Hur ser din aspergers ut?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 18:37:06

Hej
Jag håller på att utredas för asbergers där den sociala biten är mitt stora handikapp, men många andra bitar är inte typiska för asbergers. Därför vill jag fråga hur just din asbergers ser ut, för att se vad jag känner igen mig i.




Moderator atoms - rättade stavfelet i rubriken.
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din asbergers ut?

Inläggav weasley » 2012-10-27 18:42:57

Min aschenbergers är en ovanligt intelligent nyans av blått.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Hur ser din asbergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 18:44:31

weasley skrev:Min aschenbergers är en ovanligt intelligent nyans av blått.

Hu menarmdu?
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din asbergers ut?

Inläggav ElsaS » 2012-10-27 18:55:58

En liten hint och vink,till dej, nervös.
Om du skriver asperger istället för asberger kommer du att bli mycket mer respektfullt bemött.
Sagt med största omtänksamhet.
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Hur ser din asbergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:04:30

Tar tacksamt emot hinten men blir enormt besviken på att man ska mobbas även här för att man har svårt för vissa ord
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din asbergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:05:01

Går ju ej att ändra längst upp, ni får väl stänga tråden
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din asbergers ut?

Inläggav Gafsan » 2012-10-27 19:07:27

Här kan du hitta äldre trådar med samma frågeställningar:

metatrad-hitta-ratt-trad-snabbt-t13281.html
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Gafsan » 2012-10-27 19:10:26

Nervous skrev:Tar tacksamt emot hinten men blir enormt besviken på att man ska mobbas även här för att man har svårt för vissa ord


Förstår att du tycker att detta är tråkigt. En liten bakgrund är att många som inte vet så mycket om aspergers syndrom har en massa konstiga fördomar om hur vi som har AS är. Ofta brukar dessa personer också kalla asperger för "asberger", "aschberger" osv. Tror att det är därför som många här vänder taggarna utåt då någon stavar/säger fel (och även för att många med AS är ganska petiga med språket. Det är inte vår vackraste egenskap kanske, men så är det.)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-27 19:15:54

Nervous skrev:Tar tacksamt emot hinten men blir enormt besviken på att man ska mobbas även här för att man har svårt för vissa ord

Men hur svårt kan det vara?
Du ser ju den korrekta stavningen direkt på forumnamnet.

AS kan inte beskrivas fullt så enkelt utifrån din svepande frågeställning.
Om du konkretiserar och frågar mer specifikt går det däremot bättre att svara.
Man kan inte beskriva hela sin person, sin psykologiska sammansättning eller hela sitt liv i ett enda inlägg utifrån en enda fråga.

Vidare är vi en väldigt heterogen skara och mina drag kanske inte alls liknar någon annans trots att symptomen är desamma.

1. Komplexiteten.

2. Variationen.

Det är ingen som mobbar dig men som man ropar får man svar.
Du kan inte gå in på ett volvoforum och fråga "vad är en bil".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:22:56

Gafsan skrev:
Nervous skrev:Tar tacksamt emot hinten men blir enormt besviken på att man ska mobbas även här för att man har svårt för vissa ord


Förstår att du tycker att detta är tråkigt. En liten bakgrund är att många som inte vet så mycket om aspergers syndrom har en massa konstiga fördomar om hur vi som har AS är. Ofta brukar dessa personer också kalla asperger för "asberger", "aschberger" osv. Tror att det är därför som många här vänder taggarna utåt då någon stavar/säger fel (och även för att många med AS är ganska petiga med språket. Det är inte vår vackraste egenskap kanske, men så är det.)

Tack nu förstår jag bättre
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:27:49

KrigarSjäl skrev:
Nervous skrev:Tar tacksamt emot hinten men blir enormt besviken på att man ska mobbas även här för att man har svårt för vissa ord

Men hur svårt kan det vara?
Du ser ju den korrekta stavningen direkt på forumnamnet.

AS kan inte beskrivas fullt så enkelt utifrån din svepande frågeställning.
Om du konkretiserar och frågar mer specifikt går det däremot bättre att svara.
Man kan inte beskriva hela sin person, sin psykologiska sammansättning eller hela sitt liv i ett enda inlägg utifrån en enda fråga.

Vidare är vi en väldigt heterogen skara och mina drag kanske inte alls liknar någon annans trots att symptomen är desamma.

1. Komplexiteten.

2. Variationen.

Det är ingen som mobbar dig men som man ropar får man svar.
Du kan inte gå in på ett volvoforum och fråga "vad är en bil".


Förstår inte varför man inte kan fråga vad är en bil på ett volvoforum. Men jag frågar inte vad är en bil jag frågar vad har dy för bil, pch vilka egenskaper har den. För alla bilar har olika egenskaper precis som alla människor. Sen finns det vissa egenskaper som är typsika för just aspergers. Ush nu krånglar jag till det igen jag har svårt för att uttrycka vad jag menar, jag ska följa länken och kika på andra trådar. Ni kan ignorera denna värdelösa tråd och om någon kmmer på hur man deletarcden är jag tacksam.

