aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Kanin » 2012-11-20 12:24:39

Oavsett om det är fusk eller inte (det är i alla fall fullkomligt förkastligt), så kan jag garantera dig att det inte finns några kryphål. Dessutom får du svårt att ägna dig åt rent fusk eftersom Försäkringskassan och socialtjänsten har rätt att få uppgifter från varandra.
Senast redigerad av Kanin 2012-11-20 12:32:26, redigerad totalt 1 gång.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Trampe » 2012-11-20 12:32:20

Det första man gör som socialsekreterare inom försörjningsstöd när man får ett nytt ärende är att lägga in en beställning till FK vilket gör att man ser precis varenda utbetalning från FK så därimnellan finns det inga kryphål.
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 12:32:48

tahlia skrev:
Sheyen skrev:Nej, det ska jag inte!


Då var vi klara här då.

Ja. Skönt att det blev en kortis, den här gången.

sunshinemalin skrev:
tahlia skrev:Fast kryphål är ju helt lagliga, vilket är själva poängen där. Dvs inte i lagens mening fusk. Sedan kan man mycket väl behöva pengarna även om man redan har aktivitetsersättning - i det här läget har vi ingen aning om hur vederbörandes situation ser ut.


ah tack, äntligen nån som fattar vad jag snackar om.

Vad ska du ha skattebetalarnas pengar till då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-20 12:36:52

sunshinemalin skrev:ok, ah ska kolla de på fk, tack!

jag har levt enbart på soc i så många år, oh dom har an bettet sig så illa. vill hitta ett kryphål, oh me de kan jag säga in your face bitch! hänger du me?


Trodde först att du levde på Aktivitetsstöd och ville på något vis komplettera detta med någon ersättning från Soc... Men när jag läser detta så tolkar jag det som du vill skicka ett "in your face" till Soc...
Vilket jag har full förståelse för då jag har högt personlig erfarenhet av hur illa de behandlar människor...

Men jag tror du tjänar själv på att lägga ned det och gå vidare om du lyckats ta dig från försörjningsstöd...

Om vi talar om att man får aktivitetsstöd som är på 225:- per dag. Då för man försörjningsstödet sen drar dom av de tusenlappar man får i aktivitetsstöd... Same same, rent ekonomiskt, fast krångligare och pengarna kommer från två olika ställen.

Men har du ett stöd eller en ersättning som överstiger nivån för försörjningsstödet, 3730:- plus hyra och el, har du ingen möjlighet att få några pengar av Soc...

Att tvingas leva på försörjningsstöd är det absolut mest förnedrande jag tvingats till i hela mitt liv. Skol mobbningen jag utsattes för var en dans på rosor jämfört med behandlingen som Soc utsätter mig för... Från skolan kunde man ju gå när det blev för jobbigt det kan man inte från Soc....

Så har du lyckats komma ur ett beroende av försörjningsstöd så önskar jag dig lycka till, släpp det gå vidare och gör allt som står i din makt för att inte hamna i detta beroende igen...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Abbreviation » 2012-11-20 12:44:17

Nej, det finns inga kryphål om din nuvarande ersättning är över existensminimum.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 12:47:39

Gersa skrev:Skol mobbningen jag utsattes för var en dans på rosor jämfört med behandlingen som Soc utsätter mig för...

På vilket sätt trycker de ner? är det mer än besök varje vecka där man måste berätta allt om jobbsökande och ekonomiska utgifter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-20 13:26:33

plåtmonster skrev:På vilket sätt trycker de ner? är det mer än besök varje vecka där man måste berätta allt om jobbsökande och ekonomiska utgifter?


Sedan jag kom dit första gången har de sagt att jag inte har där att göra. De säger att jag bör "välja" ett annat sätt att försörja mig.
Dom misstror allt jag säger och har från början antagit att allt jag säger är lögn.
Förmodligen har detta samband med mitt sätt att vara som person. Jag vägrar skämmas för att jag vid nästa 50 års ålder för första gången i mitt liv får någon form av hjälp av samhället... Det är inte så man "ska" bete sig, man ska tacksamt ta emot den hjälp man får och hålla tj...
Då har jag ändå inte kraven på jobbsökande över mig eftersom jag är sjukskriven. Så det kunde ju vara ännu värre...
Eftersom de kategoriskt anser att jag ljuger säger de nej till alla ansökningar jag gör utöver normen... Normen ligger en dryg tusenlapp under det som kallas existensminimum.
När jag sedan överklagar eller frågar om något drar de in något i normen som straff...
Den gång jag fick igenom en överklagan gällande en bäddmadrass så blev konsekvensen att de drog in mitt SL-kort. Vilket gjort att madrassen kostat mig flera tusen...
När jag tog mig till Soc för att det inte gick för mig att överleva på annat sätt så trodde jag i min enfald att jag skulle få hjälp... Istället blev jag ifrågasatt och det dröjde nästan tre månader innan jag fick en spänn utbetalt...
Hade jag inte haft mina föräldrar i livet, som kunde "låna" mig pengar till hyran, så hade jag inte haft någon lägenhet nu...

