Platsar jag här?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Platsar jag här?

Inläggav Bazooka » 2012-11-03 1:34:34

Är 50 år, har familj, alla jävligt sociala utom jag. Jobbar i IT-branschen, både med teknik och med folk sen massor av år tillbaka.

Så "det dagliga livet funkar". Men jag har aldrig trivts på en enda fest utom då jag är halvpackad, ogillat varenda fikapaus jag varit på, babblar ofta iväg och trivs utmärkt på egen hand, har inga problem att vara helt tyst veckovis. Pratar gärna med EN person, men blir det tre i rummet känner jag mig omedelbart stressad. Kan aldrig gå upp i en grupp, men gillar att utbyta erfarenheter med EN. Utom i min familj, där de lärt sig att leva med mej. Det var samma sak då jag var liten, då i mina föräldrars familj. På jobbet frågar jag hellre om det är nåt jag inte fattar än att läsa in det själv.

Sökte KBT, trodde jag hade social fobi, men det stämde inte alls. Det var min terapeut som tog upp möjligheten med asperger efter ett antal sessioner. Prickade fullt på alla "sociala" delar av Aspergerdiagnosen, men väldigt lite på övrigt. Var hos en snubbe som var expert, han sa att jag inte hade Asperger. Så terapeuten kallade det ASS. Så jag känner mig inte annorlunda ute i samhället, förutom att jag då har djävulskt svårt för alla sociala sammanhang. Och sen behöver jag ingen direkt omväxling, kan käka samma sak jämt, och jag gillar då saker följer rutin, gör hyfsat samma saker på min fritid vecka efter vecka. Gillar inte att resa.

Fick 27 poäng på den här AQ testen,
http://psychology-tools.com/autism-spectrum-quotient/
25-30 eller nåt var typ asperger, autism högre. Men jag kände att det var full pott på all social myspys, lägre på annat.

Kan inte påstå att min supersociala hustru jublar över mina sociala talanger, men vi har det bra i familjen, och hon springer på sina fester, tjejträffar och vad det nu är. Jag är med då jag blir tvungen. Så livet går, men det här sociala är ett skit.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Platsar jag här?

Inläggav tahlia » 2012-11-03 1:38:07

Låter som du platsar här. Lite som handen i handsken. :wink:
Välkommen. :-)Happy
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Platsar jag här?

Inläggav geocache » 2012-11-03 2:43:04

Hej Bazooka och visst platsar du här! Jag har för övrigt exakt samma erfarenheter som du när det gäller arbetslivet, och när det gäller fester.

Skolan var ett veritabelt "helvete" för mig, från och med fjärde klass och ända till jag slutade gymmnasiet. Mesta tiden i den delen av grundskolan satt jag mest och tittade ut genom fönstret, längtade ut till alla vilda djur i skogen... och av alla de kanske 8, 10 jobb jag haft så är det bara två, tre stycken jag verkligen trivts med.

Sedan ett femtontal år har jag heltids förtidspension, och det dåliga psykiska måendet från fjärde klass och till att jag fick min diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP vill jag aldrig aldrig mer ha tillbaka.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Platsar jag här?

Inläggav Alien » 2012-11-03 2:51:08

Hej och välkommen!

Låter som du platsar här. Har du inte AS, så har du iaf aspiga drag. Eller så har du sublinisk AS. (vad-ar-subklinisk-as-t7751.html)

Eller så är du bara introvert (vilket iofs de flesta aspergare verkar vara): introvert-t5042.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Platsar jag här?

Inläggav Idiot » 2012-11-03 5:57:06

Beror på hur du menar med "platsar", det finns inget krav på diagnos för detta forum sa'tte. ;)

Hej och välkommen.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Platsar jag här?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-03 8:42:08

Bazooka skrev:Pratar gärna med EN person, men blir det tre i rummet känner jag mig omedelbart stressad.


Varför?

Bazooka skrev:På jobbet frågar jag hellre om det är nåt jag inte fattar än att läsa in det själv.


Varför?

----


Bazooka skrev:Fick 27 poäng på den här AQ testen,
http://psychology-tools.com/autism-spectrum-quotient/
25-30 eller nåt var typ asperger, autism högre.


Jag fick 40 :shock: :lol:
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Platsar jag här?

Inläggav Bazooka » 2012-11-03 8:55:31

Tackar!

Ja, hon KBT-tanten (säkert ett decennium yngre än mej) vet vad hon pysslar med. En stor lättnad då jag kunde få ord på det. Det var liksom en "attityd"-grej innan, men va fan, jag ville, och såg fram mot sociala grejer, men väl på plats så blev det alltid, alltid fel. Lite bättre nu, har faktiskt berättat för de jag måste träffa hur det ligger till. Och jag har accepterat att man får sitta och flina sig genom de familjens behov av socialande där jag inte kan undvaras. Blir liksom en kärleksgrej mot dem.

Svarabhakivokal:

Ja, visste jag så... Men med en person, som vill prata om nåt konkret så blir det inte den här socialgrejen. Då kan jag faktiskt få en känsla av samhörighet och få utbyte (på jobbet tjänar jag massor av tid, får svaret omedelbart). Jag får inte den där känslan av flock med vissa. Ofta då med väldigt sociala människor. De få människor (bl.a. Hustrun) som jag verkligen får utbyte av och tar en öl med är väldigt sociala. Vet inte varför, och jag tröttnar väldigt fort jämfört med dem. Men de verkar uppskatta att inte hobbnobba utan prata seriöst.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Platsar jag här?

