ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav kullan » 2012-11-14 20:29:27

Min intressen är:

Textilt konsthantverk

Stickning
Virkning
Krokning
Fritt skapande broderi


Pelargoner Och här kommer jag bli lite nördig För nu ska jag räkna upp lite olika sorter inom pelargonfamiljen

Vanliga Zonalpelargoner
Döftpelargoner
Rosenknoppspelagoner
Stjärnpelargoner
Tulpanpelagoner
Änglapelagoner
Engelska pelargoner
Vilda pelargoner
Pelargoner med dekorativt bladverk
Minipelargoner
Dvärgpelagoner
Hängpelargoner Hybridhängpelargoner
Äggskalspelagoner


Ja det var det mesta tror jag. Kan ha glömt någon sort men nu kommer jag inte på nån mer.

Jag lyssnar på musik Min musiksmak är extremt bred.

Laga mat med kompisar

Katter Jag gillar alla slags kattdjur. Tycker dom är vackra.

Kristallhealing och tarotkortläggning Gör det endast med mig själv för min egen skull. Jag ger ingen saens eller behandling till någon annan.

Ja det är väl mina intressen i stora drag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav Banzai » 2012-11-14 21:51:15

KaosPrinsessa: Victoria Frances är otroligt duktig (visste inte vad hon hette, tack för namnet). Här är några konstnärer som jag tycker skulle passa in i denna gengre, som jag inte heller kände till, men som jag tydligen gillar Gunnerromantic (hon är helt fantastisk på monster!). En annan är väl kanske Luis Royo som är en extremt duktig konstnär. Personligen så skulle jag kalla denna stil för "skräckromantik", men det är ju en litterär gengre, men det är så jag tänker mig den översatt till olika media.

För min del så får du gärna berätta det material du tycker är vackert och även det du målar/ritar på. Jag har fått för mig att tråden är till för att man ska få kräkas ur sig ALLT om sina intressen, vare sig någon annan vill läsa eller ej.

Hoppsan, nu satt jag och surfade bort nästan två timmar på DA tack vare ditt inlägg! :lol:

Och nu ska jag rita en häst tror jag bestämt. :D
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-11-14 22:19:08

Banzai skrev:men som jag tydligen gillar Gunnerromantic (hon är helt fantastisk på monster!). En annan är väl kanske Luis Royo som är en extremt duktig konstnär.

Ah GunnerRomantic har jag missat :O Har själv ett DA konto annars :P Luis Royo är riktigt bra med, även om jag inte gillar honom lika mkt som Victoria Frances (har två typposters med hennes verk och två i papper).

Banzai skrev:För min del så får du gärna berätta det material du tycker är vackert och även det du målar/ritar på. Jag har fått för mig att tråden är till för att man ska få kräkas ur sig ALLT om sina intressen, vare sig någon annan vill läsa eller ej.

Haha ok, ja då kanske det kommer ett sånt inlägg så småning om :P
Hoppas fler skriver i tråden snart för jag tycker det är en intressant tråd och har läst alla inlägg mer eller mindre ^^
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav Banzai » 2012-11-15 0:31:19

Kullan: Har du några foton på dina olika pelargoner så man får se? Tycker Äggskalspelargoner låter intressant. :D

Jag har nu skissat upp ett hästhuvud och tar lite te- och muppaus.

Tänkte jag kan berätta lite om mitt nuvarande fanatiska intresse nämligen orkidéer! Då Orchidaceae är en av världens största blomfamiljer så finns det mycket att välja på, men som vanligt, då jag är som jag är, så är jag intresserad av ytterst få arter och har endast tre (fast jag säger alltid att jag har två för två av dem ingår i samma familj; Cypripedioideae ).

