LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-19 13:29:28

Undrar om någon fått denna insats beviljad.
Jag har sökt den i ett år nu och får bara en massa olika svar varför de inte gäller mig.
I LSS lagstiftningen finns inga sådana begränsningar som min LSS-handläggare anger.

Först sa de att denna insats bara gällde barn. Då frågade jag var de kunde läsa detta. Samt att jag tyckte det var konstigt när det fanns korttidsboende i kommunen för Vuxna med Asperger.... Då vart det väldigt tyst under några månader, sedan ficka jag svaret att jag inte hade det vårdbehov som krävdes för att söka insatsen. Jag har då frågat var detta vårdbehov finns specificerat men det kan ingen svara på...

Det är bara så man alltid har gjort vilket då måste ge att det också är korrekt....

Som jag ser det så borde det i så fall finnas något lokalt politiskt beslut att man i kommunen bestämt denna inskränkning i LSS...

Men eftersom jag inte kommer så långt att jag får lämna in en formell ansökan får jag ju heller inte något formellt beslut som jag i så fall skulle kunna överklaga....

Så jag undrar finns det någon som sökt och fått denna insats?
Eller om någon sökt och fått avslag, i så fall varför?

PM gärna om ni inte vill skriva det på forumet.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-19 13:41:00

Tag kontakt med Socialstyrelsen. Jag har fått god hjälp av dem. Du frågar om det som kommunen anger som skäl, och ger sedan svaren till kommunen.

Tyvärr kan du ha råkat ut för samma som jag, d.v.s. kommunen kommer ALLTID att hitta nya skäl att inte bevilja. Jag har sökt otaliga gånger och fått avslag av lika många anledningar, ibland rena lögner.

Ofta är syftet att långdra det hela så att det man söker för, t.ex. ett läger, blir för sent.

Man behöver INGET vårdbehov för kortis!!! Det enda man behöver är rekreation och miljöbyte som man inte REDAN NU ordnar själv. De får inte som till mig säga att jag kan köra iväg med min bil själv, eller att "jag [handläggaren] betalar minsann mina resor själv" eller "du träffar aspergare på föreningen, du har inget rekreationsbehov" eller "du får rekreatino FRÅN din familj genom att umgås MED dem".

Jag misstänker starkt att vissa kommuner helt enkelt bestämt sig för att smarta och till synes dugliga aspergare inte ska ha kostsamma insatser. Det gäller vi som "ser relativt normala ut" i hur vi lever. Jag t.ex. är gift och har stundom haft det mycket ansträngt i hemmet, med läkarintyg på att jag behöver miljöbyte.

Vid överklaganden har rätterna lyssnat mycket mer på kommunen, och en gång to. vägrat ta upp en överklagan eftersom kommunen sagt att det inte var som jag sade. (Då hade kommunen ljugit och sagt att jag var på hundklubbar jämt och reste mycket utomlands - jag hade varit på hundklubb för 6 år sedan, och rest en gång med ledsagare för lika länge sedan.)

Man har inte mycket att sätta emot.

Seanst kom de på nytt kryphål. Det ridklubb de brukar skicka handikappade på, har inte rätt tillstånd, så då behövde de inte ens tänka på att bevilja mig det. "De måste ju ha tillstånd". Men de skickar än idag andra handikappade dit.

Jag har även fått höra: "ni aspergare tror att det bara är att knäppa med fingrarna så får ni allt ni vill ha".

Så fungerar det.

Mitt tips är att ställa alla frågor till Socialstyrelsen. Det fick mig inte att få kortis, men genom samma tillvägagångssätt fick jag iontaktperson, och dessutom mitt boendestöd som kontaktperson (de tvärvägrade först, och har haft som praxis att man inte får det, men efter vad SoS skrev, kunde de inte neka).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-19 14:34:39

Har varit i kontakt med Socialstyrelsen i frågan. De säger att de inte har något med frågan att göra utan att jag ska ta upp detta med min handläggare...
Moment 22 som vanligt mao...

Problemet är att politiker och tjänstemän på div myndigheter utgår från att kommuner följer gällande lagstiftningar. Vilket inte alls är fallet...

Därav att jag myntat begreppen politisk respektive reell verklighet.

Det verkar vara så att de lagar som ska vara till ens hjälp i själva verket blir hinder för att man ska få någon hjälp...

