Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien


Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav Aspiemannen » 2012-10-07 20:28:39

marcooleo skrev:Nu har jag fått läsa en del om Fluoxetin. Finns det någon som är man här som inte fått negativa sexuella biverkningar?

Sen skulle det vara intressant att veta vad ni har för erfarenheter av de olika SSRI som finns på marknaden, om ni gör en lista som jag nedan:

Sertralin (Zoloft) : Effektiv mot depressionen jag hade, hjälpte mot ångest men inte mot panikångest. Sexuella biverkningar, svårt att "komma", kunde stundtals bli lite elak av Sertralin, i kombination med alkohol kunde jag bli aggressiv, klippte mitt känsloregister.

Citalopram: Fruktansvärd ångest och oro vid insättningen, höjde grundstämningen något senare, hjälpte lite grann mot ångest, fungerade inte mot panikångest, sexuella biverkningar stora, blev nästan impotent.

Cipralex: Min nuvarande medicin, Hjälper bra mot depression, ångest, något mot panikångest, sexuella biverkningar men inte så stora som de andra två, klipper känslorna ganska mycket, kan inte känna den där riktigt sanna glädjen rakt in i hjärtat, hamnar på en något zombiefierad nivå.

Det skulle vara som sagt mycket intressant att få höra era erfarenheter av SSRI, och för oss män kanske veta vilken av dem som ger minst sexuella biverkningar, och vilken av dem blir man minst avtrubbad av, kost sagt, vilken är den bästa SSRI?


Hej!

Zoloft hjälpte mot min ångest och depression för några år sedan men gav mig samma sexuella biverkningar som du fick. Medicinen slutade fungera efter ett par år dock. Jag var medicinfri i flera år men mina problem tryckte på och jag gav efter och började med en ny medicin nyligen som heter Buspiron Actavis vilken hjälper mig mycket och har inga sexuella biverkningar.
Aspiemannen
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-08-20

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav marcooleo » 2012-10-08 13:54:10

Buspiron ska tydligen hjälpa vid erektionsproblem hos män vid samtidig administrering av SSRI, Buspiron har en hel del otrevliga biverkningar enligt fass, jag undrar om de är övergående?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav Archpsyche » 2012-10-08 19:33:38

Och förresten skulle jag inte stirra mig så blind på vad som står i FASS. Mycket bättre att diskutera med en erfaren förskrivare som är van att använda ett visst preparat. FASS bygger på självrapportering och tenderar att skrämmas med biverkningar som inte förekommer kliniskt.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav Archpsyche » 2012-10-08 21:23:28

Bror Duktig skrev:Såklart väljer jag fluoxetin när det fungerar, när jag vet att Sertralin och Paroxetin påverkar sköldkörtel, håravfall m.m. mer.


Eftersom det inte står i FASS, inte anses vedertaget i läkarkretsar och jag aldrig hört talas om det, skulle det vara intressant att få veta hur du kan VETA detta? Har du någon källa?

Och jag tycker också att det är bra att FASS finns på nätet, men det är inte oproblematiskt att patienter kommer och oroar sig för biverkningar som är mindre allvarliga än de funktions-nedsättningar som orsakas av den sjukdom jag vill behandla.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-08 22:16:31

Archpsyche skrev:Och jag tycker också att det är bra att FASS finns på nätet, men det är inte oproblematiskt att patienter kommer och oroar sig för biverkningar som är mindre allvarliga än de funktions-nedsättningar som orsakas av den sjukdom jag vill behandla.


Tycker att du borde tänka över några saker. Det finns inte en absolut skala för vad som är allvarligt och inte utan handlar mycket om vad som känns hanterbart för den personen. Det kan bero på kunskap men också erfarenhet livsstil och egna överväganden. Oftast saker som inte läkaren har någon insyn i, om det inte händelsevis råkar stå i journalen och det funnits tillräckligt tid att läsa det.

Läkarens "behandling" av en patient blir ändå inget annat än ett "förslag" så länge inte patienten fattat ett beslut att följa rekommendationerna. Och detta går i dagens läge inte längre att styra genom att försvåra för patienterna att få information om behandlingen vilket jag tycker är bra.

