Trafikvarning och att ha hand om barnen

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Trafikvarning och att ha hand om barnen

Inläggav rattlelizard » 2008-04-22 10:48:02

Varför måste man spela så jäkla puckad som vissa?

Jag menar att folk vill ha en diagnos på papperet men inte om det innebär några nackdelar?
Så jävla viktigt är inte ett körkort så jag vill riska andra människors liv för min egen del.

Behöver man i såfall någon diagnos från första början?
Jag går och cyklar och om jag måste så tar jag bussen.
Jag har körkort A BE CE DE och Taxi.
Om min diagnos innebär att man tar dessa behörigheter ifrån mig så måste det väl vara en god anledning till det också.

Samhället har redan försvårat mitt umgänge med mina tre döttrar som bor med sin mamma och hon fick egen vårdnad av mig för jag orkar inte ge dem den tiden som krävs.
Jag gnäller inte en massa för det de har väl det bra med sin mamma.

Nu måste väl ändå vissa som får tung medicinering på detta forumet rannsaka sig själva! om de själva skulle krocka med någon och polisen säger att den personen du krockat med kör påverkad av olika mediciner hade inte ni då reagerat?

Om ni får höra på nyheterna att en hel familj med små barn i bilen blivit påkrockade av en som var under påverkan av droger lagliga eller inte, Och alla dött utom den som var påverkad,
tycker ni då det var rätt att den påverkade personen fick behålla sitt körkort?
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Parvlon » 2008-04-22 10:56:17

Om min diagnos innebär att man tar dessa behörigheter ifrån mig så måste det väl vara en god anledning till det också.
[...]
Jag gnäller inte en massa för det de har väl det bra med sin mamma.
Du har fått i dig för mycket industriavfall. Menar inte nått om din relation med dina barn men just att man tydligen inte får se negativa saker i sånt som _är_ negativt, det måste inte alls vara bra, inte ens för "sammhället".

tycker ni då det var rätt att den påverkade personen fick behålla sitt körkort?
Skulle vara bra ifall h*n blev inlåst. I fängelset har man ingen nytta av körkort. (ifall h*n orsakade krocken alltså, man är ju inte aut. skyldig för att man är påverkad)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav rattlelizard » 2008-04-22 11:23:22

Folk får tycka och uttrycka vad de vill det är en av grundpelarna i en demokrati.

MEN...

Jag kan inte förstå varför man skulle vilja sätta sig bakom ratten på en bil påverkad av en massa mediciner för att jag tycker det är någon sorts jävla mänsklig rättighet att spela med andras liv i trafiken.

Ska min bekvämlighet gå före andra människors säkerhet?
Om JAG kan ta mitt ansvar varför ska ni andra då ha så svårt med det?
JAG väljer att inte köra bil under påverkan av mediciner.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Parvlon » 2008-04-22 12:00:21

rattlelizard skrev:Ska min bekvämlighet gå före andra människors säkerhet?
Om JAG kan ta mitt ansvar varför ska ni andra då ha så svårt med det?
JAG väljer att inte köra bil under påverkan av mediciner.
HÅller me på det, men alla äter inte medeciner o kör bil samtidigt. En del måste antagligen, eftersom de har körkortet kvar så förstår t.ex arbetsgivaren inte varför man plötsligt måste ta tåget till arbetet osv..

Jag gör inget av dem. men börjar man käka CNS,SSRI,hjärtmedecin eller dyl. Tycker du då man ska bli av med körkortet eftersom man antagligen inte kommer sluta att medecineras på ett bra tag eller ska man bara straffas lite hårdare än resten av människorna om man väl väljer att köra bil?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav rattlelizard » 2008-04-22 12:25:38

Jag kan se problemet med att man mister en del av sin frihet och jag har också förståelse för att det kan vara en del svårigheter.

Jag tar själv hjärtreglerande medicin tre ggr/dygn och en del värkmedicin kombinerat med migrän medicin.

Jag kan också tycka att om man tar och drar in körkortet för människor på grund av deras medicinering att de då genom sin uppoffring automatiskt skulle ha rätt till färdtjänst.
Men att tro att NPF människor i sverige skulle kunna Lobba för det med den svaga organisationen som finns är föga troligt.

