Vad kallar ni könet?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad kallar ni könet?

Inläggav Gafsan » 2012-10-25 9:44:33

Snopp och snippa säger jag när jag pratar med barnen.

Med vuxna är det lite olika, det beror på vilka vuxna och vilket sammanhang.

Slida/vagina är ju korrekta benämningar på delar av den kvinnliga anatomin men direkt felaktigt att använda som samlingsbeteckning för det kvinnliga könsorganet. (ungefär som att kalla hela männens könsdelar för "pung").
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vad kallar ni könet?

Inläggav Idiot » 2012-10-25 9:57:36

Miche skrev:@Idiot, din användning av orden känns väldigt könsdiskriminerande, jag har använt (jobbar fortfarande på att sluta helt) fitta som en svordom (egentligen tycker jag att det är ett fint ord).

Penis känns lika kliniskt i mina öron som vagina, jag använder oftare snopp och kuk och personliga namn som jag inte vill gå in på här!

Vulva är ett vackert ord, men det är ju bara de yttre delarna (rent kliniskt sett) som avses!


Fast när man använder ord som svordom så menar man ju aldrig själva ordet, utan snarare uttrycket.
Om jag slår i knät och säger: "Jävla kaskelottestikel!" - Så är inte det taskigt mot kaskelotter, det är bara ett uttryck.

Slår jag i knät och säger: "Fitta!" - Så är inte det taskigt mot kvinnor, jag gillar vaginor, jättemycket, att jag använder det som svordom har ingen bakomliggande åsikt om könsroller etc.
Det är bara en svordom, som Kuk, eller helvete, eller jävla apballe..
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Vad kallar ni könet?

Inläggav Miche » 2012-10-25 10:10:56

@Idiot, det jag tänkte på (men dumt nog inte skrev, ibland är det bra att koppla in hjärnkontoret innan jag klickar på Skicka) var att du har ett en ord för mannens könsorgan men flera för kvinnans!

Svordomar är en annan sak, jag har jobbat hårt med att sluta svära Fitta! eftersom fitta för mig är ett vackert ord, och då blir det lite fel i min skalle när jag samtidigt använder fitta som svordom.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad kallar ni könet?

Inläggav Idiot » 2012-10-25 10:41:37

Miche skrev:@Idiot, det jag tänkte på (men dumt nog inte skrev, ibland är det bra att koppla in hjärnkontoret innan jag klickar på Skicka) var att du har ett en ord för mannens könsorgan men flera för kvinnans!

Svordomar är en annan sak, jag har jobbat hårt med att sluta svära Fitta! eftersom fitta för mig är ett vackert ord, och då blir det lite fel i min skalle när jag samtidigt använder fitta som svordom.


Ah, haha samma här, tänkte att det kunde varit det också, men skrev inte. :P

Anledningen är att jag tycker inte att det finns något optimalt ord för kvinnans könsorgan, fitta är för grovt och vagina är för... Konstigt bara.

Penis tycker jag är perfekt ord däremot. Det är inte grovt, men inte heller motsatsen. Det är neutralt.
Någon borde mynta ordet "Venis", det hade jag använt.

Jag kan känna ett obehag av att säga "fitta" eller "vagina" eller "slida" osv...
Inte för att samtalsämnet är obehagligt, utan det är bara ordet som är det liksom.
"penis" kan jag säga utan problem.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Vad kallar ni könet?

Inläggav Miche » 2012-10-25 12:04:28

Idiot skrev:Någon borde mynta ordet "Venis", det hade jag använt.

Du har just myntat det, använd det (jag sak nog använda det jag med), så får det spridning!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad kallar ni könet?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-25 12:24:23

Jag har hört en del ord för kvinnans kön som jag tycker är ganska ok:

- fjaset
- puppan (ej för vuxna kvinnor dock)
- muttan

själv föredrar jag fittan som samlingsnamn för hela könet, men talar nog oftare om det i enskilda delar, som jag kallar vid dess vanliga namn.

Mannens kön brukar jag inte tala om, och har nog inget ord där som jag känner mig helt bekväm med.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Vad kallar ni könet?

Inläggav Idiot » 2012-10-25 12:31:02

Miche skrev:
Idiot skrev:Någon borde mynta ordet "Venis", det hade jag använt.

Du har just myntat det, använd det (jag sak nog använda det jag med), så får det spridning!

Ok, you heard it here first! ;)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Vad kallar ni könet?

Inläggav evveb » 2012-10-25 13:08:58

När jag var liten använde mina föräldrar orden snopp och mus när de pratade med mig och min bror. Av någon anledning känner jag nu ett stort obehag inför just de orden.. :/

För det kvinnliga könsorganet använder jag ordet vagina när jag pratar om ren fakta. När jag nämner mitt eget könsorgan säger jag underlivet eller "där nere", förutom när jag är med nära vänner eller min partner. Då brukar jag säga fitta bara för att chockera lite. Fast jag tycker egentligen att fitta är ett väldigt bra ord. Det låter starkt. Som fittan är, när den är erigerad. Det kvinnliga könsorganet blir så ofta sett som svagt och skört och får därför mesiga ord (enligt mig) som snippa, mus, hallongrotta m.m. Medans det manliga könsorganet ofta får starka ord som kuk, dase, stake (btw. Enögd byxorm är en ganska rolig benämning). Även fast penis är precis lika "svag" som vaginan när den inte är erigerad.

