Temple Grandin och trycket mot sidorna

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav gadas » 2012-10-22 23:17:33

Varför blir vi i autismspektrum så lugna av att något eller någon trycker på bröstkorgen från båda sidorna? Jag åtminstone.
Temple Grandin hade ju, åtminstone enligt TV-filmen, en hel maskin för det där, egenkonstruerad, på sitt studentrum där hon fick argumentera länge och vist för att få ha den kvar.
Men jag är ingen finsnickare, kunde man inte tänka sig en budgetvariant bestå av två brädor hopspikade som ett V som man lägger sig i. Får väl försöka själv i morgon, gillar inte människor som lägger sig i ;)
Min vovve tryckte sig alltid mot benet så jag höll på att ramla omkull - säkert mer naturligt för en varg än att kramas med framsidan som människor, jag kanske är lite vargmänniska.
Jag är övertygad om att det har med kroppsliga signaler till ångest att göra, kanske en annan sida av taktil överkänslighet som vi förväntas ha.
Om ångesten som blir övermäktig i ensamheten och utsattheten säger jag som till vovven när det åskade: Det blir bra SEDAN, förstår du - det blir bra SEDAN...
Så nu gör vi V-tecknet och går och lägger oss!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav gadas » 2012-10-22 23:25:08

Stopp, jag kom på det! ;)
En hypotes i alla fall: Om man trycker ihop bröstkorgen från sidorna så borde den väl höja sig på framsidan - och då blir det lättare att andas eftersom det typiska ångestsymptomet - eller kanske snarare ångestorsaken - tryck över bröstet släpper. Kan du komma på nåt mer...? ;)
V !!
PS. Glöm aldrig vem som kom på det!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav Swesse » 2012-10-22 23:27:21

Jag undrar verkligen också varför jag lugnas av effekten. :-)063

Är det bara folk på autismspektrumet som upplever det här? Jag vill minnas att det var en del NT i filmen som också uppskattade det, men vet inte till vilken utsträckning. Finns det någon som kan fråga någon NT-anhörig om denne lugnas av sådant tryck?

Stopp, jag kom på det!
En hypotes i alla fall: Om man trycker ihop bröstkorgen från sidorna så borde den väl höja sig på framsidan - och då blir det lättare att andas eftersom det typiska ångestsymptomet - eller kanske snarare ångestorsaken - tryck över bröstet släpper. Kan du komma på nåt mer...?
V !!
PS. Glöm aldrig vem som kom på det!


Är tveksam till den teorin, men kan absolut hållas som en möjlighet!
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav Miche » 2012-10-22 23:55:26

Kedjetäcke är annars inte dumt och ger nästan den effekten (beroende på hur man ligger)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 0:42:58

Hittade beskrivning på maskinen iaf:

therafin.com/squeezemachine.htm (tillverkare)
produktbild.

ritning

http://www.grandin.com/inc/squeeze.html
The squeeze machine device developed by the author consists of two padded side boards which are hinged at the bottom to form a V shape. The user steps into the machine and lies down on the inside in the Vshaped crevicelike space. The inside surfaces of the device are completely lined with thick foam rubber. Deep touch pressure stimulation is applied along both sides of the person's body, with lateral pressure pushing inward onto the body (Fig. 1). The V-shaped space supports the body fully from head to toe, so that the users can completely relax. The contoured padding provides an even pressure across the entire lateral aspects of the body without generating specific pressure points. The foam-padded head rest and padded neck opening are covered with soft fake fur. When the neck opening closes around the neck, it enhances the feeling of being surrounded and contained by the embrace of the deep touch pressure squeeze.


Om någon av er bygger något liknande så tänk på säkerheten, se till att andning är möjlig och att det går att komma loss på egen hand. Helst med någon som övervakar.

Korsetter har väl nästan liknande tryckprofil?

Liknar på något sätt akupressur och förhållandena under graviditeten.

Tankar?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav Miche » 2012-10-23 1:27:33

plåtmonster skrev:Helst med någon som övervakar.

Övervakning borde vara enkelt att bygga med en luftflödesmätare som håller koll på andningen, upphör den så släpper maskinen direkt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 1:49:04

Mekanik kan fastna och då behövs det en person som kan agera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav Miche » 2012-10-23 1:56:17

plåtmonster skrev:Mekanik kan fastna och då behövs det en person som kan agera.

Tänk på att många här har autism som gör att det kan vara jobbig att ha någon som övervakar...

Givetvis måste man bygga maskinen fail-safe, en enklare variant kan vara dödmansgrepp, men det kan gå åt helvete om man får kramp, dödmansgreppet måste i så fall vara konstruerat att man ska hålla lagom hårt, blir det för hårt ska maskinen stänga av och släppa, likaså om det blir för löst!

Inte fan skulle jag bygga en sådan maskin så mekaniken kan krångla och fastna, fail-safe (eller felsäker på svenska) är 100% givet!

Rättstavningen i Chrome är riktigt komisk ibland, dödmansgrepp markerades som felaktigt, förslaget var spermiedödande...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav sugrövmanövern » 2012-10-23 2:04:55

För mig spela det ingen roll från vilket håll jag trycks ihop, huvudsaken jag sitter fast.

Då slipper jag den ständiga känslan av att halvt sväva, inte ha kontakt med underlaget, känslan av att jag när som helst kan glida ner från sängen eller soffan.