Att LSS insatsen enligt ovan måste ske på ett godkänt LSS boende kan jag inte heller finna någon dokumentation på... Jag har hört att det finns kommuner som inte tolkar det så i alla fall... Skulle gärna vilja ha detta bekräftat...

När då de som ska hjälpa en hänvisar till andra vårdgrannar enligt de lagstiftningar som styr deras verksamhet blir det inte riktigt rätt för att uttrycka det milt... Min psykolog hävdar att jag ska få en massa hjälp genom LSS... Min LSS-handläggare säger att de insatser psykologen talar om inte existerar. Min psykolog har varit med att ta fram LSS och vet vad som var avsikten med de olika formuleringarna och anser därför att hon har rätt...
Och jag försöker förklara att det spelar ingen roll hur mycket rätt hon har om min LSS-handläggare är av en annan åsikt...

Detta är totalt omöjligt att förstå för de ansvariga, för det står ju i LSS-lagstiftningen vad som gäller...

Det som ingen kan begripa att vad som står eller inte står i olika lagstiftningar sk... Soc högaktningsfullt i. Och kan så också riskfritt göra eftersom man som kund hos soc. är totalt rättslös...

Sen sitter ansvariga politiker och tror att allt fungerar som det står i de lagar de varit med att besluta om.... Och när jag informerar dem om motsatsen så hittar jag ju följaktligen på alltihopa....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Flinta » 2012-11-19 18:36:16

Du skulle kunna be psykologen ringa LSS-handläggaren för att bestämma tid för ett möte där ni alla tre deltar? Be i förväg om psykologens stöd så att hen kan tydligaregöra dina behov av t ex korttidsvistelse.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-19 19:43:32

Psykologen vill inte lägga sig i vad dennes vårdgrannar gör... Ingen vill lägga sig i vad någon annan gör eller inte gör... Det är väl det som är ett av problemen...

Min psykolog kan säga att det där kan inte jag göra något åt men det kan LSS-handläggaren. Sedan när jag frågar LSS-handläggaren kan denne inte göra något alls... Vad sen min psykolog har sagt eller inte betyder ingenting, eftersom det är åsikter som de håller för sig själva för att inte "lägga sig i" sina vårdgrannars arbete...

Vårdgrannar är ett begrepp jag aldrig hört talas om för ett par veckor sedan, det är alltså de som ska hjälpa en på olika sätt.. Typ Soc, AF, FK, vården m.fl.
Och de vill inte lägga sig i sina vårdgrannars arbete för då kan ju de göra det samma tillbaka... Och då kan vi ju hamna i den helt orimliga situationen att någon faktiskt granskar och kritiserar vad någon annan gör. Vilket verkar vara i princip förbjudet i Sverige... Det skulle ju kunna sluta i något så absurt som att någon måste ta ansvar för sina handlingar och det har verkligen ingenting med Svenskt myndighetsutövande att göra...

Så då låter alla vårdgrannar göra sina fel på sitt eget håll och ingen är ansvarig för nått...
Och skulle det komma fram, hur skulle de veta?? De gör ju bara som de alltid gjort...

Så vad psykologen kan göra är att hon kan informera soc om hur jag mår, men inte ha några synpunkter på vad de ska göra åt det...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Sheyen » 2012-11-19 20:34:29

Jag har aldrig blivit nekad något stöd.

Varför vill du ha det där stödet?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-19 21:06:30

Därför jag inte varit utanför min dörr på två år... Och insatsen finns enligt LSS-lagstiftningen till fall att man är i behov av miljöombyte och/ eller rekreation...
Men när jag försöker söka den så får jag bara svaret att jag inte kan söka den, grejen är att orsaken varierar för varje gång....
Först kunde jag inte söka för den var bara för barn. Nu kan jag inte söka för att jag inte har tillräckligt stort vårdbehov......
Ingen av dessa begränsningar finns beskrivna i LSS-lagstiftningen så jag bara försöker ta reda på varför man inte kan få den hjälp som man, i det här fallet, enligt LSS-lagstiftningen har rätt att få...

Eftersom alla politiker tror att lagstiftningarna som finns följs så existerar ju inte problemet att man inte får den hjälp som politikerna tror man får..... Om ni förstår...
Så då måste jag ju få ett beslut som visar att verkligheten inte ser ut såsom politikerna tror... Men jag kan ju inte få något beslut när jag inte får söka......