Inläggav Chilehead » 2012-11-03 8:56:26

Du verkar väldigt mycket som jag förutom den biten med att resa,
å andra sidan är min största behållning med resor - maten. Och mat och
matlagning hamnar väl under kategorin specialintressen för min del.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Platsar jag här?

Inläggav Bazooka » 2012-11-03 9:08:37

Chilehead skrev:Du verkar väldigt mycket som jag förutom den biten med att resa,
å andra sidan är min största behållning med resor - maten. Och mat och
matlagning hamnar väl under kategorin specialintressen för min del.


Frun tvingar med mig ibland, och visst kan jag uppskatta highlights. Men allt jävla packande, ordninghållande och krångel under resan tröttar mig mycket.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Platsar jag här?

Inläggav Chilehead » 2012-11-03 9:15:43

Bazooka skrev:
Chilehead skrev:Du verkar väldigt mycket som jag förutom den biten med att resa,
å andra sidan är min största behållning med resor - maten. Och mat och
matlagning hamnar väl under kategorin specialintressen för min del.


Frun tvingar med mig ibland, och visst kan jag uppskatta highlights. Men allt jävla packande, ordninghållande och krångel under resan tröttar mig mycket.

:D jag fattar vad du menar. Familjen hatar att jag är en "packningsnazi"
vad är nödvändigt/onödigt. Men å andra sidan e jag glad att det finns någon
som orkar med en som jag.
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Platsar jag här?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-11-03 9:19:24

Bazooka skrev:Ja, visste jag så... Men med en person, som vill prata om nåt konkret så blir det inte den här socialgrejen. Då kan jag faktiskt få en känsla av samhörighet och få utbyte


Ok. Har du svårt att fatta vad folk pratar om ifall det är mer än en person (förutom du själv) som deltar i samtalet?

Jag kan tycka det är trevligt att bara sitta och delta bredvid när andra samtalar i grupp. Men jag kan inte delta själv i samtalet. Det jag istället får ut är samhörighet (ja, jag gillar faktiskt människor :wink: ), och att jag lär mig mycket inom socialt samspel av att sitta och bara titta/lyssna på folk som pratar i grupp.

Bazooka skrev:på jobbet tjänar jag massor av tid, får svaret omedelbart


Själv föredrar jag att läsa in svar på jobbfunderingar själv. När jag frågar någon annan så vet de oftast inte mer än jag ändå.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Platsar jag här?

Inläggav kattkvinna » 2012-11-03 11:03:26

Låter definitivt som att du passar här. Välkommen hit!
Jag känner igen mycket av det du beskriver i ditt inlägg.
Shit, jag hade 39 poäng på testet i länken! Jag svarade sanningsenligt och utan hänsyn till kompensation eller vad jag anstränger mig för att visa utåt.

Bazooka skrev:Pratar gärna med EN person, men blir det tre i rummet känner jag mig omedelbart stressad. Kan aldrig gå upp i en grupp, men gillar att utbyta erfarenheter med EN.


Jag har också lättast att prata med en. Är det fler i rummet blir det för många kanaler att hålla reda på. Men jag kan tvinga mig själv att gå på en och annan träff med flera samtidigt om jag är tillräckligt motiverad. En träff med flera kan vara en inkörsport till att hitta någon man trivs med och sedan träffar och har utbyte med på tu man hand eller i en mindre grupp.

Bazooka skrev:Sökte KBT, trodde jag hade social fobi, men det stämde inte alls. Det var min terapeut som tog upp möjligheten med asperger efter ett antal sessioner.


Känner igen det precis utom det sistnämnda. I vården var det nästan ingen som förstod vad det handlade om. Alla trodde det var social fobi. Jag började själv läsa på och förstå att jag hade aspergers. Mina vårdgivare var ytterst motvilliga till att köpa det. Var glad att du mötte en alert KBT terapeut som kunde se djupare och förstå din personlighet. :-)Happy
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Platsar jag här?

Inläggav radix » 2012-11-03 11:47:08

Jag tycker det låter som att du 'platsar', om du nu får ut nåt av att läsa här.


fick 35, lite osäker på några frågor så +/- 5 eller nåt
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Platsar jag här?

Inläggav Tonic » 2012-11-04 19:10:14

Asperger (och även andra bokstavsdiagnoser) har blivit på tapeten nu (på modet) och det finns något som kallas differentialdiagnostik som är intressant och viktig att kika på, Den sociala biten som du beskriver, kan handla om att du helt enkelt inte är speciellt social. Eller om man vill schizoid personlighet?

Speciellt som du inte har så mycket av det där andra som kännetecknar autismspektrumtillstånd.
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Platsar jag här?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-04 19:53:44

Jag fick 35. :shock: Jag som tyckte att jag svarade så o-aspigt...

Förlåt - välkommen hit! Om du "platsar" eller ej avgör du väl själv.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Platsar jag här?

Inläggav Colours » 2012-11-07 4:11:30

Välkommen! :D
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Platsar jag här?

Inläggav Nummer13 » 2013-02-04 6:39:00

Ofc
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in