Outsiders i kväll

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-04-25 0:03:06

Och det har aldrig hänt dig att kroppen vill en sak och huvet en annan, nallen...?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2008-04-25 0:07:24

Mja, kanske, det beror på vad du menar med den frågan...
Om jag inte gör som kroppen vill så protesterar den efter hand så högljutt att jag vid det här laget lärt mig att det inte är någon idé att försöka tvinga den till nåt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2008-04-25 0:14:32

nallen skrev:
Inger skrev:Jag vill varken ha sex eller relation, i synnerhet inte med någon som regelbundet dricker alkohol, därför kan det inte leda nånvart. Men om kroppen ändå reagerar och man inte precis är nån lysande skådis, vad ska man göra?

Låsa in sig i jordkällarn?

:lol: Ingen dum idé alls, faktiskt!

Jag fattar inte, om kroppen vill ha sex så bör den ju få det, annars blir man ju helt trasig.

Där får du nog tala för dig själv, och kanske för män i allmänhet?

Som kvinna är det nog snarast tvärtom. För, som jag redan beskrivit, det är oftast inte så enkelt som att man bara parar sig och sen är det bra, utan en så pass intim akt väcker lätt djupa känslor hos den ena eller den andra eller hos båda, och då kan det verkligen bli problem om man inte alls passar ihop.

Skulle inte falla mig in att strula till det så igen när man har det så lugnt och skönt. Även för den andres skull. Jag vill inte krossa några hjärtan i onödan om jag kan undvika det.

Och håller man på att spricka av kåtslag så kan man ju alltid göra något åt det själv om det skulle knipa, så dör gör man nog inte.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nallen » 2008-04-25 0:19:07

Nej, dör gör man troligen inte direkt. Möjligen kanske nån dör indirekt... men så långt har inte ens jag kommit.

Kroppen och dess drifter är bra på att förvandla livet till ett odrägligt helvete. Mycket för att den automatiskt definierar vad som är drägligt. :(
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-25 0:30:10

Hur jävla praktiskt vore det inte om vi människor saknade sexualdrift, eller medvetet kunde styra när vi skulle ha den påkopplad och inte?!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Inger » 2008-04-25 0:30:25

nallen skrev:Nej, dör gör man troligen inte direkt. Möjligen kanske nån dör indirekt... men så långt har inte ens jag kommit.

Kroppen och dess drifter är bra på att förvandla livet till ett odrägligt helvete. Mycket för att den automatiskt definierar vad som är drägligt. :(

Jo, jag vet... du har min uppriktiga sympati, nallen. Om jag vore kille skulle jag med stor sannolikhet känna precis som du.

Nu ska jag gå och sussa.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-04-25 0:31:58

Bjäbbmonstret skrev:Hur jävla praktiskt vore det inte om vi människor saknade sexualdrift, eller medvetet kunde styra när vi skulle ha den påkopplad och inte?!

Ja tack! En sån knapp har jag alltid önskat mig!

(Natti natti från mig.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-04-25 0:55:53

<- män | | kvinnor -> :roll:

... beror på så mycket, som säkert i princip går att reda ut, men så här nära inpå hormonerna och mot tidiga kulturbetingningar verkar ingen vetenskaplig skolning hjälpa heller...

(om denna kaffekvarn jag redan har hört mala så mången gång, inte mot någon enskild här)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2008-04-25 1:32:46

Ja, den där knappen låter som en fantastisk uppfinning. Någon som lyckades med det skulle förtjäna ett par-tre nobelpris... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:57:06, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-04-25 2:31:08

Pemer skrev:
lindrin skrev:"The Game" killar går att se ute på krogen, på flera mils avstånd!

Lätta att avskriva direkt.. 8)

Fast de når i regel mer resultat än vi nördiga oförsagda som inte snappar upp signalerna... ;)


Nu har jag äntligen sett programmet också (på nätet, jag var på träning den kvällen).

Men du och de andra killarna på din kurs kanske inte var ute efter samma sak om Game-killarna? Man får ju känslan att där gäller det bara att knulla slå många som möjligt så snabbt som möjligt. Kvinnorna är verkligen objekt som ska manipuleras.

