Boktips om aspergare/autister i skönlitteratur [delad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Boktips om aspergare/autister i skönlitteratur [delad tråd]

Inläggav underjord » 2006-01-13 1:58:13

Här är några tips på böcker som kanske kan vara av intresse:
http://www.wrongplanet.net/asperger.html?name=Books

Tyvärr verkar det finnas väldigt få liknande böcker på svenska. Har ni några tips på böcker som är skrivna på svenska (eller översatta till svenska)? Jag har läst alla jag kunnat hitta på biblioteket.

Moderator Alien: Från denna tråd: boktips-om-aspergers-t7085.html
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 16:05:21, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Boktips om aspergare/autister i skönlitteratur

Inläggav Suefia » 2006-05-22 23:03:32

Kan tipsa om två skönlitterära böcker om AS. Den ena har jag läst och den andra håller jag på att läsa. De heter: The Curious Incident Of The Dog In The Night-time (jag vet att jag vet vad författaren heter...Mark Haddon!) och Miffon, nördar och Aspergers Syndrom (av Luke Jackson). Den första är lite mer skönlitterär och den andra är mer fakta. Rekommenderar båda!
Senast redigerad av Suefia 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Suefia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2006-05-22

Inläggav Savanten Svante » 2007-03-28 6:26:29

Suefia skrev:Kan tipsa om två skönlitterära böcker om AS. Den ena har jag läst och den andra håller jag på att läsa. De heter: The Curious Incident Of The Dog In The Night-time (jag vet att jag vet vad författaren heter...Mark Haddon!)


Den finns på svenska oxå! Läste den nyss, underbar!

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Pemer » 2007-04-27 10:53:22

Matilda skrev:Någon som har några bra boktips av folk med AS, självbiografiska eller inte, om hur de klarar av världen osv? Eller böcker skrivna av NT om AS? Jag har klarat av det mesta av vad jag kunde hitta på biblioteket, men det finns ju tydligen en hel flod av böcker på engelska att beställa hem.


Inte riktigt det du söker, men en fin och ömsint bok om en tonårsgrabb som träffar och blir förälskad i en autistisk tjej är Hannahs hemlighet av Ylva Brodin. Jag blev hemskt förtjust i den, och rekommenderar den varmt till alla.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav barracuber » 2007-04-27 11:14:38

Jag tror Inger har läst en del av de engelska...

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav msitua » 2007-04-30 12:42:23

"Den besynnerliga händelsen med hunden om natten" - Mark Haddon
Är den bästa AS bok jag läst
Senast redigerad av msitua 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
msitua
 
Inlägg: 557
Anslöt: 2007-04-26
Ort: Jonkoping

Inläggav barracuber » 2007-06-16 13:03:53

Här verkar vara många boktips:

http://bookwitch.wordpress.com/2007/06/ ... r-fiction/

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Böcker

Inläggav bookwitch » 2007-06-16 18:40:38

Hej, bookwitch här. Roligt att ni hittade fram till min blogg. Jag hade egentligen satt ihop den rätt korta listan för att informera icke AS läsare om en annan värld, men det är kul att hittas av AS läsare. Jag kan fundera på om jag kan tänka på mer böcker, för jag håller med om att det är viktigt att hitta sig själv i vad man läser.

Jag är mamma till en AS flicka, och läser ni mer i bloggen hittar ni en del om vad hon läser. Förmodar att alla klarar att läsa blogg på engelska. Klarar ni att läsa böcker på engelska också? För det finns ju mycket mer om man kan det. Ser att ni också tittar på faktaböcker om AS. Jag kan nog föreslå fler om det behövs, för jag har samlat i några år.
Senast redigerad av bookwitch 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
bookwitch
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-06-16
Ort: Manchester

Inläggav Savanten Svante » 2007-06-16 19:20:29

Inga probs med engelska här. Tipsa på!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav bookwitch » 2007-06-18 12:26:25

Hej igen!

Nu har jag bloggat lite till om Aspie böcker, så kolla gärna om det är något nytt som kanske passar.

Jag har inte undersökt vad man kan köpa i Sverige, men Bokus brukar ha en hel del engelska titlar. Annars finns ju Amazon.co.uk. Och om ni vill kan ni prova att kontakta min närmsta bokhandel som gärna skickar ovanligare böcker på enquiries@simplybooks.info
Senast redigerad av bookwitch 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
bookwitch
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2007-06-16
Ort: Manchester

Inläggav Afantos » 2007-06-18 18:01:16

Lite OT, men ändå värt att läsa.