Moment 22 som vanligt mao.....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Sheyen » 2012-11-19 21:14:18

Men om de bedömt att du inte behöver stödet så behöver du det ju inte, enligt dem.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-19 21:29:52

Det är inte frågan om att de gjort någon bedömning, de säger att jag inte har rätt till insatsen i fråga. Om de gör en bedömning finns följaktligen ett beslut att sedan visa eller överklaga eller vad jag nu gör.....
Skälva problemet är ju det faktum att de vägrar låta mig ansöka så det slipper göra bedömningen du talar om och därmed inte behöva ta ett beslut som strider mot lagstiftningen...
Eftersom jag enligt lagstiftningen har rätt till insatsen..... Eller åtminstone söka den....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Flinta » 2012-11-19 21:51:38

Om du skickar in en ansökan med posten är väl d tvugna att göra en bedömning och du får ett skriftligt svar m beslut där d står att du beviljas insatsen x eller att du inte beviljas insatsen x..? Sedan kan du överklaga beslutet om du inte beviljas insatsen x du ansökt om. Det kan väl inte vara förbjudet att skicka in en ansökan (d lurar dig om d säger att du inte får d - kanske för att d innbär jobb för dom att utreda, bedöma o fatta beslut?).
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Sheyen » 2012-11-19 21:53:45

Gersa skrev:Det är inte frågan om att de gjort någon bedömning, de säger att jag inte har rätt till insatsen i fråga. Om de gör en bedömning finns följaktligen ett beslut att sedan visa eller överklaga eller vad jag nu gör.....
Skälva problemet är ju det faktum att de vägrar låta mig ansöka så det slipper göra bedömningen du talar om och därmed inte behöva ta ett beslut som strider mot lagstiftningen...
Eftersom jag enligt lagstiftningen har rätt till insatsen..... Eller åtminstone söka den....

Men sök den då.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-19 22:06:29

Men jag får ju inte det....... Orkar inte tjafsa med dig om samma sak jag i ett års tid tjafsat med min LSS-handläggare om..... Ansökan måste ske på ett speciellt formulär som LSS-handläggaren ska ta fram utifrån mina önskemål. Men när jag frågar efter detta så säger de bara att jag inte kan söka....
LSS-lagstiftningen säger en sak och praxis en annan.... Precis som vanligt....
Men eftersom alla politiker tror att det är lagstiftningen som gäller så tror de inte på mig när jag säger att jag inte ens kan söka insatsen i fråga... Därmed finns heller ingen orsak för dem att göra något åt det.................................
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Sheyen » 2012-11-19 22:13:03

Gersa skrev:Men jag får ju inte det....... Orkar inte tjafsa med dig om samma sak jag i ett års tid tjafsat med min LSS-handläggare om..... Ansökan måste ske på ett speciellt formulär som LSS-handläggaren ska ta fram utifrån mina önskemål. Men när jag frågar efter detta så säger de bara att jag inte kan söka....
LSS-lagstiftningen säger en sak och praxis en annan.... Precis som vanligt....
Men eftersom alla politiker tror att det är lagstiftningen som gäller så tror de inte på mig när jag säger att jag inte ens kan söka insatsen i fråga... Därmed finns heller ingen orsak för dem att göra något åt det.................................

Ok. Då ska jag sluta försöka att hjälpa dig, då. Googlade runt lite, men tänker inte göra det nu då.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Flinta » 2012-11-19 22:13:42

Kanske.. kan du få hjälp av Habiliteringens kurator att få det där speciella pappret du behöver och har rätt till för att kunna ansöka om insatsen? Ett(eller två..) telsamtal mellan kuratorn o LSS-handläggaren borde räcka för att du ska få d på posten eller med mail.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-19 22:28:14

Jag vet hur det går till att söka... LSS-handläggaren fyller i en ansökan med mina önskemål som sedan skickas hem till mig. Jag skriver under den och därmed är ansökan gjord...

Men eftersom jag för svaret att jag av olika orsaker inte kan söka så fyller min LSS-handläggare heller aldrig i någon ansökan....

Enligt de flesta kommuner finns det ett krav på att två grund skäl ska finnas för att ansökan ska beviljas:

Den sökandes behov av miljö ombyte.
Samt avlastning av anhöriga.

Enligt dom i HD så är det andra kravet inte förenligt med LSS-lagstiftningen. Men ändå ställs kravet av de flesta kommuner....

Därav att jag undrar om någon fått denna insatts och om ni då uppfyllt båda kriterierna eller bara det första? Eller om någon ens lyckats ansöka om den?

