Temple Grandin och trycket mot sidorna

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav gadas » 2012-10-22 23:17:33

Varför blir vi i autismspektrum så lugna av att något eller någon trycker på bröstkorgen från båda sidorna? Jag åtminstone.
Temple Grandin hade ju, åtminstone enligt TV-filmen, en hel maskin för det där, egenkonstruerad, på sitt studentrum där hon fick argumentera länge och vist för att få ha den kvar.
Men jag är ingen finsnickare, kunde man inte tänka sig en budgetvariant bestå av två brädor hopspikade som ett V som man lägger sig i. Får väl försöka själv i morgon, gillar inte människor som lägger sig i ;)
Min vovve tryckte sig alltid mot benet så jag höll på att ramla omkull - säkert mer naturligt för en varg än att kramas med framsidan som människor, jag kanske är lite vargmänniska.
Jag är övertygad om att det har med kroppsliga signaler till ångest att göra, kanske en annan sida av taktil överkänslighet som vi förväntas ha.
Om ångesten som blir övermäktig i ensamheten och utsattheten säger jag som till vovven när det åskade: Det blir bra SEDAN, förstår du - det blir bra SEDAN...
Så nu gör vi V-tecknet och går och lägger oss!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav gadas » 2012-10-22 23:25:08

Stopp, jag kom på det! ;)
En hypotes i alla fall: Om man trycker ihop bröstkorgen från sidorna så borde den väl höja sig på framsidan - och då blir det lättare att andas eftersom det typiska ångestsymptomet - eller kanske snarare ångestorsaken - tryck över bröstet släpper. Kan du komma på nåt mer...? ;)
V !!
PS. Glöm aldrig vem som kom på det!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Temple Grandin och trycket mot sidorna

Inläggav Swesse » 2012-10-22 23:27:21

Jag undrar verkligen också varför jag lugnas av effekten. :-)063