Mitt ena favoritsläkte är då den vanliga och synnerligen lättskötta Phalaenopsis, mer känd som Brudorkidé. Av dessa så har jag 25 naturarter, 12 primärhybrider, 9 komplexa namnade hybrider ("namnade" innebär att korsningarna är registrerade i det internationella orkidéregistret) och 8 onamnade komplexa hybrider (mer kända som "vanliga sketna nopsisar"). 54 Phalaenopsis trängs på fönsterbrädorna här hemma med andra ord. Det finns ca 60-talet naturarter upptäckta, men jag är inte intresserad av att ha en av varje, utan vill ha de jag tycker är fina och de som inte har hårig läpp. :shock: Kan inte knappt titta på dem på bild ens en gång.

Jag har även fler av samma art helt enkelt för att de varierar väldigt mycket i färg, det är då Phalaenopsis equestris jag talar om (förstår inte vart hästen kommer ifrån, det latinska namnet för "mygga" hade varit mer passande). Just det, glömde ju nämna att Phalaenopsis kommer av "mal" då jag har för mig att det var herr von Linné som tyckte blommorna liknade malar när han såg dem för första gången. Eftersom jag är så förtjust i equestris så har jag även flest primärhybrider där den ena föräldern är just equestris.

Det andra släktet jag har är då Paphiopedilum, eller Venussko som den kallas (den tropiska motsvarigheten till vår Guckusko, Cypripedium calceolus ) och består av någonstans mellan 60-80 arter. Jag har inte så många Paphar (som vi nördar säger) och kommer inte skaffa så många heller då det endast är vissa av dess underarter jag är intresserade av. Min Paphsamling består främst av arter från Sigmatopetalum, dels för att de har så otroligt vackra blad, men även för att de har vackra blommor. Det finns en ytterligare två öh...underarter? med fläckiga blad, men då blommorna får mig att tänka på toalettstolar eller urinoarer så gillar jag dem inte. Jag ber alla botaniker om ursäkt för mitt missbruk av ord som "familj", "släkte" etc. men jag har dålig koll på de svenska termerna.

Till skillnad från mina nopisar så har jag nästan bara naturarter när det gäller Papharna. Av underarten Sigmatopetalum så har jag 21, av underarten Paphiopedilum så har jag 6, and underarten Polyantha har jag 8 (varav 5 av dessa är rothschildianum ), en represtant av Parvisepalum lyckades nästla sig in då jag fick den som gratisplanta (en toalettpaph), jag har 5 primärhybrider, 1 komplex hybrid som även råkar vara min enda alba och en onamnad skönhet. Allt som allt 43 st Paphar som bråkar med nopsisarna om vem som ska stå vart.

Det tredje släktet som jag endast har en representat av är då Phragmipedium. Min ensamma stackare är en primärhybrid och den agerar just nu grästuss där den står på sin piedestal. Phragmipedium kommer från Sydamerika där den växer i träsk, eller i anslutning till vatten, medan Phalaenopsis och Paphiopedilum kommer från östasien där den förstnämnda är en epifyt och den andra är litofyt eller epifyt.

Jag är med i ett svenskt orkidéforum och fem internationella där man pratar orkidéskötsel, visar foton på sina orkidéer o.s.v. och nördar sig i allmänhet. Jag är inte intresserad av att ta fram egna korsningar då det är för mycket jobb (det räcker med att försöka sköta om dem), men intressant att notera är att ALLA Brudorkidéer i handeln är kloner. De är otroligt lätta att föröka om man väl fått fram en hybrid man gillar och vill ha fler som ser likadana ut (och råkar ha ett eget labb och kunskaperna som krävs förstås), jämfört med Papharna som inte går att föröka genom kloning och som producerar få frön, detta leder tämligen naturligt till att Paphiopedilum är dyrare i handeln än Phalaenopsis.

Herregud vilket långt inlägg det blev! Och då har jag ju bara BÖRJAT prata om dem! :shock:

Nåväl, lägger upp lite fina bilder för texttrötta ögon:

Bild
Den enda Paph jag har som blommar nu, Paph. Vinicolor 'Black Jack' (har inte fått tag i något registrerat namn, men misstänker att den är en hybrid mellan charlesworthii och Maudiae (primärhybrid mellan callosum och lawrenceanum.

