Hur har man "trevligt"?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-15 19:09:08

Miche skrev:
Det är bl.a. pga det som vi med AS har så jävla svårt att ragga tjejer, vi fattar ju inte vad tjejen egentligen säger eftersom vi bara hör orden och missar 93% av budskapet.


Och killar!

Och det går även åt andra hållet. Börjar misstänka nu att det är därför killar många månger trott på fullt allvar att jag varit jätteintresserad fast jag har sagt nej klart och tydligt flera gånger, men tydligen visat motsatsen med kroppspråk & tonfall utan att jag själv varit medveten om det :shock:

typ såhär:
[jag] "men hur kan du tro att jag är intresserad, när jag sagt nej minst 5 gånger?!!"
[han] "ja jag vet att du SA det men du VERKAR ju jätteintresserad på hur du beter dig" .. . . .
:-)006 :shock: :-)006


plåtmonster skrev:Fundering, finns det några kurser i detta?


Om det finns det, så behöver jag gå på dem.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Idiot » 2012-10-15 19:20:01

Mjo man sänder nog ut en hel del "falska" signaler.
Jag vet tex. Att jag sällan ler när jag hälsar på folk (om det inte finns anledning för leende dvs. Jag ler ju om jag blir glad) och det kan ju uppfattas och blir nog ofta uppfattat som om jag ogillar personen jag hälsar på.

Fast så är det ju inte (oftast), jag orkar liksom inte fejka ihopp ett leende.
Ibland får man vara smart och fejka ändå däremot, typ vid arbetsintervjuer, men det är inte alltid man kommer ihåg..
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-15 19:37:30

Idiot skrev:Mjo man sänder nog ut en hel del "falska" signaler.
Jag vet tex. Att jag sällan ler när jag hälsar på folk (om det inte finns anledning för leende dvs. Jag ler ju om jag blir glad) och det kan ju uppfattas och blir nog ofta uppfattat som om jag ogillar personen jag hälsar på.


och jag är i 80% av fallen tvärt om... ler nog "för mycket", då jag oftast är glad och blir ännu gladare om jag ser en annan människa (tycker generellt om de flesta, inte alltid på ett personligt plan, men i egenskap av att de finns till). Med andra ord (och för att återknyta till utgångsrubriken) så vet jag nog hur man har FÖR trevligt :-|
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Gafsan » 2012-10-15 20:28:22

svarabhaktivokal skrev:ler nog "för mycket", då jag oftast är glad och blir ännu gladare om jag ser en annan människa (tycker generellt om de flesta, inte alltid på ett personligt plan, men i egenskap av att de finns till).


Det här känner jag igen. Jag måste ofta anstränga mig för att inte framstå som mera tillgänglig eller intresserad än jag egentligen är.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-15 20:44:22

Gafsan skrev:
svarabhaktivokal skrev:ler nog "för mycket", då jag oftast är glad och blir ännu gladare om jag ser en annan människa (tycker generellt om de flesta, inte alltid på ett personligt plan, men i egenskap av att de finns till).


Det här känner jag igen. Jag måste ofta anstränga mig för att inte framstå som mera tillgänglig eller intresserad än jag egentligen är.


Åh, då är det inte bara jag, vad skönt :-)Happy

Jag försöker också anstränga mig för det ibland, men samtidigt känns det tråkigt eftersom folk oftast ser så glada ut när man ler mot dem. Och jag gillar när folk är glada. Fler borde få vara glada, oftare.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav elle » 2012-10-15 20:45:18

jag har trevligt med någon jag trivs med.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur har man "trevligt"?

Inläggav nallen » 2012-10-15 23:44:36

Gafsan skrev:Att tro att det inte finns någon information i den icke-verbala delen av en konversation är ett misstag man lätt kan göra som aspergare.

Nja, jag vill vända på det resonemanget - eftersom jag inte medvetet ger någon information där så är det direkt felaktigt av andra att försöka tolka in något där. Med andra ord; lyssna på vad jag faktiskt säger (och inget annat!) och säg vad du faktiskt menar eller vill, varken mer eller mindre.
nallen
 
Inlägg: 19501
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Miche » 2012-10-16 0:04:47

Eftersom enter är vana vid att tolka ditt tal till omkring 7% av det du förmedlar så är det jävligt svårt för dom att fatta att någon faktiskt försöker förmedla till 100% genom bara talet.