(För övrigt var det många som regelmässigt bad om kopior ur FASS på apoteket så snart vi fick en ny medicin - även innan internet. :roll: )
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav Archpsyche » 2012-10-08 22:32:09

Tycker att du borde tänka över några saker. Det finns inte en absolut skala för vad som är allvarligt och inte utan handlar mycket om vad som känns hanterbart för den personen. Det kan bero på kunskap men också erfarenhet livsstil och egna överväganden. Oftast saker som inte läkaren har någon insyn i, om det inte händelsevis råkar stå i journalen och det funnits tillräckligt tid att läsa det.

Läkarens "behandling" av en patient blir ändå inget annat än ett "förslag" så länge inte patienten fattat ett beslut att följa rekommendationerna. Och detta går i dagens läge inte längre att styra genom att försvåra för patienterna att få information om behandlingen vilket jag tycker är bra.

(För övrigt var det många som regelmässigt bad om kopior ur FASS på apoteket så snart vi fick en ny medicin - även innan internet. :roll: )


Visst är det så. Patienten avgör vilken medicin hen vill ta och vilket som är allvarligare av biverkningar eller sjukdom. Men jag avsåg de situationer där det är uppenbart att det handlar om ångest skapad av nedsatt förmåga att väga alternativ mot varandra, där ingen absolut sanning finns. Något som många med just AS har svårt för. När man har svårt att veta vad man själv känner, blir subjektiva beslut svårare. Om dessutom patienten inte är så smart och väldigt ångestdriven, kan det bli svårt att hantera informationen i FASS, som dessutom inte är så enkel att tolka som debatten ger sken av. Om det vore så enkelt att man bara behövde läsa i FASS, behövde vi ju inte begränsa förskrivningsrätten för icke-narkotikaklassade preparat.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav marcooleo » 2012-10-09 0:07:10

Oberoende studier visar ju att Escitalopram, Venlafaxin, Sertralin är effektivast mot ångest och depression, varför ens skriva ut något annat om man inte är minderårig?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav Joakoni » 2012-10-09 0:18:19

marcooleo skrev:Oberoende studier visar ju att Escitalopram, Venlafaxin, Sertralin är effektivast mot ångest och depression, varför ens skriva ut något annat om man inte är minderårig?

Trodde det redan var förklarat...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

fff

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-09 0:51:24

marcooleo skrev:Oberoende studier visar ju att Escitalopram, Venlafaxin, Sertralin är effektivast mot ångest och depression, varför ens skriva ut något annat om man inte är minderårig?


Inte vet jag. Jag vet en som blev erbjuden Abilify för ångest och nedstämdhet. En anledning till att vissa patienter gärna vill ha Fluoxetin lär vara att det sägs att man inte blir tjock av det.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Diskussion om SSRI generellt.

Inläggav weasley » 2012-10-09 0:59:36

marcooleo skrev:Oberoende studier visar ju att Escitalopram, Venlafaxin, Sertralin är effektivast mot ångest och depression, varför ens skriva ut något annat om man inte är minderårig?

Du säger ju emot dej själv. Här visar du på studier där escitalopram är sämst.
marcooleo skrev:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1413963/

http://www.emedexpert.com/compare/ssris.shtml


Venlafaxin är ett SNRI - mest känt som Efexor. Det går på noradrenalinet också och var precis det jag behövde. Eller, nästan. Biverkningarna blev ohållbara på högre doser så jag bytte till Cymbalta. Även det ett SNRI.

Sertralin/Zoloft har jag aldrig haft.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Diskussion om SSRI generellt.

Inläggav Archpsyche » 2012-10-09 1:08:40

marcooleo skrev:Oberoende studier visar ju att Escitalopram, Venlafaxin, Sertralin är effektivast mot ångest och depression, varför ens skriva ut något annat om man inte är minderårig?


Problemet med sådana studier är att man för att få ihop ett stort antal personer tvingas klumpa ihop personer med ganska olika symptombild. Som lekman är det svårt att få en rättvisande bild av hur bra ett läkemedel är vid en viss given symptombild, det räcker inte att läsa FASS och studier (även om det hjälper). Man måste träffa många personer och se hur de reagerar på olika läkemedel för att kunna komma till ett kunskapsläge där man kan hitta rätt medicinering. Det räcker inte ens att vara läkare, man måste vara intresserad av just detta för att få tillräckligt djup.

