Högklackade skor

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-17 20:17:20

Rest is best skrev:Tycker ni att jag är knäpp för att jag har det här intresset?



Nej, absolut inte! :-)Happy :-)Hug
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Högklackade skor

Inläggav Flinta » 2012-11-17 20:24:18

Svarta skrev:
Rest is best skrev:Tycker ni att jag är knäpp för att jag har det här intresset?



Nej, absolut inte! :-)Happy :-)Hug


Nej.

Har du många skor i garderoben (va roligt d låter..ursäkta)/samlar du? Bär du skorna själv?

Jag är nyfiken på "d bakomliggande psykologiska fakktorer" som spelar roll o gör att ff a kvinnor dras till skohyllorna med ff a högklackade skor i skobutikerna.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Högklackade skor

Inläggav Rest is best » 2012-11-17 20:59:44

Är det färre och färre kvinnor som dras till att använda högklackade skor menar du?
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

Högklackade skor

Inläggav Miche » 2012-11-17 21:11:33

Flinta skrev:Njuter ni av ljudet mot asfalten när ni har hög-/mellan-/lågklackade skor?

Min ex måste ha klack som låter när hon går för att inte snubbla, sen spelar det ingen roll om det är låg eller hög klack, men hon föredrar helt klart en hög klack (omkring 5-8 cm gissar jag på).

Hon får en betydligt mycket bättre hållning i högklackat (låga klackar ger henne ryggont) och inte ont i fötterna heller.

Rest is best skrev:Tycker ni att jag är knäpp för att jag har det här intresset?

Definitivt inte, jag gillar att se kvinnor som kan gå snyggt i högklackat (alldeles för många stolpar fram), det som gäller är att gå på tå och inte sätta ner klacken först (speciellt om den är smal).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Högklackade skor

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-11-17 21:26:39

Innan jag fick barn var standardhöjden på vardagsklackar 10-12 cm för mig, 15 ibland på krogen. Aldrig lägre än fem. Men det krävs träning så efter barnen har jag inte samma höjder längre.

Älskar skor. Går rak i ryggen och med högt huvud med dem. I mina bekvämaste klackskor (10 cm) har jag inga problem att springa både i backar och trappor. Men jag gillar faktiskt lågskor också i vissa fall. En tydlig klack ger dock något distinkt till formen. Och med rätt klädsel ger det något distinkt till ens egna former också!

Apropå skor i sängen är det nog inte så ovanligt, rent estetiskt. Men om man har ett par rejäla stilettklackar fyller de även ett rent praktiskt syfte, som ett slags handtag längst ut på benen! (Ni kan säkert tänka er hur man kan utnyttja det.)

OT, grattis Miche, jag ser att du blivit med flickvän!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Högklackade skor

Inläggav Parvlon » 2012-11-17 21:37:50

Tycker det ser onödigt och obekvämt när nån har såna "skor".
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Högklackade skor

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-11-17 21:40:42

Parvlon skrev:Tycker det ser onödigt och obekvämt när nån har såna "skor".


En sån tur att jag inte kommer över till dig och tvingar dig att ha dem då!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Högklackade skor

Inläggav Parvlon » 2012-11-17 22:49:51

Undantag kan iofs göras.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Högklackade skor

Inläggav gadas » 2012-11-17 23:10:26

Bjäbbmonstret skrev:Den som har högklackat för ofta kan få för korta hälsenor. Men om man bara har på sig det ibland på fest är det väl en annan sak.

Stretcha vadmusklerna! Enklast av allt att sträcka ut. Men ta av skorna först! Och ta på några med sula som inte glider - alternativt ta spjärn mot något å så luta dig framåt utan att lyfta hälen från golvet. Håll utsträckt i 10-15 sekunder, spänn sedan muskeln i 7-8 sekunder och sträck ut igen maximalt i 15-20 sekunder. Lite uppvärmning är bra innan, mest nytta gör det om man använt muskeln innan och t ex gått en promenad. Det var de praktiska aspekterna, nu till det estetiska...
Är inte tjusningen just att det ÄR opraktiskt - då kan man väl vara säker på att hon har skorna av någon annan anledning - de kanske var billiga t ex :wink:
Platåskor är väl ännu mer opraktiskt - och mycket riktigt ännu häftigare... Fast för att vända på resonemanget en gång till så säger en del att platåerna gör det så lätt att gå i högklackat - för då behöver man inte gå på tå. En skenbart oskyldig ursäkt kan också vara eggande...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Högklackade skor

Inläggav tahlia » 2012-11-18 0:04:01

Parvlon skrev:Tycker det ser onödigt och obekvämt när nån har såna "skor".


Det beror på att det är onödigt och obekvämt. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Högklackade skor

Inläggav Rest is best » 2012-11-18 0:18:58

Angelic Fruitcake skrev:Innan jag fick barn var standardhöjden på vardagsklackar 10-12 cm för mig, 15 ibland på krogen.


Shit 15, det är jättehögt ju : - ) Hur känns det att ha så höga?

Admin: fixade citatet
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

Högklackade skor

Inläggav Rest is best » 2012-11-18 1:47:02

Är det någon som vet var man kan köpa ett par billiga? Skulle gärna ha ett par på hyllan som souvenirer för att de är så snygga samt vackra : - )
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

Högklackade skor

Inläggav Rest is best » 2012-11-18 11:01:46

Kanske inte de snyggaste högklackade skorna jag sett, men de tillhör definitivt de mest bisarra klackarna jag sett : - )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-18 11:08:00

Flinta skrev:
Svarta skrev:
Rest is best skrev:Tycker ni att jag är knäpp för att jag har det här intresset?



