aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 20:33:28

kullan skrev:Kraven är att du ska stå som arbetssökande tex.Du får inte äga någon bil eller något annat av värde. Motorcykeln måste man sälja oxå.Är man skogsägare så måste man sälja sin andel. allt för att få in pengar. När man gjort det och ändå behöver hjälp med ekonomin kan man få stod från soc.

Nu säger du ju emot dig själv... Fan vad jobbigt det här är.
kullan skrev:Nja det är inte helt sant. Motsvarar du dom kriteriena som soc har för att dom ska lämna ut bistånd till dig så visst men jag vet flera som så att säga # åkt mellan stolarna". Varken FK, AF eller SOC vill hjälpa dom. Då blir dom vräkta och får bo på gatan.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav kullan » 2012-11-20 20:37:08

Sheyen skrev:Nu säger du ju emot dig själv... Fan vad jobbigt det här är.


Nej det gör jag inte. För att står du inte som arbetssökande så har du ju inte gjort nåt för att ändra på din situation. Försäkringskassan kan se dig som för frisk för sjukpenning eller sjukersättning. A - kassan kan inte hjälpa dig om du inte söker jobb.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 20:43:53

kullan skrev:
Sheyen skrev:Nu säger du ju emot dig själv... Fan vad jobbigt det här är.


Nej det gör jag inte. För att står du inte som arbetssökande så har du ju inte gjort nåt för att ändra på din situation. Försäkringskassan kan se dig som för frisk för sjukpenning eller sjukersättning. A - kassan kan inte hjälpa dig om du inte söker jobb.

Ja, men då har ju dina anhöriga som drabbats gjort sig förtjänta av det. Eller? Vad menar du?

*masserar mina tinningar och försöker att andas långsamt*
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-20 20:46:09

Abbreviation skrev:Japps, Gersa, finns många sådana fall. Skitdumt, verkligen, men det handlar ju om hur lagarna är utformade. Det är liksom inte de enskilda personerna som bestämmer.


Det finns inga sådana strikta regler i SoL. Hela SoL är konstruerad så att att det ska kunna tas anpassade beslut utifrån varje enskild situation... Så det finns inget tvingade till i princip någonting i SoL... SoL är en ramverkskonstruktion som är uppbyggd på just det vis den är för att ingen ska tvingas ta så uppenbart korkade beslut....
Men det gör också att om de vill så kan de ta beslut som är hur korkade som helst... Allt de behöver göra är att säga att de i det enskilda fallet gjort denna bedömning...

Sen finns det kommuner som upprättar dokument hur SoL ska tolkas och i dessa kan det finnas strikta formuleringar hur vissa frågor ska hanteras, med detta är att se som rekommendationer i lagens mening, men sedan att de som ska tolka dessa dokument inte har förmågan att förstå det är en helt annan sak...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav kullan » 2012-11-20 20:49:05

Sheyen skrev:
kullan skrev:
Sheyen skrev:Nu säger du ju emot dig själv... Fan vad jobbigt det här är.


Nej det gör jag inte. För att står du inte som arbetssökande så har du ju inte gjort nåt för att ändra på din situation. Försäkringskassan kan se dig som för frisk för sjukpenning eller sjukersättning. A - kassan kan inte hjälpa dig om du inte söker jobb.

Ja, men då har ju dina anhöriga som drabbats gjort sig förtjänta av det. Eller? Vad menar du?

*masserar mina tinningar och försöker att andas långsamt*


Jag pratar inte om några anhöriga.Men det är inte rätt att alla ska tvingas ut och jobba. Det kan vara en bra oeska att vara hemma med barnen tills dom är stora nog att ta hand om sig själva. Typ i högstadieåldern.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 20:55:04

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:
Nej det gör jag inte. För att står du inte som arbetssökande så har du ju inte gjort nåt för att ändra på din situation. Försäkringskassan kan se dig som för frisk för sjukpenning eller sjukersättning. A - kassan kan inte hjälpa dig om du inte söker jobb.

Ja, men då har ju dina anhöriga som drabbats gjort sig förtjänta av det. Eller? Vad menar du?

