Tål du SSRI? (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Blir du ångestfylld av höjd serotoninnivå?

Ja, mycket
13
21%
Ja, i viss mån
4
7%
Kanske
6
10%
Nej, inte mycket
4
7%
Nej, inte alls
20
33%
Jag mår jättebra av mer serotonin
14
23%
 
Antal röster : 61

Re: Tål du SSRI?

Inläggav Juddy » 2012-01-11 14:15:07

jag mådde mest bara dåligt av dopamin. Det var ett detektivarbete att hitta rätt ssri och det var först när den kombinerades med en annan medicin som jag började må mer än hyfsat.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Tål du SSRI?

Inläggav Alyana » 2012-01-12 11:30:36

Jag har tagit Venlafaxin i mer än 10 år och det har räddat mitt liv.
Väntar ännu på att göra utredning... :( Väntat i snart tre år!
Men bor nu i Örebro län och här går det tack och lov fortare än i Värmland. :x icon :-)Happy
Psykiatrin har sagt att senast sista februari ska den sättas igång. Får väl hoppas på det då... :?
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Tål du SSRI?

Inläggav Juddy » 2012-01-12 16:22:27

Alyana skrev:Jag har tagit Venlafaxin i mer än 10 år och det har räddat mitt liv.
Väntar ännu på att göra utredning... :( Väntat i snart tre år!
Men bor nu i Örebro län och här går det tack och lov fortare än i Värmland. :x icon :-)Happy
Psykiatrin har sagt att senast sista februari ska den sättas igång. Får väl hoppas på det då... :?


Min medicin räddade också livet på mig. Sedan var det en massa krångel med att hitta just rätt. det var en lång vindlande stig mellan tiotalet olika mediciner innan den jag äter nu (i kombination med en annan) gjorde susen. Jag tar hellre medicin och slipper den värsta deppigheten än försöker uthärda. Detta sagt, jag hade biverkningar som sånär tog knäcken på mig. Zoloft (sertralin), på 100 mg var det uthärdligt, på 105 mg hade jag biverkningar från helvetet så byte till annan medicin. Nu har jag tagit cipralex i tre år.

Alyana; hoppas du får komma till utredning snart!!
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Tål du SSRI?

Inläggav marcooleo » 2012-01-12 23:23:08

Cipralex hjälper mig en del mot tvång, ångest och nedstämdhet. Inte mycket dock trots att jag har maxdos 20mg. Har inga biverkningar av den förutom de sexuella.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Mardrömmar av SSRI

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-06 10:46:39

Jag har medicinerat med Cipralex sedan ett halvår tillbaka och är uppe i 20 mg nu. Medicinen hjälper mig mycket men jag får hemska mardrömmar av den! Drömmarna är inte alls verklighetsförankrade och ofta helt bisarra, men jag tror ändå verkligen på dem fram tills jag är helt vaken. Jag känner mig aldrig utsövd när jag vaknar vid 7, trots att jag sovit sedan kl 23, och är ofta groggy fram till klockan 13 ungefär.

Drömmarna innehåller ofta våld och skuldkänslor. Jag upplever dem som mycket intensiva. Tidigare i livet har jag testat diverse andra antidepressiva men kan inte byta preparat då Cipralex är den enda medicinen som inte gett mig för jobbiga biverkningar i övrigt.

Är det någon annan som fått den här biverkningen? :| Har den i så fall gått över med tiden?



Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 12:07:39

Hrm... Jag tar Zoloft (150 mg) men jag känner tyvärr inte igen mig där... Jag fick rejäla svettningar i början, men de blev mer lätthanterliga efter några veckor.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav earlydayminer » 2012-08-06 12:10:18

Äter 20mg citalopram.

Upplever mer drömmar, tydligare men också lite knepigare. Vaknar ofta upp med lätt oro/ångest.

Edit: Har käkat det sedan den 8 juli. Haft massa knepiga biverkningar, men de flesta är borta.
Senast redigerad av earlydayminer 2012-08-06 12:20:15, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav Kanin » 2012-08-06 12:19:59

Jag började drömma oftare och intensivare och vaknade flera gånger varje natt efter att jag börjat med Cipralex (10 mg). Innan dess hade jag utmärkt sömn. Efter ett drygt halvår slutade jag med medicinen och sedan dess har sömnen stegvis blivit bättre.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav Mortalis » 2012-08-06 13:04:42

Jag äter Sertralin (Zoloft) 200 mg och vaknar ofta på natten. Har inga mardrömmar men har ibland fått "sega" drömmar där allting känns hopplöst; jag misslyckas med allt jag företar mig, blir kritiserad, vill ta mitt liv och dö.

På dagen är effekten den motsatta. Jag mår bättre och bättre på ett odramatiskt vis. Det känns klockrent som att det positiva överväger.

Det är ju svårt att ta livet av sig när man sover.

(Hade Cipramil tidigare: fick inga drömstörningar då men heller inte lika många positiva effekter.)
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-06 14:07:02

Tack för svaren. Jag får vänta och se om det går över bara, tror jag... kan inte sluta i vilket fall.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav lasseivägen » 2012-08-06 14:23:03

Käkade Sertralin (Rambaxi) men blev nog mest trött, sömnen var ganska bra, men det blev nog väl mycket.

