Musiker

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Musiker

Inläggav thefilosofer » 2012-09-09 19:25:38

Så nu har jag varit tillräckligt rebellisk och jävlats klart och tänkte istället starta en konstruktiv tråd.

Är det några andra här som är musiker? Skriver låtar, texter, spelar gitarr, producerar, mixar, mastrar, lirar i band osv? :)
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Musiker

Inläggav Idiot » 2012-09-09 19:26:38

*Handuppräckning*
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Musiker

Inläggav thefilosofer » 2012-09-09 19:34:50

Själv har jag musikproduktion som hobby, agerar inspelningstekniker, mixar, producerar, skriver texter, spelar elgitarr, sjunger :)

Har spelat in två album, mixat två (håller på och mixar ett tredje nu), dom två tidigare är pressade och mastrade i mastringsstudio, ett som jag håller på och mastrar om ska släppas i LP snart (vilket är spännande! LP liksom, kult som fan!).

Ska spela in mitt första egna album i höst, håller på och repar in det och sätter alla bitar på plats, letar lämpliga gästmusiker osv. Att spela in solo är viktigt för mig då min inre perfektionist får sitt, haha, att kunna träffa in alla detaljer intil perfektion, låta mitt ego njuta lite. :-)018

Har spelat live ett par gånger, sångare i coverband och leadgitarrist i polarens punkband 8)
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Re: Musiker

Inläggav thefairy » 2012-09-09 19:46:25

Spelade tvärflöjt i en orkester som heter Marching band där vi även var utomlands och spelade.
Utanför orkestern spelade jag piano, saxofon och trumpet. Har en elgitarr här hemma som jag vill kunna spela på.

Annars sitter jag och lär mig att spela tin whistle på youtube =)
thefairy
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2011-04-25
Ort: skåneland

Re: Musiker

Inläggav evveb » 2012-09-09 20:38:30

Jag spelar de flesta instrument, jag skriver mycket texter/låtar, jag spelar in mitt material på datorn, jag lägger ut vissa saker på internet, jag har uppträtt live ett antal gånger (fast då har jag bara spelat och sjungit covers).
Så musiker? Absolut inte.
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Re: Musiker

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-09 20:56:27

Jag sjunger och spelar piano, har hittat på några stycken (kan dock bara läsa noter, inte skriva, så jag har dem bara i huvudet), men skulle absolut inte kalla mig musiker. Ambitiös amatör, möjligen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Musiker

Inläggav Tallerger » 2012-09-09 23:15:03

Är körsångare. På sistone har jag också skrivit några låtar. Behärskar några av de vanligaste ackorden på gitarr, och på piano, men musiker är jag inte (än).
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Musiker

Inläggav joey_truelove » 2012-09-10 3:18:19

Jag har fortfarande mycket att lära inom mixning och mastering, men annars gör jag allt det du nämner. Har en dröm att starta ett skivbolag med tyngdvikt på personer med NPF som kanske har svårt att förverkliga sina musikdrömmar via de traditionella bolagen, vilka mest verkar prioritera yta och skivförsälning för skivförsäljningens egen skull.

Samtidigt är jag lite rädd att om jag ska göra allt det kommer min musikalitet att lida lite, ungefär som den verkar ha gjort för min stora idol Eric Johnson. Fast kanske jag kunde producera andra och köra med en egen producent för det jag själv gör... *funderar*
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Musiker

Inläggav Zombie » 2012-09-10 15:50:14

Hade önskat mig det valet åtminstone.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Musiker

Inläggav Zirre » 2012-09-10 15:58:25

Kan spela en del instrument. Har t.ex. två gitarrer.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Musiker

Inläggav ZeldAlice » 2012-09-10 22:46:21

Jag sjunger och en gång i tiden sjöng jag cover på b.l.a Evanescence låtar etc. men det var ett bra tag nu sen jag gjorde sånt, får alldrig nåt gjort nu för tiden. Däremot så tar jag klassisk sång lektioner och stortrivs med det. Skulle gärna vilja lära mig spela instrument som piano, flöjt, harpa etc. Sången är allt jag kan inom musik.
För övrigt så spelar jag musik och sitter ute med Ipoden eller vid datorn med musik typ hela dagen.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Musiker

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-11 20:19:41

Jag återupptog körsången i går, efter tretton år (då sjöng jag i flickkör, nu sjunger jag för första gången i en blandad kör). Det känns roligt, men också som ett nytt stressmoment i mitt liv... :-|
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Musiker

Inläggav ZeldAlice » 2012-09-15 23:37:38

Kahlokatt skrev:Jag återupptog körsången i går, efter tretton år (då sjöng jag i flickkör, nu sjunger jag för första gången i en blandad kör). Det känns roligt, men också som ett nytt stressmoment i mitt liv... :-|


Gör det nåt om jag är lite nyfiken och frågar vad som gör kören du går på som ett nytt stressmoment?