*masserar mina tinningar och försöker att andas långsamt*


Jag pratar inte om några anhöriga.

Ok. Så vilka är dessa "flera"?
kullan skrev:men jag vet flera som så att säga # åkt mellan stolarna". Varken FK, AF eller SOC vill hjälpa dom. Då blir dom vräkta och får bo på gatan.


kullan skrev:Men det är inte rätt att alla ska tvingas ut och jobba. Det kan vara en bra oeska att vara hemma med barnen tills dom är stora nog att ta hand om sig själva. Typ i högstadieåldern.

Wow. Är du seriös? Hur skulle det fungera, tror du? Det innebär ju att arbetskraften skulle minska jävligt kraftigt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Abbreviation » 2012-11-20 20:55:33

Gersa skrev:
Abbreviation skrev:Japps, Gersa, finns många sådana fall. Skitdumt, verkligen, men det handlar ju om hur lagarna är utformade. Det är liksom inte de enskilda personerna som bestämmer.


Det finns inga sådana strikta regler i SoL. Hela SoL är konstruerad så att att det ska kunna tas anpassade beslut utifrån varje enskild situation... Så det finns inget tvingade till i princip någonting i SoL... SoL är en ramverkskonstruktion som är uppbyggd på just det vis den är för att ingen ska tvingas ta så uppenbart korkade beslut....
Men det gör också att om de vill så kan de ta beslut som är hur korkade som helst... Allt de behöver göra är att säga att de i det enskilda fallet gjort denna bedömning...

Sen finns det kommuner som upprättar dokument hur SoL ska tolkas och i dessa kan det finnas strikta formuleringar hur vissa frågor ska hanteras, med detta är att se som rekommendationer i lagens mening, men sedan att de som ska tolka dessa dokument inte har förmågan att förstå det är en helt annan sak...

Nej, jag menade inte att lagarna säger att man ska vara uttömd på resurser, utan just att det finns olika regelverk som de följer. Poängen är att det inte är enskilda handläggare som har makten.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Colours » 2012-11-20 21:20:08

Abbreviation skrev:Poängen är att det inte är enskilda handläggare som har makten.


Nej, men då måste man komma med alla vad de ber om och man måste visa att man har rätten och inte har sparade pengar.
:-|
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-20 21:22:06

Abbreviation skrev:Nej, jag menade inte att lagarna säger att man ska vara uttömd på resurser, utan just att det finns olika regelverk som de följer. Poängen är att det inte är enskilda handläggare som har makten.


Till stor del är det upp till den enskilde handläggaren... Det är handläggaren som gör bedömningen utifrån det enskilda fallet...
Vilken typ och storlek på en eventuell tillgång är helt upp till handläggaren att bedöma om den ska likvideras eller ej...

Sen finns det rekommendationer från Socialstyrelsen som säger att allt som har mer än ringa värde ska likvideras, men det är som sagt en rekommendation ingen regel.

Det är den enskilde handläggaren som avgör vad som är rimligt i det enskilda fallet...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Abbreviation » 2012-11-20 21:26:33

Det är lika mycket upp till den enskilda handläggaren att besluta som det är upp till andra anställda i andra branscher att bestämma vad myndigheten eller företaget henne jobbar på ska gå med på. Socialhandläggare har chefer, precis som alla andra. I slutändan är det kommunpolitikerna som har makten.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Sv: aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Trampe » 2012-11-20 21:28:46

Nej det är absolut inte den enskilde handläggaren som avgör det. Riksnormen sätts centralt och i övrigt här den enskilde handläggaren bara delegation att fatta beslut enligt kommunens riktlinjer och dessa fastställs av politikerna.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Colours » 2012-11-20 21:41:59

Men så länge man visar sig ha rätten så kan man inte annat än att få rätt till pengarna från där. Sedan om man anses vara värd den/kan gå dit från början är väl en sak. Jag har både blivit nekad och ej nekad och enda gången då jag vart nekad var då man inte sökt tillräckligt med jobb och det var inte svårt att göra.
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-20 21:58:44

Trampe skrev:Nej det är absolut inte den enskilde handläggaren som avgör det. Riksnormen sätts centralt och i övrigt här den enskilde handläggaren bara delegation att fatta beslut enligt kommunens riktlinjer och dessa fastställs av politikerna.


