Låter detta som AS stim?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Låter detta som AS stim?

Inläggav Tonic » 2012-10-29 12:11:22

Ni som känner till stim och kanske själv har detta, låter detta som stim? :

Jag har länge gjort olika ljud, ibland skriker jag ord med utländsk brytning, låter som en visselpipa, gör djurläten, höga läten, skriker könsord m.m.

Klappar och vevar med händerna, gör olika tecken med händerna som tex ett stopptecken samtidigt som jag håller den andra handen sträckt åt ett annat håll. När jag pratar med någon jag är bekväm med så kan jag göra små ljud i mitt i samtalet som att vissla eller blåsa luft, plötsligt spärra upp ögonen osv

Vissa skrattar åt det och tycker det är lite lustigt, och samtidigt lite udda.

Jag gör heller inte så när jag tex är på en anställningsintervju eller pratar med läkaren på vårdcentralen eller något annat viktigt. Brukar iofs istället göra något osynligt ofta så att det klickar till inne i örat. Detta syns eller hörs inte, och det är inte alls säkert att det är något udda. Alla kanske gör så, jag vet inte.

Oftast när jag är allvarlig eller typ lite olycklig, så är jag tyst och gör ingenting.

Men sen kommer en viss känsla, den kan vara lite uppåt och trevlig, då kan jag börja ropa, härma läten, göra grimaser och klappa händer eller vrida dom så att dom föreställer olika tecken. Ibland kan jag vinka som en som dirigerar flygplan.

Är jag på dåligt humör o är hemma så kan jag ropa tex jävla h*ra, su* mig, arabhor*r osv, och då ofta med brytning som jag hör utlänningarna här prata.
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Låter detta som AS stim?

Inläggav Tonic » 2012-10-30 20:49:21

Ingen? :(
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Låter detta som AS stim?

Inläggav KalleKus » 2012-10-30 20:54:39

Låter som Tourettes.
Tror att rätt många med AS har det med.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Låter detta som AS stim?

Inläggav Musicus » 2012-10-30 21:39:27

Det du beskriver, Tonic, låter för mig som vad man kallar vokala och motoriska tics. När det gäller det vokala har jag själv lite av det, men inte de högljudda inslagen. Det är lite som att jag pratar (tyst) för mig själv, men utan att mitt medvetande har kontroll över vilka ord jag säger. Detta sker i stort sett bara när jag är ensam (förhoppningsvis ...). Tror att detta har börjat de senaste åren. Kan i och för sig ha haft tics när jag var yngre utan att ha varit medveten om det.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Låter detta som AS stim?

Inläggav Zombie » 2012-10-30 21:45:16

Instämmer med föregående svarare och kan lägga till att de här etiketterna "AS", "Tourettes", "ADD", "ADHD", "OCD" och så vidare bara är praktiska sätt att dela in drag som i själva verket finns blandat i olika proportioner i mer eller mindre var och en av oss NPF:are. Så att man lättare får syn på dem och kan hitta sätt att hantera dem – så länge man kommer ihåg att de bara är etiketter.

Samma torde förresten gälla etiketterna "NPF:are" och "NT".
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Låter detta som AS stim?

Inläggav Tonic » 2012-10-30 22:52:32

Tack för era svar.

Menar ni att det låter mer som tourettes än stim?
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Låter detta som AS stim?

Inläggav Musicus » 2012-10-31 9:14:32

Det låter mer som tics än stims om du ursäktar att jag är lite petig. Jag kan inte säga om du har Tourettes syndrom, men du kanske borde kolla upp det om du tycker att dina tics ställer till det för dig.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Låter detta som AS stim?

Inläggav Tonic » 2012-10-31 10:03:00

Musicus skrev:Det låter mer som tics än stims om du ursäktar att jag är lite petig. Jag kan inte säga om du har Tourettes syndrom, men du kanske borde kolla upp det om du tycker att dina tics ställer till det för dig.


Nu vet jag iofs inte hur andra med tics känner för det, men jag tycker inte att det ställer till det för mig. Andra kan reagera, tycka det är udda eller kul, men jag är sån och skulle inte vilja vara utan. Ibland kan jag till och med tycka det är lite konstigt att inte de flesta är likadana. Mitt ex brukar bli sur om jag råkar göra ett plötsligt ljud i telefonen när vi pratar, och det tycker jag gör henne till en riktigt tråkig och stel människa.

Världen hade blivit lite roligare om inte folk tog sig på så stort allvar :D
Tonic
 
Inlägg: 105
Anslöt: 2009-12-16

Låter detta som AS stim?

Inläggav suuuunnaaa » 2013-01-11 20:22:13

Ja det låter som Stim tycker jag men att du skriker könsord låter också som tourettes
suuuunnaaa
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2013-01-09
Ort: Kallhäll

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in