Dock kan jag också förstå hur du känner också. Men kul att höra att du tycker det är roligt. Att sjunga är riktigt kul!
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Musiker

Inläggav Kahlokatt » 2012-09-16 21:02:31

ZeldAlice skrev:
Kahlokatt skrev:Jag återupptog körsången i går, efter tretton år (då sjöng jag i flickkör, nu sjunger jag för första gången i en blandad kör). Det känns roligt, men också som ett nytt stressmoment i mitt liv... :-|


Gör det nåt om jag är lite nyfiken och frågar vad som gör kören du går på som ett nytt stressmoment?

Dock kan jag också förstå hur du känner också. Men kul att höra att du tycker det är roligt. Att sjunga är riktigt kul!


Jag kommer ihåg hur det var när jag sjöng i flickkören. Nästan all fritid gick åt till kören. På den tiden hade jag ju studier att sköta dessutom. Det var minst ett rep i veckan, plus extrarep, ibland på helgerna. Vid jultid fick jag ibland ta ledigt från skolan för att hinna repa för alla julkonserter. Vi åkte på turnéer och körstämmor, vi gjorde en musikal (egenskriven) per termin. Det var värt allt slit, men gud vad trött man var ibland!
Nu har jag visserligen inga studier längre och är ensam i mitt lilla hushåll, men det känns ändå stressigt. Och så oroar jag mig för hur länge jag skall lyckas spela "normal" innan aspisen lyser igenom... :shock:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Musiker

Inläggav ZeldAlice » 2012-09-17 21:45:12

Kahlokatt skrev:
ZeldAlice skrev:
Kahlokatt skrev:Jag återupptog körsången i går, efter tretton år (då sjöng jag i flickkör, nu sjunger jag för första gången i en blandad kör). Det känns roligt, men också som ett nytt stressmoment i mitt liv... :-|


Gör det nåt om jag är lite nyfiken och frågar vad som gör kören du går på som ett nytt stressmoment?

Dock kan jag också förstå hur du känner också. Men kul att höra att du tycker det är roligt. Att sjunga är riktigt kul!


Jag kommer ihåg hur det var när jag sjöng i flickkören. Nästan all fritid gick åt till kören. På den tiden hade jag ju studier att sköta dessutom. Det var minst ett rep i veckan, plus extrarep, ibland på helgerna. Vid jultid fick jag ibland ta ledigt från skolan för att hinna repa för alla julkonserter. Vi åkte på turnéer och körstämmor, vi gjorde en musikal (egenskriven) per termin. Det var värt allt slit, men gud vad trött man var ibland!
Nu har jag visserligen inga studier längre och är ensam i mitt lilla hushåll, men det känns ändå stressigt. Och så oroar jag mig för hur länge jag skall lyckas spela "normal" innan aspisen lyser igenom... :shock:


Oj vad lyxigt att få ta ledigt i skolan för att få sjunga och uppträda!!! :D
Men jag förstår också att sånt här kan vara rätt så stressigt också, särsilt om man har scenskräck och högaprestationskrav på sig själv och sin röst, där ligger mitt problem. Men känns det så underbart och sjunga.

Är också ensam i mitt lilla hushåll när föräldrarna jobbar och jag känner att det är kul och bra för mig att komma iväg på saker.

Jag vet också att detta kan kännas mycket svårt och tufft och VERKLIGEN lättare sagt än gjort, men jag tycker inte man ska skämmas för sin Asperger eftersom den kan ge en del bra ifrån sig också. Som förstärkta sinnen och känsla plus förmågor i det man tycker om, som körsång, musik eller nåt annat.
Själv har jag försökt och döljt min annorlundahet i hela mitt liv (fick inte info och diagnos förääns jag skulle börja första år på gymnasiet), och man mår bara dåligt av det, är min erfarenhet. Särsilt när man desperat försöker vara som alla andra bara för att passa in som jag gjorde, det är nåt jag verkligen ångrar idag.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Musiker

Inläggav Debbido » 2012-09-17 21:58:18

Jag har varit kringresande trubadur i Stockholm. I småstaden blev det en spelning då och då i kyrkor. Text, musik, sång, gitarrspel står jag för. Men högerhanden är nära förlamning och rösten är för påverkad av medicin och ålder.

Det finns de som velat rädda mina sånger sista året. Men att gå in i en hemmastudio, spela gitarr och sjunga några sånger är inte vad jag vill. Vill hantera musikprogram, ha en mängd instrument, komponera, få det att stämma med känslan. Sakralpop vill jag göra, inte visor längre.

Så det börjar bli för sent att rädda mina låtar nu. Har ingen publik eftersom jag inte orkar hänga på kyrkornas gudstjänsttider eller teologi. Gammal och besegrad av den nya tekniken. Om den hade funnits där när jag var yngre!