I sak håller jag dock med om att Sertralin och Venlafaxin är utmärkta preparat vid ångest, men det finns flera. Valet av preparat styrs dock av symptombilden i övrigt. Till någon med uttalade sömnproblem pga ångesten skulle jag kanske välja Mirtazapin, ffa om det fanns problem med alkohol och/eller impulskontroll etc etc.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Diskussion om SSRI generellt. [avknoppad]

Inläggav weasley » 2012-10-09 1:14:37

Archpsyche:

Min psykiatriker, med många års erfarenhet och ett genuint intresse för individens upplevelser rörande diagnos och medicinering, hon konstaterade att enligt hennes erfarenhet så reagerade personer inom autismspektrat generellt sett bättre på SNRI-preparat än på rena SSRI.

Har du någon uppfattning i den frågan?

Kan ju tillägga att hennes konstaterande kom efter att jag hade satt in Efexor och märkt att den hjälpte mycket mer mot grundångesten jag hade än Cipralex som var den föregående medicinen. (Sen blev det biverkningar av Efexor så jag fick Cymbalta istället.. lång historia...)
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Diskussion om SSRI generellt. [avknoppad]

Inläggav Archpsyche » 2012-10-09 1:21:46

weasley skrev:Archpsyche:

Min psykiatriker, med många års erfarenhet och ett genuint intresse för individens upplevelser rörande diagnos och medicinering, hon konstaterade att enligt hennes erfarenhet så reagerade personer inom autismspektrat generellt sett bättre på SNRI-preparat än på rena SSRI.

Har du någon uppfattning i den frågan?

Kan ju tillägga att hennes konstaterande kom efter att jag hade satt in Efexor och märkt att den hjälpte mycket mer mot grundångesten jag hade än Cipralex som var den föregående medicinen. (Sen blev det biverkningar av Efexor så jag fick Cymbalta istället.. lång historia...)


Jag tycker att hennes uppfattning är logisk, utifrån ett teoretiskt perspektiv. Många med AS har även en uppmärksamhetsstörning och de behandlas ju ibland med Strattera, som är en noradrenalinåterupptagshämmare, dvs samma mekanism som SNRI (utöver seratonineffekten). Dessutom är den noradrenerga komponenten uppiggande, vilket är bra. Många med AS behöver en liten spark i baken (inklusive undertecknad). Nu är Efexor/Venlafaxin en mycket bra medicin överlag, om man tolererar biverkningarna, särskilt som patentet gått ut. (Gamla Efexor var DYRT). Cymbalta skiljer sig från Efexer såtillvida att man får noradrenerg effekt redan från lägsta dos. Efexor/Venlafaxin har ingen noradrenerg effekt i doser under 150 mg. Cymbalta är ett lite mesigare SNRI, mindre effekt och mildare biverkningar.

Så, ja. I stort sett håller jag med din psykiater.
Archpsyche
 
Inlägg: 492
Anslöt: 2012-10-07

Diskussion om SSRI generellt. [avknoppad]

Inläggav weasley » 2012-10-09 1:41:34

Archpsyche skrev:Nu är Efexor/Venlafaxin en mycket bra medicin överlag, om man tolererar biverkningarna, särskilt som patentet gått ut. (Gamla Efexor var DYRT). Cymbalta skiljer sig från Efexer såtillvida att man får noradrenerg effekt redan från lägsta dos. Efexor/Venlafaxin har ingen noradrenerg effekt i doser under 150 mg. Cymbalta är ett lite mesigare SNRI, mindre effekt och mildare biverkningar.

Hade 300mg Efexor och nattsvettningarna var outhärdliga!. Jag hade börjat på mkt lägre dos, men för att den skulle kicka in fick jag öka ända upp till 300mg. Det var då det började. Fick sömnen helt förstörd, för att inte tala om lakanen. Sen spelade det ingen roll hur mkt jag sänkte, det enda som hände var att jag fick blixtar i huvudet och ökad ångest. Så då bytte jag till Cymbalta, som enligt min erfarenhet har mycket god effekt på mej, och vettefan om jag upplevt några biverkningar alls. De finns säkert, men jag har inte tänkt på dem. Fast det tog några månader innan nattsvettningarna försvann.

Intressant kunskap du besitter. Sånt där nörderi gillar jag!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Diskussion om SSRI generellt. [avknoppad]

Inläggav weasley » 2012-10-09 1:55:20

Tekniker:

Slog ihop ett flertal trådar om samma ämne.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav KalleKus » 2012-10-09 15:35:00

weasley skrev:Archpsyche:

Min psykiatriker, med många års erfarenhet och ett genuint intresse för individens upplevelser rörande diagnos och medicinering, hon konstaterade att enligt hennes erfarenhet så reagerade personer inom autismspektrat generellt sett bättre på SNRI-preparat än på rena SSRI.

