Kärlek mellan patient och personal

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Tikki » 2012-10-23 6:15:48

Är det nån som har erfarenhet inom området.
Jag vet att personal inte får ha en relation.
Därför blir det också närmast omöjligt för "henne" att göra nåt.
Bakgrund;
Jag är kille och intresserad av en tjej som jag möter inom vården.
Har fått intrycket att det är ömsesidigt.
Å andra sidan skulle detta förvåna mig eftersom hon spelar i en betydligt högre division.
(Handlar inte om dåligt självförtroende utan är fakta.)
Det kan ju va så enkelt att hon bara har en flörtig personlighet.
Mitt problem blir att försöka tolka intrycken, handla därefter och hoppas att jag gjort en riktig bedömning.
Kommentarer välkomna.
:-)154
Tikki

Anslöt: 2010-06-19

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 6:42:47

Vad slags vård rör det sig om? är du hennes patient? vad är det som gör att hon spelar i en högre division?
Och inte minst.. missta inte många kvinnors standardbeteende att vara trevliga för romantiska intentioner.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Tikki » 2012-10-23 7:03:44

Vilken vård det rör sig om vill jag inte gå in på nu, men det är inte samtalsterapi.
Jag är hennes patient.
Division; Hon är betydligt yngre.
Det är inte att hon är trevlig utan mer hennes blick.
Men som Aspie blir jag ju osäker om jag tolkar den rätt.
:-)154
Tikki

Anslöt: 2010-06-19

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-23 7:12:58

Nej, nej och åter nej. Moderlig gestalt och förebild kanske du söker, lätt att förväxla med "par-kärlek".
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 7:13:59

Det bästa är om du kan vänta tills du inte längre är hennes patient. Allra helst inte vara det alls. Annars är det lite skillnad om hon lägger om sår varannan dag eller är inne och genomför en massa moment ett par gånger per dag.

Annars, börja prata med henne men var enormt lyhörd för om hon blir distansierad. Det finns ett engelskt uttryck som är rätt bra i sammanhanget "rapport".
plåtmonster

Inläggav earlydayminer » 2012-10-23 8:52:44

Undvik att engagera i försök att utveckla något mer än vad det i nuläget visar sig som.

Mitt förslag är att även byta konsulent. Och vid bytet kan du förklara dina tankar, men inte under tiden som ni har en behandlingskontakt. Hennes karriär står på spel och era känslor står på spel m.m.

Hur du än väljer att framgå så rekommenderar jag ett byte av konsulten. Oavsett hur du känner för saken. Skälet är att dina tankar kan hindra din utveckling i din vård och även relationen med vårdhavande eftersom du nu tänker som du skriver att du tänker.

Det är normalt att fantisera om att ha en sexuell eller djupt emotionell relation med en person som kanske befinner sig i en "högre" position eller t ex ens terapeut, sjuksköterska m.m. Men det är bra att tala om det och även att byta till någon annan för att behandling ska kunna fortskrida utan hinder, för att behandlarens yrke och rykte skall vara intakt, för att patientens säkerhet och omsorg m.m.

Det är mitt personliga tycke.

Jag kan uppriktigt säga att jag kände för att slita av en äldre kvinnas kläder en gång. Det var en läkare på psykiatrin, hon var från östeuropa och bröt dialekten och uttalen väldigt sexigt. Kanske 45 år gammal, glasögon (men hon lutade huvudet neråt och åt sidan och tittade med ögonen "över" glasögonen") och elegant klädd, luktade som ett blomsterhav och jag kunde inte släppa tanken på det - minns inte vad vi pratade om. Jag minns att jag var så förgiftad av tanken att jag tänkte försöka se ifall jag kunde få till det. Det var många år sedan nu, kanske 5 år sedan (jag var 22 och hon var alltså en renodlad MILF). Så det är inte helt onormalt, om inte jag är helt onormal förstås. :-)063 Men det var ett sporadiskt möte. Och nu i efterhand får det mig att skratta högt. Det är sådant som kan hända. Det är en mycket syrlig frukt. Men det var ett enda enskilt möte och jag visste det.

Värt att notera var att det var mitt 2:a år utan sexuell kontakt med någon annan än... Ja. Doin' my own thaaaaang with the one that haaaaaaaaaang around all day in hopes to baaaaaaaaang, kno' what I'ma saaayinnnnnnnn? Ja, det var så på den tiden.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-23 18:09:08

Tikki skrev:Det kan ju va så enkelt att hon bara har en flörtig personlighet
Tikki skrev:Det är inte att hon är trevlig utan mer hennes blick

Ja det där kan vara väldigt förrädiskt och vilseledande.

Vi är många kvinnor som har en flörtig personlighet och blick, utan att mena ett skvatt med det eller ens vara medvetna om det själv.

Det är nog tryggast att alltid utgå från ovanstående om man vill vara på den säkra sidan.

Är hon intresserad på allvar så kryper det nog fram förr eller senare.
svarabhaktivokal

Anslöt: 2009-10-30

Inläggav LILITH_ » 2012-10-23 18:33:14

Är det inom psykiatrin - låt bli.
Är det inom somatiken - sondera terrängen.
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 18:35:24

LILITH_ skrev:Är det inom psykiatrin - låt bli.

Vad är det som gör att du specifikt vill avråda i det fallet?
plåtmonster

Inläggav LILITH_ » 2012-10-23 18:43:41

plåtmonster skrev:
LILITH_ skrev:Är det inom psykiatrin - låt bli.

Vad är det som gör att du specifikt vill avråda i det fallet?
Jag orkar inte formulera mig ordentligt så helt kort: Det är lättare att ta fel på folks intentioner inom psykiatrin, där jobbar man med känslomässig bekräftelse, emotioner och så vidare.

Visst kan tycke uppstå mellan patient och personal och gör det också men inte alltid på ett sexuellt plan från båda hållen. Det är lätt att få för sig saker tror jag. Även detta från båda hållen.

Alltså, förlåt! Orkar inte tänka ordentligt just nu, men något åt det hållet. Det finns mer där som jag inte får tag i just nu - är jätteförkyld. :?
LILITH_
f.d Eyes wide open

Anslöt: 2009-12-26

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 18:44:48

Bättre att du säger det viktiga så kan jag tolka bort de eventuellt tokiga formuleringarna. ;)
plåtmonster

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in