Jobb, plugg eller annat.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jobb, plugg eller annat.

Inläggav thefilosofer » 2012-11-20 17:25:04

Nu har jag tröttnat på att vara en efterbliven potatis och kommit fram till att jag måste göra någonting, jag försökte plugga gymnasiet för fjärde gången i höstas men hoppade av efter en månad. Problemet är att alla jobb kräver gymnasiekompetens, även om man ska jobba i kassan på Ica. Försäljare tänker jag inte bli, då jag är emot det ur ett moraliskt perspektiv (jobba med att lura människor på saker dom inte vill ha utan att känna empati kan jag inte då jag har en "själ")

Tänker inte försöka plugga gymnasiet för femte gången, det går uppenbarligen inte helt enkelt. Har gått IT, El och sen komvux i två omgångar. Det är inte så att jag är dålig på lektionerna, jag är den enda som snackar och var klart den bästa i alla ämnen jag tog i höstas. I dom få ämnen jag läst klart har jag MVG och VG trots att jag knappt varit där.

Komvux funkar MYCKET sämre än vanliga gymnasiet för mig.

Jag jobbade i några år som IT-tekniker, men jag blir totalt försoffad när jag sitter framför datorn, blir lättirriterad, blir psykiskt trött (i sån utsträckning att jag somnat framför dator på jobbet), deppig osv. Arbetet gick sämre och sämre och till slut slutade jag göra något där och sade upp mig. I plugget är det samma sak med trötthet, somnar på lektionerna, brukar örfila mig själv, trumma med fötterna, dricka SKITMYCKET kaffe osv, men det är något allvarligt fel på mig tror jag, för jag kan inte ens hålla upp huvudet i slutet av lektionen. Läkarna trodde jag hade ADHD, men det vet jag att jag inte har, vi gjorde en diagnosering ändå, jag hade inte adhd men dom såg att något var fel i min koncentration, att mina pupiller slutade följa med i testen, att jag blev frånvarande osv.

Fick concerta utskrivet. Det blev en enorm förbättring i vissa aspekter, dagen efter jag började med det tecknade jag gymkort, ny replokal till bandet, började spela gitarr igen osv. Jag fick grymt mycket energi, något jag aldrig haft, har alltid varit konstant trött (blir typ frånvarande, halvsover på något sätt. T ex när vi hade basket i högstadiet så somnade hjärnan till efter ett tag, bara stod där, polaren passade till mig, fast istället för att ta emot den så flög den rakt in i mitt ansikte, då så *boooink!* vaknade jag till, haha). Men plugget funkade inte ett dugg bättre.

Vad fan ska jag göra? Jag vill inte sitta hemma, vad är det för liv att leva liksom? Jag vill hänga med i samhället.

Jag är emot FAS3 också btw, vi hade sådana på mitt jobb som IT-tekniker, människor som jobbade på heltid, mycket hårdare än mig i MÅNADER utan att få EN spänn! Det är inte praktik, det kallas slaveri. Mitt ex hade FAS3 på en klädbutik, hon stod och arbetade i kassan och lagret medans personalen stod och rökte. Arbetsförmedlingen erbjöd henne t o m en praktikplats på ett kafé där hon skulle praktisera från kl 9-19 utan rast, 10 timmars arbete om dagen utan lön ....
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Jobb, plugg eller annat.

Inläggav sussi83 » 2012-11-20 20:16:18

"efterbliven potatis" :lol: ASG...
Du kan ju få hjälp att hitta en anpassad arbetsplats genom Habiliteringen...
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Jobb, plugg eller annat.

Inläggav TORatANDET » 2012-11-20 20:18:00

Har du analyserat exakt varför det inte fungerade för dig just på Komvux? Alltså vad hindrade dig från att nå ditt mål? Det vore kanske bra information för att du skall kunna lära något av det och komma vidare på ett bra sätt.

Antagligen finns det många samverkande skäl. Hur var det t.ex. med genuin motivation, otydliga mål eller prioriteringar, förberedelser, hantering av distraktioner (och en massa annat) ... ?
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Jobb, plugg eller annat.

Inläggav dasunbedingte » 2012-11-20 20:19:53

sussi83 skrev:"efterbliven potatis" :lol: ASG...
Du kan ju få hjälp att hitta en anpassad arbetsplats genom Habiliteringen...


Haha, ja. AF skickade mig till ett jobbcoach-företag anpassat för människor med ADHD (fungerar bra även om en har AS, finns en till där just nu med samma diagnoser). Är som ett enda dagcenter... kul ibland, irriterande för oftast. Skönt folk som arbetar där, likaså deltagarna... men va fan. Friterad potatis typ.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Jobb, plugg eller annat.

Inläggav phenoumenon » 2012-11-23 2:06:36

thefilosofer skrev:I plugget är det samma sak med trötthet, somnar på lektionerna, brukar örfila mig själv, trumma med fötterna, dricka SKITMYCKET kaffe osv, men det är något allvarligt fel på mig tror jag, för jag kan inte ens hålla upp huvudet i slutet av lektionen. Läkarna trodde jag hade ADHD, men det vet jag att jag inte har, vi gjorde en diagnosering ändå, jag hade inte adhd men dom såg att något var fel i min koncentration, att mina pupiller slutade följa med i testen, att jag blev frånvarande osv.


Jag tycker att det låter rätt mycket som ADD, alltså ADHD utan hyperaktiviteten, men det borde väl kanske ha framkommit i testerna i så fall. Vet i alla fall en person med den diagnosen (ADD) som beskrev det på nästan exakt samma sätt som du gör.

http://en.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_disorder
phenoumenon
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2011-01-02
Ort: Luleå

Jobb, plugg eller annat.

Inläggav thefilosofer » 2012-11-27 1:58:41

Har du analyserat exakt varför det inte fungerade för dig just på Komvux? Alltså vad hindrade dig från att nå ditt mål? Det vore kanske bra information för att du skall kunna lära något av det och komma vidare på ett bra sätt.


Hela grejer med planerande, LÄXOR (jag har aldrig i hela mitt liv läst läxor), grupparbeten osv. Ju mer som görs på distans, desto svårare =/

Antagligen finns det många samverkande skäl. Hur var det t.ex. med genuin motivation, otydliga mål eller prioriteringar, förberedelser, hantering av distraktioner (och en massa annat) ... ?


Motivationen är väl typ bara att "jag vill ha gymnasiekompetens, punkt". Jag är fullkomligt ointresserad av skola i all form, allt jag någonsin lärt mig har jag lärt mig själv. Så hela grejen med skola kommer ju liksom aldrig gå =/ jag har varit tvungen att lära mig allt själv här i livet. :(
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Jobb, plugg eller annat.

Inläggav plåtmonster » 2012-11-27 4:26:06

thefilosofer skrev:allt jag någonsin lärt mig har jag lärt mig själv. Så hela grejen med skola kommer ju liksom aldrig gå =/ jag har varit tvungen att lära mig allt själv här i livet. :(


Möjligheten finns att tentera av gymnasiebetygen en för en.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jobb, plugg eller annat.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-28 1:47:17

Kan man inte planera eller läsa på distans så fixar man inte att tentera av saker heller.
Hade det bara varit för det så hade jag rekommenderat folkhögskola men eftersom du säger att du inte vill ha/klarar av mer skola så är inte det en lösning heller.

Har de kollat om dina koncentrationsproblem kan bero på något fysiskt?

Du säger att du alltid har varit väldigt trött. Hur är det med din kondition? Sover du ordentligt på nätterna?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in