Medan ni andra kanske vill ha nåt mera som förhållande? Och då känns verkligen inte krogen som rätta platsen. Alldeles för mycket ljud och liv. Hur ska man klara av att kolla signaler där? Vore jag där skulle jag ha fullt upp med att försöka höra och bli hörd, jag skulle inte ha några krafter kvar till att kolla kroppsspråk.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-04-25 2:36:26

Exakt. Vi ville kunna möta den rätta, The game-killarna ville kunna hångla med så många som möjligt samma kväll.

Förstår inte heller hur man ska finna den rätta på krogen, i varje fall inte på ett ställe som Karlsson & Co. den kvällen vi var där.

Jag har däremot firat ett nyår där, nyåret 00/01, och på ett nyår blev det mycket både pussar och kramar. Brukar tänka ibland på lilla söta Jenny som jag pussades mest med då... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-04-25 2:52:42

Inger skrev:Tack för påminnelsen annars hade jag missat det.

Jag tyckte det var ett av de mer intressanta programmen i den här serien. Extra intressant blev kontrasten när de klippte ihop kursen ledd av tjejer med den ledd av killar. Båda inriktade sig på samma sak men den ena med mänskligt perspektiv och lite längre relationer i sikte. Tyckte särskilt den kvinnliga kursledarens slutord var väldigt rörande.

Medan den andra framstod som en snabbkurs i hur man blir ett riktigt svin över en natt! 'Kiss-close', 'f-close', 'kino', grrrrr... :evil: Om nån skulle försöka lägga tassen på musen - eller ens på armen - efter att ha kört tomt dösnack i typ 3 minuter bör han inte bli förvånad om han själv får ett knä i 'familjejuvelerna'. :wink:

Nåt som förvånar mig är detta med kyssandet. Kysser tjejer vilken fräck kille som helst på krogen nuförtiden? Med risk för att låta som om man var född på 1800-talet: på min tid gjorde man inte det. Då kysste man bara den kille man var ihop med. Vem vill utbyta saliv (och gud-vet-vad) med totala främlingar? *isch*


Tror många killar fick bekräftat att vill man veta hur man ska ragga upp tjejer, ska man inte fråga en kvinna utan en man, dvs en riktiga PUA. En PUA har ingen respekt för kvinnan. Han utgår från att hon inte har nån integritet och att det är lätt att få kyssa/hångla/knulla henne, även om hon har pojkvän.

Nej, jag skulle sannerligen inte velat kyssa nån främling heller. Men dels är säkert de där tjejerna mer el mindre fulla och därför utan hämningar. Dels ska ju tjejer nuförtiden vara som killar, dvs gilla "knull utan kärlek" och "ta för sig" (även av klamydia och hiv).

Läste en kille i en intervju som sa att ingen skulle lämna sin plånbok el ett kontoutdrag till nån främling som man träffat på krogen. Däremot är man beredd att direkt lämna sin kropp till samma främling. Han tyckte det var konstigt och det tycker jag med.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Mats » 2008-04-25 6:55:34

lindrin skrev:Ja...jag skojade..... 8)
På vilket sätt? Genom att driva med Pemer? Genom att driva med KrigarSjäl? Genom att driva med båda? *fattar inte det roliga*
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav lindrin » 2008-04-25 10:08:47

Nej, genom att driva med hela grejen, det var mer ironiskt menat än humoristiskt dock...
Senast redigerad av lindrin 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Inläggav Pemer » 2008-04-25 10:42:56

Alien skrev:Läste en kille i en intervju som sa att ingen skulle lämna sin plånbok el ett kontoutdrag till nån främling som man träffat på krogen. Däremot är man beredd att direkt lämna sin kropp till samma främling. Han tyckte det var konstigt och det tycker jag med.

Det tycker sannerligen jag med!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-04-25 13:11:07

lindrin skrev:Men för fan!! Ingen tjej med HJÄRNA vill ha sådana killar som dom där äckliga pellejönsarna som körde The Game


Tyvärr tycks många tjejer sakna hjärna, iaf när de fått tillräckligt med alkohol i sig. Det är känslor, önsketänkande och drifter som tar över.

