Jag kanske är dum i huvudet trots allt.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 15:37:31

Luleå?

Tror iofs att om folk sagt att du är intelligent så kan det finnas skäl till det och då kanske det är lika bra att ta itu med studietekniken direkt för att spara tid.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Neutrino » 2012-10-13 15:40:20

plåtmonster skrev:Luleå?

Tror iofs att om folk sagt att du är intelligent så kan det finnas skäl till det och då kanske det är lika bra att ta itu med studietekniken direkt för att spara tid.

Nej, en liten stad i Nederländerna.

Ja självklart är det lika bra att ta itu med studietekniken, men det är svårt (på grund av igångsättningssvårigheter, koncentrationssvårigheter och övriga problem)!
Neutrino

Anslöt: 2012-04-12

Inläggav Neutrino » 2012-10-22 17:17:33

Okay så jag har något jag vill berätta. Kände inte för att starta en ny tråd så jag skriver här (det är ju "min" tråd så jag hoppas det är lugnt). Jag fick nyss ett telefonsamtal från NPF-portalen. Pratade i 1,5 timma med en kurator eller vad det nu heter. Hon ställde massor av frågor om mitt liv och mina svårigheter och vi pratade lite om informationsmötet jag gick på hos NPF-portalen för ungefär 3 veckor sedan.

I slutet av telefonsamtalet så sa hon till mig att jag inte alls har varit "ute och cyklat" som misstänkt NPF. Efter att ha pratat med mig i 1,5 timma samt läst igenom min 19 sidor långa lista på mina problem och beteenden så sa hon att det låter ganska rimligt att jag har AS och/eller ADHD. Hon sa även att hon självklart inte kan sätta någon diagnos men hon har lång erfarenhet av att arbeta med folk med NPF och därför kan säga att AS och/eller ADHD låter rimligt.

Känns konstigt. Bra och dåligt. Måste nu verkligen anstränga mig för att inte försöka identifiera med AS osv innan jag blivit utredd. Har inte ens blivit beviljad en utredning än. Ska få träffa en psykolog på NPF-portalen/Habiliteringen någon gång framöver (hon visste dock inte när, vilket är mycket jobbigt) som ska avgöra om jag ska få en utredning eller ej.

Vad tycker ni om detta? Några tankar?
Neutrino

Inläggav plåtmonster » 2012-10-22 17:31:45

Studierna är problemet? isåfall bör väl det du bör fundera på är vilken hjälp till annan studieteknik du kan få med t.ex information, träning och tips. Den andra biten är mer praktiska t.ex personlig handledning, ljuddämpningsmattor i lokaler, egenstudier, försörjning osv. Skriv ner vad du vill ha ut, gärna explicit men ändå vara öppen för bättre motförslag. Och inte minst se till att du får det du behöver. Nyttan med diagnos i sig själv ser iaf jag som föga intresant mer än som karta och kompass.

Identifiera dig inte med något, utvärdera egenskaper istället.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-10-22 17:40:05

Tja, det talar väl för att du INTE är dum i huvudet "trots allt". :P Du har blivit validerad som någon som har reella svårigheter att tampas med på daglig basis, och som dessutom har god självkännedom (när du ser dina svårigheter alltså, inte när du tvivlar på dem och på din egen karaktär). Du är inte lat eller dum eller slarvig eller arrogant, utan kämpar i motvind i situationer som är illa anpassade för dina förutsättningar.

Vägen till utredning är lång och frustrerande, men du är värd att få saken utredd ordentligt en gång för alla. Något beror det på. Det kan vara AS eller ADHD eller båda, eller något annat för den delen. Vad det är får (förhoppningsvis) en framtida utredning utvisa (personligen är jag av den åsikten att du bör få göra en utredning, även om jag så klart inte har mandat att avgöra det). Oavsett vad man kommer fram till finns ingen anledning för dig att känna dig dum för att du reser frågan. Man kan ju knappast begära av var och en att de själva skall ställa en korrekt diagnos för att ha rätt att söka.

Och om frågeställningar kring Asperger fungerar som ett verktyg för dig att förstå dig själv bättre, medan du väntar, så ser jag absolut inget fel i det.
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Flinta » 2012-10-22 19:07:15

Tintomara Ariadne skrev: Du är inte lat eller dum eller slarvig eller arrogant, utan kämpar i motvind i situationer som är illa anpassade för dina förutsättningar.