Så.. Bra ord enligt mig:
Kvinnans - Vagina, Underliv, Kvinnligt könsorgan, Fitta eller Slida.
Mannens - Penis, Manligt könsorgan eller Kuk (det sista använder jag bara med min partner).
Alla andra ord som nämnts här är fjantiga, fula eller vulgära i mina öron.
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Vad kallar ni könet?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-10-25 13:14:12

Jag håller med Miche om att "vulva" är ett vackert ord. Det låter kraftfullt, tycker jag. Använder även "vagina", i brist på annat, för de inre delarna. Men "Yoni" var ju riktigt fint, som en kvinnlig urkraft! Tack för den påminnelsen, Kahlokatt! Ett tag försökte jag döpa min till Livia, men det fastnade inte. :lol:

Vad det manliga könsorganet anbelangar har jag inte riktigt fastnat för någon benämning. Tycker att de alla låter antingen förlöjligande eller vulgära. "Snopp" är ju bara för gräsligt! "Kuk" är nog trots allt det namn jag föredrar; det låter åtminstone som något som kan vara erigerat, vilket är det tillstånd jag föredrar dem i.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Vad kallar ni könet?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-25 13:18:31

evveb skrev:Fast jag tycker egentligen att fitta är ett väldigt bra ord. Det låter starkt. Som fittan är, när den är erigerad. Det kvinnliga könsorganet blir så ofta sett som svagt och skört och får därför mesiga ord (enligt mig) som snippa, mus, hallongrotta m.m.


Delvis därför även jag föredrar ordet fittan, då den förtjänar ett namn som signalerar dess oerhörda kraft.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Vad kallar ni könet?

Inläggav Jagers » 2012-10-25 14:40:58

Idiot skrev:Någon borde mynta ordet "Venis", det hade jag använt.

Vilket vackert ord :oops: :-)Happy
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad kallar ni könet?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-10-25 14:43:26

Jagers skrev:
Idiot skrev:Någon borde mynta ordet "Venis", det hade jag använt.

Vilket vackert ord :oops: :-)Happy


Ha ha :lol: , för vilket av könsorganen? Eller är det könsneutralt? :P
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Vad kallar ni könet?

Inläggav Jagers » 2012-10-25 15:04:50

Tintomara Ariadne skrev:
Jagers skrev:
Idiot skrev:Någon borde mynta ordet "Venis", det hade jag använt.

Vilket vackert ord :oops: :-)Happy


Ha ha :lol: , för vilket av könsorganen? Eller är det könsneutralt? :P

Tjejjens såklart =)

Penis och Venis <3 i love it!
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad kallar ni könet?

Inläggav kullan » 2012-10-25 15:15:21

Jag kallar min för vilddjuret. Snopp eller kuk kallar jag killens för.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad kallar ni könet?

Inläggav Jagers » 2012-10-25 15:46:05

kullan skrev:Jag kallar min för vilddjuret.

Hahaha :lol: Kullan <3
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad kallar ni könet?

Inläggav Zombie » 2012-10-25 23:01:28

Jagers skrev:
Tintomara Ariadne skrev:
Jagers skrev:Vilket vackert ord :oops: :-)Happy


Ha ha :lol: , för vilket av könsorganen? Eller är det könsneutralt? :P

Tjejjens såklart =)

Penis och Venis <3 i love it!

Nehej. Det hör man ju att det är könsneutralt. Venus + Penis. Kan man inte se vad det är för sort när man har det framför sig kan man ju inte vara mycket till karl/kvinna själv. Fram för könsneutrala könsorgansnamn! :mrgreen:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Vad kallar ni könet?

Inläggav Miche » 2012-10-25 23:07:51

Henar har självklart en venis! :mrgreen:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad kallar ni könet?

Inläggav kullan » 2012-10-25 23:12:12

Miche skrev:Henar har självklart en venis! :mrgreen:


Och en hönshjärna då eller? :wink: :mrgreen:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Vad kallar ni könet?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-10-26 16:05:28

Det kan man anta ja.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad kallar ni könet?

Inläggav DIProgan » 2012-10-26 18:36:15

Idiot skrev:Någon borde mynta ordet "Venis", det hade jag använt.


Inte pjåkigt alls men problemet är att det är så likt Penis att de kan förväxlas då o då.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vad kallar ni könet?

Inläggav Idiot » 2012-10-26 18:39:51

DIProgan skrev:
Idiot skrev:Någon borde mynta ordet "Venis", det hade jag använt.


Inte pjåkigt alls men problemet är att det är så likt Penis att de kan förväxlas då o då.


Aa, plus att det bygger mer på ordet penis än vagina, så då blir "genusfolket" arga pga att det är "ojämnt"..

Vanis då! :P
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Vad kallar ni könet?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-26 18:44:25

Idiot skrev:Vanis då! :P


Man kan ju också tänka sig "vagina" och "pagina". . .
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Vad kallar ni könet?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-10-26 18:45:14

"Venis" är bättre! Det har ju en tydlig koppling till kärlek. Eftersom det dessutom lätt kan associeras till blodstinna pumpande vener, röstar jag för att det får stå för det manliga könsorganet som ju är i trängande behov av en vettigare benämning. 8)
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Vad kallar ni könet?

Inläggav kullan » 2012-10-26 18:45:55

Pegina är mitt förslag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Språket



Logga in