Hur har du hanterat svårigheter idag?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav Undefined » 2012-10-18 22:01:07

Kan bli intressant och lärorik läsning om man svarar på dessa frågor om sin dag lite då och då.
:roll:

Hur du har hanterat dina svårigheter idag:
(kan både ha med din asperger eller andra svårigheter att göra)

1. Vilket/vilka problem var värst under dagen, och hur löste du det alternativt försökte lösa det, alternativt hur du flydde från det.
2. Vilket vanligt återkommande problem stötte du på idag igen och hur hanterade du det den här gången?
3. Har du fått någon ny insikt idag, eller har du gjort några anmärkningsvärda framsteg?

Tekniker: Rättade stavningen av ordet Asperger.
Undefined
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-10-10
Ort: Göteborg

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav tahlia » 2012-10-19 0:19:54

1. Vilket/vilka problem var värst under dagen, och hur löste du det alternativt försökte lösa det, alternativt hur du flydde från det.

Att behöva ge sig ut och bunkra upp matförråden för både två- och fyrbenta i familjen vilket innebär alldeles för mycket tid i alldeles för välbefolkade affärer. Försökte lösa det? Det var la bara att åka iväg - vi kan ju inte gärna svälta bara för att jag väldigt lätt blir sensoriskt överbelastad.

2. Vilket vanligt återkommande problem stötte du på idag igen och hur hanterade du det den här gången?

Det här med sensorisk överbelastning - att inte kunna filtrera bort något öht, varken synintryck eller ljud. Gissa hur jobbigt det blir att ge sig ut i en fullpackade butik när du inte ens kan blockera ut de tre sockerpaketen som står allra längst ut i ditt synfält samtidigt som någon, längst ut i kanten på andra sidan, står och gestikulerar medan denne ivrigt samtalar med sin respektive. Hur hanterade jag det? Jag uthärdade och överlevde även denna gång.

3. Har du fått någon ny insikt idag, eller har du gjort några anmärkningsvärda framsteg?

Samma insikt som var gång jag ger mig ut på sådan här idioti - näpp, kan fortfarande inte filtrera eller skärma av. Framsteg? Såvida jag inte blir lobotomerad eller botad så lär inga framsteg göras.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav Miche » 2012-10-19 0:49:34

1. Vilket/vilka problem var värst under dagen, och hur löste du det alternativt försökte lösa det, alternativt hur du flydde från det.
Jag blev fruktansvärt trött och fick en hejdundrande huvudvärk (värre än på minst två år).

2. Vilket vanligt återkommande problem stötte du på idag igen och hur hanterade du det den här gången?
Det är inte längre vanligt återkommande, men jag försökte lösa det på det gamla vanliga sättet, dricka mycket vatten (men det gjorde jag inte förr i tiden och fick huvudvärk och ont i "ryggen" (dvs njuren) mycket oftare), tog en huvudvärkstablett och sov.

3. Har du fått någon ny insikt idag, eller har du gjort några anmärkningsvärda framsteg?
Min insikt när jag vaknade och tabletten inte fungerat är att jag nog drabbats av en infektion eller i värsta fall influensa, så nu måste jag ta det lugnt några dagar, hoppa över mina motionspass (bara gå lite grann för att få frisk luft) så jag kan bli frisk igen, men det är väl inte speciellt anmärkningsvärt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-19 2:20:55

tahlia skrev:Att behöva ge sig ut och bunkra upp matförråden för både två- och fyrbenta i familjen vilket innebär alldeles för mycket tid i alldeles för välbefolkade affärer. Försökte lösa det? Det var la bara att åka iväg - vi kan ju inte gärna svälta bara för att jag väldigt lätt blir sensoriskt överbelastad.


Får hoppas man snart kan beställa via internet till ett rimligt pris..
(kostade 75 kr med lite magert utbud sist jag kollade)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-19 8:42:52

1. Vilket/vilka problem var värst under dagen, och hur löste du det alternativt försökte lösa det, alternativt hur du flydde från det.

Fick en uppgift på jobbet som jag ansåg att jag inte var fullt kvalificerad för, och som jag dessutom kände var socialt obehaglig. Jag löste det genom att göra ett antal mer eller mindre avancerade scheman och listor över uppgiften/situationen. Det hjälpte.

2. Vilket vanligt återkommande problem stötte du på idag igen och hur hanterade du det den här gången?

Blev utsatt för ett antal sociala möten som jag kände ett visst obehag inför. Hanterade det genom att säga åt mig själv att jag klarar det om jag verkligen vill. Och att jag inte kan göra mer än mitt bästa (har ägnat enormt mycket energi till att träna upp min sociala förmåga de senaste 2-3 åren). Och det gick bra.

3. Har du fått någon ny insikt idag, eller har du gjort några anmärkningsvärda framsteg?

Jag tycker själv att jag gör framsteg varje dag på jobbet.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav Undefined » 2012-10-19 21:41:35

1. Dagens huvudproblem

Att stå ut med tiden.. hitta något att göra. Spelade datorspel mot min vilja och lyssnade på radio och musik samt gjorde nödvändiga saker som att tvätta och äta.

2. Vanligt återkommande problem

Rädslo-känslor inför livet och att jag inte kommer att orka med det. Prövade att skriva ner ett uttryck för hur jag kände i en anteckningsbok. Kändes till min förvåning aningen lättare.

Gjorde också det gamla vanliga; visulaliserade att jag förklarade och beskrev hur jag kände och vilka mina problem var inför någon.

3. Insikt/framsteg

Att jag kanske börjar bli deprimerad, att jag kanske bör överväga medicin igen.
Undefined
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-10-10
Ort: Göteborg

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav Red and green » 2012-10-19 21:43:34

Har haft rätt så jobbigt för två dagar. Var tvungen att låta min älskade husdjur sova in.