Det som gör mig och andra kvinnor irriterade är just hur lätt killarna lyckas manipulera kvinnorna. Man vill gärna tro att man inte själv är så lättmanipulerad, men så tror tydligen alla kvinnor.

Det skulle behövas kurser för kvinnor också. Kanske raggningskurser, så de får välja själva i stället för att bara vänta på att bil valda. Men också anti-raggningskurser. Om en kvinna är ute efter ett seriöst förhållande måste hon kunna se igenom både killarnas knep och sitt eget förrädiska undermedvetna. Om man är ute efter "den stora kärleken", varför ska man öda bort tiden på players?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav lindrin » 2008-04-25 13:21:45

Ja, det undrar jag med??
Senast redigerad av lindrin 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
lindrin
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2008-04-04

Inläggav Pemer » 2008-04-25 14:34:45

Alla borde ju rent intellektuellt kunna inse att "söker jag den äkta kärleken med någon som är si och så, och så möter jag någon som är just si och så och också söker den äkta kärleken... så borde han/hon vara ett ganska vettigt val att åtminstone försöka lära känna och se om det kanske kan finnas något där".

Men då verkar det normala snarare vara att tycka "så enkelt ska det inte vara, falla för någon ska jag göra på andra sätt, det här är bara tvärtom så fel, fel, fel det kunde vara".

Och nog för att man inte kan utgå ifrån att "nu är det bara att vi blir ihop bara för att vi passar rätt bra ihop", men de klart flesta verkar bestämma direkt att det absolut inte ska bli något alls, det finns ju ingen som helst anledning, och då ska man inte ens slösa bort någon som helst tid på att försöka lära känna den personen och se om "något kan hända". Det kan jag bara inte förstå. :roll:

Jag har själv på nätet sett hur många kvinnor som helst beskriva drömkillen väldigt likt hurdan jag är och lär vara med den jag älskar, och det har ju oftast bara varit helt dödfött att ens säga hej och börja försöka antyda lite så där att man kanske ligger rätt nära deras beskrivning av vad de söker. För rakt på sak, ingen spänning, inget spel, alltså bara fel, inget positivt med honom - rata, dissa, välj bort. Totalt ointressant.

Om de över huvud taget kommer att möta en kramig, mjuk och go man som de beskriver kanske det dröjer många plågsamma år dit, och just för att de är inkörda på att följa spelen och spänningen i stället är sannolikheten överväldigande att de i stälet lär falla för någon som sände ut signalerna att verka riktigt fin, men som var en helt annan typ, inte alls lika fallen för att vara kramig och gullig och omtänksam.

Det är ju så att de killar som inte har lika mycket sådant i sig just därför inte väller ut lika mycket utstrålning av att ha så mycket "klibb och kladd" att vilja dela med en hugad partner, som t ex jag gör - och därför oftast redan av att ha de sorternas sidor i mig tolkas och stämplas som bara konstig, desperat och "fel". De andra killarna känns mindre klängiga och på, och går därför an att öppna sig för från början - men ack så många av dem är då i gengäld inte heller samma lika varma och ömsinta typ, och är inte den typen av man som regelbundet kommer att kunna säga och visa i handling att han älskar henne, de är inte typen som kan komma med en spontan kram eller puss, de är inte typen som ens har i sig att gå fram och krama om sin älskade när något är alldeles galet och hon brister ut i gråt, utan är hämmade och rädda för allt som har med känslor att göra och sitter snarare kvar mitt emot frukostbordet och tittar på.

Det är inte sådana män särskilt många kvinnor verkligen vill möta, bara de tjänar bra och är ett stabilt kap i den bemärkelsen, utan det är en manlig och stöttande man som jag de flesta drömmer om. Men det är sådana deras förrädiska undermedvetna inte tillåter dem att se klart.

Så kurser för tjejerna - "lär er koppla bort de irrationella, bakvända instinkterna - lär er se killar för de de är direkt" - skulle definitivt vara en vettig tanke.