Har du någon uppfattning i den frågan?

Kan ju tillägga att hennes konstaterande kom efter att jag hade satt in Efexor och märkt att den hjälpte mycket mer mot grundångesten jag hade än Cipralex som var den föregående medicinen. (Sen blev det biverkningar av Efexor så jag fick Cymbalta istället.. lång historia...)

Så sa min läkare också.

Nu ska jag öka upp dosen på venlafaxinet (eller har redan gjort det idag) för jag börjar må så j-a dåligt pga min situation att jag inte vet nånting om vad eller ens om nånting kommer förändras.
Antar att man eg måste meddela läkare när man går upp i dos?
Tidigare har jag fått höja dosen ett snäpp på eget bevåg men aldrig kontaktat läkaren direkt och sagt det... har bara nämnt det när jag förnyat recept.
Nu har jag en ny mottagning och antar att man eg ska säga det direkt?
Dum fråga... :oops: men hur gör ni andra?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Sv: Re: Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex m fl SSRI)

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-09 16:38:32

Archpsyche skrev:
Bror Duktig skrev:Såklart väljer jag fluoxetin när det fungerar, när jag vet att Sertralin och Paroxetin påverkar sköldkörtel, håravfall m.m. mer.


Eftersom det inte står i FASS, inte anses vedertaget i läkarkretsar och jag aldrig hört talas om det, skulle det vara intressant att få veta hur du kan VETA detta? Har du någon källa?

Och jag tycker också att det är bra att FASS finns på nätet, men det är inte oproblematiskt att patienter kommer och oroar sig för biverkningar som är mindre allvarliga än de funktions-nedsättningar som orsakas av den sjukdom jag vill behandla.

Det står om sköldkörtelnedsättning på minst en av medicinerna. I FASS. Finns dessutom studier på pubmed som visar detta. Kan vara orsaken till många av de biverkningar som är samma som hyposymptom.

Håravfall och trötthet som förlamade mig, var och är svårare för mig att hantera än dystymi som jag levt med hela livet. Håravfallet däckade mitt mående totalt och jag har nog aldrig mått så dåligt som av det. Hade 1 m långt hår som började rasa. Sov bort dagarna pga mediciner och borrelia. Fan så mycket bättre det blev utan medicinerna.

Väljer fortfarande dystymi med depressionsskov och handikappande tvång framför det där.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-09 17:02:41

KalleKus skrev:Nu ska jag öka upp dosen på venlafaxinet (eller har redan gjort det idag) för jag börjar må så j-a dåligt pga min situation att jag inte vet nånting om vad eller ens om nånting kommer förändras.
Antar att man eg måste meddela läkare när man går upp i dos?


Jag medicinerar inte men det är ju faktiskt inte säkert att du ska ha mer venlafaxin. Det kan ju också hända att du skulle må bättre på något annat eller behöver komplettera venlafaxinet med ytterligare ett preparat.

Det kan också hända att du får biverkningar som du inte har haft förut om du går upp i dos.
Men framför allt har jag hört att just venlafaxin är svår att sluta med för att man får jobbiga utsättningssymtom och det är ju möjligt att sådant också händer om du sedan måste gå ner i dos? Så jag skulle tro att det är väldigt klokt att vara kontakt med sjukvården innan du försöker gå upp i dos i det här fallet. Om du tar depottabletter så tar det väl ändå ett bra tag innan effekten slår igenom?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav weasley » 2012-10-09 17:25:18

Bror Duktig skrev:Det står om sköldkörtelnedsättning på minst en av medicinerna. I FASS.
Bror Duktig skrev:Håravfall och trötthet som förlamade mig

Nu vet jag inget om hur just du tog preparaten, men det finns ju många varningar på FASS, att man inte får ta preparaten i kombination med andra, för då ökar riskerna för allvarliga och/eller sällsynta biverkningar.

Zoloft har en hel radda förmaningar:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... ocTypeID=7
Vissa läkemedel kan påverka effekten hos Zoloft, eller också kan Zoloft minska effekten hos andra läkemedel som tas samtidigt.

