Omprövning vart tredje år

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Omprövning vart tredje år

Inläggav vallesmamma » 2012-10-13 18:44:49

Hej, är lite nervös över fk:s ompövning. Det står på deras hemsida att man ju kan bli bättre. Hur kan ens AS bli bättre? Man får ju inte sjukersättning om det inte är kroniskt.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Omprövning vart tredje år

Inläggav rapchic » 2012-10-13 18:53:18

vallesmamma skrev:Hej, är lite nervös över fk:s ompövning. Det står på deras hemsida att man ju kan bli bättre. Hur kan ens AS bli bättre? Man får ju inte sjukersättning om det inte är kroniskt.

man kan lära sig sätt att utveckas ändå, tex lära sig effektivare sätt att vila melan de sociala kontakterna, bättre sätt att göra saker i vardagen etc etc
jag har utvecklats massor sen jag fick diagnos (ca 5 år sen) och skulle kanske (stort kanske däremot) klarat av ett deltidsjobb som passar mig om jag inte fått en fysisk sjukdom för ett tag sen.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Omprövning vart tredje år

Inläggav hobbe » 2012-10-17 22:23:59

Jag skulle ha blivit kontaktad av fk för några månader sedan men har inte hört av dom. Nu är måttligt oroad av det eftersom jag mår sämre idag än för tre år sen.
hobbe
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2011-10-02
Ort: Stockholm

Omprövning vart tredje år

Inläggav Mee » 2012-10-18 11:06:23

När jag fick min stadigvarande sjukersättning beviljad i juli så sa handläggaren att omprövningen var tredje år bara var en formalitet, inget jag behövde oroa mig över.
Hoppas verkligen det stämmer.
Mee
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Västragötaland

Omprövning vart tredje år

Inläggav kullan » 2012-10-18 11:08:26

Mee skrev:När jag fick min stadigvarande sjukersättning beviljad i juli så sa handläggaren att omprövningen var tredje år bara var en formalitet, inget jag behövde oroa mig över.
Hoppas verkligen det stämmer.


Så har jag oxå blivit informerad. Dessutom är det FK som ska hålla reda på det och inte den som har bidraget.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Omprövning vart tredje år

Inläggav Kanin » 2012-10-18 13:48:02

Så här skriver Försäkringskassan om "förnyad utredning" i sin vägledning (http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm ... OD=AJPERES):
Vid den förnyade utredningen ska Försäkringskassan utreda om
• arbetsförmågan fortfarande är nedsatt i samma omfattning som när ersättningen beviljades
• arbetsförmågan har förbättrats sedan ersättningen beviljades
• det finns förutsättningar för rehabilitering
...
Vid den obligatoriska förnyade utredningen ska Försäkringskassan inte bara utreda om arbetsförmågan är nedsatt i samma omfattning som när ersättningen beviljades. Försäkringskassan ska också utreda om det behövs rehabiliteringsinsatser för att den försäkrade ska få, återfå eller öka sin arbetsförmåga.
...
Försäkringskassan kan anpassa omfattningen av den förnyade utredningen efter den försäkrades sjukdom eller funktionshinder. Det innebär stor flexibilitet vid tillämpningen. En förnyad utredning får dock inte enbart bestå av ett kort telefonsamtal med den försäkrade.
...
Försäkringskassan behöver vanligtvis ta in olika uppgifter och underlag för att kunna ta ställning till om den försäkrades arbetsförmåga har förbättrats sedan ersättningen beviljades och om det behövs några rehabiliteringsåtgärder. Därför bör det första steget vara att du hämtar information från Försäkringskassans interna system. Du hämtar uppgifter från ärendet då ersättningen beviljades och från andra ärenden som påbörjats efter det att ersättning beviljats. Det kan exempelvis handla om SGI-utredningar, sjukpenningärenden eller ärenden om föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning, arbetsskadelivränta, handikappersättning eller vårdbidrag. I de interna systemen kan det finnas information om inkomst och om den försäkrade är intagen för kriminalvård. Informationen ger dig en grund när du ska bedöma vilka förhållanden som var aktuella då ersättning beviljades och om det finns indikation på att förhållanden som kan bidra till utökad arbetsförmåga har ändrats. Utifrån informationen kan du ta ställning till hur den fortsatta utredningen ska utformas.
...
I de flesta ärenden behöver man utreda mer grundligt. En viktig utgångspunkt är att du gör den försäkrade delaktig i utredningen. Du börjar med en telefonkontakt och informerar om vad förnyad utredning innebär. Då kan du också få en uppfattning om hur den försäkrade själv ser på sitt hälsotillstånd och sina möjligheter att få, återfå eller öka sin arbetsförmåga. Syftet med kontakten är också att du tillsammans med den försäkrade går igenom om det har skett några ändringar av förhållanden som kan ha betydelse för hälsotillståndet eller förmågan att arbeta.