Jag får en känsla av vart jag slutar och annan materia tar vid när jag blir klämd, fastspänd eller dylikt.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav tahlia » 2012-10-23 5:41:52

Jag har själv alltid fascinerats av det där fenomenet. För egen del fungerar det inte alls dock, det har snarare motsatt verkan. Likadant med dottern. Mitt ogillande av beröring av något slag förstärks i takt med mina känslor - är det en känslostorm av något slag (ilska, sorg, ångest) så klarar jag inte av beröring alls eftersom det enda den gör är stegrar stormen som i sin tur stegrar obehanget i en till synes oändlig cycel.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 6:44:38

Är det att sitta fast? omsluten av t.ex squeeze machine? eller mänsklig kram? som får dig att tappa fattningen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav tahlia » 2012-10-23 7:05:49

plåtmonster skrev:Är det att sitta fast? omsluten av t.ex squeeze machine? eller mänsklig kram? som får dig att tappa fattningen?


I det här fallet handlar det om mänskliga kramar. Om vi skulle blanda in maskiner så skulle det handla om panik snarare än ett förvärrande av redan uppkomna känslor eftersom jag alltid har haft problem med trånga utrymmen. Jag är inte klaustrofobisk på sådant vis att jag t.ex inte kan åka hiss eller gå in i små rum, men att "fastna" på det där viset triggar en fobisk känsla.

Grejen med mänsklig beröring är att jag t.ex tycker om att bli omhållen ordentligt när jag ska t.ex somna. Får mig att somna lättare och slappna av mer. Men i en situation där starka känslor kutar runt, om man är riktigt arg eller har ångest t.ex så förvärrar beröring och kramar det hela. Det är ordentligt obehagligt att bli vidrörd när jag befinner mig i det tillståndet och att bli fasthållen och/eller "kramad" är mer eller mindre en mardröm.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav DIProgan » 2012-10-23 7:11:20

tahlia skrev:
plåtmonster skrev:Är det att sitta fast? omsluten av t.ex squeeze machine? eller mänsklig kram? som får dig att tappa fattningen?


I det här fallet handlar det om mänskliga kramar. Om vi skulle blanda in maskiner så skulle det handla om panik snarare än ett förvärrande av redan uppkomna känslor eftersom jag alltid har haft problem med trånga utrymmen. Jag är inte klaustrofobisk på sådant vis att jag t.ex inte kan åka hiss eller gå in i små rum, men att "fastna" på det där viset triggar en fobisk känsla.

Grejen med mänsklig beröring är att jag t.ex tycker om att bli omhållen ordentligt när jag ska t.ex somna. Får mig att somna lättare och slappna av mer. Men i en situation där starka känslor kutar runt, om man är riktigt arg eller har ångest t.ex så förvärrar beröring och kramar det hela. Det är ordentligt obehagligt att bli vidrörd när jag befinner mig i det tillståndet och att bli fasthållen och/eller "kramad" är mer eller mindre en mardröm.
och det var inlägg 5000, grattis fullblown geek :P
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav tahlia » 2012-10-23 7:13:46

DIProgan skrev: och det var inlägg 5000, grattis fullblown geek :P


:-)012
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav plåtmonster » 2012-10-23 7:15:59

I'm the geekinator, I will lecture you for a LONG time .. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav kattkvinna » 2012-10-23 13:15:39

gadas skrev:En hypotes i alla fall: Om man trycker ihop bröstkorgen från sidorna så borde den väl höja sig på framsidan - och då blir det lättare att andas eftersom det typiska ångestsymptomet - eller kanske snarare ångestorsaken - tryck över bröstet släpper. Kan du komma på nåt mer...? ;)


Intressant tanke!
Jag tror också att ett mottryck ifrån sidan eller en hård kram, massage kan hjälpa. Undrar om det är känslan av mottryck eller om det är avledningsmanövern i sig som hjälper. Ett annat tryck konkurrerar om tryckkänslan i bröstet från ångest. Att ta ett djupt andetag och hålla andan tycker jag har en liknande effekt. Trycket i bröstet vid ångest är en illusion eftersom det går att andas normalt. Trots en lugn och normal andning brukar tryckkänslan (ångesten) sitter kvar en stund innan den ger med sig.

Hypofysen utsöndrar oxytocin vid beröring hos de flesta människor.
Det kan också ske när vi klappar katten/hunden. Eller vid självmassage på armar/ händer.
Jag älskar när en kelig hund jag känner hänger på mig från sidan med sin kroppstyngd. :-)Happy
Varför så många av oss med autism har svårt med lätt beröring men föredrar hård har jag ingen aning om.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav annorlunda » 2012-10-24 18:12:38

Jag är förvånad över att så många andra inom autismspektrumet verkar gilla känslan av bolltäcke eller annan tyngd. Själv får jag närmast panik utav det, det är känslan av att sitta fast som jag inte gillar. Jag vill alltid känna att jag har möjligheten att fly.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav ElsaS » 2012-10-24 19:30:43

Bolltäcke har jag haft i ca.1½år. Det räddade min sömn på ett vis som inget pilla gjorde. Plötsligt vet jag var jag börjar och slutar.
Innan var det soffa, kuddar här o där, massa kläder, hund + katt och pilla för att jag skulle sova. Innan dess sov jag gärna med alla barnen i sängen + hund + katt riktigt riktigt nära.
Idag är det bara jag + bolltäcke + hund + katt. Och jag sover GOTT :D
Ja, det är knasigt...
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav gadas » 2012-10-27 13:15:22

Vad är "pilla"?
Mycket intressant för jag tror att det är det jag gjort och kallat exakt detsamma! Aldrig hört det förr.
Eller är det "piller" du menar ( :? besviket :wink: )
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in