Om jag spelade in, enkelt, en populär låt jag gjort, lämplig för körer, står där med en notblad i handen - vad gör jag då sedan? Skickar till Stim? Försöker sälja den på en internetsida?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Musiker

Inläggav Masselito » 2012-11-13 18:51:37

Jag är låtskrivare och musiker. Älskar att leka med ljud och skapa musik. Har hållit på med musik med hjälp av datorer sedan början på 90-talet. Att skriva texter har jag inte hållit på med så länge, några få år bara.

Skapar och producerar min musik själv i min lilla studiohörna hemma. Jag och min bästa vän har en grupp samt en lite större studio tillsammans. Hemma har jag inte mycket utrymme, så där fick lösningen bli en studiohörna.

För de som är nyfikna så har jag bl.a en sidaBandcamp, men jag finns även på Spotify, iTunes och andra ställen under artistnamnet Direiz.

Kika gärna in om ni har lust.

Bandcamp kan jag för övrigt rekommendera för er som vill sälja musik, och kanske även merch, på nätet. Mer av pengarna som konsumenterna betalar kommer artisterna tillgodo där än på andra onlineaffärer såsom iTunes och Spotify.
Masselito
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2010-11-18

Musiker

Inläggav earlydayminer » 2012-11-13 19:17:20

Ja.

Mina starka sidor är rytmer, melodier, sång, textskrivning och improvisation. Och jag är väl kanske särskilt begåvad med att gå från genre till genre utan större svårigheter.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Musiker

Inläggav ZeldAlice » 2012-12-27 0:31:28

earlydayminer skrev:Ja.

Mina starka sidor är rytmer, melodier, sång, textskrivning och improvisation. Och jag är väl kanske särskilt begåvad med att gå från genre till genre utan större svårigheter.


När du menar att du är bra på melodier, menar du också att du är bra på att komponera och skriva musik?
I så fall, lyckost dig! Vill också kunna komponera musik OCH spela intrument. Vill så gärna kunna skriva egna låtar en dag.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Musiker

Inläggav SgtArdbeg » 2012-12-27 1:12:13

Idiot skrev:*Handuppräckning*

Även jag räcker upp handen! 8)
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Musiker

Inläggav SgtArdbeg » 2012-12-30 20:51:47

Spelar bas i ett band, spelar även en aning gitarr - har ingen aning om hur man gör musik däremot - har inte rätt sorts fantasi eller nåt i den stilen? Lyssnar och apar efter, har funkat rätt bra i över 20 år!
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Musiker

Inläggav LILITH_ » 2013-07-31 19:59:36

Jamen titta - det fanns en tråd redan!

En uppdatering tack:
Är det fler som håller på med musik och more importantly, finns det folk här som vill samarbeta på något plan?

Jag är en av de här låtsasmusikerna som producerar någon sorts toner i en DAW, närmare bestämt FL studio 10.
Har precis kommit igång för 4-5 månader sedan men jisses vad igång jag är. :-)Happy (Familjen är inte helt lika lyckliga som jag. Det är ganska uppslukande det här.)

Intressant samarbete för min egen del skulle innebära att jag fick tillgång till riktiga musikanters talang, dvs. om någon vill spela in något med sitt instrument och skicka till mig så skulle jag vilja försöka använda det i min produktion.
Naturligtvis har jag inga pengar att ge i utbyte. Däremot kommer jag att skriva i innehållsförteckningen (...eller vad det heter när det är en låt???) vem som bidragit med vad.

De låtarna som blir bra lägger jag upp på Soundcloud vilket teoretiskt kan innebära fler möjligheter till samarbete med andra producenter och i förlängningen kanske någon sorts monetär kompensation för musikern - VÄLDIGT teoretiskt då men iaf.
Det är den enda moroten jag kan komma på.
Själv gör jag det här enbart pga. mitt behov av kreativitet.

Skulle det finnas någon som sjunger och kan tänka sig att mot all förmodan låta mig försöka komponera en låt kring sin sång så är det högintressant.

Tänker inte lägga upp någon direktlänk till mitt Soundcloud-konto men är någon intresserad så får den PM'a.
Genren rör sig kring chillout dance och (wannabe)house mestadels. EDM helt enkelt.
:-)094 :-)147
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Musiker

Inläggav LILITH_ » 2013-08-15 0:50:15

Bump för bövelen.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Musiker

Inläggav earlydayminer » 2013-08-16 14:53:37

ZeldAlice skrev:
earlydayminer skrev:Ja.

Mina starka sidor är rytmer, melodier, sång, textskrivning och improvisation. Och jag är väl kanske särskilt begåvad med att gå från genre till genre utan större svårigheter.


När du menar att du är bra på melodier, menar du också att du är bra på att komponera och skriva musik?
I så fall, lyckost dig! Vill också kunna komponera musik OCH spela intrument. Vill så gärna kunna skriva egna låtar en dag.


Just precis. Det är min stora egenskap.

I sådana fall önskar jag att du kan det en dag. :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in