Intag av Zoloft tillsammans med följande läkemedel kan ge allvarliga biverkningar:

läkemedel som kallas monoaminoxidashämmare (MAO-hämmare) som moklobemid (mot depression) och selegilin (mot Parkinsons sjukdom) samt antibiotikumet linezolid. Använd inte Zoloft tillsammans med dessa läkemedel.

läkemedel mot psykiska sjukdomar såsom psykos (pimozid). Använd inte Zoloft tillsammans med pimozid.


Tala med läkaren om du tar något av följande läkemedel:

Naturläkemedel som innehåller johannesört (Hypericum perforatum). Effekten från johannesört kan vara i 1-2 veckor.

Produkter som innehåller aminosyran tryptofan

Läkemedel mot svår värk (t.ex. tramadol)

Läkemedel som används vid narkos eller för att behandla kronisk smärta (fentanyl)

Läkemedel mot migrän (t.ex. sumatriptan)

Blodförtunnande läkemedel (warfarin)

Läkemedel mot smärta/ledinflammation (icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID), t.ex. ibuprofen, acetylsalicylsyra)

Lugnande medel (diazepam)

Diuretika (kallas även urindrivande medel)

Läkemedel mot epilepsi (fenytoin)

Läkemedel mot diabetes (tolbutamid)

Läkemedel mot stark magsyra och magsår (cimetidin)

Läkemedel mot mani och depression (litium)

Andra läkemedel mot depression (t.ex. amitriptylin, nortriptylin)

Läkemedel mot schizofreni och andra psykiska sjukdomar (t.ex. perfenazin, levomepromazin och olanzapin).

Läkemedel som används för att reglera hjärtats hastighet och rytm (t ex flekainid, propafenon).

Intag av ZOLOFT med mat och dryck

Zoloft tabletter kan tas med eller utan mat.

Alkohol bör undvikas när du behandlas med Zoloft.

Zoloft bör inte tas i kombination med grapefruktjuice eftersom detta kan öka nivån av sertralin i kroppen.


Även paroxetinet har varningar för dessa kombinationer:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2
Intag av andra läkemedel

om du har tagit MAO-hämmare (andra läkemedel mot depression) inom de senaste två veckorna, bör du inte ta Paroxetin Orifarm. Kontakta din läkare.

om flera mediciner används samtidigt kan de påverka varandras effekt. Kontakta din läkare om du använder något av följande läkemedel samtidigt som Paroxetin Orifarm, eftersom dosen kan behöva ändras:

blodproppsförebyggande läkemedel.

tricykliska antidepressiva läkemedel, till exempel klomipramin, desipramin eller nortriptylin.

antipsykotiska fenotiazinläkemedel, till exempel perfenazin eller tioridazin.

procyklidin (mot Parkinsons sjukdom).

en del läkemedel mot oregelbunden hjärtrytm, till exempel flekainid och propafenon.

metoprolol (hjärtmedicin).

läkemedel som påverkar serotoninnivåerna i kroppen, till exempel MAO-hämmare, L- tryptofans, triptans, tramadol, linezolid, övriga SSRI-läkemedel och litium.

läkemedel mot reumatism och smärtstillande (NSAID och acetylsalicylsyra).

naturläkemedel som innehåller johannesört (Hypericum perforatum).

pimozid och risperidon (läkemedel mot psykos)

fosamprenavir och ritonavir (HIV-läkemedel).

Fentanyl (starkt smärtstillande medel).

Läkemedel som påverkar leverenzymer (karbamazepin, rifampicin, fenobarbital, fenytoin).

Tamoxifen (bröstcancerbehandling).

Man bör undvika alkohol under behandling med Paroxetin Orifarm.

Tala om för läkare eller apotekspersonal om du tar eller nyligen har tagit andra läkemedel, även receptfria sådana, naturläkemedel eller koncentrerade vitaminer och mineraler. Detta gäller även läkemedel som du tagit för flera dagar sedan eller som du kommer att ta inom de närmaste dagarna.
Intag av Paroxetin Orifarm med mat och dryck

Paroxetin Orifarm ska tas på morgonen i samband med måltid.

Undvik alkohol under behandling med Paroxetin Orifarm.