Handläggarna säger att det är så för att slippa ta ansvar för sina beslut.
Det som står i kommunala riktlinjer är rekommendationer..
Jag trodde det var som du skriver tills dess jag vad Socialtjänsten presentera de politiska beslut som reglerade frågorna, det har sedan i maj inte kunnat redovisa några sådana politiska beslut trots löften om det...
Orsaken är enkel de existerar inte...
Det som finns är de allmänna rekommendationerna som för Stockholms del avslutas med. För den som vill veta mer hänvisas till Socialstyrelsens allmänna rekommendationer... Återigen REKOMMENDATIONER...

Sen att inte Socialtjänsten sedan inte arbetar utifrån det uppdrag de har av Riksdagen genom SoL är en annan fråga.

Problemet är snarare att det inte finns något regelverk som reglerar vad som gäller. Det är pga detta som det som beviljas i ort A av handläggare B får avslag på ort B av handläggare C... Godtycket är mao väldigt stort....

Mitt sätt att vara kanske pga mina diagnoser har fått soc att tro att jag ljuger om allt jag säger, vilket har gjort att jag fått avslag på samtliga ansökningar utöver normen...
Sedan förra veckan tog kuratorn på behandlande enhet efter ett år av att ha lovat så över kontakten... Idag fick jag melj att min ansökan gällande SL-kort har blivit beviljad och ansökan från föregående månad ska omprövas utan att jag begärt detta...
Detta pga att någon annan sagt samma saker som jag har sagt, med som de på Soc. tror på.. Och vips blir bedömningen en annan...

Om dessa beslut var styrda av regler skulle de inte kunna ändras för att någon annan säger samma sak som jag sagt i flera månader....
Utan handläggaren har ändrat sin bedömning för att hon nu fått uppgifterna från någon hon litar på mer än mig.... MAO totalt godtycke....

Hade jag inte i ett års tid tjatat mig till denna hjälp från behandlande enhet hade jag fortfarande inte haft något SL-kort...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav rapchic » 2012-11-20 23:15:36

vad jag föstår så är det inte ovanligt att man kan hamna på gatan pga div regler, jag och min man fick tex sälja småsaker vi ägde för att kunna klara av några månader för några år sen för vi fick inte gå på soc
Jag förstår på ett sätt deras regler men det finns tillfällen då det ändå inte funkade
(vi hade bara min aktivitetsersättning eftersom min mans studiebidrag eller vad det heter krånglade så det var sent men eftersom han suderade så kunde vi inte få bidrag. Vi kände oss rika när vi äntligen lyckades bli berättigad bidrag :? )
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Abbreviation » 2012-11-20 23:21:55

Gersa: Olika kommuner har olika mycket pengar, olika stort antal ekonomiskt utsatta och därmed även olika regler och riktlinjer. Du måste ju ändå förstå att det finns starka direktiv om att spara pengar i många kommuner. Jag har en nära släkting som sitter i socialnämnden i sin kommun och jag kan intyga att vilka resurser soc har att röra sig med såväl som vilka grejer de får ge ut pengar för är styrda av politikerna. SL-kort och motsvarande ges till exempel ut till alla i vissa kommuner medan andra kommuner enbart har resurser att ge detta till de som verkligen behöver (de som söker arbete, ej sjukskrivna). Socialtjänsten har begränsat med pengar att röra sig med. Att beslut i ditt fall ändrats efter att kuratorn haft kontakt innebär inte att handläggaren får besluta hur hen vill. Hen har direktiv uppifrån som hen måste följa och gör hen inte det kan hen förlora jobbet.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav rapchic » 2012-11-20 23:24:37

sen vi fick vår första bil har vi däremot inte behövt sälja bilen för den kunde man ändå inte få nått för :lol:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Trampe » 2012-11-20 23:26:53

Gersa skrev:
Trampe skrev:Nej det är absolut inte den enskilde handläggaren som avgör det. Riksnormen sätts centralt och i övrigt här den enskilde handläggaren bara delegation att fatta beslut enligt kommunens riktlinjer och dessa fastställs av politikerna.