Jag har ju själv sett i praktiken hur instinkterna för att hitta rätt hane att fortplanta sig mig växer bort när kvinnor är klara med barn, eller när de vet att de inga barn kan få - de äldre tjejerna som är klara med barn, och den grupp tjejer jag mött som av olika medicinska skäl inte kunde få barn har ju varit en frapperande kategori vid sidan av, som har haft helt annan förmåga att se och attraheras av mig som person än alla andra som varit lika fertila som jag själv och också närt en dröm om barn. Då ligger de undermedvetna spärrarna där och förstör för oss som matchar bra i det varma, romantiska, i synen på kärleken... delvis redan av att man som man har för mycket sådant i sig, och när man dessutom har låg status i samhället...

Så det kommer för alla när barnbiten är överspelad. Dessförinnan ligger kvinnornas förrädiska undermedvetna, och de manliga spelen som är anpassade just till detta undermedvetna, i vägen och blockerar.

Men om kvinnor kunde lära sig koppla bort detta....!!

Jag och andra som läst in oss på de här sammanhangen, vad de gamla genetiska arven faktiskt gör med vårt synfält vad gäller potentiella partners, som Bo Rothstein skrivit om, som Garum lade ut texten mycket åskådligt om här på forumet....

...skulle kunna ha en intressant utmaning att ta oss an.

Fast just inga kvinnor skulle väl anse sig behöva några sådana kurser, de skulle väl snarare "veta" att det där är ju fel och inget att lyssna på, och inte vara mottagliga. Eller vad tror folk?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2008-04-26 0:10:16

rdos skrev:Fattar inte varför man blir så upprörd av manipulationstekniker. Om det nu är så att parbildning ska ske på krogen med hjälp av primitiva drifter, vilket de som söker partner där måste inse, så är det väl bara naturligt att båda sidor försöker manipulera varandra? Förälskelse är ju en form av manipulation i sig.

Jag vänder mig nog snarare emot att någon kan sjunka så lågt som att låta primitiva drifter styra partnersval. :roll:


Det är kanske inte parbildning man är ute efter på krogen utan parning. Sin livspartner hittar man kanske på annat håll, t ex på jobbet.

Sen är det frågan om vad för slags manipulation det är. Är kvinnorna ute efter kyssar, hångel och samlag med killar de nyss träffat, kan de ju lika gärna göra det med killar som gått kurs som med "naturliga players".

Men vill de egentligen inte alls ha det, eftersom de redan har pojkvän/sambo/man el vill ha ett seriöst förhållande, då luras de till att svika sin partner, sin egen moral och sitt förnuft. Det tycker jag är taskigt gjort av PUA-killarna.

Men vad menar du med att förälskelse är en form av manipulation? Manipulerar partnerna varandra när de är förälskade? Eller manipulerar de sig själva? Eller är det hormonerna som "manipulerar" oss?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Savanten Svante » 2008-04-26 0:13:55

Bud Bundy är tydligen en av snubbarna bakom "the game"gänget.

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/article2352077.ab

Tänk så det kan gå när man är mest känd för att vara en halvtöntig kille som aldrig får till det! :) Överkompensation! :)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 13:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Alien » 2008-04-26 0:23:30

Inger skrev:Något annat som komplicerar saken är ju detta att man som tjej kan vara jätteattraherad av någon utan att ändå vilja att det ska leda till nåt.

När jag var i Skåne i somras t ex så gick jag och väninnan på en pizzeria där det satt en jugoslav som var precis min typ rent fysiskt, men troligen inte alls för övrigt. Ingen av oss kunde dölja att vi det fanns ett ömsesidigt intresse men han var nog inte dummare än han fattade det olämpliga i att försöka nåt mer än att bara småflörta lite från där han satt med sina kompisar. (Särskilt som hans fru kom in lite senare...)

Men om vi säger att han hade varit ogängad och tjejen - i detta fall undertecknad - inte lyckas dölja sin förtjusning trots att hon gör sitt bästa för att hålla masken och inte titta ö h t, hur ska man kunna veta att hon trots allt inte är intresserad på riktigt? Jag skulle bli galen av förvirring om jag var kille!