Som jag personligen ser det kan man alltså inte utan svårighet påstå att en viss medicin ger den eller den biverkningen. Det handlar även om hur man kombinerar den med sin egen kosthållning och eventuella andra mediciner.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav KalleKus » 2012-10-09 17:26:55

Bjäbbmonstret skrev:
KalleKus skrev:Nu ska jag öka upp dosen på venlafaxinet (eller har redan gjort det idag) för jag börjar må så j-a dåligt pga min situation att jag inte vet nånting om vad eller ens om nånting kommer förändras.
Antar att man eg måste meddela läkare när man går upp i dos?


Jag medicinerar inte men det är ju faktiskt inte säkert att du ska ha mer venlafaxin. Det kan ju också hända att du skulle må bättre på något annat eller behöver komplettera venlafaxinet med ytterligare ett preparat.

Det kan också hända att du får biverkningar som du inte har haft förut om du går upp i dos.
Men framför allt har jag hört att just venlafaxin är svår att sluta med för att man får jobbiga utsättningssymtom och det är ju möjligt att sådant också händer om du sedan måste gå ner i dos? Så jag skulle tro att det är väldigt klokt att vara kontakt med sjukvården innan du försöker gå upp i dos i det här fallet. Om du tar depottabletter så tar det väl ändå ett bra tag innan effekten slår igenom?
Förstår hur du tänker.
Men har haft venlafaxin i 11 år och har gått upp och ner i dos flera gånger med bra resultat. Läkaren tyckte med tiden att jag kunde gå höja själv om jag kände att t ex en depression var på gång men ville ju veta det...
Nu har jag som sagt bytt mottagning och har ingen egen läkare ännu.
Men ska ringa dem imorrn och säga att jag går upp i dos.
För vet att jag måste vara snabb att bryta en inkommande depression annars blir den svårare att bryta sen.

Utästtningssymtom?
Jodå en aning!
Jag har försökt sluta några ggr men det har varit helt omöjligt ffa pga hemska symtom... :shock:
Men finns ingen anledning för mig heller att sluta ta det eftersom jag med mycket stor sannolighet behöver det för att fungera tillfredsställande.
Min tidigare läkare sa att detta var en livslång medicinering i mitt fall.

Det är depotkapslar ja.
Nja, jag har iaf märkt en stabilisering efter några dagar.
Men då har jag varit snabb med att höja så fort jag blivit deppad också.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav weasley » 2012-10-09 17:29:20

Biverkningslistan över paroxetin:
Liksom alla läkemedel kan Paroxetin Orifarm orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Mycket vanliga (upplevs av fler än 1 av 10 patienter)

Illamående, sexuell dysfunktion.

Vanliga (förekommer hos 1 till 10 av 100 patienter)

Minskad aptit, ökade kolesterolnivåer, sömnighet, sömnlöshet, oro, onormala drömmar, yrsel, skakningar (tremor), huvudvärk, dimsyn, svettningar, gäspningar, förstoppning, diarré, kräkningar, muntorrhet, trötthet (asteni), viktökning.

Mindre vanliga (förekommer hos 1 till 10 av 1 000 patienter)

Onormala blödningar, framför allt i huden och slemhinnorna (främst ekkymos, lilafärgade blåmärken), förvirring, hallucinationer, långsamma och/eller ofrivilliga rörelser (extrapyramidala störningar), tillfälligt höjt eller sänkt blodtryck, störningar vid urinering, hudutslag, klåda, snabb puls, vidgade pupiller (mydriasis), blodtrycksfall när man ställer sig upp (postural hypotoni).

Sällsynta (förekommer hos 1 till 10 av 10 000 patienter)

Sänkta natriumnivåer i blodet (hyponatremi), maniska reaktioner, ångest, depersonalisation, panikattacker, oförmåga att sitta eller stå stilla (akatisi), krampanfall, myrkrypningar i benen, långsam puls, förhöjda leverenzymer, hormonrubbningar, ledsmärta, muskelsmärta och självmordsbeteende/självmordstankar.

Mycket sällsynta (förekommer hos färre än 1 av 10 000 patienter)

Allergiska reaktioner inklusive nässelutslag (urtikaria) och svullnad på grund av vätskeansamlingar, SIADH (ett syndrom som gör att överskottsvätska byggs upp i kroppen), vilket leder till låga natriumnivåer i blodet och ibland svaghet och kramper, serotoninsyndrom (symtomen kan inkludera rastlöshet, förvirring, svettningar, hallucinationer, överdrivna reflexrörelser, muskelkramper, frossbrytningar, snabb puls och skakningar), förändrad blodbild, glaukom, leverpåverkan (till exempel hepatit, ibland i samband med gulsot och/eller leversvikt), överkänslighet mot solljus, extrapyramidala störningar inklusive ansiktsryckningar, svullna vävnader på grund av vätskeansamlingar, ihållande erektion, blödningar i mag-tarmkanalen, minskat antal blodplättar (thrombocytopeni).

