropå vägran att lämna ut material så borde det falla under JO eller liknande instans som då kan tvinga fram det hela.


JO sk... fullständigt i detta... De vet att det inte fungerar men kan/ vill inte göra något åt det, då väljer de att blunda som samtliga övriga som faktiskt skulle kunna göra något om bara viljan fanns...

Det är Socialstyrelsen som är övervakande formellt sett, men det bryr sig inte heller av orsaker de inte är villiga att dela med sig av. Svaret därifrån var "Ta upp frågorna med din handläggare så besvarar de dina frågor..." Det var svaret jag fick på anmälan att jag inte fått något svar på någon fråga på över ett år.

Så alla tror att det fungerar som det står i SoL bara för att det står i SoL... Själva tanken att en kommun inte följer de lagar som finns verkar inte finnas i Socialstyrelsens begreppsvärld. Detta gäller då den del som tar emot anmälningar. I övrigt kritiserar ju Socialstyrelsen både kommuner och andra myndigheter för att de bryter mot lagar och regler... Men det verkar bara vara "inom klubben" som ett spel för galleriet eftersom inga påföljder sker... FK har ju t.ex. blivit kritiserat för sina långa handläggningstider i minst tio år utan att handläggningstiderna har blivit kortare...

Då kan politikerna luta sig tillbaka och säga att de har koll på läget och slipper ta ansvar för något överhuvudtaget precis som planerat...
Det verkar vara den Svenska modellen, dela ut ansvaret över så många enheter som möjligt. På det viset blir det omöjligt för någon att påstå att någon gjort fel... Och om det nu skett ett fel är det ändå omöjligt att säga vem som är ansvarig...

Då hänger man ut en sköterska som missat något när hon försökt att sköta fem personers jobb... Politikerna som står bakom besluten som gör att situationen uppstått är helt utan skuld... Det är den svenska modellen av rättvisa...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in