Jag har kört som yrkeschaufför ett antal år och sett jätte många som inte skulle fått köra bil.
Sen är det så också att OM man har körkort och en bil på parkeringen så kan det vara väldigt frestande att ta den möjligheten att köra påverkad än om man hade fått körkortet indraget.
Jag har inte träffat många människor med självdisciplin i mitt liv och jag tror inte här finns fler...
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Parvlon » 2008-04-22 13:00:40

rattlelizard skrev:Jag har kört som yrkeschaufför ett antal år och sett jätte många som inte skulle fått köra bil.
Sen är det så också att OM man har körkort och en bil på parkeringen så kan det vara väldigt frestande att ta den möjligheten att köra påverkad än om man hade fått körkortet indraget.
Jag har inte träffat många människor med självdisciplin i mitt liv och jag tror inte här finns fler...
Det är nog så men Sverige är redan övermedecinerat. Inte bara npf:are som får "medecin". Även om % talet säkert är högre för just antidepp/CNS så är npf:are bara en liten del av befolkningen. Men när de för in regler som att man _måste_ äta psyk.medecin (CNS/Adhd) för att få lov att köra bil då har de gjort jävligt fel tycker jag, inte bara för att det ger en vriden bild av vad som är medecinering. De kunde ge bättre information till de som får "medecin" om vad det egentligen är de blir istoppade o att risken för att bli "medecinerad" för resten av livet blir större ju tidigare man kommer i kontakt med psykvården. Det nämns knappast, eller har jag fel i något?
ALltså blir det myndigheternas fel, lika mycket som det är en langares fel när någon av hans kunder får psykos av fultjacket o bränner ner en hel radhuslänga.
1:a maj ändras de gamla reglerna btw
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav rattlelizard » 2008-04-22 13:20:45

Är det bara jag eller sitter du också och diskuterar med dig själv vad den andre ska svara?
Jag upptäckte precis att man försöker hela tiden tänka ut en plan för hur den andre ska svara så man kan utforma mer och mer vattentäta svar.
lite OT men den ligger ju i en Asperger -tråd
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Parvlon » 2008-04-22 13:23:23

Nej det är nog bara du, funkar det?

men den ligger ju i en Asperger -tråd
true!
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav tahlia » 2008-04-22 14:31:42

Problemet är inte att man inte får behålla eller ta körkort när man är drogad. Problemet är att jag, p.g.a min diagnos, tvingas betala en läkare för att få ett extra papper (som de utan NPF inte behöver) för att tala om att jag kan köra bil.
Det är för mig ofattbart. Jag äter ingen som helst medicin idag. Inte heller har jag några som helst problem med något som skulle kunna göra mig trafikfarlig.
Det ter sig rätt meningslöst för mig att kanske bli nekad körkort, eller att öht behöva springa hos läkaren, när det inte är någon skillnad på mig och en person utan NPF när det gäller körning.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav rattlelizard » 2008-04-22 15:51:16

Ja men det finns ju många NPF personer som har det i sin diagnos att de inte kan följa olika regler just pga av tvångstankar och då tänker man väl på vägverket att den sorteringen måste ju en läkare göra, eller hur?

Eller du vill att en enda person med NPF och samtidiga tvångstankar som gör det omöjligt att foga sig in i trafikreglerna ska bli bedömd av en tjänsteman på vägverket?

Hur skiljer man agnarna från vetet så att säga?
JO ,genom att införa en generell regel.
Detta är ett typiskt NT sätt att tackla saker på och väldigt effektivt.
Inte humant NEJ.
MEN effektivt.

Jag tycker inte det är värt ett körkort att gå tillbaka till ensamheten ute i NT världen även om mitt umgänge begränsar sig till detta forumet.
Senast redigerad av rattlelizard 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
rattlelizard
 
Inlägg: 453
Anslöt: 2008-04-06
Ort: nordvästra skåne

Inläggav Mardröm » 2008-04-22 16:28:05

Hehe, du har onekligen AS rattlelizard.

Jag kör alltid påverkad själv, ser inga problem med det.
Och det har aldrig polisen gjort vid kontroll heller, full koll på fordonet. MER koll än utan, och ngn färdtjänst blir det inte, trolöigen skulle dock 30% behöva det, för max säkerhet, tänk på PÅ-fall, gamlingar, psykopater, etc etc, utan diagnos.

Men utvärderingen borde vara gratis, och färdtjänst naturligt om man inte får. Förr var det bättrem bågekort fick man gratis, lastbil var det bara att chefen på firman intygade att man kude köra osv, idag kostar det av ens disponibla inkomst, precis som så mkt annat, sverige är ett land där konsuentdjäveln ska jobba så han kan betala skatt. Vi har aldrig riktigt insett med hjärtat att all produktion syftar till konsumtion, och översäkerhetstänket är enormt..
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav tahlia » 2008-04-22 18:00:02

Frågan jag ställer mig är om det var så fasligt mycket farligare i trafiken när jag var liten, när samtliga människor med t.ex AS och/eller ADHD kunde skaffa körkort hur som helst, eftersom diagnoserna knappt fanns här.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Mardröm » 2008-04-23 0:37:26

Jag har inte diskuterat min AS med vägverket, finner inget skäl till det och ser ingen fördel, jag får betala en fet summa och sen kanske jag får nej.
Jag har 15 års bonus eller ngt.