Bild
Phalenopsis equestris var. aurea

Bild
Dtps. Purple Gem 'blue' (primärhybrid mellan pulcherrima och equestris, Dtps står för Doritaenopsis vilket är en korsning mellan Doritis och Phalaenopsis, men Doritis räknas numera till Phalaenopsis - 'blue' är klonnamnet på föräldraplantan)
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav kullan » 2012-11-15 0:33:20

Banzai skrev:Kullan: Har du några foton på dina olika pelargoner så man får se? Tycker Äggskalspelargoner låter intressant. :D


Tyvärr har jag ingen kvar så jag kan ej visa nån. :-)004
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-11-15 1:19:28

Banzai skrev:Tänkte jag kan berätta lite om mitt nuvarande fanatiska intresse nämligen orkidéer!

Orkidéer är väldigt vackra. Pappa har en blå orkidée som jag älskar, men jag minns inte namnet på den, men den är väldigt vacker.
Själv är jag galet förtjust i och fascinerad av porslinsblommor (hoya carnosa) och liljor. Även om jag hittills gillat alla liljor jag sett så är Stargazer (en hybridlilja från gruppen orientalis), madonnalilja (lilium candidum) och Miss Lucy (också det en hybrid).
Tyvärr är inte min lägenhet den bästa för liljor.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav lasseivägen » 2012-11-15 1:28:08

Gener är väldigt fascinerande, dom är ju grunden till hur vi är, även om många drar allt för långväga slutsatser. Mycket av vårt beteende är snarare sådant som hjärnan lärt sig, ofta för ren överlevnad, eller för att bli accepterad socialt. Även gener följer de logiska lagarna.

Men en annan helt meningslös kunskap :
Om man drar ut alla DNA spiralerna i en normal människokropp och lägger dom efter varandra, då räcker dom 77 gånger fram och tillbaka till solen. :lol:
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-11-15 1:40:49

lasseivägen skrev:Men en annan helt meningslös kunskap :
Om man drar ut alla DNA spiralerna i en normal människokropp och lägger dom efter varandra, då räcker dom 77 gånger fram och tillbaka till solen.

Vad läskigt :shock: precis som med hud och tarmar dår jag fått läsa hur stor plats de kan ta. Gör mig rädd och känns som att kroppen ska spricka eller nått :shock: :-)Crying
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav Banzai » 2012-11-16 1:19:37

Kullan: Synd. :(

KaosPrinsessa skrev:
Banzai skrev:Tänkte jag kan berätta lite om mitt nuvarande fanatiska intresse nämligen orkidéer!

Orkidéer är väldigt vackra. Pappa har en blå orkidée som jag älskar, men jag minns inte namnet på den, men den är väldigt vacker.
Själv är jag galet förtjust i och fascinerad av porslinsblommor (hoya carnosa) och liljor. Även om jag hittills gillat alla liljor jag sett så är Stargazer (en hybridlilja från gruppen orientalis), madonnalilja (lilium candidum) och Miss Lucy (också det en hybrid).
Tyvärr är inte min lägenhet den bästa för liljor.

Blå orkidéer tillhör ju inte vanligheterna, men det finns några som är så nära blå de kan bli, t.ex. vissa vandor. Tror du kanske att din pappa har en Dendrobium victoria reginae?

Liljor är även de otroligt vackra (tyckte Stargazer var fantastiskt vacker), en av mina favoriter är orange lilja (Lilium bulbiferum.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav Sheyen » 2012-11-16 12:07:51

Fallet Alexander Åhman är väldigt intressant, då det skiljer sig väldigt mycket från de flesta andra kidnappningsfall.

Jag gillar att kidnapparna Elias Vecalius och Parastou Namdar planerade den här kidnappningen noggrant i ca 1 år (Magnus Dahlskog var inte lika delaktig i planeringen, utan fick mest order om vad han skulle göra. Troligen förstod han inte riktigt hur allvarligt det här var). Det pratades om budget, banker, bedrägeri osv. Många intressanta punkter.