Du får inte glömma att enter inte är speciellt intelligenta... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur har man "trevligt"?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-16 2:18:27

Många NT:er är rigida i det avseendet och låter sin kroppsspråks synestesi härja fritt oavsett vad man säger till de. Det är en funktionsnedsättning de tyvärr måste leva med hela livet. :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Alien » 2012-10-16 3:39:53

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46370
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-16 6:03:04

Alien skrev:Trådar om sociala situationer och kroppsspråk, med boktips:

tips-om-bocker-om-sociala-situationer-t3959.html

bocker-om-flortning-kroppssprak-etc-t4683.html


Tack!! :-)Happy
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Kattmamma » 2012-10-16 7:01:37

svarabhaktivokal skrev:
Idiot skrev:Mjo man sänder nog ut en hel del "falska" signaler.
Jag vet tex. Att jag sällan ler när jag hälsar på folk (om det inte finns anledning för leende dvs. Jag ler ju om jag blir glad) och det kan ju uppfattas och blir nog ofta uppfattat som om jag ogillar personen jag hälsar på.


och jag är i 80% av fallen tvärt om... ler nog "för mycket", då jag oftast är glad och blir ännu gladare om jag ser en annan människa (tycker generellt om de flesta, inte alltid på ett personligt plan, men i egenskap av att de finns till). Med andra ord (och för att återknyta till utgångsrubriken) så vet jag nog hur man har FÖR trevligt :-|


Tack för det du skrev , jag ler också för mycket och ibland i fel situationer. Ibland av osäkerhet.
Så jag sänder med ut fel signaler.
Jag är en glad och positiv person, men jag inser att jag sett glad ut och varit artig, när jag borde varit arg och bett folk dra åt helvete .
:?
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Idiot » 2012-10-16 7:20:29

plåtmonster skrev:Många NT:er är rigida i det avseendet och låter sin kroppsspråks synestesi härja fritt oavsett vad man säger till de. Det är en funktionsnedsättning de tyvärr måste leva med hela livet. :D


Hahahaha!
Dagens skratt, man tackar. :)



Ot: Det verkar vara en mariotet av kvinnor på "ler för mycket"-fronten. :p
Eller är jag fel ute nu..?
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Kattmamma » 2012-10-16 7:34:06

Miche skrev:Eftersom enter är vana vid att tolka ditt tal till omkring 7% av det du förmedlar så är det jävligt svårt för dom att fatta att någon faktiskt försöker förmedla till 100% genom bara talet.

Du får inte glömma att enter inte är speciellt intelligenta... ;)

Så sant! Man kan informera vissa människor hur många gånger, suck :shock:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Gafsan » 2012-10-16 9:43:42

nallen skrev:Nja, jag vill vända på det resonemanget - eftersom jag inte medvetet ger någon information där så är det direkt felaktigt av andra att försöka tolka in något där. Med andra ord; lyssna på vad jag faktiskt säger (och inget annat!) och säg vad du faktiskt menar eller vill, varken mer eller mindre.


Jag tycker absolut att man som aspergare kan (på ett artigt sätt) informera människor om att man tyvärr har problem med att använda och tolka tonfall, mimik, gester, icke-bokstavligt menat tal etc. Om andra förstår att man har begränsningar på vissa områden så minskar risken för missförstånd (eller åtminstone förstår man kanske vad som orsakar missförstånden).

Men däremot tror jag att det är att begära för mycket av NT att de ska vara särskilt duktiga på att kommunicera "bokstavligt". Det är jättesvårt att ta bort stora delar av de verktyg man normalt sett använder för att kommunicera. Det är ungefär som att säga att "när du pratar med mig får du inte använda prepositioner, engelska låneord eller bokstaven "r", för då missförstår jag". Hur mycket den stackars NT än anstränger sig, så kommer hen antagligen att göra fel ändå.

Vi aspergare kan kräva förståelse för våra svårigheter med att kommunicera på det sätt som faller sig naturligt för NT-personer, men på samma sätt måste vi i gengäld visa lika stor förståelse för deras svårigheter att kommunicera på det sätt som fungerar bäst för aspergare (vilket dessutom kan vara helt olika sätt för olika aspergare, vi är ju inte någon homogen grupp).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-16 18:54:00

Kattmamma skrev:Jag är en glad och positiv person, men jag inser att jag sett glad ut och varit artig, när jag borde varit arg och bett folk dra åt helvete .
:?


Man får väl se det som att man föregår med gott exempel :wink:
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-16 18:58:23

Idiot skrev:Ot: Det verkar vara en mariotet av kvinnor på "ler för mycket"-fronten. :p


Vårt folk kanske helt enkelt är lite bättre på att "ha trevligt" 8)

Om du skrev fel och menar "majoritet" dvs. Annars vet jag inte vad du pratar om.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Idiot » 2012-10-16 18:59:50

svarabhaktivokal skrev:
Idiot skrev:Ot: Det verkar vara en mariotet av kvinnor på "ler för mycket"-fronten. :p


Vårt folk kanske helt enkelt är lite bättre på att "ha trevligt" 8)

Om du skrev fel och menar "majoritet" dvs. Annars vet jag inte vad du pratar om.


Woops så fel det kan bli, haha ja vadfan är mariotet!? :D
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-16 19:03:19

Idiot skrev:
svarabhaktivokal skrev:
Idiot skrev:Ot: Det verkar vara en mariotet av kvinnor på "ler för mycket"-fronten. :p


Vårt folk kanske helt enkelt är lite bättre på att "ha trevligt" 8)

Om du skrev fel och menar "majoritet" dvs. Annars vet jag inte vad du pratar om.


