Tål du SSRI? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Blir du ångestfylld av höjd serotoninnivå?

Ja, mycket
13
21%
Ja, i viss mån
4
7%
Kanske
6
10%
Nej, inte mycket
4
7%
Nej, inte alls
20
33%
Jag mår jättebra av mer serotonin
14
23%
 
Antal röster : 61

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav marcooleo » 2012-11-15 23:49:21

Man blir dämpad av SSRI och andra psykofarmaka vilket resulterar i abnorma drömmar, mardrömmar då hjärnan försöker "reparera" sig självt av den förträngning av känslor som dessa läkemedel skapar
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav hatarallt » 2012-11-16 16:48:23

Har käkat 375 mg venlefaxin i 10 månader, den gjorde att jag kunde le och skratta. Den är väldigt bra när den funkar.

Men missar jag/är sen med en dos blir jag helt utslagen. Var 12 timmar sen med min dos i söndags vilket som gjorde mig helt utslagen i flera dagar. Feber, illamående, hjärnstöttar, extrem huvudvärk, kallsvett, extrem depression/ångest och ingen sömn. Usch.
hatarallt
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-08-12

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav Gersa » 2012-11-16 17:09:06

När jag ätit SSRI så blir det som en konstgjord depression fast den inte blir så djup som en obehandlad dito.....
Kort sagt jag blir som en Zombie....
Vilket inte läkarna trott på för så ska det inte kunna bli.....

Ska tillägga att jag inte testat alla varianter. Tror att jag testat fyra olika typer genom åren. Men samtliga med samma effekt. Finns väl några till...


Men SSRI påverkar väl inte bara Serotoninnivån?
När jag läser FASS så får jag intrycket av att det råder ganska stor osäkerhet runt hur SSRI egentligen fungerar. Formuleringarna i FASS är av typen man tror att......


Ska dock test igen enligt Temple Grandins förslag. Innebär att dosera med 2,5-5 mg per dag. Detta hjälper tydligen henne mycket, men dessa nivåer har jag aldrig testat då 20 mg är start dosering enligt läkarna jag har haft.
Enligt mina läkare kan inte 2,5-5 mg ha någon effekt...

Enligt Temple Grandin som blir speedad när hon äter "normala" doser, men för betydligt mindre ångest när hon tar 2,5-5 mg per dag... Hon talat iofs om Prozac...

Så det som gör många speedade har precis motsatt effekt på mig..... Inte så ovanligt iofs....
Läkarna tror givetvis jag bara hittar på detta för att djävlas med dem...

Jag har skrivit mer detaljer angående mina erfarenheter av SSRI i andra trådar så jag ska inte tjata om allt igen.... ;-)
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav KalleKus » 2012-11-16 19:39:33

Jag mår bra av venlafaxin som väl är ett sk SNRI.
Visst blir man avstängd på ett sätt men samtidigt försvann till stor del min sociala fobi, mutism, ångest, depression och sömnproblem med det! :-)Happy
Så jag är väldigt glad över att det finns.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav kuj kuj » 2012-11-16 20:05:30

jag använder flixetin och mår bättre av det.
men har provat många andra anti depressiva!
kuj kuj
 
Inlägg: 179
Anslöt: 2012-02-07

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2012-11-16 21:37:12

hatarallt skrev:Har käkat 375 mg venlefaxin i 10 månader, den gjorde att jag kunde le och skratta. Den är väldigt bra när den funkar.

Men missar jag/är sen med en dos blir jag helt utslagen. Var 12 timmar sen med min dos i söndags vilket som gjorde mig helt utslagen i flera dagar. Feber, illamående, hjärnstöttar, extrem huvudvärk, kallsvett, extrem depression/ångest och ingen sömn. Usch.


Du fick utsättningsbesvär helt enkelt.

Några gånger när jag missade ta den fick jag som elstötar i huvudet. :?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav Red and green » 2012-11-16 23:22:49

Nu är jag av SSRI. Medvetet val att sluta. Känner varken till eller från.

Bra att slippa noja över eventuella biverkningar.

Nu känner jag mig fri !

Avslutat kapitel.

:-)
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav onlyhell » 2012-11-19 23:09:55

Jag tål det inte. Mår jättedåligt och får självskadebeteende tillbaka, och får vanföreställningar.
Mitt problem är inte depression, och nu har jag äntligen fattat att det är helt fel medicin för mej.
Har provat flera olika både SSRI och SNRI, men åt h-vete med sån medicin. Mår bättre än någonsin utan medicin nu.
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav manne » 2012-11-20 1:16:07

Cleveland skrev:Personligen tror jag att dopaminåterupptagningshämmare fungerar bättre än ssri mot depressioner.

Dopamin ger en ork, lust och vilja och man mår som en gud. Serotonin enligt mina erfarenheter är mer obehag och illamående.


och vilka mednciner är det då som mger dopamine vad heter dessa namn?
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav marcooleo » 2012-11-20 23:17:29

manne skrev:
Cleveland skrev:Personligen tror jag att dopaminåterupptagningshämmare fungerar bättre än ssri mot depressioner.

Dopamin ger en ork, lust och vilja och man mår som en gud. Serotonin enligt mina erfarenheter är mer obehag och illamående.


och vilka mednciner är det då som mger dopamine vad heter dessa namn?

Concerta, Ritalin, Metamina. Men det är fan inte lätt att få det utskrivet om man bara har Asperger, alla läkare jag varit i kontakt med har totalvägrat
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav Fortytwo » 2012-11-21 8:46:10

marcooleo skrev:
manne skrev:
Cleveland skrev:Personligen tror jag att dopaminåterupptagningshämmare fungerar bättre än ssri mot depressioner.

Dopamin ger en ork, lust och vilja och man mår som en gud. Serotonin enligt mina erfarenheter är mer obehag och illamående.


och vilka mednciner är det då som mger dopamine vad heter dessa namn?

Concerta, Ritalin, Metamina. Men det är fan inte lätt att få det utskrivet om man bara har Asperger, alla läkare jag varit i kontakt med har totalvägrat


Voxra är ej svårt att få däremot! Har för mig att det är en noradrenalin- och dopaminåterupptagshämmare som ursprungligen användes för rökavvänjning men nu även används i antidepressivt syfte. Jag blev personligen helkonstig av den så jag kunde inte ta den så länge, men jag vet folk som blivit piggare och mått bra av den.

Edit: Just det, sedan finns ju MAO-hämmare som Nardil och Parnate. De funkar jättebra för vissa som har depressioner som ej blivit hjälpta av SSRI och liknande. Speciellt människor med depressioner av atypisk art ska kunna bli lyfta av MAO-hämmare, har jag hört. Det är inte så vanligt att få MAO-hämmare utskrivna eftersom det föreligger kostrestriktioner som man måste följa för att inte få skador av dem.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav manne » 2021-07-17 18:35:23

brukat att få hemska mardrömmar på dessa ssri piller.

skulle helst vilja vara utan ssri tycker att just ssri har mycket biverkningar av sig.
så som hemska mardrömmar mm. :cry: :!:
manne
 
Inlägg: 18380
Anslöt: 2007-08-23

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav Sheyen » 2021-07-17 19:16:30

Jag tror jag klarar SSRI rätt bra. Tar så mycket annat, så jag vet inte vad som är vad när det gäller upplevelser.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in