Den (STORA) app-tråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-11-10 2:44:13

Googles play app är usla på att informera om hur stort minne en app behöver. Hur ska man då veta om man vågar installera någon ny app?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-11-11 1:14:40

Jag vill ha en spelapp som kräver minimalt med minne och som funkar på min Samsung Galaxy mini. Jag hittar bra appar på nätet men när jag går till mobilen och försöker ladda ner den så finns dom inte. jag försökte med Tetris Free. Finns inte i google play app på mobilen. Likadant med ett bubblesspel.Jag har 18.88 MB kvar på internminnet och 1,71 GB totalt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sv: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Moggy » 2012-11-11 2:42:19

Mitt tips är att prova Quell, ett enkelt pusselspel.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2012-11-17 15:19:58

Efterlyser en bra ljudinspelningsapp, den ska inte sluta spela in om man låser skärmen för att spara på batteriet (eller dölja att man spelar in), den ska även kunna spara direkt till SD-kortet så man inte blir begränsad av mobilens minne (det är till Android så klart, iP* har ju inte SD-kort) samt vara gratis (reklamfinansierad är ok eftersom jag blockar reklamen med AdFree).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-11-17 15:29:49

RecForge Lite kör jag med. Den klarar bara att spela in via mikrofonerna (främre o bakre), men inte annat ljud från exv webbsändningar. Men att exv spela in dottern som spelade piano blev jättebra. Den har inställning gör att skärmen ska hålla sig vaken under inspelning. Klarar mp3, wav och ogg.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-11-19 9:47:25

Bild
Ovo Is A Fantastically Minimalistic One-Finger Timer For Android With Voice Recognition
Håller med, Ovo är den absolut enklaste och smidigaste timern jag nånsin testat. Den är verkligen One-Finger. Särskilt smidigt att kunna snooza sig själv med ett enda klick. Testade inte röstfunktionen.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav clivia » 2012-11-19 11:44:14

bör ju testas, ska göra det
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-11-22 10:52:40

Jag antar att alla Androidmobilen har 2 appar förinstallerade. SocialHub och Talk. Jag har försökt ta reda på hur man brukar den och om den man ev. chattar med måste ha en android oxå.

Social Hub verkar vara en app man chattar via mobilnumret? Stämmer det?

Talk Vad är det för nåt? Vart hamnar man via den appen?

Jag har förstått att det är varianter på chattappar men inte hur dom funkar. Kan man tex. logga in på skype via Talk eller vad?
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-11-22 11:31:33

kullan skrev:Jag antar att alla Androidmobilen har 2 appar förinstallerade. SocialHub och Talk. Jag har försökt ta reda på hur man brukar den och om den man ev. chattar med måste ha en android oxå.

Social Hub verkar vara en app man chattar via mobilnumret? Stämmer det?

Talk Vad är det för nåt? Vart hamnar man via den appen?

Jag har förstått att det är varianter på chattappar men inte hur dom funkar. Kan man tex. logga in på skype via Talk eller vad?

Talk = Google Talk dvs Googles chattprogram. Finns även en video plugin till den så att den kan "leka" Skype :) http://www.google.com/talk/

SocialHub är inte ett standard Androidprogram utan ett paket som Samsung skeppar med sina modeller, som består av appar för att kunna chatta, maila, ringa, messa, twittra, facebooka mm och kunna sy ihop allting på ett smidigare sätt. Samsung vill hellre man kör deras SocialHub än den vanliga facebookappen till exempel. (Själv använder jag facebookappen minimalt, och hatar att den tar dessutomm så jäkla mycket plats, uppåt 10-20 MB, tur att jag kan ha den på sd-kortet)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-11-22 11:41:20

barracuber skrev: Samsung vill hellre man kör deras SocialHub än den vanliga facebookappen till exempel.


Så jag har installerat facebookappen i onödan enbart för att jag inte visste om det. Då kan jag avinstallera appen och börja använda social hub istället. :)

Ja appen tar stor plats samt buggar.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-11-22 11:45:23

Jag har inte dubbelkollat att det verkligen är så, jag bara antar av själva namnet att det är ett "socialt paketprogram". Tror att dottern körde det ett tag - hon har en Galaxy Mini, men hon gick sedan över till FB_appen. Kolla först ifall Socialhub verkligen klarar Facebook, annars blir du nog besviken.

Däremot, eftersom även du tycker FB-appen tar stor plats, så finns det flera alternativ som tar mindre plats. Om du är intresserad kan jag gräva fram nån länk om det
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2012-11-22 11:46:33

barracuber skrev:Däremot, eftersom även du tycker FB-appen tar stor plats, så finns det flera alternativ som tar mindre plats. Om du är intresserad kan jag gräva fram nån länk om det


Gärna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2012-11-22 12:13:38

kullan skrev:
barracuber skrev:Däremot, eftersom även du tycker FB-appen tar stor plats, så finns det flera alternativ som tar mindre plats. Om du är intresserad kan jag gräva fram nån länk om det


Gärna.