Nej, absolut inte! :-)Happy :-)Hug


Nej.

Har du många skor i garderoben (va roligt d låter..ursäkta)/samlar du? Bär du skorna själv?

Jag är nyfiken på "d bakomliggande psykologiska fakktorer" som spelar roll o gör att ff a kvinnor dras till skohyllorna med ff a högklackade skor i skobutikerna.



Definiera många! :wink:

Jag tycker ju inte att jag har SÅ mycket skor... Min äldre syster har fler, t.ex. Däremot så är jag VERKLIGEN FÖRTJUST i vissa av de par jag äger. Andra är jag mer neutral inför. Och ja, jag bär mina skor. :)

Det är snyggt med höga klackar, men jag väljer mina tillfällen till att bära dem p.g.a. bekvämlighetsskäl. Vilket också gör det speciellt att bära dem, för då känner man sig extra fin. :)
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-18 11:10:02

gadas skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Den som har högklackat för ofta kan få för korta hälsenor. Men om man bara har på sig det ibland på fest är det väl en annan sak.

Stretcha vadmusklerna! Enklast av allt att sträcka ut. Men ta av skorna först! Och ta på några med sula som inte glider - alternativt ta spjärn mot något å så luta dig framåt utan att lyfta hälen från golvet. Håll utsträckt i 10-15 sekunder, spänn sedan muskeln i 7-8 sekunder och sträck ut igen maximalt i 15-20 sekunder. Lite uppvärmning är bra innan, mest nytta gör det om man använt muskeln innan och t ex gått en promenad. Det var de praktiska aspekterna, nu till det estetiska...
Är inte tjusningen just att det ÄR opraktiskt - då kan man väl vara säker på att hon har skorna av någon annan anledning - de kanske var billiga t ex :wink:
Platåskor är väl ännu mer opraktiskt - och mycket riktigt ännu häftigare... Fast för att vända på resonemanget en gång till så säger en del att platåerna gör det så lätt att gå i högklackat - för då behöver man inte gå på tå. En skenbart oskyldig ursäkt kan också vara eggande...



Det är helt riktigt angående platåskorna, de är MYCKET lättare och bekvämare att gå i! :)
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-18 11:11:00

Rest is best skrev:Är det någon som vet var man kan köpa ett par billiga? Skulle gärna ha ett par på hyllan som souvenirer för att de är så snygga samt vackra : - )



Vad är billigt för dig? Tänk på att kvalité ibland kostar... :mrgreen:
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-18 11:12:12

Dessa kallar jag bisarra:

Bild
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Högklackade skor

Inläggav Rest is best » 2012-11-18 12:43:11

Ja, de röda är definitiv än mer bisarra :-)049
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

Högklackade skor

Inläggav elle » 2012-11-18 13:25:58

platåskor är kula . sånahär bär jag på sommaren ( klack 8 cm, platå 3 cm ).
Bild
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Högklackade skor

Inläggav plåtmonster » 2012-11-18 17:38:06

Det var en ortoped som sågade platåskor ganska ordentligt för ett tag sedan som skadliga. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Högklackade skor

Inläggav Svarta » 2012-11-18 19:54:39

plåtmonster skrev:Det var en ortoped som sågade platåskor ganska ordentligt för ett tag sedan som skadliga. ;)



Tja, ingen sko med högre klack är väl direkt fotvänliga. Men det är helt klart lättare och skönare att gå i skor där skillnaden i höjd mellan tårna och hälen inte är för stor (såsom många platåer), jämfört med motsatsen. :)
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Högklackade skor

Inläggav elle » 2012-11-18 20:32:04

platta skor är inte så vänliga mot ryggen :
Modet med platta skor håller i sig. Converse, ballerinaskor och liknande säljer fortfarande bra. Men enligt naprapater är skorna en orsak till ont i ryggen.


– Jag skulle säga att det är regel snarare än undantag att platta skor är dåligt för folk, säger naprapat Patrik Larsson.

Även om han inte tror det är den enda anledningen till ont är skorna en av dem. Av 16-29-åringarna var det en tredjedel förra året som hade problem med ryggen enligt Folkhälsoinstitutet. Och oftast vet de inte varför. Men en av anledningarna kan vara en sena i foten som blir spänd av att gå runt i platta skor och sedan sprider sig smärtan ända upp till ryggen och nacken.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4730726
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Högklackade skor

Inläggav plåtmonster » 2012-11-19 3:10:21

Om platta skor inte är bra. Men inte heller högklackat. Så borde det finnas en optimal lutning. Frågan är vad den är?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Högklackade skor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-11-19 3:15:08

gadas skrev:Stretcha vadmusklerna! Enklast av allt att sträcka ut. Men ta av skorna först!


Var god rikta inte det där till mig. Jag tycker egentligen det är rätt onaturligt med högklackade skor och tycker det är synd att det finns kvinnor som deformerar sin kropp att det inte kan gå i annat. Hade en bekant som fick lov att operera sig efter många år i högklackat. Då har det gått för långt.


Admin: fixade citatet
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in