Enligt boken Hjärnan som jag läser, har tydligen vissa en variant av någon gen, så att SSRI inte funkar som den skall. Har slutat med den. Tror jag själv är av den sorten eftersom jag satte ut 100 mg på fyra dagar utan att märka annat än att jag blev piggare.
Kanske du skulle prova någon annan SSRI medicin, vad jag förstått så skiljer det endel mellan de olika preparaten, rent kemiskt.
Jag tycker det är dåligt av sjukvården att inte följa upp hur medicinerna fungerar. Mardrömmar måste ju räknas som biverkning, särskilt som din sömn inte blir bra.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav mondo beyondo » 2012-08-06 17:48:11

Jupp helt utmattande intensiva obehagliga drömmar men inte av SSRI utan föregångaren Klomipramin, bytte till Fluoxetin och sömnen blev normal, men nu sist fick jag ett annat märke av Fluoxetin och har jobbiga utdragna drömmar, men inte riktigt lika illa som med Klomipramin.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-15 14:10:07

Konstigt nog får jag inte lika intensiva mardrömmar om jag tar medicinen på kvällen istället för på morgonen, har jag märkt nu. Jag är dessutom piggare på dagen. Problem solved. :D
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav earlydayminer » 2012-08-15 14:25:15

Sweet! Ibland är det bara små justeringar som krävs.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav hatarallt » 2012-08-15 15:24:45

Käkar idag 375 mg venlefaxin och har ofta rätt skumma intensiva mardrömmar.

Det var dock värre förut när jag var på cipralex, då var drömmarna rent utav sjuka.
I en av mardrömmarna var jag mittendelen i human centipede, detaljer är väll bäst att utlämna men låt mig bara säga att det kändes otroligt verkligt på ett skrämmande sätt.
hatarallt
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2012-08-12

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav Jesters Tear » 2012-08-15 20:12:27

Ja, just verkligheten i drömmarna är skrämmande. Det dröjer någon timme efter uppvaknandet tills man inser att det bara var en dröm också.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav earlydayminer » 2012-08-15 21:01:00

Ibland vill jag somna om för att drömma vidare. En del drömmar är otroligt verkliga. Det är faktiskt något jag trivs med när det gäller mediciner, det driver på drömmar.. Men drömmarna kan vara riktigt mörka. Drömmarna jag hade två nätter när jag fick avtändning från xanor, det var inte att leka med. Mycket mörkt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav ullstrumpan » 2012-08-17 14:42:32

Jag slutade ta Cipralex just pågrund av att jag fick hemska mardrömmar av den, Fick sedan Efexor/Venlafaxin som jag äter fortfarande och alltjämt.
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav Banzai » 2012-09-03 22:05:00

Hmm... Kan inte citera Jester'sTear så jag gör så här istället:

Konstigt nog får jag inte lika intensiva mardrömmar om jag tar medicinen på kvällen istället för på morgonen, har jag märkt nu. Jag är dessutom piggare på dagen. Problem solved.

Jag kanske ska testa att göra så här jag med. Äter venlafaxin och något i mitt sömnmönster har ändrats sedan jag började med dem för jag har också mycket märkliga drömmar. Vet dock inte om jag drömmer mer än förut eller om det är så att jag minns drömmarna bättre. :?


Admin

Jag tog bort accenten i nicket så funkar det.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Re: Mardrömmar av SSRI

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-04 9:12:07

Kanske är det bara så att man minns drömmarna bättre eller att de är livligare. Förmodligen drömde man lika mycket tidigare men mindes inte allt. Jag tycker att drömmarna jag har numera är betydligt mer bisarra än de var tidigare.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav _47x_ » 2012-11-12 21:47:29

Får alltid många biverkningar av SSRI. Pga Cipralex tror jag att jag påbrjade ett självskadebeteende, av Setralin svimmade jag flertalet gånger och fick mer ångest..
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav Debbido » 2012-11-13 1:09:05

Hörde om ökat antal fallolyckor bland äldre p g a psykofarmaka (de sa inte vilken). En person sa att hennes mamma på SSRI tappade matlusten, blev allt mer medvetandesänkt och konstig, föll...och dog.

Själv inser jag att jag faktiskt var på väg mot ett serotonergt syndrom med mina kramper, min medvetandesänkning och oförmåga att ens ringa ett 112-nummer. Man dör inte knall och fall, men jag hade pressat mig över femveckorsgränsen i förtröstan på att Fluoxetin inte var samma sak som Cipramil, men skillnaden är ju väldigt liten. (Jag fick inte lov att läsa Fass!) Jag hade säkert dött om jag inte lagt av efter fem veckor.

När kommer neurologin dit hän att man kan ta ett prov som visar vilken serotonin-nivå en människa i verkligheten har? Man brukar ju inte ge järnmedicin till en person vars järnvärden är utmärkt bra, som exempel. När ska vi få sluta vara försökskaniner?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav Gafsan » 2012-11-13 3:22:37

Av SSRI får jag ingen positiv effekt öht, men rätt jobbiga biverkningar.

SNRI däremot (Venlafaxin) fungerar otroligt bra. Mindre biverkningar än något av de SSRI-preparat jag testat också. Mer självmordsbenägen än med SSRI (eller utan medicin) iofs (och öht mer impulsiv), men det känns faktiskt som ett framsteg. Om jag skulle råka ta livet av mig så skulle det ändå vara värt att må så mycket bättre innan. Hellre det än att må fruktansvärt dåligt och inte ens orka vara självdestruktiv, vilket är mitt normaltillstånd utan medicin.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Tål du SSRI? (Omröstning)

Inläggav Zima33 » 2012-11-13 18:24:43

Citalopram (SSRI) fick jag en "akvariekänsla" av, det kändes som om jag var i en glasburk, avskärmad från världen. Så efter ca 2 månader fick jag byta till Venlafaxin/Efexor (SNRI) och den tog jag i 5 år kanske? Minns inte hur länge, hade 150 mg, dr ville höja men inte jag. Fick mardrömmar och ökad ångest av den så till slut trappade jag ner den vilket medförde att jag mådde bättre...har inte tagit någon antidep sen dess.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in