Avslappningsövningar

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Avslappningsövningar

Inläggav Autismsmurfen » 2012-10-17 16:09:59

Någon som känner till några avslappningsövningar man kan utföra vid för mycket intryck? Sätt till exempel i ett klassrum med 20 personer som pratade hela tiden idag och det har ännu inte släppt.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Avslappningsövningar

Inläggav earlydayminer » 2012-10-18 0:38:47

Meditation.

Jag har använt det på sistone och är mycket förvånad av effekten det medför. Jag tycker det känns lurigt att sitta och fokusera på nuet. Det känns riktigt knepigt för mig, lite orealistiskt att sitta och försöka finna något lugn genom en position och ett särskilt "set of tools".

Försök. Testa, utan tidtagning. Finn en position där du är bekväm och där andningen och balansen i din "core" är synkroniserade. Finn en position där det känns som att du andas in genom ett rakt och rent rör. Slut dina händer, den ena över den andra och låt dina tummar mötas utan tryck.

Förgör förutfattade meningar om meditation och försök. Det är inte meningen att det ska vara enkelt och allt det du tänker, känner, uppmärksammar utanför och innanför din kropp skall bara passera som ett flöde du snabbt lägger märke till - men också lika snabbt lägger bakom dig för att bevara ditt tillstånd i en känsla av ett närvarande.

Det låter flummigt. Jag är inte för flummiga saker och jag är definitivt inte för pseudovetenskaplig hokuspokus, men meditation som avslappningsövning och medveten närvaro är god stresshantering förutsatt att man inte blir väldigt stressad av att inte stressa. :-)063
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Avslappningsövningar

Inläggav GuteS » 2012-10-18 11:57:17

Andningsmeditation
Tidsåtgång: 5-10 minuter

* Sätt dig bekvämt och blunda.
* Iaktta din andning. Viktigt är att bara i iaktta och inte påverka den.
* Om ditt fokus glider bort från andningen till dina vardagstankar, låt uppmärksamheten varsamt återgå till att iaktta andningen. Kämpa inte emot tankarna utan gå bara tillbaka till andningen.
* Avrunda genom att fortsätta blunda och sluta iaktta andningen under den sista minuten.
* Öppna sakta ögonen.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Avslappningsövningar

Inläggav Miche » 2012-10-28 9:36:27

@GuteS, hur rekommenderar du att man håller tiden? För mig kan 5-10 minuter ibland kännas nästan oändligt långt, ibland väldigt kort...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Avslappningsövningar

Inläggav mondo beyondo » 2012-10-28 12:07:52

Öva på en lugn plats, stökiga klassrum är ingen bra övningsplats. När man fått in snitsen, har man nytta av kunskapen i alla möjliga situationer. Blir man stressad av att inte stressa, så behöver man verkligen avslappning svarade min första avslappningslärare. Jag kunde inte själv tvinga mig till att inte stressa, men levde i en relation där partnern inte tålde mitt stress och det blev den moroten jag behövde för att stå ut med obehaget av att inte stressa och det var värt det. man är så van att vara uppe i varv så det där andra är skrämmande och obehagligt men när man kommit dit vill man inte tillbaka till stressen. Så tänker jag.

Min andningsövning är inte ett rakt rent rör min andning är som en havsvåg som slår emot stranden och drar sig tillbaka :) Vattnet/luften fylls på i magen och töms med andningen i lugnt tempo. Tidshållning motverkar mitt syfte, det skulle stressa mig, det får ta den tid det tar att hitta lugnet och står jag i en kassakö eller väntar på bussen är min tid den jag har på mig tills jag ska vidare.

Hörselskydd i klassrummet, man hör prat riktat till en själv men dämpar sorlet?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Avslappningsövningar

Inläggav plåtmonster » 2012-10-28 15:39:33

mondo beyondo skrev:Hörselskydd i klassrummet, man hör prat riktat till en själv men dämpar sorlet?


Man märker inte när någon "överraskar en".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Avslappningsövningar

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-03 5:32:39

Varför kan inte folk bara hålla käften i klassrummet?
Dösnack kan man hålla på med på rasten.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Avslappningsövningar

Inläggav plåtmonster » 2012-11-03 5:49:05

Det är svårt när pratet är livsluften. De kanske lider av Talk-Obsessive-Disorder ? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Avslappningsövningar

Inläggav GuteS » 2012-11-13 14:29:40

Miche skrev:@GuteS, hur rekommenderar du att man håller tiden? För mig kan 5-10 minuter ibland kännas nästan oändligt långt, ibland väldigt kort...


Tiden är inte det väsentliga i detta sammanhang. Det handlar här om att utöva medveten andning, en övning som människan använt sig av i mer än 3000 år. När vi andas in, känner vi att vi andas in, och när vi andas ut, känner vi att vi andas ut. Vi följer vår andning utan att påverka dess rytm. När vi kommer i kontakt med vår andning, kommer vi i kontakt med nuet och det faktum att vi lever.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Avslappningsövningar

Inläggav GuteS » 2012-11-13 14:38:07

Djupandning
Ligg på rygg. Andas jämnt och varsamt och iaktta din mages rörelser. När du andas in, låter du din mage höja sig för att släppa in luft till den nedre halvan av lungorna. När den övre halvan av lungorna börjar fyllas, höjer sig ditt bröst och din mage börjar sjunka in. Trötta inte ut dig själv. Fortsätt så under 10 andetag. Utandningen är längre än inandningen.

Räkna andetagen under en promenad
När du andas in, var uppmärksam på att "jag andas in, ett". När du andas ut, var uppmärksam på att "jag andas ut, ett". Kom ihåg att andas från magen. När du andas in en andra gång, var uppmärksam på att "jag andas in, två". När du andas ut, var uppmärksam på att "jag andas ut, två". Fortsätt till 10. När du nått 10, återvänd till ett. Återvänd till ett varje gång du tappar räkningen.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in