Men flirta har man alltid rätt till utan att det behöver bli nåt mer. Båda får bekräftelse på sin attraktionskraft och är nöjda med det.

En PUA skulle förstås märka att du var intresserad av honom och göra sitt bästa för att förföra detta lovande objekt. Han skulle strunta i att du inte ville "egentligen". En "vanlig kille" (för att inte tala om en aspie-kille) hade förstås blivit väldigt förvirrad. "Din mun säger Nej men dina ögon säger Ja". Fast en riktigt aspig kille hade väl inte ens märkt att du var intresserad.

Själv tycker jag det är väl bara att säga nej, även om man är attraherad. Man kan inte styra sina känslor men väl sina handlingar. Fast kanske inte om man druckit för mycket ...
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Alien » 2008-04-26 0:36:55

Pemer skrev:
Inger skrev:Men Pemer, hur var det nu med kursen? Fick du lära dig något som du tror att du kan ha nytta av?

Pja, en del om hur man märker om någon är totalt ointresserad av en, eller om det finns antydan till intresse. Det var väl det basala.

Ja, förvirrande är ordet. Oftast får jag höra att jag ger ett för desperat intryck, "vill för mycket" - minst en annan gång berättade tjejen att hon hade varit helt förbluffad vid första dejten att jag inte hade kastat mig över henne med hull och hår. Snacka om förvirrande signaler, som själve fan ska kunna läsa av och greppa från den ena gången till den andra ens om man hade varit NT och haft 700 gånger bättre förmåga att läsa av andras, och kontrollera sina egna, signaler... :shock:


I grund och botten är det uppenbart en utstrålningsgrej, där vissa av oss helt enkelt är "off" från början. Kanske, kanske, kanske... kan vi tilllkämpa oss lite mer av hur man "ska" göra, men det är sannerligen inte säkert, så länge man inte verka ha kontroll över sin utstrålning.


I grund och botten har jag givetvis rört mig i för få kretsar där man skulle kunnat räkna med att möta någon. Hade jag haft en större naturlig kontaktyta från start hade läget varit ett annat. Jag har ökat den på senare år, så man får väl bida sin tid... förutsättningarna måste rimligen ha förbättrats... :)


Hur länge höll kursen på? I TV-programmet såg det ut som ett par timmars snack och övningar med Mita och sen ut på krogen. Men jag antar det var mer.

Sen kändes väl inte krogen som rätta stället för lite mer blyga och stillsamma killar. Vilka syns bäst där? Ju, PUA-killarna.

Tyckte Johan var modig som bjöd upp flera gånger och inte tappade modet trots att han fick nobben varje gång. Jag skulle blivit alldeles knäckt. Vad hjälper det att veta hur det syns att nån är intresserad, om ingen alls är intresserad?

Fick ni lära er hur man flirtar i andra sammanhang, t ex på kursen el på jobbet?

Har du funderat på en danskurs? Där träffar du garanterat många kvinnor!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Pemer » 2008-04-26 1:44:45

Det var väl lite drygt två timmar, möjligen tre, på kursstället. Sedan var vi alldeles för länge på krogen, tyckte jag. :)

Signalerna gällde väl i och för sig allmänna lokaler över huvud taget, men det känns väl som att det var lite improviserat - jag har ingen speciell studieteknik för att memorera allt som sägs under så lång tid, det var inte fråga om att ha papper och penna för att anteckna, och vi fick inte Mitas bok som studiematerial. Men det har jag nu mailat Titan om att jag tycker de bör kunna fixa.

Att få ett mail med andemeningen "vill du vara med i tv" ska ju inte sluta med att det är man själv som står för egna utlägg för att kunna få bättre utbyte av ämnet för tv-medverkandet, det verkar bra ologiskt...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 13:57:09, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nallen » 2008-04-26 13:33:13

Alien skrev:Men flirta har man alltid rätt till utan att det behöver bli nåt mer.

Jag tycker det borde vara jämställt med bedrägeri och således straffbart.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 13:57:09, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in