Idag är trafiken tätare, det ger problem. De lider även jag av men jag ser det som en del av handikappet at jag har svårt att köra i vissa lägen.
Men nu talar jag om innnerstadstrafik, köer, okända miljöer etc.
Nya utmaningar. Men visst blir det i dessa lägen en del smärre regelbrott.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav sommar » 2008-04-23 17:29:19

Drog (även mediciner som kan liknas vid droger) & alkoholfri bakom ratten!! Annars låt fordonet stå! Olyckorna lär minska. Huruvida man får körkort eller inte om man har diagnos borde avgöras från fall till fall. Om man fått det o. sedan visar sig inte klara av det o. gör många grova förseelser ska man kunna bli av med det, en tid iaf. Man har ett mkt. stort ansvar då man är ute i trafiken både för sig själv o. sina medmänniskor!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Mardröm » 2008-04-23 19:29:26

Men snälla sommar, menar du att alla som äter mediciner inte ska arbeta?
Eller hur ska de ta siig fram?
Voltaren kan göra en yr, bäst vi sätter gränsen där.
(för mig mer trafikpåverkan än BZ eller metylfendiat som båda nästan är positiva, man kör bättre)
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav sugrövmanövern » 2008-04-23 20:10:29

sommar skrev:Drog (även mediciner som kan liknas vid droger) & alkoholfri bakom ratten!! Annars låt fordonet stå!
Alkoholfri håller jag med om. Och om man känner sig funktionsnedsatt av medicinen man äter. Den medicin jag äter i dagsläget gör mig till en mycket bättre bilförare än jag är omedicinerad. Den är en jättenarkotikaklassad bensodiazepin. Det som gör den ene knäpp och flummig kan göra den andre klar i huvudet.

Folk som dricker kaffe, snusar och röker knarkar också. Vägarna skulle bli lika öde som de övergivna småstäderna i en Stephen Kingfilm om man inte fick ha några substanser alls i kroppen bakom ratten :P .
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Zombie » 2008-04-23 22:03:46

Mardröm och Sugis har rätt.

Påverkan av kemikalier (mental, motorisk, kognitiv...) är en förutsättning för att vi ska leva. Ens kroppsegna dylika är inte automatiskt bra och sådana man tillför sin kropp utifrån inte automatiskt dåliga. Samma summa av kardesoppan i andelar räknat ger också väldigt olika tillräknelighet för var och en.

Det är visserligen inget som är enkelt för myndigheterna att hålla reda på i detalj (och när inte ens alla "sakkunniga" gör det). Men en stor del av båda de instansernas obstruktioner verkar bero på stelbenthet och den okunnigas rädsla - och den delen kan man gott be att få slippa.
Extratester för alla till exempel. Det finns massor med "NT" som ofta kör bil "opåverkade" men sällan visar att de förtjänar det förtroendet.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 5 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kristofer » 2008-04-23 22:05:39

Mina drömmar och mina intressen skulle ta slut utan körkort, mao mitt liv skulle ta slut. När är jag inte ngn trafikfara eller äter några tunga mediciner så det är inte aktuellt att ifrågasätta mitt körkort.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Mardröm » 2008-04-24 0:10:52

Kristofer skrev:Mina drömmar och mina intressen skulle ta slut utan körkort, mao mitt liv skulle ta slut. När är jag inte ngn trafikfara eller äter några tunga mediciner så det är inte aktuellt att ifrågasätta mitt körkort.


Inga mediciner? du är en trafikfara...
När komer det resonemanget att slå igenom?
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Zombie » 2008-04-24 0:41:33

Zombie skrev: [...] - och den delen kan man gott be att få slippa.
[*] Extratester för alla till exempel. Det finns massor med "NT" som ofta kör bil "opåverkade" men sällan visar att de förtjänar det förtroendet.

*Vsb. av min egen brist på kroppseget vakenhetsknark: glömde ett "Inför" här.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-04-24 0:43:02

Jag vill skicka kramar till Zombie som alltid är så trött! :)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 13:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Zombie » 2008-04-24 0:46:04

:oops: :D tack... och detsamma...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:57:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kristofer » 2008-04-24 18:55:20

Mardröm skrev:
Kristofer skrev:Mina drömmar och mina intressen skulle ta slut utan körkort, mao mitt liv skulle ta slut. När är jag inte ngn trafikfara eller äter några tunga mediciner så det är inte aktuellt att ifrågasätta mitt körkort.


Inga mediciner? du är en trafikfara...
När komer det resonemanget att slå igenom?


Nej, inga tunga mediciner...
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in