Jag anser inte att behandlingen på något sätt är mänsklig, och det är inget jag önskar min värsta ovän...

Jag har skrivit om detta i flera andra trådar.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Colours » 2012-11-20 19:25:04

Man har ju alltid socialtjänsten att gå till om man saknar pengar så egentligen finns ingen chans att hamna på gata .
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav kullan » 2012-11-20 19:28:38

Colours skrev:Man har ju alltid socialtjänsten att gå till om man saknar pengar så egentligen finns ingen chans att hamna på gata .


Nja det är inte helt sant. Motsvarar du dom kriteriena som soc har för att dom ska lämna ut bistånd till dig så visst men jag vet flera som så att säga # åkt mellan stolarna". Varken FK, AF eller SOC vill hjälpa dom. Då blir dom vräkta och får bo på gatan.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:31:07

kullan skrev:
Colours skrev:Man har ju alltid socialtjänsten att gå till om man saknar pengar så egentligen finns ingen chans att hamna på gata .


Nja det är inte helt sant. Motsvarar du dom kriteriena som soc har för att dom ska lämna ut bistånd till dig så visst men jag vet flera som så att säga # åkt mellan stolarna". Varken FK, AF eller SOC vill hjälpa dom. Då blir dom vräkta och får bo på gatan.

Jaså? Vad var det för krav då?

Vad jag vet ska det vara i princip helt omöjligt att hamna på gatan (i Sverige). De som hamnar där har antingen problem med alkohol eller andra droger.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Colours » 2012-11-20 19:32:20

kullan skrev:Då blir dom vräkta och får bo på gatan.


Men då har man väl lyckats dra på sig två lägenhetshyror också. Annars är det inga problem att få socialbidrag.
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:34:44

Colours skrev:
kullan skrev:
Colours skrev:Då blir dom vräkta och får bo på gatan.


Men då har man väl lyckats dra på sig två lägenhetshyror också. Annars är det inga problem att få socialbidrag.

Så tänker jag också. Ett vanligt krav är dock "ingen alkohol", har jag hört. Om personen ifråga ändå super ner sig och skiter i det kravet slutar personen ifråga att få pengar från SOC och hamnar på gatan eller i någon pundarlägenhet. Då har de alltså gjort ett val; tigga pengar och droga ner sig, istället för att få bo i en lägenhet och försöka få ett normalt liv.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-20 19:45:00

Colours skrev:Man har ju alltid socialtjänsten att gå till om man saknar pengar så egentligen finns ingen chans att hamna på gata .


Jo så är det någon politiker som tänkt när de skapat SoL.... Men sen eftersom Soc. skiter i vad som står där så kan vem som helst hamna på gatan utan någon som helst specifik orsak...

Jag var mindre än en vecka från att hamna på gatan i februari förra året... Jag har inte och har aldrig haft några drogproblem. Heller aldrig några betalade hyror. Utan det var bara så att Soc bestämde sig för att jag skulle säga upp min lägenhet för att få rätt till försörjningsstöd... Orsaken till att jag skulle säga upp min lägenhet var att det fanns ett bosparande på 25 tusen kronor som jag skulle leva upp innan jag var berättigad till försörjningsstöd... Sedan att jag blev bostadslös genom detta var enligt Soc. inte deras problem....
Så att man inte kan bli utslängd på gatan i Sverige är en illusion i den politiskaverkligheten, i den reellaverkligheten som jag lever i fungerar det inte riktigt likadant...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:50:30

Gersa skrev:
Colours skrev:Man har ju alltid socialtjänsten att gå till om man saknar pengar så egentligen finns ingen chans att hamna på gata .


Jo så är det någon politiker som tänkt när de skapat SoL.... Men sen eftersom Soc. skiter i vad som står där så kan vem som helst hamna på gatan utan någon som helst specifik orsak...

Jag var mindre än en vecka från att hamna på gatan i februari förra året... Jag har inte och har aldrig haft några drogproblem. Heller aldrig några betalade hyror. Utan det var bara så att Soc bestämde sig för att jag skulle säga upp min lägenhet för att få rätt till försörjningsstöd... Orsaken till att jag skulle säga upp min lägenhet var att det fanns ett bosparande på 25 tusen kronor som jag skulle leva upp innan jag var berättigad till försörjningsstöd... Sedan att jag blev bostadslös genom detta var enligt Soc. inte deras problem....
Så att man inte kan bli utslängd på gatan i Sverige är en illusion i den politiskaverkligheten, i den reellaverkligheten som jag lever i fungerar det inte riktigt likadant...

Men va? De ville kanske att du skulle flytta in till en hyresrätt.