Ingen känd frekvens:

Öronsusningar (tinnitus), fall av självmordstankar och självmordsbeteende har rapporterats under behandling med paroxetin eller direkt efter avslutad behandling (se avsnitt 2). En ökad risk för benfrakturer har setts hos patienter som tar denna typ av läkemedel.

Ytterligare biverkningar som setts i kliniska studier hos barn och ungdomar

Ökningar av det självmordsrelaterade beteendet (inklusive självmordsförsök och självmordstankar), självdestruktivt beteende, ökad fientlighet, minskad aptit, skakningar, svettningar, hyperkinesi, oro, känslomässig instabilitet (inklusive gråt och humörssvängningar).

Vid behandlingsavslut eller under nedtrappningen rapporterades följande symtom: känslomässig instabilitet (inklusive gråt, humörssvängningar, tankar på självmord eller på att skada sig själv och självmordsförsök), nervositet, yrsel, illamående och magsmärtor.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.


Biverkningar av Zoloft:
Liksom alla läkemedel kan Zoloft orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

Illamående är vanligaste biverkningen. Biverkningarna beror på dosen och går ofta över eller avtar efter fortsatt behandling.

Tala genast med din läkare om du upplever något av följande symtom när du har tagit detta läkemedel. Symtomen kan vara allvarliga.

om du får svåra hudutslag med blåsor (erythema multiforme) (detta kan drabba munnen och tungan). Det kan vara tecken på en sjukdom som heter Stevens-Johnsons syndrom eller toxisk epidermal nekrolys (TEN). Din läkare avbryter i så fall behandlingen.

allergisk reaktion eller allergi, vilket kan ge symtom som kliande hudutslag, andningsproblem, väsande andning, svullnader i ögonlocken, ansiktet eller på läpparna

om du blir upprörd eller förvirrad eller får diarré, feber och högt blodtryck, kraftiga svettningar och snabba hjärtslag. Detta är symtom på serotonergt syndrom. I sällsynta fall kan detta syndrom uppträda när du tar vissa andra läkemedel på samma gång som Zoloft. Din läkare kan vilja avbryta behandlingen.

om du får gulaktig hud och gulaktiga ögon, vilket kan tyda på leverskada

om du upplever symtom på depression med tankar på att skada dig själv eller begå självmord (självmordstankar).

om du börjar känna dig rastlös och inte kan sitta eller stå still efter att du har börjat ta Zoloft. Tala med din läkare om du börjar känna dig rastlös.

om du får ett krampanfall.

om du har en manisk period (se avsnitt 2 ”Var särskilt försiktig med Zoloft”).


Följande biverkningar har setts i kliniska studier på vuxna.

Mycket vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 patient av 10):

sömnlöshet, yrsel, sömnighet, huvudvärk, diarré, illamående, muntorrhet, utebliven utlösning, trötthet

Vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 100):

halsont, aptitlöshet, ökad aptit,

depression, känna sig konstig, mardrömmar, ångest, upprördhet, oro, minskat sexuellt intresse, tandagnisslan,

domningar och stickningar, skakningar, muskelsträckning, onormal smak, bristande uppmärksamhet,

synstörningar, öronringningar,

hjärtklappning, värmevallningar, gäspningar,

magont, kräkningar, förstoppning, orolig mage, gaser,

utslag, ökade svettningar, muskelvärk, sexuella störningar, potensproblem, smärta i bröstkorgen.


Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 1 000):

luftrörskatarr, rinnande näsa,

hallucinationer, kraftig lyckokänsla, likgiltighet, onormala tankar,

kramper, ofrivilliga muskelsammandragningar, onormal koordination, inte kunna vara still, minnesförlust, minskade känslor, talsvårigheter, yrsel när man ställer sig upp, migrän,

öronont, snabba hjärtslag, högt blodtryck, hudrodnad (flushing),

andningssvårigheter (eventuellt med väsljud), andfåddhet, näsblod,

inflammation i matstrupen, svårigheter att svälja, hemorrojder, ökad salivavsöndring, störningar i tungrörelserna, rapningar,

ögonsvullnad, mörklila fläckar i huden, håravfall, kallsvettning, torr hud, nässelfeber,

inflammation i led och ben, muskelsvaghet, ryggont, muskelryckningar,

behov att kissa på natten, oförmåga att kissa, ökad urinmängd, behöva kissa oftare, problem med att kissa,

vaginal blödning, sexuella problem hos kvinnor, sjukdomskänsla, frossa, feber, svaghet, törst, viktnedgång, viktuppgång.