Hur jag hanterade det? Brast totalt och har gråtit floder. Stoppat i mig benzo för att klara mig på något sätt.

Har jag lärt av detta?

Nej, kan inte påstå det.

Livet är grym både för djur och människor.

Hade dock inget val. Min älskling var blev för sjuk och snabbt det, men det hjälper inte. Jag har brustet hjärta ändå. :-)Crying
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav elle » 2012-10-19 21:51:34

jag har låtit bli att hantera dagens svårigheter...
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav radix » 2012-10-19 21:57:27

Har prokrastinerat ett tag med att göra något jobbigt som involverade 'mogen, avvägd kommunikation' och tydlighet.

Jag 'bara gjorde det', utan direkt plan, vilket är ganska okarakteristiskt för mig.

Jag lärde mig att det.. gick ju fint, inget blev 'fel', kan släppa stressen över det.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-20 9:36:43

Red and green skrev:Har haft rätt så jobbigt för två dagar. Var tvungen att låta min älskade husdjur sova in.


Jag beklagar verkligen :cry:

Att mista någon man älskar är som att mista en bit av sig själv.

Jag vet att ingenting hjälper eller tröstar, men jag skickar en kram ändå :-)Hug
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav Red and green » 2012-10-20 20:43:28

svarabhaktivokal skrev:
Red and green skrev:Har haft rätt så jobbigt för två dagar. Var tvungen att låta min älskade husdjur sova in.


Jag beklagar verkligen :cry:

Att mista någon man älskar är som att mista en bit av sig själv.

Jag vet att ingenting hjälper eller tröstar, men jag skickar en kram ändå :-)Hug


Tusen tack ! :-)154

Mycket snällt :-)154
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav Undefined » 2012-10-20 23:10:38

1. Dagens huvudproblem

Att behöva ge mig ut för att hjälpa en person med praktiskt göromål samt socialt stöd, trots att jag inte hade energi till det.

Löste det genom en metod som alltid fungerat kortsiktigt för mig genom livet, att bestämma mig och stänga av tills det är över, ha en känsla/planering för hur länge man behöver stå ut och ställa in kroppen på det. Fungerade, och dessutom var det mycket lättare än jag trodde och jag behövde inte hålla andan lika hårt som jag trodde att jag skulle behöva.

2. Vanligt återkommande problem

Att inte ha någonting att göra. Löste genom att göra ändå, och att ha en tidsuppfattning om när nästkommande möjlighetstillfälle till förändring finns - och tänka att jag bara behöver stå ut till dess.

3. Insikt/framsteg

Läste en tråd här på forumet om personer som blivit lyckliga vid 50års ålder och andra höga siffror. Får mig att inse att jag har mer tid på mig att hitta min plats i livet, men får mig också att upprepa insikten jag har om omöjligheten i min problematik som ingen annan verkar ha..
Undefined
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-10-10
Ort: Göteborg

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav lillmupp » 2012-10-20 23:38:00

Undefined skrev:Läste en tråd här på forumet om personer som blivit lyckliga vid 50års ålder och andra höga siffror. Får mig att inse att jag har mer tid på mig att hitta min plats i livet, men får mig också att upprepa insikten jag har om omöjligheten i min problematik som ingen annan verkar ha..


Kanske var jag en av de refererade 50+arna.. :D

Bör tolkas som att de problem en upplever mycket väl kan lösas/upplösas.
Mycket av lösningen ligger i att hitta sig själv, hitta sin "fasta mark" att stå på.
Huruvida detta sker vid en viss ålder beror på individen och problemen.

Kan hålla med tidigare inlägg i tråden, att du kanske är i en depression. Jag är inte kvalificerad att säga att det verkligen *är* så men väl värt att undersöka. Har själv goda erfarenheter av den medicin och terapi som kan ges. Det är ett bra sätt att komma ur moment-22. Därtill t-ex- motion och något intressant att fokusera på så finns en väg framåt.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav onlyhell » 2012-10-21 9:52:15

Fick rejäl ångest och hällde i mej sömnmediciner igår kväll.
Nu har jag sovit lite inatt, och hoppas på en lugnare dag.
onlyhell
 
Inlägg: 78
Anslöt: 2012-04-01

Hur har du hanterat svårigheter idag?

Inläggav Undefined » 2012-10-21 13:38:21

lillmupp skrev:
Undefined skrev:Läste en tråd här på forumet om personer som blivit lyckliga vid 50års ålder och andra höga siffror. Får mig att inse att jag har mer tid på mig att hitta min plats i livet, men får mig också att upprepa insikten jag har om omöjligheten i min problematik som ingen annan verkar ha..


Kanske var jag en av de refererade 50+arna.. :D

Bör tolkas som att de problem en upplever mycket väl kan lösas/upplösas.
Mycket av lösningen ligger i att hitta sig själv, hitta sin "fasta mark" att stå på.
Huruvida detta sker vid en viss ålder beror på individen och problemen.

Kan hålla med tidigare inlägg i tråden, att du kanske är i en depression. Jag är inte kvalificerad att säga att det verkligen *är* så men väl värt att undersöka. Har själv goda erfarenheter av den medicin och terapi som kan ges. Det är ett bra sätt att komma ur moment-22. Därtill t-ex- motion och något intressant att fokusera på så finns en väg framåt.


Antagligen var du en av dem ja :wink:

Håller med dig om att det handlar om att hitta sig själv.

Ja, jag har varit deprimerad det senaste kan jag hålla med om. Ska börja med antidepressiva mediciner igen tänkte jag.

Tack för din uppmuntran!
Undefined
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-10-10
Ort: Göteborg

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in