Jag tänker inte skriva allt om fallet Åhman, då det skulle bli jävligt många sidor långt... Men ni vet ju redan att jag kan allt om det fallet. :)

Jag fascineras av alla de bevismaterial som användes i utredningen. Många detaljerade beskrivningar av vad som skulle ske med Alexander. Olika idéer som aldrig blev av. Delvis beror det på att de inriktade sig på något annat, men jag har även misstankar om att vissa saker skulle bli aktuella, om de bara hade haft mer tid på sig.

Jag vill inte säga "tyvärr blev de stoppade av polisen på väg upp till huset", men helt ärligt är jag förbannat nyfiken på vad Parastou och Elias hade tänkt göra med Alexander om de hade kommit tillbaka till huset i Älglund, utanför Robertsfors. Jag undrar om de hade tänkt verkställa idén att spänna fast Alexander på en bältsäng och sedan ge honom dropp via en slang i analen. Det var iaf vad som stod i deras planeringspapper. Jag vet att de hade som mål att få Alexander att gå ner mycket i vikt, ca 40 kg, eller så (vilket hade resulterat i att hans vikt skulle ha hamnat på ca 44 kg).

Parastou ville ju så gärna framstå som ett oskyldigt offer under både förhör och rättegång, men eftersom att hon var på väg till Älglund med Elias är det ju ganska lätt att räkna ut att hon är en liten jävel, hon också. Hon är nog kapabel till mer än vad man fick se. Tur för Alexander, skulle jag tro. Med tanke på de sms och MSN-konversationer hon haft med Elias ca 1 år innan kidnappningen framstår det tydligt att hon är en pengakåt och ond människa. Man märker även att hon är den drivande i planeringen; något som man till en början tvekade på, då Elias är en mycket manipulativ kille. Men han verkade helt klart vara den som lydde, snarare än den som gav order - åtminstone när det gäller Parastou. Vad gäller Magnus så är det självklart att Elias bossade över honom. Elias lyckades få den godtrogne Magnus att hyra en skåpbil och även köpa ett hus (för 50 000 kr) i Norrland. Magnus blev väldigt lurad, för nu är han skuldsatt. Under rättegången berättade Elias att han faktiskt skiter i att Magnus blir skuldsatt, eftersom att "någon måste vara offerlammet". Magnus var offerlammet. Elias valde Magnus, eftersom att han anser att Magnus är en idiotisk, godtrogen, ärlig och snäll människa som litar på folk.

Jag kan dra en liten snabbis om fallet... Ja, det gör jag, för i helvete! :D

Alexander Åhman var vän med Parastou Namdar. Parastou insisterade på att få komma hem till Alexander, en sen kväll, den 28 december 2011. Hon hade med sig en köttfärspaj som hon påstods sig ha tillagat (dock var även Elias och Magnus med vid tillagningen och det hälldes i benso i pajen, men det visste ju inte Alexander).

Medan Parastou förberedde maten i köket beordrades Alexander att vara i vardagsrummet. Sedan kommer hon in med maten. Alexander fick 2/3 av pajen. Han hann inte äta särskilt mycket av den, men han märkte att den smakade konstigt. De tittade på "På Spåret" på Svtplay och Alexander märkte att han inte kunde hålla sig vaken och titta på programmet. Sedan somnade han.

Parastou ringde då till Elias, som var i närheten. Sedan kom Elias och Magnus in i lägenheten. De slog Alexander och band fast honom i en rullstol med hjälp av silvertejp. Även munnen och ögonen blev täckta av silvertejp (vilket inte var så bra, då Alexander var täppt i näsan och därför hade svårt att andas). Sedan greppade de tag i rullstolen och bar ner Alexander.

Han placerades i bagageutrymmet på skåpbilen och sedan åkte de upp till huset. Alexander hade inga skor på sig och frös väldigt mycket (han hade pyjamas på sig). Medan de åkte upp till Norrland städade Parastou lägenheten och åkte sedan hem till sin moster i Stockholm, i ett försök att skaffa sig ett alibi.