Woops så fel det kan bli, haha ja vadfan är mariotet!? :D


Satt också och funderade på det först. . . :lol: Jag t.o.m. googlade det, men utan fruktbart resultat. . .
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-16 19:18:11

Marionett på mycket ler fronten. Ja det är nog bättre att vara självständig utan lera :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur har man "trevligt"?

Inläggav Uandora » 2012-10-16 20:15:59

svarabhaktivokal skrev:
Miche skrev:
Det är bl.a. pga det som vi med AS har så jävla svårt att ragga tjejer, vi fattar ju inte vad tjejen egentligen säger eftersom vi bara hör orden och missar 93% av budskapet.


Och killar!

Och det går även åt andra hållet. Börjar misstänka nu att det är därför killar många månger trott på fullt allvar att jag varit jätteintresserad fast jag har sagt nej klart och tydligt flera gånger, men tydligen visat motsatsen med kroppspråk & tonfall utan att jag själv varit medveten om det :shock:

typ såhär:
[jag] "men hur kan du tro att jag är intresserad, när jag sagt nej minst 5 gånger?!!"
[han] "ja jag vet att du SA det men du VERKAR ju jätteintresserad på hur du beter dig" .. . . .
:-)006 :shock: :-)006

.

Nu förstår jag varför en kille blev arg/besviken/ledsen på mig när jag tyckte att jag hade avvisat honom korrekt men han var ändå på...och så blev det fel till slut och jag fattade inte varför, jag hade ju klart och tydligt sagt nej :(
Uandora
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-10-15

Hur har man "trevligt"?

Inläggav plåtmonster » 2012-10-16 21:12:11

Det finns en hel del tjejer som säger nej och sedan ändå går med. Det är klart att det påverkar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur har man "trevligt"?

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-10-16 21:36:37

plåtmonster skrev:Det finns en hel del tjejer som säger nej och sedan ändå går med. Det är klart att det påverkar.


Ja, men folk med någorlunda sunt förnuft förstår att man som regel ska respektera ett "nej", om inte annat så för att vara på den säkra sidan. Om nejsägaren egentligen menade "ja" så kommer nog det fram för eller senare ändå. Bättre då att vänta på det faktiska "ja"-et.

Jag vet att många försvarar sig med att "ja hon sa ju 'nej', men jag trodde att hon menade 'ja'", men samtidigt har detta lett till så många otrevliga situationer (vilket inte torde gått någon förbi) att vi idag borde lärt oss veta bättre. Kan man tycka.

Så för att inte avvika för mycket från trådrubriken:

Om man vill ha trevligt ska man vänta på att någon faktiskt uttalar orden "JA" verbalt.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Hur har man "trevligt"?

Inläggav iaTan » 2012-10-16 21:42:10

Oj vilken intressant tråd! :D

Idiot skrev:Japp precis så är det, och antingen får man ge upp och börja kopiera fraser eller så får man försöka hitta en egen väg som fungerar.


Jag börjar bli expert på att kopiera fraser från folk. Det känns inte så fel för de är ju egentligen inte intresserad av vad jag säger, utan de är mer: "jag tycker om dig, därför pratar jag med dig utan att säga något egentligen".
de låter bättre att säga "gjorde du något trevlig i helgen?" än att säga "du verkar snäll därför tycker jag om dig, känn dig uppskattad" vilket är typ det jag vill säga men de är inte tillåtet i det sociala spelet.

Jag har ganska nyligen börjat på ett nytt jobb där de är stor omsättning på personal. De är jätte bra, för man kan träna på att vara social. de kommer alltid nytt folk så man kan få göra fel, de är bara att pröva igen på någon annan.
Tyvärr kommer jag nog inte få någon djupare relation med någon på jobbet, men jag lär mig jätte mycket.


Kattmamma skrev:
svarabhaktivokal skrev:
Idiot skrev:Mjo man sänder nog ut en hel del "falska" signaler.
Jag vet tex. Att jag sällan ler när jag hälsar på folk (om det inte finns anledning för leende dvs. Jag ler ju om jag blir glad) och det kan ju uppfattas och blir nog ofta uppfattat som om jag ogillar personen jag hälsar på.


och jag är i 80% av fallen tvärt om... ler nog "för mycket", då jag oftast är glad och blir ännu gladare om jag ser en annan människa (tycker generellt om de flesta, inte alltid på ett personligt plan, men i egenskap av att de finns till). Med andra ord (och för att återknyta till utgångsrubriken) så vet jag nog hur man har FÖR trevligt :-|


Tack för det du skrev , jag ler också för mycket och ibland i fel situationer. Ibland av osäkerhet.
Så jag sänder med ut fel signaler.
Jag är en glad och positiv person, men jag inser att jag sett glad ut och varit artig, när jag borde varit arg och bett folk dra åt helvete .
:?


Presis samma är de för mig med! Jag har märkt att killar lätt feltolkar mina signaler som något mer ... det är jobbigt, jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig.

(vet inte hur man fixar quoteringar rätt :-)004 )

Moderator Titti: Fixade citatet.
iaTan
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2012-09-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in