En lista på karaktärer i filmer, böcker och tv som ska föreställa autistiska.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fi ... m_spectrum
Senast redigerad av Afantos 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Afantos
 
Inlägg: 33
Anslöt: 2007-05-15

Inläggav barracuber » 2007-06-18 21:06:01

Afantos skrev:Lite OT, men ändå värt att läsa.

En lista på karaktärer i filmer, böcker och tv som ska föreställa autistiska.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fi ... m_spectrum


Det finns en äldre tråd som heter Fiktiva aspergare om du vill kolla.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Boktips om aspergare/autister i skönlitteratur [delad tråd]

Inläggav Moggy » 2007-06-18 22:13:02

Afantos skrev:Lite OT, men ändå värt att läsa.

En lista på karaktärer i filmer, böcker och tv som ska föreställa autistiska.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fi ... m_spectrum


"Manfred Steiner in Philip K Dick's Martian Time-Slip. Outwardly a severely autistic child, Manfred in fact operates on a different time-scale to the rest of humanity."

Den här har jag läst, två gånger faktiskt. Kan rekommendera den om man gillar Dicks flummiga historier.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav barracuber » 2007-09-13 14:35:29

Savanten Svante skrev:
Suefia skrev:Kan tipsa om två skönlitterära böcker om AS. Den ena har jag läst och den andra håller jag på att läsa. De heter: The Curious Incident Of The Dog In The Night-time (jag vet att jag vet vad författaren heter...Mark Haddon!)


Den finns på svenska oxå! Läste den nyss, underbar!

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten.


Håller med. Läste precis ut den på engelska. Impad att författaren ror iland med att låta huvudpersonen Christopher på sitt logiska exakta sätt berätta i jag-form hela boken igenom, utan att det blir tråkigt.

Den var både gripande och rolig. Rolig på ett torrt sätt, till exempel de problem Christopher och de NT han möter har att kommunicera och förstå varann.

Enligt Wikipedia finns det aspisar som tycker att den bild man får i boken av en person med AS inte riktigt stämmer. Mina fem cent är att Christophers Asperger, som den porträtteras i boken känns ganska grav, med autistiska inslag.

Kan varmt rekommendera den.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 16:05:25, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Savanten Svante » 2007-09-30 12:48:51

Censurerad länk
Talbok på svenska!


Censurerad länk
Talbok på engelska!


Heja Mark Haddon!

Gillar ni talboken kan ni ju alltid göra som jag, köpa pocketen för att stödja författaren.



Moderator Mats:
Jag påminner om att inte länka till upphovsrättsskyddat material.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:05:26, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-05 16:25:31

harrypotter skrev:Del 2 - fristående:
Författare Hoopmann, Kathy
Titel Möss och utomjordingar: ett Aspergeräventyr / Kathy Hoopmann ; översättning: Urban Lindqvist


Jag har just läst igenom Hoopmans två böcker. Del ett var sådär. Tvåan var fan genial! En aspie och hans vän träffar en utomjording, som har svårt att förstå människorna på jorden, för de beter sig konstigt och har märkliga regler! :)

Tror den boken fungerar perfekt för små aspies!

[img]http://img408.imageshack.us/img408/2858/aspergerventyr2iz5.th.jpg[/img]

[img]http://img408.imageshack.us/img408/8436/aspergerventyrpz2.th.jpg[/img]
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 16:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Nästan ny bok

Inläggav Ganesh » 2008-05-09 8:27:52

Nästan ny bok om en kvinna som vi får följa genom barndom, äktenskap och skilsmässa. Och som diagnosticeras vid 40.

Kan det vara nåt?

http://www.guardian.co.uk/books/2008/mar/15/featuresreviews.guardianreview21?INTCMP=SRCH

The Language of Others
by Clare Morrall
her central character, Jessica Fontaine, occupies a parallel mental existence to other people because she has Asperger's syndrome. It isn't the extreme form made familiar by Mark Haddon's The Curious Incident of the Dog in the Night-time (she isn't even diagnosed until she's in her 40s), but it's significant enough to mark her out as different. The subtleties of communication with others bewilder her, leaving her isolated and vulnerable. All this combines to lend her voice distinctiveness and the same endearing tenderness Kitty showed in Astonishing Splashes of Colour. It's the warmth and roundedness of her characters that give Morrall's novels their appeal.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Alien » 2008-05-13 0:46:32

Clare Morralls romaner verkar intressanta. Hoppas de översätts till svenska också.