Handläggarna säger att det är så för att slippa ta ansvar för sina beslut.
Det som står i kommunala riktlinjer är rekommendationer..
Jag trodde det var som du skriver tills dess jag vad Socialtjänsten presentera de politiska beslut som reglerade frågorna, det har sedan i maj inte kunnat redovisa några sådana politiska beslut trots löften om det...
Orsaken är enkel de existerar inte...
Det som finns är de allmänna rekommendationerna som för Stockholms del avslutas med. För den som vill veta mer hänvisas till Socialstyrelsens allmänna rekommendationer... Återigen REKOMMENDATIONER...

Sen att inte Socialtjänsten sedan inte arbetar utifrån det uppdrag de har av Riksdagen genom SoL är en annan fråga.

Problemet är snarare att det inte finns något regelverk som reglerar vad som gäller. Det är pga detta som det som beviljas i ort A av handläggare B får avslag på ort B av handläggare C... Godtycket är mao väldigt stort....

Mitt sätt att vara kanske pga mina diagnoser har fått soc att tro att jag ljuger om allt jag säger, vilket har gjort att jag fått avslag på samtliga ansökningar utöver normen...
Sedan förra veckan tog kuratorn på behandlande enhet efter ett år av att ha lovat så över kontakten... Idag fick jag melj att min ansökan gällande SL-kort har blivit beviljad och ansökan från föregående månad ska omprövas utan att jag begärt detta...
Detta pga att någon annan sagt samma saker som jag har sagt, med som de på Soc. tror på.. Och vips blir bedömningen en annan...

Om dessa beslut var styrda av regler skulle de inte kunna ändras för att någon annan säger samma sak som jag sagt i flera månader....
Utan handläggaren har ändrat sin bedömning för att hon nu fått uppgifterna från någon hon litar på mer än mig.... MAO totalt godtycke....

Hade jag inte i ett års tid tjatat mig till denna hjälp från behandlande enhet hade jag fortfarande inte haft något SL-kort...


Att handläggare på olika orter fattar skiftande beslut i liknande ärenden beror på det kommunala självstyret. Varje kommun har rätt att själv fatta sina riktlinjer.
Men att de säger att de inte får fatta vissa beslut beror inte på att de inte vill ta ansvar utan att de de facto inte får fatta beslutet utan skulle om de fattade beslutet gå utanför sin delegation och begå ett lagbrott.
Är tämligen klar över vad som gäller då jag själv jobbat som socialsekreterare inom försörjningsstöd i 10 år.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-20 23:32:56

Visst kan man hamna på gatan. För det första så finns det en väntetid innan man över huvud taget kan bli aktuell för nybesök och under den tiden är det inte konstigt om man drar på sig en hyresskuld och har man då en hyresvärd som tillämpar sina möjligheter strikt kan man snabbt bli uppsagd.

Det är inte alla som beviljas uppskov på hyran.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 23:45:31

Med detta belagt så kan man ju allvarligt fundera på skattelegimiteten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav imperativ » 2012-11-20 23:54:11

sunshinemalin skrev:jag undrar om nån vet om man har rätt till både aktivitetsstöd/försäkringaskassan och pengar av socialen ?

Ring soc och fråga. Det är mycket odramatiskt.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-21 0:05:52

sunshinemalin skrev:jag undrar om nån vet om man har rätt till både aktivitetsstöd/försäkringaskassan och pengar av socialen ?