Han fick veta att han blivit kidnappad av "den ryska maffian" (lögn). Elias bytte karaktärer med hjälp av röstimitationer, för att förvirra Alexander, vilket lyckades bra. Alexander trodde att de skulle ta med honom till Ryssland.

Efter många stopp på vägen (de fastnade i snö osv) kom de till Älglund 2. Alexander fördes till källaren, som skulle komma att bli hans hem de kommande 7 dagarna. I huset fanns varken el, värme eller vatten. Det var många minusgrader ute (ca 25).

Efter några dagar bestämde sig Elias för att köra ner för att hämta Parastou. Planen var att de skulle åka upp till huset tillsammans. Under tiden var Magnus ensam med Alexander. Alexander, som trodde att han var tillfångatagen av den ryska maffian, vågade inte fly, då Elias hade hotat med att vakterna utanför skulle skjuta ihjäl honom och att om han inte gjorde som de sa skulle de skålla hans fötter med kokande vatten. I själva verket fanns det ju inga vakter utanför, så klart.

Något som Elias missade helt var att maten hade börjat ta slut, där uppe i Älglund. Visst, han kanske inte tyckte att de skulle ha någon mat, men följden blev att Magnus fick panik och trodde att han skulle dö. Så han bestämde sig till slut för att gå till närmsta stad för att köpa mat. Problemet var ju dock att det var väldigt, väldigt långt till närmsta stad. Absolut inte gångavstånd; särskilt inte i den kylan. Men det förstod inte Magnus, så han började gå. Men innan han gick gav han Alexander de sista ölen som fanns kvar + några PET-flaskor fyllda med snö.

Magnus kom fram till ett hus och bad ägaren om mat och värme, vilket han fick. Sedan kom mer och mer information fram och Magnus pratade med sin mamma i telefon. Han bad om ursäkt och sa att han skulle berätta mer när han kom hem. Men ja... Polisen kom. Tjolahopp. Så... Då var alltså Elias, Parastou och Magnus häktade. Och Alexander? Han låg på en madrass i källaren i Älglund. Ensam.

Till en början ville inte Magnus berätta någonting om var Alexander kunde finnas, men så småningom (många sidor i förhörspapperna) började han att berätta. Polisen hämtade Alexander och då tog äventyret slut.

Skrev detta lite snabbt. Hade tänkt kolla på TV, så det ska jag göra nu. Ber om ursäkt om det är så att det är en massa slarvfel eller så. TJA!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-11-16 21:29:21

Banzai skrev:Blå orkidéer tillhör ju inte vanligheterna, men det finns några som är så nära blå de kan bli, t.ex. vissa vandor. Tror du kanske att din pappa har en Dendrobium victoria reginae?

Liljor är även de otroligt vackra (tyckte Stargazer var fantastiskt vacker), en av mina favoriter är orange lilja (Lilium bulbiferum.

Nej det var ingen sådan orkidée. Bör kanske tillägga att växter är en av min pappas specialintressen och han kan nästan var enda växt på latin (han är helt fantastisk) och har gjort egna hybrider på div. blommor och sånt. Hans lägenhet består av ett terrarium med en leopardgecko, massa växter och flera tusen frimärken... ja och en säng och en tv... that's it.

Ah, ja brandliljor är också vackra ^^
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav galenpanna » 2012-11-22 19:16:32

Karl skrev:Rolig tråd, själv gör jag djupdykningar i olika ämnen men tappar intresset efter några månader och är väl inte riktigt bra på något.


Admin: lagade citatet
galenpanna
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2012-11-20
Ort: mellan norr och söder

ALLT du någonsin velat berätta om ditt stora intresse!

Inläggav galenpanna » 2012-11-22 19:18:51

Detta känner jag igen! jag blir helt nördig i nya saker och på kort tid vill jag lära mig allt, men tröttnar fort. Efter att jag släppt ämnet så tappas kunskapen bort. De universitets ämnen jag läst har jag inget kvar i huvudet mer än att jag vet att jag vetat ;-)
galenpanna
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2012-11-20
Ort: mellan norr och söder

Återgå till Intressanta intressen



Logga in