Lägre betyg pga AS-anpassning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lägre betyg pga AS-anpassning

Inläggav 0010100 » 2012-11-05 14:17:50

Hej.

Jag får extrahjälp i skolan där jag får sitta enskilt med lärare och jag får även göra laborationer och muntliga presentationer ensam inför en lärare. Detta orsakar dock att läraren säger att jag inte kan få högsta betyg. Läraren garanterar mig att det material jag har skulle räcka för högsta betyg, men eftersom jag inte redovisar "inför grupp" så kan jag inte få mer än "B".

Jag tycker det här känns fel och förnedrande då läraren till och med säger att mitt arbete är på högsta nivå. Det går inte att jag skall redovisa inför en grupp människor och priset jag får betala då är alltså ett lägre betyg... Måste det vara såhär? Motivationen försvinner helt. Det känns som att jag lika gärna kan göra allting halvdant nu. Kan jag göra någonting åt det här? Någon som vet?

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
0010100
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-03-29

Lägre betyg

Inläggav Zombie » 2012-11-05 16:40:46

Det låter som om läraren har missförstått vitsen med handikapphjälp för aspergare/NPF:are (om det är det det är frågan om). Den ska ges för att man har problem att fungera i en vanlig klassituation, inte för att man är svag i själva ämnet. Det är kompensation för funktionshinder det är fråga om, inget annat. Man ska få samma förutsättningar för det betyg man har ämneskunskaper till som alla som inte har funktionshindret.

Skulle läraren ge lägre betyg åt en hörselskadad också om hen kanske inte kan delta i diskussioner i samma utsträckning som andra, eller åt en synskadad för att hen inte kan tillgodogöra sig momentet att läsa på svarta tavlan?

Borde gå att göra något åt, men så som världen ser ut vet man ju aldrig. Tala med dina föräldrar, se om andra har liknande problem, gå till rektorn, och om inte det hjälper fortsätta högre upp? I värsta fall byta till en skola som man i förväg har kollat är bättre mot aspergare? Hoppas andra kan ge bättre råd.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Lägre betyg

Inläggav Huggorm » 2012-11-05 16:46:56

Men om det står i läroplanen att man skall redovisa inför en grupp och man inte klarar av det så når man ju inte upp till kriterierna för högsta betyg?

Jag gick i vanlig klass och flera av mina betyg sänktes av mina dåliga muntliga redovisningar samt grupparbete. Surt, men inget att göra något åt nu i efterhand.
Huggorm
 
Inlägg: 22280
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Lägre betyg

Inläggav Zombie » 2012-11-05 17:05:52

Huggorm skrev:Men om det står i läroplanen att man skall redovisa inför en grupp och man inte klarar av det så når man ju inte upp till kriterierna för högsta betyg?

Då får man ställa det i relation till vad den eller andra relevanta ställen säger om handikapp, allmänt eller av aspergertyp. Hur gör andra lärare i den här situationen? Måste finnas en hel del. Finns det några riktlinjer? Det kan förstås vara folk på högre ort som har missförstått. Det är rätt troligt att de helt enkelt inte har tagit in i systemet vår art av handikapp så som de för länge sedan har gjort med fysiska handikapp. Det vet jag inte, och inte du heller verkar det. Någon annan?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Lägre betyg

Inläggav trollhare » 2012-11-05 18:05:22

Läraren har fel. Jag tycker du ska visa skollagen för hen. Kapitel 15 § 26, den s.k. pysparagrafen:

Om det finns särskilda skäl får det vid betygssättningen bortses från enstaka delar av kunskapskraven. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Skollag-2010800_sfs-2010-800/#K15

Skolverket ger några exempel på hur man ska tolka lagtexten, där bl.a. aspergares svårigheter med grupparbeten nämns. Och så skriver de:

Meningen med de här bestämmelserna är inte att en elev med bristfälliga kunskaper i allmänhet i ett visst ämne ska kunna få ett godkänt betyg. De har heller inget med "svaga" eller "starka" elever att göra. Bestämmelserna är riktade mot de elever som har en funktionsnedsättning som direkt hindrar eleven från att nå enstaka delar av kunskapskraven.

http://www.skolverket.se/kursplaner-och-betyg/fragor-och-svar-om-betyg/undantagsbestammelsen-1.173619

Obs att det INGENSTANS står att man inte ska kunna få högsta betyg om läraren tillämpar "pysparagrafen" i betygsbedömningen. Läraren har fel.

Tillägg:

Nu utgick jag ifrån att det är gymnasiet det handlar om alltså. Pysparagrafen för grundskolan är i samma lag, kapitel 10 § 21. Andra skolformer kan ha andra regler.
Senast redigerad av trollhare 2012-11-05 18:16:55, redigerad totalt 1 gång.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Lägre betyg

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-05 18:10:25

Ännu ett exempel på den sociala kompetensens vansinne.

Skolan skall handla om kunskapsinhämtning och inte efterlikna nån jädra talangjakt och klassen ska inte vara den enskilde elevens Idoljury.
Din lärare är en komplett idiot.

Hälsa från Krigarn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Lägre betyg

Inläggav 0010100 » 2012-11-06 1:09:53

Tack för era svar och ett särskilt tack till trollhare. Det stämmer att det handlar om gymnasienivå.
Jag skall ta upp det här med min lärare snarast.

Tack igen.
0010100
Inaktiv
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-03-29

Lägre betyg

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-06 8:08:35

Om inte det funkar kan du ju gå till rektorn. Eller så går du till rektorn direkt. Och tar med dig både Trollhares paragrafer och bra argument.
Om de skyller ifrån sig på tidsbrist kräver du ett möte och ett datum.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in