Three Best Free Facebook Alternative Apps for Android

Men man kanske inte ska spola Social Hub helt o hållet. Här står om hur kopplingen till Facebook fungerar: How to use Social Hub on your Samsung Galaxy S2

Man kan välja att låta den synka olika information mellan mobilen och sitt Facebook-konto. Då hamnar ens FB-kontakter som kontakter i telefonboken, Facebook events (som födelsedagar) hamnar i telefonens kalender, och inlägg på Facebook ploppar upp i SocialHub:s meddelandeflik. Man väljer själv vilket av allt detta som ska ske.

Artikeln handlar om en S2:a. Men självklart funkar det även på enklare modeller, om än inte lika snabbt.

Ett paket som Socialhub är smidigt om man gör många olika saker - chattar, mailar, messar, ringer, twittrar, facebookar - ofta med samma personer. Men om man enbart exempelvis facebookar större delen av tiden, tycker jag det verkar enklare att köra en dedicerad facebookapp för då bli de andra funktionerna ganska onödiga.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2012-11-22 16:50:53

Själv använder jag bara Facebook för att chatta så jag letade rätt på en app för det ändamålet Facebook Messenger.

Social Hub har jag nog inte sett på min Samsung (eller så avinstallerade jag den när jag rootade).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Peace » 2012-12-21 14:24:42

Fick min första iphone för ett tag sen och vill gärna ha tips på roliga/användbara appar. Spel också. Vill endast ha gratisappar.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Peace » 2012-12-23 17:03:53

Nån som vet en bra schema-app som är gratis? Hittar bara skolscheman och betalappar.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Den (STORA) app-tråden

Inläggav matgar » 2012-12-23 19:39:39

Peace skrev:Nån som vet en bra schema-app som är gratis? Hittar bara skolscheman och betalappar.

Vad ska du göra? spontant så tänkte jag på google calendar.. inte ett schema direkt. men kan ju fylla samma funktion
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2013-01-21 12:28:09

DiskUsage

Gratis, smidig, smart androidapp för att få en överblick över telefonminnet (internal), sd-kortet, hur apparna tar plats. Man ser tydligt hur saker ligger organiserat i telefonen.

När det gäller apparna slipper man gå in på var och en för att se hur stor deras cache och data tar - den här appen visar grafiskt alla apparna samtidigt.

Jag såg t ex att min Maxthonwebbläsare och Google Maps tog 20 MB vardera av telefonminnet, vilket jag då kunde rensa eftersom jag sällan kör de apparna.

Grundfunktionerna funkar för alla, vissa extrafunktioner enbart för rootade mobiler.

Bild
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Flia » 2013-01-21 23:37:10

barracuber skrev:DiskUsage

Gratis, smidig, smart androidapp för att få en överblick över telefonminnet (internal), sd-kortet, hur apparna tar plats. Man ser tydligt hur saker ligger organiserat i telefonen.

När det gäller apparna slipper man gå in på var och en för att se hur stor deras cache och data tar - den här appen visar grafiskt alla apparna samtidigt.

Jag såg t ex att min Maxthonwebbläsare och Google Maps tog 20 MB vardera av telefonminnet, vilket jag då kunde rensa eftersom jag sällan kör de apparna.

Grundfunktionerna funkar för alla, vissa extrafunktioner enbart för rootade mobiler.



Tackar :-)Happy
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2013-03-04 14:20:30

Backup Installed Apps on Android to Dropbox or Google Drive
One of the best features of having an Android phone is that you can install custom ROMs on your phone which brings in additional functions and features. But each time you install a new ROM, you will have to install your apps from start which is a real painful task. Recently we have covered about Carbon Backup app which allows you to take a backup of your apps and sync it across multiple devices with support for cloud storage.

Easy App Toolbox is yet another free tool for Android which allows you to take a backup of your apps. But unlike Carbon backup app, this one provides cloud storage integration in the free edition as well.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2013-03-04 15:03:27

Carbon Backup hittar jag inte i Play men här finns Easy App Toolbox.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2013-03-04 17:33:31

Swisch, app för att skicka pengar snabbt mellan olika banker. Under 2013 är det helt gratis att använda appen (den funkar, jag har testat) men från nästa år blir priset en krona per överföring (vilket det kan vara värt jämfört med vanliga sega överföringar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2013-03-04 17:55:21

Miche skrev:Swisch, app för att skicka pengar snabbt mellan olika banker. Under 2013 är det helt gratis att använda appen (den funkar, jag har testat) men från nästa år blir priset en krona per överföring (vilket det kan vara värt jämfört med vanliga sega överföringar).

Man ser mycket reklam om den. Swish stavas det förresten.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Miche » 2013-03-04 22:36:52

Miche skrev:Carbon Backup hittar jag inte i Play men här finns Easy App Toolbox.

Upptäckte just att Easy App Toolbox har irriterande begränsningar för backup till molnet som gör den hopplös att använda.

Jag fortsätter använda Titanium Backup ★ root som jag faktiskt betalat för (visserligen kräver den en rootad apparat men det har jag ju redan).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in