Liksom det finns tillfällen när inte en arbetsinkomst räcker upp till existensminimum så borde det teoretiskt sätt finnas tillfällen när inte aktivitetsstödet gör det och du skulle ha rätt till försörjningsstöd. Jag har dock inte tillräcklig insyn så jag kan räkna ut vilka dessa kunde vara. Vad man kan göra är att jämföra med normen och se om du når upp till den eller inte. Man skulle också kunna tänka sig att du kan ha tillfälligt behov av försörjningsstöd en viss månad men inte kontinuerligt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Abbreviation » 2012-11-21 9:41:26

Bjäbbmonstret skrev:
sunshinemalin skrev:jag undrar om nån vet om man har rätt till både aktivitetsstöd/försäkringaskassan och pengar av socialen ?


Liksom det finns tillfällen när inte en arbetsinkomst räcker upp till existensminimum så borde det teoretiskt sätt finnas tillfällen när inte aktivitetsstödet gör det och du skulle ha rätt till försörjningsstöd. Jag har dock inte tillräcklig insyn så jag kan räkna ut vilka dessa kunde vara. Vad man kan göra är att jämföra med normen och se om du når upp till den eller inte. Man skulle också kunna tänka sig att du kan ha tillfälligt behov av försörjningsstöd en viss månad men inte kontinuerligt.

Kanske om man har många barn.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-21 10:19:38

Trampe skrev:Att handläggare på olika orter fattar skiftande beslut i liknande ärenden beror på det kommunala självstyret. Varje kommun har rätt att själv fatta sina riktlinjer.
Men att de säger att de inte får fatta vissa beslut beror inte på att de inte vill ta ansvar utan att de de facto inte får fatta beslutet utan skulle om de fattade beslutet gå utanför sin delegation och begå ett lagbrott.
Är tämligen klar över vad som gäller då jag själv jobbat som socialsekreterare inom försörjningsstöd i 10 år.


Ber om ursäkt om jag då inte förstår varför de inte kan presenterar dessa riktlinjer som styr deras arbete... Riktlinjerna för vilken kommun de än är skrivna är fortfarande rekommendationer...

Enligt SoL har Socialtjänsten skyldighet att svara på frågor.
Jag har i två år frågat efter underlagen till vissa beslut.
Svaret jag får är att det är politiska beslut som är underlag till besluten.
Jag ber då att få tillgång till dessa beslut som reglerar verksamheten, dessa har jag nu blivit lovad i över ett år. Senast i maj. Utan att Socialtjänsten kunnat producera något dokument överhuvudtaget...
De allmänna riktlinjer som finns nämner ingen av de frågor som jag har tagit upp.

Om det vore så enkelt att det fanns regler för vad som får göras och inte varför inte i så fall lämna ut detta som måste vara offentliga handlingar och därmed svara på mina frågor som man enligt SoL är skyldiga att göra?
Sen att det från chefer och politiker påverkas i vilken riktning beslut ska tas utifrån rådande ekonomiska läge är en helt annan sak...
Det är maktmissbruk.

Sen att inte den enskilde socialsekreteraren vill riskera sitt jobb genom att stå för vad som är rätt enligt SoL utan viker sig för chefer och politiker är något någon av dem borde Lex-Sara anmäla....
Men som sagt vem vill bli av med sitt jobb...

Och jag garanterar att det inte finns några politiska beslut som säger att handläggarna ska trycka ned och psykiskt tortera de som söker försörjningsstöd... Detta kommer av den lokala kulturen på kommunen ifråga.
I den stadsdel jag tillhör garanterar jag att en ny anställd socialsekreterare som har någon form av illusion om att deras jobb går ut på att hjälpa människor antingen blir omskolade av chefer och kollegor eller slutar...

Det först ord min senaste handläggare sa till mig, efter att ha varit anställd en vecka, var "mitt jobb är att säga nej". Jag tror inte detta var något han kommit på själv, utan det var vad hans chefer sagt åt honom.
Sen att han inte förstod att denna tydliga instruktion inte var avsedd att föras vidare till klienterna.....

Så även om politikerna säger spar pengar, så ger inte detta socialtjänsten rätt att bryta mot SoL, vilket man hävdat till mig. Därav att jag bett om dokumentation av dessa politiska beslut som ger socialtjänsten rätten att bryta mot SoL. Men de kan inte få fram dessa politiska beslut heller...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm


Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in