Sällsynta biverkningar (förekommer hos 1-10 patienter av 10 000):

fysiska symtom på grund av stress eller sinnesrörelse, läkemedelsberoende, psykotisk störning, aggression, förföljelsemani, självmordstankar, sömngång, för tidig utlösning,

koma, onormala rörelser, svårigheter att röra sig, ökad sinnesförnimmelse, störd sinnesförnimmelse, grön starr, problem med tårflödet, fläckar framför ögonen, dubbelseende, ljuset sticker i ögonen, ögonblödning, förstorade pupiller,

hjärtattack, långsamma hjärtslag, hjärtproblem, dålig cirkulation i armar och ben, täppt i halsen, snabb andning, långsam andning, talsvårigheter, hicka,

blod i avföringen, ont i munnen, sår på tungan, tandproblem, tungproblem, munsår, problem med leverfunktionen,

hudproblem med blåsor, utslag i hårbotten, onormal hårstruktur, onormal hudlukt, bensjukdom,

minskad urinmängd, urininkontinens, svårigheter att kissa,

kraftig vaginal blödning, torr vagina, rodnad och smärta i penis och förhud, underlivsflytning, förlängd erektion, utsöndring från brösten,

bråck, minskad läkemedelstolerans, gångsvårigheter, onormala laboratorievärden, onormal sperma, skada, kärlutvidgningsoperation.

Fall av självmordstankar och självmordsbeteende har rapporterats under behandling med Zoloft eller direkt efter avslutad behandling (se avsnitt 2).


Efter marknadsföringen av sertralin har följande biverkningar rapporterats:

minskat antal vita blodkroppar, minskat antal blodplättar, lågt värde av sköldkörtelhormon, endokrina problem, låga blodsalter, problem med att kontrollera blodsockernivån (diabetes), ökad blodsockernivå,

hemska onormala drömmar, självmordsbeteende,

problem med muskelrörelserna (som att röra sig mycket, muskelsträckning och gångsvårigheter), svimningsanfall,

onormal syn, problem med blödningar (t.ex. näsblod, magblödning eller blod i urinen), inflammation i bukspottkörteln, allvarliga problem med leverfunktionen, gulfärgning av hud och ögon (gulsot),

hudödem, hudreaktion mot solen, klåda, ledvärk, muskelkramp, bröstförstoring, oregelbundna menstruationer, bensvullnad, problem med koagulationen, sängvätning och allvarlig allergisk reaktion.


Biverkningar hos barn och ungdomar:

I kliniska studier på barn och ungdomar sågs i allmänhet liknande biverkningar som hos vuxna (se ovan). De vanligaste biverkningarna hos barn och ungdomar var huvudvärk, sömnlöshet, diarré och illamående.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav KalleKus » 2012-10-09 17:32:33

Men hallå....
det är i regel extremt ovanligt att få dessa konstiga biverkningar...

OM man mår riktigt jävla dåligt väldigt länge så får man välja.
Men mår man inte sämre än att man är mer rädd för eventuella ovanliga biverkningar ja då kan kanske också klara sig utan medicin...?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Sv: Re: Diskussion om SSRI och SNRI generellt.

Inläggav Bror Duktig » 2012-10-09 17:36:54

KalleKus skrev:Men mår man inte sämre än att man är mer rädd för eventuella ovanliga biverkningar ja då kan kanske också klara sig utan medicin...?

Så enkelt är det sannerligen inte! Mer en modern variant av "pest eller kolera".

Det är bara att googla upp det fåtal som tex tappat hår. För en kvinna särskilt, kan det vara så traumatiskt att håravfall med medicin som fungerar mot ens sjukdom, ger sämre mående än en rejäl regelrätt depression med ordentlig ångestproblematik.

För mig som varit i dylik situation känns det du skrev trivialiserande och förolämpande.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in