Kollade vad som fanns på biblioteket: Natural flights of the human mind

Samma roman fanns också att köpa på The English Bookshop för 114 kr.

Problemet med att låna är att det tar så lång tid för mig att läsa på engelska och jag blir stressad av att hinna läsa färdigt i tid.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:05:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nästan ny bok

Inläggav sommar » 2008-05-13 0:47:43

Ganesh skrev:Nästan ny bok om en kvinna som vi får följa genom barnbom, äktenskap och skilsmässa. Och som diagnosticeras vid 40.

Kan det vara nåt?

http://www.guardian.co.uk/books/2008/ma ... NTCMP=SRCH

The Language of Others
by Clare Morrall
her central character, Jessica Fontaine, occupies a parallel mental existence to other people because she has Asperger's syndrome. It isn't the extreme form made familiar by Mark Haddon's The Curious Incident of the Dog in the Night-time (she isn't even diagnosed until she's in her 40s), but it's significant enough to mark her out as different. The subtleties of communication with others bewilder her, leaving her isolated and vulnerable. All this combines to lend her voice distinctiveness and the same endearing tenderness Kitty showed in Astonishing Splashes of Colour. It's the warmth and roundedness of her characters that give Morrall's novels their appeal.


Ja, om den varit på svenska.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav alfapetsmamma » 2008-09-25 21:35:45

VargaVinter skrev:Jag föredrar troligen vetenskapliga helst ganska långa, det ska trots allt ta ett tag att läsa :roll: Vad du menar med matigt vet jag inte :?:


Med matigt menade jag matnyttigt, alltså mycket fakta men kanske inte så lättsmält eller lättläst.

Här kommer min läslista till dig. Jag orkar inte ta bort nåt så jag skriver kommentarer direkt efter det jag rekommenderar dig, fetar texten eller gör ett större radavstånd mellan böckerna. Har valt utifrån det du sa om att kunna läsa lite tyngre saker, och så vara mer intresserad av vuxna med AS än barn. Ville du nåt annat så hojta så gör jag om...

Autism, Aspergers syndrom och arbete. Andersson, Torbjörn och Zandén, Håkan.
Om Aspergers syndrom. Attwood.
En skrift om DAMP/ADHD. Axengrip, Christina och Jens
Att växa upp med en bror med autism: en lillasysters berättelse : en bok för barn om autism och Aspergers syndrom. Band, Eve och Hecht, Emily
ADHD/DAMP- en uppdatering. Beckman, Vanna
En väg till fängelset, om hyperaktivitet och aggressivitet. Beckman, Vanna
Gång på gång - Pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd. Beckman, Vanna
Projektet. Beckman, Vanna
Strider under hjärnåldern. Beckman, Vanna
Vulkanutbrott och istider, Beckman, Vanna och Fahlén, Tom
Vuxna med DAMP/ADHD. Beckman, Vanna
Vem var det du sa var normal? Bejerot, Susanne
Lycklig varannan onsdag. Boethius, Gunilla och Rydlund, Christina
Guide i helvetet. Brattberg, Gunilla
Enastående. Brattberg, Gunilla
En väg genom världen - en far minns sin sons resa genom autism och epilepsi. Calinescu, Matei Vackert, insiktfullt och djupt skrivet om en son med Asperger. Underbart med ett bra språk, det är alltför ovanligt. Mycket intressanta funderingar som jag inte stött på så mycket på annat håll. Författaren är forskare, det märks.
Autism från insidan. de Clercq, Hilde
Mamma, är det där ett djur eller en människa? de Clercq, Hilde
Mycket intressant om överselektivitet, alltså oförmåga att generalisera. Handlar mer om autism än om AS, men är mycket intressant ändå, för det går att ta bort några grader och lära sig värdefulla saker om ett autistiskt/aspigt sätt att tänka, dvs ett annorlunda sätt att tänka.
Flickor med AS och liknande störningar. Dahlgren, Inger
Varför stannar bussen när jag inte ska gå av? Dahlgren, Sven Olof
Fallbeskrivningar. Högintressanta tankar kring VAD havererade situationer berott på. Intelligent skrivet.
Nu förstår jag mig själv. Dysthe, Pernille
Aspergers syndrom: en översikt. Ehlers, Stefan och Gillberg, Christopher
Jag är ändå jag. Ekman, Oscar
Fräknar på hjärnan, Eriksson, Monica
Hur gör vi nu? - handbok för föräldrar och lärare, om barn med neuropsykiatriska funktionshinder. Eriksson, Monica
Att stödja barn med DAMP. Frelofte, Ingrid
Autism och Aspergers syndrom. Frith, Uta Innehåller Hans Aspergers text om de 44 pojkar han haft som patienter. Bara det är anledning nog att läsa boken.
Aspergers syndrom - och sedan? Gerland, Gunilla
Autism: relationer och sexualitet. Gerland, Gunilla
Det är bra att fråga. Gerland, Gunilla
En riktig människa. Gerland, Gunilla
Hur kan man förstå och behandla utagerande och självskadande beteende vid autism? Gerland, Gunilla
På förekommen anledning- om människosyn, "biologism" och autism. Gerland, Gunilla