Exempel på vad som kan behöva utredas är om
• hälsotillståndet har förändrats jämfört med vid tidpunkten då ersättningen beviljades
• den försäkrade har kontakt med läkare
• medicinsk behandling pågår
• arbetstid och inkomst har förändrats vid partiell ersättning
• studier pågår
• den försäkrade har några bisysslor eller uppdrag
• arbetsinsats görs i eller utanför hemmet till exempel hushålls- och underhållsarbete
• sysselsättning på fritiden
• aktuella bosättnings- och sociala förhållanden
...
Du kan avsluta utredningen om varken utredningen med den försäkrade eller informationen som du har hämtat från de interna systemen ger någon indikation på att det skett ändringar av förhållanden som påverkar hälsotillståndet, arbetsförmågan eller möjligheterna till rehabilitering. Utredningen som du har gjort tillsammans med den försäkrade måste dock ha varit så omfattande att det går att ta ställning till om den försäkrade saknar möjligheter för att få, återfå eller öka sin arbetsförmåga.

En fortsatt utredning måste göras om utredningen visar att det har skett ändringar av förhållanden som kan påverka hälsotillståndet eller arbetsförmågan. Utredningen bör då inriktas på att få in kompletterande medicinska uppgifter, bedöma om det behövs samordning eller börja med arbetslivsinriktade rehabiliteringsåtgärder.
...
Följande är exempel på åtgärder som kan bli aktuella:
• ett personligt möte med den försäkrade
• SASSAM-kartläggning
• avstämningsmöte
• att konsultera försäkringsmedicinsk rådgivare
• kontakt med eller riktade frågor till behandlande läkare
• köp av medicinsk utredning
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Omprövning vart tredje år

Inläggav vallesmamma » 2012-10-21 11:49:25

Det verkar ju vara en stor grej. Gör mig ännu mer nervös :(
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Omprövning vart tredje år

Inläggav elle » 2012-10-21 12:57:19

Mee skrev:När jag fick min stadigvarande sjukersättning beviljad i juli så sa handläggaren att omprövningen var tredje år bara var en formalitet, inget jag behövde oroa mig över.
Hoppas verkligen det stämmer.


det hoppas jag också att det stämmer . jag fick först i år sjukersättning och handläggningstid tog 8 månader.jag var " nollklassad " och ansökte om sjukersättning men FK provade först om jag hade rätt till sjukpenning. det hade jag inte och fick igen på nytt ansöka om sjukersättning.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Omprövning vart tredje år

Inläggav Eyesonly » 2012-10-21 13:30:18

Vad är skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning? Trodde det var samma sak.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Omprövning vart tredje år

Inläggav elle » 2012-10-21 13:37:54

Eyesonly skrev:Vad är skillnaden mellan sjukpenning och sjukersättning? Trodde det var samma sak.




http://www.afaforsakring.se/Forsakringa ... ebben/#q21

Sjukpenning kan betalas vid sjukskrivning. Sjukersättning (tidigare förtidspension) kan man få om förmågan att arbeta är stadigvarande nedsatt, det vill säga nedsatt för all överskådlig framtid.

elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Omprövning vart tredje år

Inläggav Miche » 2012-10-21 18:09:48

Eyesonly skrev:Trodde det var samma sak.

Det är farligt när det gäller FK att tro att två saker som låter nästan likadant är samma sak!

Väldigt lätt hänt att missa något väsentligt så man måste alltid kolla!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Omprövning vart tredje år

Inläggav Eyesonly » 2012-10-25 11:22:02

Tack för svaret. Jo det är väldigt förvirrande när det låter lika.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Återgå till Aspergare och vården



Logga in