Men för att jag överhuvudtaget ska få frågan prövad så måste jag få ett beslut. För att få ett beslut måste jag lämna in en ansökan. För att jag ska kunna lämna in en ansökan så måste min LSS-handläggare skriva en. För att min LSS-handläggare ska skriva en ansökan måste hon gå med på att jag kan söka insatsen.

Jag har som sagt hållit på med detta sedan i december förra året utan att ha fått möjligheten att söka insatsen....

När jag söker insatsen via brev eller mejl som enligt lagen ska vara fullt tillräckligt får jag svaret att ansökan måste göras på särskild blankett och att denna blankett skrivs ut av min LSS-handläggare.... Som sagt moment 22...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Lilla Gumman » 2012-11-19 22:40:03

Hej!

Korttidsvistelse kan ju också innebära att familjen får avlastning samtidigt som man själv får miljöombyte/rekreation.

I Ludvika kommun innebär det att utvecklingstörda barn får åka på korttidsvistelse var tredje helg, oftare vid större funktionshinder gissar jag. Så länge som den utvecklingsstörde personen bor hemma hos föräldrarna (eller fosterföräldrar, eller motsvarande) åker den utvecklingsstörde till korttids. När den utvecklingsstörde flyttar till gruppboende, beviljas inte längre korttids.

Är man som jag gift och har egen lägenhet utan hjälp, då är korttids inget som kan komma i fråga alls. Att jag har AS gör att jag inte passar in bland de utvecklingsstörda, och har således inget på korttids att göra. Anpassad korttidsverksamhet verkar inte finnas.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Lilla Gumman » 2012-11-19 22:45:19

Hej!

Här står det ju klart och tydligt, att det är barn och personer med svåra funktionshinder som kommer i fråga.

Korttidsvistelse utanför hemmet
Barn med funktionsnedsättning har rätt till en tids vistelse i ett särskilt korttidshem, hos en stödfamilj, på ett sommarläger eller liknande. Tanken med den här insatsen är att den som har funktionsnedsättning ska få miljöombyte samtidigt som anhöriga får avlastning och vila.

Korttidstillsyn för ungdomar över tolv år
Ungdomar över tolv år med omfattande funktionsnedsättningar har rätt till korttidstillsyn utanför hemmet före och efter skolans slut samt under lovdagar, studiedagar och sommarlov.

http://www.1177.se/Dalarna/Regler-och-r ... ade---LSS/

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Flinta » 2012-11-20 11:15:35

Jag har för mig att jag hört om vuxna m AS som sökt korttidsvistelse för att kunna åka på läger för aspergare o träffa andra m samma diagnos. Sommarläger brukar ju anordnas av t ex Attention på folkhögskola. D har varit tyst i den här tråden om detta hittills.. Möjligen är d en del av er medlemmar som har denna plan.. och då kan jag förstå att man inte svarar här.. Men d vore trevligt att få veta HUR vanligt d är att man får korttidsvistelse beviljad för att åka på läger. Om jag minns rätt så kan d uppstå frågor kring den ev summa man får i ersättning o vad den ska täcka, ibland ingår mat, husrum och/eller resa t/r - ibland inte.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Lilla Gumman » 2012-11-20 11:49:10

I Helsingborg gäller det som du skrev, Flinta:
6. Korttidsvistelse utanför hemmet
Korttidsvistele innebär att en vuxen eller barn med funktionsnedsättning får möjlighet till miljöombyte och avkoppling samtidigt som anhöriga får avlastning. Korttidsvistelsen kan ske i en stödfamilj, på ett korttidsboende eller genom lägerverksamhet.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-20 12:14:06

Det är att reda ut vad som gäller som är syftet med frågorna.
Vissa kommuner säger att det finns begränsningar i denna insats. Att den bara gäller barn, eller att den ska ge en avlastning för anhöriga samt en rekreation för den som får insatsen...

Dessa begränsningar strider mot vad Regeringsrätten har kommit fram till i en dom, vilket gör att jag försöker ta reda på om kommunerna i allmänhet ändå fortsätter med sina hittepåregler...

I Stockholm där jag bor finns det korttidsboende för vuxna personer med Asperger. Ändå hävdar kommunen att insatsen bara gäller barn.....

Detta problem är ganska generellt kommunerna gör på ett vist sätt för att de alltid gjort så. de har ingen koll på om detta är förenligt med de lagar som finns... Men så länge ingen försöker trycka in vad som är rätt och fel i huvudet på den så är min erfarenhet att de inte kommer att ändra sig....