+1 :!:
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Neutrino » 2012-10-22 20:03:28

Tintomara Ariadne skrev:Tja, det talar väl för att du INTE är dum i huvudet "trots allt". :P Du har blivit validerad som någon som har reella svårigheter att tampas med på daglig basis, och som dessutom har god självkännedom (när du ser dina svårigheter alltså, inte när du tvivlar på dem och på din egen karaktär). Du är inte lat eller dum eller slarvig eller arrogant, utan kämpar i motvind i situationer som är illa anpassade för dina förutsättningar.

Vägen till utredning är lång och frustrerande, men du är värd att få saken utredd ordentligt en gång för alla. Något beror det på. Det kan vara AS eller ADHD eller båda, eller något annat för den delen. Vad det är får (förhoppningsvis) en framtida utredning utvisa (personligen är jag av den åsikten att du bör få göra en utredning, även om jag så klart inte har mandat att avgöra det). Oavsett vad man kommer fram till finns ingen anledning för dig att känna dig dum för att du reser frågan. Man kan ju knappast begära av var och en att de själva skall ställa en korrekt diagnos för att ha rätt att söka.

Och om frågeställningar kring Asperger fungerar som ett verktyg för dig att förstå dig själv bättre, medan du väntar, så ser jag absolut inget fel i det.

Jag måste säga att det känns ganska sjukt. Jag vet att jag inte ens fått en utredning än men bara det faktum att hon talade om för mig att jag inte är dum i huvudet som tagit kontakt med dem och misstänkt AS och AD(H)D känns sjukt (kommer inte på något bättre ord just nu). Jag vet inte varför.
Neutrino

Inläggav Zombie » 2012-10-22 20:23:33

Kan det vara så "enkelt" att du behöver tid att bearbeta, som det heter?

Minns att jag kände mig rätt sjuk och underkänd som människa när min diagnos var färsk – parallellt med lättnaden och allt den för första gången i mitt liv förklarade.

(Håller med Tintomara jag med.)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Neutrino » 2012-10-22 20:25:38

Zombie skrev:Kan det vara så "enkelt" att du behöver tid att bearbeta, som det heter?

Minns att jag kände mig rätt sjuk och underkänd som människa när diagnosen var färsk – parallellt med lättnaden och allt den för första gången i mitt liv förklarade.

(Håller med Tintomara jag med.)

Med "sjukt" så menar jag i det här fallet inte att jag känner mig sjuk som person (det gör jag dock ändå) utan mer att hela situationen känns konstig/sjuk/underlig/överraskande osv. Förstår du vad jag menar?

EDIT: Samtidigt som jag "visste" att jag hade rätt i att misstänka NPF så trodde jag nog inte riktigt att de skulle tro mig och hålla med mig.
Neutrino

Inläggav Zombie » 2012-10-22 20:35:11

Aha.
Neutrino skrev:Förstår du vad jag menar?

Kanske. En kommentar, om jag fattar rätt nu då ;) : jo, den kortsiktiga snålhet som har framkallat det här köeriet, och slöseriet med folks tid, studieresultat och framtida arbetsförmåga, är ju sjukt. Antar att den här kuratorn försökte göra det bästa av en dålig situation. Hur hon nu vågade det, eftersom du kan tänkas bli desto besviknare om du sedan inte får något svar du uppfattar som adekvat. I sämsta fall tänkte hon inte på det, men sannolikare kanske är att hon tyckte hon uttryckte sig försiktigt nog, och åtminstone ville säga att din fråga var adekvat.
Zombie

Inläggav Neutrino » 2012-10-22 20:39:20

Zombie skrev:Aha. Kanske. En kommentar, om jag fattar rätt nu då ;) : jo, den kortsiktiga snålhet som har framkallat det här köeriet, och slöseriet med folks tid, studieresultat och framtida arbetsförmåga, är ju sjukt. Antar att den här kuratorn försökte göra det bästa av en dålig situation. Hur hon nu vågade det, eftersom du kan tänkas bli desto besviknare om du sedan inte får något svar du uppfattar som adekvat. I sämsta fall tänkte hon inte på det, men sannolikare kanske är att hon tyckte hon uttryckte sig försiktigt nog, ville åtminstone säga att din fråga var adekvat.