Vill tillägga när du skriver hur svårt det kan vara att stava rätt, så hár olika människor svårt för olika saker.
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav weasley » 2012-10-27 19:29:07

Nervous - har du dyslexi? Då är det förståeligt att det blir felstavat ibland.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:37:37

Jag har svårigheter med nya ord innan jag lärt mig dem.. Sen har jag enormt lätt för slarvfel eftersom allt fungerar fort för mig och då blir orden lätt som hur jag uttalar dem. Jag lär mig dåligt stavning genom att läsa och visste inte att hur aspergers stavade innan någon gjorde mig uppmärksam på att jag skrivit fel. Vet inte hur jag kunnat läsa det tusen gånger och ändå stava fel. Jag utalar ju det som asbergers, så det kanske är därför.... Jag vet inte varför jag fungerar som jag gör om det är aspergers eller inte jag vet bara att ag är annorlunda. För jag gör så gott jag kan och blir ofta ledaen när folk inte tror det. Vilket händer flera gånger dagligen med mina svårigheter. Ändå känns det lika mycket varje gång. Att man aldrig blir härdad. Men om elaka folk skriver asbergers så kan jag förstå att folk tog illa upp och jag är ledsen för det,

Men anledningen till att jag frågar hur just er aspergers är är för att försöka ta reda på om det är det jag har att dt är på det sättet jag är annorlunda. Jag har så enormt svårt för att läsa definitioner med mera. Det är så mycket lättare om någon förklarar sina egna svårigheter. Men kan förstå att folk tycker det r jobbigt. Alla är ju inte så öppna som jag det är något jag lärt mig i min uppväxt. Jag har varit så öppen att det ställt till problem för mig


Ursäkta all text har svårt att fatta mig kort.
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Banzai » 2012-10-27 19:46:35

Oroa dig inte över att du stavade fel på aspergers, det gjorde jag med trots att jag såg det rättstavade ordet ett flertal gånger (inklusive i forumnamnet). Ibland är man (jag) blind för det som finns mitt framför näsan. :-)Happy

Jag vet ej om jag har AS, har genomgått en neuropsykiatrisk utredning och väntar fortfarande på svar. Jag kan alltså inte svara på din fråga, men jag känner igen det där om den evinnerliga tröttheten, som du nämner i en annan tråd, och är just nu hemma och är sjukskriven.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Flawed » 2012-10-27 19:50:04

Det kanske finns ett forum på internet`eller något där man kan läsa om sånt här?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:55:28

Banzai skrev:Oroa dig inte över att du stavade fel på aspergers, det gjorde jag med trots att jag såg det rättstavade ordet ett flertal gånger (inklusive i forumnamnet). Ibland är man (jag) blind för det som finns mitt framför näsan. :-)Happy

Jag vet ej om jag har AS, har genomgått en neuropsykiatrisk utredning och väntar fortfarande på svar. Jag kan alltså inte svara på din fråga, men jag känner igen det där om den evinnerliga tröttheten, som du nämner i en annan tråd, och är just nu hemma och är sjukskriven.

Tack den där blindheten känner jag igen mig i ;) skicka gärna pm när du får ditt var. Håller tummarna på att du får det svar du vill ha/behöver
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Nervous » 2012-10-27 19:56:34

Flawed skrev:Det kanske finns ett forum på internet`eller något där man kan läsa om sånt här?

Kanske det. Har iaf fått skriva av mig lite här och det lugnar. Hoppas läkarna är bra å jag får rätt diagnos och får jag inte det kan jag inte göra så myclet åt det....
Nervous
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2012-10-26

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Oktavianus » 2012-10-28 0:08:18

har inte bestämt mig, ändrar mig lite från dag till dag- just nu?
Den är en viol, med röd stjälk.

kram
:-)154
Oktavianus
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2012-10-27

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Sheyen » 2012-10-31 20:46:29

Jag har autism och det märks, för jag är lite sinnessjuk, liksom. :-)Happy

Jag är galen!

Mer får du inte veta nu, för du genomgår en utredning. Men efter att utredningen är klar kan du få veta mer...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-01 2:18:34

Hur min aspergers ser ut?

Det är en svart best med panterns smidighet och noshörningens tyngd. Tänder som den sabeltandade tigern. Pansarhud. Den skiter bly och den luktar krut, tång och tjära. För det mesta har jag Honom i källaren.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur ser din aspergers ut?

Inläggav Sheyen » 2012-11-01 21:00:03

KrigarSjäl skrev:Hur min aspergers ser ut?

Det är en svart best med panterns smidighet och noshörningens tyngd. Tänder som den sabeltandade tigern. Pansarhud. Den skiter bly och den luktar krut, tång och tjära. För det mesta har jag Honom i källaren.

ÄH! Vadå "i källaren"? Du visar ofta din aspergers! Du är en sann krigare och det vet du fan att jag tycker! Ser upp till dig! :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in