Jag har mao inte lagt ett år på detta enbart för egen vinning, utan för att försöka få reda på vad som egentligen gäller....

Problemet är väl att innan jag kommit så långt så har reglerna ändrats...

LSS-lagen är samma över hela Sverige, därför är det väldigt konstigt att vissa kommuner begränsar den enligt eget tycke medan andra kommuner inte gör det...

Men när det nu finns en dom i regeringsrätten på att de båda kriterierna, rekreation för den som söker samt avlastning för dennes omgivning, inte behöver uppfyllas... Så är det förfarande så att många kommuner skriver att det är så på sina hemsidor... Då är frågan om de gör det trots att de vet att detta är fel eller om dom hoppas att ingen ska komma på det??
Enligt domen i regeringsrätten räcker det alltså med att den som söker behöver rekreation och att detta behov inte kan uppfyllas på annat sätt för att man ska ha rätt till insatsen ifråga.

Att insatsen bara skulle gälla barn är troligen att de rör ihop den med 9 § punkt 7...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav tahlia » 2012-11-20 12:17:59

Jag tror nyckelordet i hela grejen här är avlastning. Den här insatsen är inriktad på både sökande och familj. Dvs om det inte innebär någon avlastning för människor som är nära dig och vanligtvis sköter om dig så kommer du konsekvent att nekas.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-20 12:45:59

Detta kommer sig av att man i beredningen av lagstiftningen resonerade på detta sätt...

Men eftersom denna formulering inte finns med i LSS-lagstiftningen så säger regeringsrätten att det räcker med att den sökande har ett behov av miljöombyte och/ eller rekreation som inte kan uppfyllas på annat sätt för att insatsen ska ges... Men detta sker inte som jag förstår det... Vilket är konstigt när det finns en prejudicerande dom som säger att det ska göra så.

LSS-lagstiftningen är ju faktiskt till för de som har funktionshinder primärt inte dess omgivning.

Så återigen, därav att jag försöker reda ut vad som egentligen gäller. Kommunernas praxis eller gällande lagstiftning?
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Kanin » 2012-11-20 13:04:34

Förarbeten är en rättskälla och har betydelse för hur lagen ska bedömas av domstolarna. Däremot så säger inte propositionen uttryckligen att båda syftena måste vara uppfyllda.

Emellertid krävs en bedömning av om berörda personer "behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt".

Av förarbetena framgår endast att insatsen främst är tänkt för situationer då den funktionshindrades anhöriga är i behov av avlösning men även för att tillgodose behov hos den funktionshindrade själv att komma till en annan miljö. Enligt Regeringsrättens mening saknas därmed grund för att kräva att båda de nu angivna rekvisiten skall vara uppfyllda. Korttidsvistelse bör således kunna komma i fråga för att tillgodose såväl behov av avlösning som behov av enbart miljöombyte eller rekreation. En annan sak är att utrymmet för vuxna ensamstående att göra anspråk på denna insats för sin rekreation kan vara mer begränsat av andra skäl. Vuxna som inte lever i familjegemenskap och som har sådana stora funktionshinder och stödbehov att LSS är tillämplig måste ha sin tillvaro organiserad på ett sådant sätt att de kan få sitt behov av stöd och service tillgodosett, t.ex. genom personlig assistans. Assistans kan då ges även för rekreationsändamål (jfr 9 a § andra stycket LSS).

Avgörande för om rätt till insatsen korttidsvistelse utanför det egna hemmet föreligger i ett visst fall är om den enskilde har behov av just en sådan insats och detta behov inte tillgodoses på annat sätt.
Källa: https://lagen.nu/dom/ra/2006:66
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

LSS § 9 6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Inläggav Gersa » 2012-11-20 13:33:28

Men domen i regeringsrätten borde väl vara prejudicerande, eller?
Den säger ju som sagt att det räcker med att behovet av miljöombyte/ rekreation finns hos den sökande och att detta inte kan lösas på annat sätt.... Kravet att det ska avlasta omgivningen anser inte regeringsrätten behöver vara uppfyllt.

Men då kanske tolkningen som min LSS-handläggare gör att jag kan söka fondmedel ute på stan för att komma hemifrån.... Det är ju då ett annat sätt att lösa det....
Men om den tolkningen är ok, så gäller det ju i så fall i stort sett alla stöd eller bidrag...
Sök medel ur en fond så behöver du inte försörjningsstöd...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in