Jag gillar Gerland, helt enkelt, så jag väljer ingen särskild där. Gillar bredden, att hon skrivit tunntunna böcker man kan kopiera och ge till släktingar som undrar men inte orkar läsa, och så skrivit väldigt fördjupade saker, som relationsboken (som skrevs som en uppsats) och På förekommen anledning som är en av mina stora favoriter. Sen gillar jag inifrån-perspektivet, förstås, och så är En riktig människa nåt av det första jag läst om AS och är märkt av det.
Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna. Gillberg, Christopher
Ett barn i varje klass- om ADHD och Damp. Gillberg.
Barn, ungdomar och vuxna med Aspergers syndrom. Normala, genier, nördar? Gillberg.
Genom dörrar. Grandin, Temple
Att handskas med Emil. Gravander, Åsa
Att handskas med diagnoser. Gravander, Åsa
Att handskas med livet. Gravander, Åsa, Widerlöv, Malin och Sjögren, Kristina
En riktig ”Emil”. Gravander, Åsa och Suominen, Sauli
Explosiva barn. Greene, Ross
Den besynnerliga händelsen med hunden om natten Haddon, Mark
Aspergers syndrom, universum och allt annat. Hall, Kenneth.
Jag vill ha ett liv. Hedman, Sofia
Kanske ett liv. Hedman, Sofia
Mysteriet med den blå flaskan- ett aspergeräventyr. Hoopland, Kathy
Möss och utomjordingar. Hoopland, Kathy
Om de bara kunde skärpa sig! Barn och ungdomar med ADHD och Tourettes syndrom. Iglum.
Miffon, nördar och Aspergers syndrom. Jackson, Luke
Nördsyndromet. Jalakas, Inger
Jag och mina diagnoser. Jansson, Håkan
Varför vill ingen leka med Dennis? Jasmin
En annorlunda barndom. Johansson, Iris
Kids in the Syndrome Mix of ADHD, LD, Asperger's, Tourette's, Bipolar, And More!: The One Stop Guide for Parents, Teachers, and Other Professionals. Kutscher, Martin
Min ljusa och mörka sida. Lantz, Theres
Det räcker inte med kärlek. Lexhed, Jenny
När jag blir stor ska jag bli Askungen. Lindgren, Birgitha
Lasses revansch. Lindström, Sverker
Autismens kultur. Mesibov, Gary Inte särskilt tung, men väldigt välskriven och trovärdig. Inte en massa jidder, utan rätt på. Härligt för mig som gillar den stilen. Utgiven av Föreningen Autism.
Flickor med AD/HD. Nadeau, G. Kathlyn
Inte som alla andra. Nilsson, Per
Jag avskyr ordet normal. Nordgren, Malin
Barn och ungdomar med DAMP Nydahl, Erika
Autismspektrumstörningar hos vuxna - några frågor och svar. Nylander, Lena Kortfattad men bra.
Aspergers syndrom- har jag verkligen det? Nörrö, Gunnel
Vi är inte bra på barn som Oscar- hur kan vi bli det? Petterson, Lena
Skuggsyndrom. Ratey, John
Barnet i glaskulan. Rubin, Birgitta.
En antropolog på Mars. Sacks, Oliver
ADHD hos flickor. SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering)
Stjärnor, linser och äpplen. Schäfer, Susanne
En överlevnadsguide för personer med Asperger Syndrom. Segar, Marc
Konflikter, missförstånd, ensamhet - återspeglingar av Aspergers syndrom hos vuxna? Stadler, Karin Intressant mest för att det är så extremt ovanligt- och välkommet- att nån med psykodynamisk skolning inser att den skolans förklaringsmodeller faktiskt inte kan förklara ALLA problem. Dessvärre hattigt och pladdrigt skriven. Intressant om man pallar att inte riktigt begripa varför ett stycke kommer just där det kommer och inte tio sidor tidigare eller senare. Hon hade helt klart behövt en bättre redaktör, tycker jag och en kompis som också läst den.
Autism och autismliknande tillstånd hos barn och ungdomar. Smedler, Ann-Charlotte
Aspergers syndrom. Steindal, Kari Mycket koncis och rejäl bok. Steindal är en norsk auktoritet på ämnet.
Sofias egen bok. Tikkanen, Märta
Sofia vuxen med sitt MBD. Tikkanen, Märta
Bråkiga ungar och snälla barn. Thimon, Ann-Christin
Att handskas med skitungar. Widerlöv
Att handskas med skitungar - en vardagspedagogisk handbok för skolan. Widerlöv
Ingen ingenstans. Williams, Donna En av mina favoritbiografier.
Autismspektrum. Wing, Lorna
Hur skolan kan hjälpa elever med Asperger Syndrom. Östman, Hans