Förlåt men nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Att kuratorn försökte göra det bästa av en dålig situation genom att göra vad?
Neutrino

Inläggav Zombie » 2012-10-22 20:43:25

Genom att tala om att du i varje fall inte var fel ute med din fråga. Att det går att se att du har problem, har gjort en bra gissning om vad de är av för slag och att det är bra att du har bett om utredning.
Zombie

Inläggav Neutrino » 2012-10-22 20:48:36

Zombie skrev:Genom att tala om att du i varje fall inte var fel ute med din fråga. Att det går att se att du har problem, har gjort en bra gissning om vad de är av för slag och att det är bra att du har bett om utredning.

Okay, men betyder det att du tror att hon kanske bara sa det för att göra något bra av min dåliga situation? Att hon inte menade det. Så här lät det (ungefär):

Hon: Ja det verkar minsann som du har en hel del problem. Du har dock inte berättat för mig vad för NPF det är du själv misstänker, kan du berätta det?

Jag: Alltså, anledningen till att jag tog kontakt med er från början var för att jag misstänkte Asperger. Det gör jag fortfarande. Misstänker dock även AD(H)D numera.

Hon: Det är precis de två sakerna jag misstänker också. Du skulle även kunna ha både Asperger och AD(H)D. Du har tagit upp många problem som har med båda diagnoserna att göra.

Jag (senare): Men alltså, jag måste bara höra det av dig så jag inte övertänker det här; tycker du det är konstigt att jag misstänker Asperger?

Hon: Nej, absolut inte! Jag tycker att det verkar väldigt rimligt. Nu kan ju inte jag sätta någon diagnos eller så utan det är något som en psykolog samt läkare får göra, men jag har lång erfarenhet av att jobba med folk med NPF och jag tycker att dina problem tyder på Asperger och/eller AD(H)D. Du har inte alls varit ute och cyklat som misstänkt det.
Neutrino

Inläggav Zombie » 2012-10-22 20:56:50

Neutrino skrev:Okay, men betyder det att du tror att hon kanske bara sa det för att göra något bra av min dåliga situation? Att hon inte menade det.

Nej, inte bara. Jag kan inte se att de båda sakerna måste utesluta varandra. Vill man göra något bra av någons situation kan man ju inte servera en lögn som senare kommer att slå tillbaka på den man serverade den till, eller hur? Hon sa nog vad hon trodde.
Zombie

Inläggav Neutrino » 2012-10-22 21:00:04

Zombie skrev:Nej, inte bara. Jag kan inte se att de båda sakerna måste utesluta varandra. Vill man göra något bra av någons situation kan man ju inte servera en lögn som senare kommer att slå tillbaka på den man serverade den till, eller hur? Hon sa nog vad hon trodde.

Självklart sa hon bara vad hon trodde. Bara för att hon tror att jag antagligen har AS och/eller ADHD så betyder det inte att det är så. Det vet jag.
Neutrino

Inläggav Zombie » 2012-10-22 21:08:12

Neutrino skrev:Självklart sa hon bara vad hon trodde.

Okej, då verkar vi överens om det.

Neutrino skrev:Bara för att hon tror att jag antagligen har AS och/eller ADHD så betyder det inte att det är så. Det vet jag.

Nej, visst. Och antagligen fattade hon inte att du skulle bli mer förvirrad än hjälpt av hennes svar. Vi är olika och kan bara göra så gott vi kan. En del kunde nog ha blivit hjälpta av en sådan förhandsvink; jag fick tips om några föreläsningar på Vuxenhab medan jag väntade och blev betydligt klokare.
Zombie

Inläggav Neutrino » 2012-10-22 21:12:00

Zombie skrev:Nej, visst. Och antagligen fattade hon inte att du skulle bli förvirrad över vad hon menade med sitt svar och kanske inte hjälpt av det. Vi är olika och kan bara göra så gott vi kan. En del kunde nog ha blivit hjälpta av en sådan förhandsvink; jag fick tips om några föreläsningar på Vuxenhab medan jag väntade och blev betydligt klokare.

Haha, jag tror inte jag var så jätteförvirrad över hennes svar (mer överraskad) förrän du skrev det där om vad hon sa.

Tack, ska kolla om det finns några intressanta/bra föreläsningar jag kan gå på.
Neutrino

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in