Det är ju inget nytt att SOC inte ger pengar om det finns pengar att ta av.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 19:54:23

Gersa skrev:Orsaken till att jag skulle säga upp min lägenhet var att det fanns ett bosparande på 25 tusen kronor som jag skulle leva upp innan jag var berättigad till försörjningsstöd... Sedan att jag blev bostadslös genom detta var enligt Soc. inte deras problem....


Detta tillsammans med att det snabbt omvandlas från hyreslägenheter till bostadsrätter måste tolkas som att de vill sparka ut alla som möjligtvis kan hamna på socialens bord.

Man kanske skulle öppna kontor bredvid socialen där man lär deras klienter hur man skaffar sig ett oftast snabbt levebröd utanför lagen :twisted:

@Sheyen, Det kanske inte finns någon ledig hyresrätt i kommunen och byter man kommun så är det inte deras problem....
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 19:55:47

plåtmonster skrev:@Sheyen, Det kanske inte finns någon ledig hyresrätt i kommunen och byter man kommun så är det inte deras problem....

Självklart; för då är det väl en annan kommun som tar hand om det?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-20 20:09:08

1. Eftersom jag lever på försörjningsstöd saknar jag rätten att flytta om inte flytten godkänns av de båda kommunerna.
2. Eftersom jag saknar inkomst kan jag inte teckna ett hyreskontrakt. Så den möjligheten fanns/ finns inte..

Utan enligt Soc. beslut skulle jag säga upp min lägenhet skicka mina grejor till tippen och bege mig med det jag kunde bära till närmaste härbärge.... För att klara mig några månader på de tusenlappar som därmed frigjordes...

Allt detta kollat med Bostadsförmedling, Socialtjänst och Socialjour...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Abbreviation » 2012-11-20 20:11:02

Finns jättemånga som blivit hemlösa utan drogproblem. Soc har inget krav om att man inte ska dricka (eller knarka, för den delen). Men givetvis får man inte ha några besparingar.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav kullan » 2012-11-20 20:13:28

Sheyen skrev:Vad jag vet ska det vara i princip helt omöjligt att hamna på gatan (i Sverige). De som hamnar där har antingen problem med alkohol eller andra droger.


Det finns familjer där man av religiösa skäl tex. Bestämt att kvinnan i hushållet inte ska jobba utan vara hemmafru tex.Hade Frun jobbat hade familjen klarat sig men deras tro säger att kvinnan ska vara hemma.

Dessutom så räcker det med att du inte betala hyran i tid så blir du vräkt och vart du tar vägen skiter hyresvärden i.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 20:14:36

Abbreviation skrev:Finns jättemånga som blivit hemlösa utan drogproblem. Soc har inget krav om att man inte ska dricka (eller knarka, för den delen). Men givetvis får man inte ha några besparingar.

Jag har iaf hört om sådana fall, men inte att det alltid är så, så klart.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Sheyen » 2012-11-20 20:15:43

kullan skrev:
Sheyen skrev:Vad jag vet ska det vara i princip helt omöjligt att hamna på gatan (i Sverige). De som hamnar där har antingen problem med alkohol eller andra droger.


Det finns familjer där man av religiösa skäl tex. Bestämt att kvinnan i hushållet inte ska jobba utan vara hemmafru tex.Hade Frun jobbat hade familjen klarat sig men deras tro säger att kvinnan ska vara hemma.

Dessutom så räcker det med att du inte betala hyran i tid så blir du vräkt och vart du tar vägen skiter hyresvärden i.

Alltså jag förstår inte varför du skiter i att svara på frågor. De är inte retoriska.
Sheyen skrev:Jaså? Vad var det för krav då?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Gersa » 2012-11-20 20:17:51

I det här fallet var ju bosparandet knutet till mitt boende, vilket gjorde att de ansåg att jag skulle säga upp lägenheten och ta in på närmaste härbärge.
Det känns för mig som ett utmärkt exempel på Socialtjänstens hänsynstagande..

Det var vid detta tillfälle min läkare ringde upp min socialsekreterare och menade att det inte var lämpligt att placera mig på ett härbärge med tanke på min hälsa... På detta svarade min socialsekreterare "och varför ringer du till mig och berättar det!"...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav Abbreviation » 2012-11-20 20:27:23

Japps, Gersa, finns många sådana fall. Skitdumt, verkligen, men det handlar ju om hur lagarna är utformade. Det är liksom inte de enskilda personerna som bestämmer.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

aktivitetsstöd + bidrag av socialen ?

Inläggav kullan » 2012-11-20 20:30:59

Kraven är att du ska stå som arbetssökande tex.Du får inte äga någon bil eller något annat av värde. Motorcykeln måste man sälja oxå.Är man skogsägare så måste man sälja sin andel. allt för att få in pengar. När man gjort det och ändå behöver hjälp med ekonomin kan man få stod från soc.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in