Lite off-topic men ändå inte

Vem är det som bestämmer över ditt liv? Nilsonne, Åsa
Du måste inte älska dig själv. Wijnberg, Jeffrey

-------

Just nu läser jag en EXTREMT intressant bok, fast jag är inte klar så den kan inte komma med i listan. The ADHD autism connection heter den och handlar om att man nog är ute och cyklar när man vill dela upp ADHD och autismspektrumstörningar som helt separata tillstånd.

Det är antagligen så att det är ett paket av vilket man kan ha delar men inte andra, och att man idag tolkar vissa drag som ADHD eller autismspektrumstörningar för att det är det man LETAR efter.. Svårt att göra boken rättvisa så här - och jag är svintrött idag - men den är verkligen nåt extra (eller snarare är den helt rätt i tiden för mig, eftersom jag tänkt i de här banorna ett tag).

God läslycka tillönskas! :)
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:31, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Ganesh » 2008-10-05 19:16:52

A Quiet Belief In Angels av RJ Ellory.

http://www.orionbooks.co.uk/books/a-qui ... -paperback
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 16:05:32, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Alien » 2009-08-01 2:54:45

Här har någon (som tydligen är NT) skrivit om Den besynnerliga ...

Spoiler: visa
Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att boken är bra eller inte. Till saken hör att väldigt många som jag pratat om den med tidigare har höjt den till skyarna (nåja, nära på i alla fall) och jag tycker inte att den är riktigt så bra. Det är visserligen en bra historia med en annorlunda infallsvinkel (det är Christopher som berättar) och den är välskriven på så vis att det känns som att man verkligen får en insikt om hur det kan vara att ha AS.

http://thursday-n.blogspot.com/2009/07/curious-incident-of-dog-in-night-time.html

Det är förstås ofta så att om en bok är mycket omtalad och uppskriven, så kan läsupplevelsen bli en antiklimax. Fast för mig var det iaf helt nytt, hade aldrig läst något liknande förut.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 16:05:36, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav aspiemelly » 2009-08-01 18:20:41

En av dom bättre böcker jag läst, jag minns den faktiskt! Jag brukar ha oerhört svårt att minnas något jag läser om det inte är dom värsta "sanna" historierna, men denna boken fastnade. Det jag tyckte var lite kul var att när själva "hunden" är avklarad så har du halva boken kvar och den "riktiga" historien tar vid (svårt att förklara utan att avslöja alltihopa).
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 16:05:36, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-08-01 20:12:39

Jag tycker inte Den besynnerliga händelsen osv var så bra som det sas, men antagligen hade folk haussat den för mycket för mig, så jag fick helt skeva förväntningar.

En mycket roligare bok om en unge jag skulle tippa också skulle kvala in för AS, även om det inte sägs rent ut är Den siste samurajen av Helen deWitt. Obs, det är inte den som filmatiserats med Tom Cruise!!

http://www.amazon.com/Last-Samurai-Hele ... 0786887001
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 16:05:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in